REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020

Subskrybuj nas na Youtube
Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020
Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020

REKLAMA

REKLAMA

27 marca 2019 r. podczas konferencji "Cyfryzacja polskiej gospodarki" zorganizowanej przez Dziennik Gazetę Prawną pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch przedstawił dotychczasowe działania Ministerstwa Finansów związane z cyfryzacją administracji skarbowej, jak i plany resortu na przyszłość. Zapowiedział m.in. wdrożenie centralnego systemu poboru podatku Poltax plus i nowego modelu rozliczania należności podatkowych w oparciu o indywidualne rachunki wystawione dla każdego podatnika. Monitoringiem SENT zostaną objęte przewozy i zakupy kolejnych towarów wrażliwych, m.in. leków, LPG i oleju opałowego.

Twój e-PIT i Poltax plus

Poinformował, że od 15 lutego br. z usługi Twój e-PIT, która pozwala automatycznie rozliczyć podatek przez urząd skarbowy skorzystało już ok. 3,8 mln podatników. Koch dodał, że w przyszłym roku usługa ta zostanie rozszerzona o osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

"Mogę spokojnie powiedzieć, że rozpoczęliśmy rewolucję podatkową. Rewolucję w podatkach, gdzie rozliczenie podatku jest banalnie proste" - podkreślił.

Zaznaczył, że Twój e-PIT to tylko etap w cyfryzacji fiskusa. "W naszym harmonogramie zatwierdzonym przez kierownictwo MF mamy już m.in. zaplanowane: wdrożenie centralnego systemu poboru podatku Poltax plus, wdrożenie modelu rozliczania należności podatkowych w oparciu o indywidualne rachunki wystawione dla każdego podatnika w Polsce" - poinformował pełnomocnik.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK zamiast deklaracji VAT

"Planujemy likwidację obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT-7 i VAT-7K, które zostaną zastąpione informacjami wysyłanymi do fiskusa w plikach JPK" - zapowiedział. Dodał, że planowane jest wdrożenie listy rzetelnych podatników, tzw. white list. Ponadto wspólnie z resortem przedsiębiorczości wdrażane są kasy fiskalne on-line.

STIR, SENT

Koch wskazał, że znowelizowana zostanie ustawa o STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej, pozwala na wymianę informacji między fiskusem a bankami - PAP) i wdrożone rozwiązanie do wykrywania "generatorów zatorów płatniczych".

"Wdrażamy także kolejną odsłonę rozwiązania SENT, w ramach której będziemy monitorować przewozy i zakupy kolejnych towarów wrażliwych, m.in. leków, LPG i oleju opałowego" - mówił.

e-urząd

Poinformował, że resorcie finansów trwają także zaawansowane prace nad integracją i wdrożeniem kolejnych e-usług w ramach nowej inicjatywy "e-urząd". Od czerwca 2019 r. planowane jest wdrażanie następnych usług publicznych, e-usług administracji skarbowej skierowanych do obywateli, przedsiębiorców i urzędników innych urzędów, m.in. notariuszy, komorników czy pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

podatki.gov.pl

"Pracujemy nad tym, żeby portal podatki.gov.pl docelowo był jedynym miejscem, w którym podatnik po zalogowaniu znajdzie cały pakiet e-usług fiskusa" - wyjaśnił Koch. Zaznaczył, że wdrażając wszystkie te rozwiązania ministerstwo pamięta, że cyfryzacja, jako taka, nie może być i nie jest celem samym w sobie.

"Jest jedynie narzędziem do realizacji celów. To przez realizację tych celów chcemy stworzyć administrację, która będzie przyjazna i otwarta dla ludzi" - dodał. Wskazał na badania, z których wynika, że nowoczesne rozwiązania IT przeznaczone do gromadzenia i przetwarzania cyfrowych informacji przyczyniają się, m.in. do "bardziej elastycznych rządów, wyższej jakości opieki zdrowotnej i zwiększonego bezpieczeństwa miast, a przez to całego państwa".

Cyfryzacja administracji i gospodarki

Koch przyznał, że pod względem cyfryzacji w Polsce wiele jest jeszcze do zrobienia, zwłaszcza w obszarze administracji. Odwołał się do raportu Komisji Europejskiej (2018 r.) dotyczącego stopnia digitalizacji państw UE - Polska zajęła dopiero 24. miejsce na 28 badanych krajów. "Badania wskazują również, że Polska jest w grupie sześciu krajów UE, w których pracuje się najdłużej. Wynika to głównie z niskiej wydajności pracy, która z kolei jest związana ze słabym uzbrojeniem technicznym i niewielką skalą cyfryzacji polskich firm" - tłumaczył Koch.

"Niska efektywność pracy w Polsce (...) zmusza nas do konkurowania cenami i powoduje, że zarówno praca, jak i kapitał są w Polsce słabo opłacane" - powiedział. Zaznaczył, że pod wieloma względami np. korzystania z bankowości elektronicznej czy zakupów internetowych nie odbiegamy od reszty Europy lub jesteśmy liderami.

Obecna na konferencji wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśliła, że "cyfryzacja polskiej gospodarki nie jest możliwością (...), ale koniecznością". "Dlatego musimy pamiętać o tym, żeby podejmować takie działania, które będą sprawiać, że nasi przedsiębiorcy będę bardziej konkurencyjni, że młodzież kończąca szkoły będzie podatna na zmiany" - mówiła przedstawicielka MIiR.

Według niej to ważne, bowiem z badań wynika, iż do 2030 roku w skali globalnej może zniknąć z rynku 2 mld miejsc pracy. W ich miejsce pojawią się inne - takie, które jeszcze dziś nie istnieją. "Dlatego też musimy być podatni na zmiany (...), tak się dokształcać, żebyśmy nie byli wykluczeni cyfrowo w każdym wieku" - podkreśliła. Zdaniem wiceminister konieczna jest też interwencja, która będzie miała na celu zwiększenie udziału stanowisk pracy o charakterze cyfrowym. "Nie pozwalajmy odpływać pracownikom z kompetencjami cyfrowymi" - zaapelowała.

Jarosińska-Jedynak przypomniała przy tym, że w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa jest ok. 2,2 mld euro na cyfryzację. Wyjaśniła, że ok. 1 mld euro jest przeznaczone na budowanie sieci szerokopasmowych a kolejny miliard euro na e-administrację. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA