REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020

Subskrybuj nas na Youtube
Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020
Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020

REKLAMA

REKLAMA

27 marca 2019 r. podczas konferencji "Cyfryzacja polskiej gospodarki" zorganizowanej przez Dziennik Gazetę Prawną pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch przedstawił dotychczasowe działania Ministerstwa Finansów związane z cyfryzacją administracji skarbowej, jak i plany resortu na przyszłość. Zapowiedział m.in. wdrożenie centralnego systemu poboru podatku Poltax plus i nowego modelu rozliczania należności podatkowych w oparciu o indywidualne rachunki wystawione dla każdego podatnika. Monitoringiem SENT zostaną objęte przewozy i zakupy kolejnych towarów wrażliwych, m.in. leków, LPG i oleju opałowego.

Twój e-PIT i Poltax plus

Poinformował, że od 15 lutego br. z usługi Twój e-PIT, która pozwala automatycznie rozliczyć podatek przez urząd skarbowy skorzystało już ok. 3,8 mln podatników. Koch dodał, że w przyszłym roku usługa ta zostanie rozszerzona o osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

"Mogę spokojnie powiedzieć, że rozpoczęliśmy rewolucję podatkową. Rewolucję w podatkach, gdzie rozliczenie podatku jest banalnie proste" - podkreślił.

Zaznaczył, że Twój e-PIT to tylko etap w cyfryzacji fiskusa. "W naszym harmonogramie zatwierdzonym przez kierownictwo MF mamy już m.in. zaplanowane: wdrożenie centralnego systemu poboru podatku Poltax plus, wdrożenie modelu rozliczania należności podatkowych w oparciu o indywidualne rachunki wystawione dla każdego podatnika w Polsce" - poinformował pełnomocnik.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK zamiast deklaracji VAT

"Planujemy likwidację obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT-7 i VAT-7K, które zostaną zastąpione informacjami wysyłanymi do fiskusa w plikach JPK" - zapowiedział. Dodał, że planowane jest wdrożenie listy rzetelnych podatników, tzw. white list. Ponadto wspólnie z resortem przedsiębiorczości wdrażane są kasy fiskalne on-line.

STIR, SENT

Koch wskazał, że znowelizowana zostanie ustawa o STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej, pozwala na wymianę informacji między fiskusem a bankami - PAP) i wdrożone rozwiązanie do wykrywania "generatorów zatorów płatniczych".

"Wdrażamy także kolejną odsłonę rozwiązania SENT, w ramach której będziemy monitorować przewozy i zakupy kolejnych towarów wrażliwych, m.in. leków, LPG i oleju opałowego" - mówił.

e-urząd

Poinformował, że resorcie finansów trwają także zaawansowane prace nad integracją i wdrożeniem kolejnych e-usług w ramach nowej inicjatywy "e-urząd". Od czerwca 2019 r. planowane jest wdrażanie następnych usług publicznych, e-usług administracji skarbowej skierowanych do obywateli, przedsiębiorców i urzędników innych urzędów, m.in. notariuszy, komorników czy pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

podatki.gov.pl

"Pracujemy nad tym, żeby portal podatki.gov.pl docelowo był jedynym miejscem, w którym podatnik po zalogowaniu znajdzie cały pakiet e-usług fiskusa" - wyjaśnił Koch. Zaznaczył, że wdrażając wszystkie te rozwiązania ministerstwo pamięta, że cyfryzacja, jako taka, nie może być i nie jest celem samym w sobie.

"Jest jedynie narzędziem do realizacji celów. To przez realizację tych celów chcemy stworzyć administrację, która będzie przyjazna i otwarta dla ludzi" - dodał. Wskazał na badania, z których wynika, że nowoczesne rozwiązania IT przeznaczone do gromadzenia i przetwarzania cyfrowych informacji przyczyniają się, m.in. do "bardziej elastycznych rządów, wyższej jakości opieki zdrowotnej i zwiększonego bezpieczeństwa miast, a przez to całego państwa".

Cyfryzacja administracji i gospodarki

Koch przyznał, że pod względem cyfryzacji w Polsce wiele jest jeszcze do zrobienia, zwłaszcza w obszarze administracji. Odwołał się do raportu Komisji Europejskiej (2018 r.) dotyczącego stopnia digitalizacji państw UE - Polska zajęła dopiero 24. miejsce na 28 badanych krajów. "Badania wskazują również, że Polska jest w grupie sześciu krajów UE, w których pracuje się najdłużej. Wynika to głównie z niskiej wydajności pracy, która z kolei jest związana ze słabym uzbrojeniem technicznym i niewielką skalą cyfryzacji polskich firm" - tłumaczył Koch.

"Niska efektywność pracy w Polsce (...) zmusza nas do konkurowania cenami i powoduje, że zarówno praca, jak i kapitał są w Polsce słabo opłacane" - powiedział. Zaznaczył, że pod wieloma względami np. korzystania z bankowości elektronicznej czy zakupów internetowych nie odbiegamy od reszty Europy lub jesteśmy liderami.

Obecna na konferencji wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśliła, że "cyfryzacja polskiej gospodarki nie jest możliwością (...), ale koniecznością". "Dlatego musimy pamiętać o tym, żeby podejmować takie działania, które będą sprawiać, że nasi przedsiębiorcy będę bardziej konkurencyjni, że młodzież kończąca szkoły będzie podatna na zmiany" - mówiła przedstawicielka MIiR.

Według niej to ważne, bowiem z badań wynika, iż do 2030 roku w skali globalnej może zniknąć z rynku 2 mld miejsc pracy. W ich miejsce pojawią się inne - takie, które jeszcze dziś nie istnieją. "Dlatego też musimy być podatni na zmiany (...), tak się dokształcać, żebyśmy nie byli wykluczeni cyfrowo w każdym wieku" - podkreśliła. Zdaniem wiceminister konieczna jest też interwencja, która będzie miała na celu zwiększenie udziału stanowisk pracy o charakterze cyfrowym. "Nie pozwalajmy odpływać pracownikom z kompetencjami cyfrowymi" - zaapelowała.

Jarosińska-Jedynak przypomniała przy tym, że w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa jest ok. 2,2 mld euro na cyfryzację. Wyjaśniła, że ok. 1 mld euro jest przeznaczone na budowanie sieci szerokopasmowych a kolejny miliard euro na e-administrację. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA