REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020

Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020
Cyfryzacja podatków i administracji skarbowej w Polsce 2019/2020

REKLAMA

REKLAMA

27 marca 2019 r. podczas konferencji "Cyfryzacja polskiej gospodarki" zorganizowanej przez Dziennik Gazetę Prawną pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch przedstawił dotychczasowe działania Ministerstwa Finansów związane z cyfryzacją administracji skarbowej, jak i plany resortu na przyszłość. Zapowiedział m.in. wdrożenie centralnego systemu poboru podatku Poltax plus i nowego modelu rozliczania należności podatkowych w oparciu o indywidualne rachunki wystawione dla każdego podatnika. Monitoringiem SENT zostaną objęte przewozy i zakupy kolejnych towarów wrażliwych, m.in. leków, LPG i oleju opałowego.

Twój e-PIT i Poltax plus

Poinformował, że od 15 lutego br. z usługi Twój e-PIT, która pozwala automatycznie rozliczyć podatek przez urząd skarbowy skorzystało już ok. 3,8 mln podatników. Koch dodał, że w przyszłym roku usługa ta zostanie rozszerzona o osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

REKLAMA

Autopromocja

"Mogę spokojnie powiedzieć, że rozpoczęliśmy rewolucję podatkową. Rewolucję w podatkach, gdzie rozliczenie podatku jest banalnie proste" - podkreślił.

Zaznaczył, że Twój e-PIT to tylko etap w cyfryzacji fiskusa. "W naszym harmonogramie zatwierdzonym przez kierownictwo MF mamy już m.in. zaplanowane: wdrożenie centralnego systemu poboru podatku Poltax plus, wdrożenie modelu rozliczania należności podatkowych w oparciu o indywidualne rachunki wystawione dla każdego podatnika w Polsce" - poinformował pełnomocnik.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK zamiast deklaracji VAT

"Planujemy likwidację obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT-7 i VAT-7K, które zostaną zastąpione informacjami wysyłanymi do fiskusa w plikach JPK" - zapowiedział. Dodał, że planowane jest wdrożenie listy rzetelnych podatników, tzw. white list. Ponadto wspólnie z resortem przedsiębiorczości wdrażane są kasy fiskalne on-line.

STIR, SENT

Koch wskazał, że znowelizowana zostanie ustawa o STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej, pozwala na wymianę informacji między fiskusem a bankami - PAP) i wdrożone rozwiązanie do wykrywania "generatorów zatorów płatniczych".

"Wdrażamy także kolejną odsłonę rozwiązania SENT, w ramach której będziemy monitorować przewozy i zakupy kolejnych towarów wrażliwych, m.in. leków, LPG i oleju opałowego" - mówił.

e-urząd

Poinformował, że resorcie finansów trwają także zaawansowane prace nad integracją i wdrożeniem kolejnych e-usług w ramach nowej inicjatywy "e-urząd". Od czerwca 2019 r. planowane jest wdrażanie następnych usług publicznych, e-usług administracji skarbowej skierowanych do obywateli, przedsiębiorców i urzędników innych urzędów, m.in. notariuszy, komorników czy pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

podatki.gov.pl

"Pracujemy nad tym, żeby portal podatki.gov.pl docelowo był jedynym miejscem, w którym podatnik po zalogowaniu znajdzie cały pakiet e-usług fiskusa" - wyjaśnił Koch. Zaznaczył, że wdrażając wszystkie te rozwiązania ministerstwo pamięta, że cyfryzacja, jako taka, nie może być i nie jest celem samym w sobie.

"Jest jedynie narzędziem do realizacji celów. To przez realizację tych celów chcemy stworzyć administrację, która będzie przyjazna i otwarta dla ludzi" - dodał. Wskazał na badania, z których wynika, że nowoczesne rozwiązania IT przeznaczone do gromadzenia i przetwarzania cyfrowych informacji przyczyniają się, m.in. do "bardziej elastycznych rządów, wyższej jakości opieki zdrowotnej i zwiększonego bezpieczeństwa miast, a przez to całego państwa".

Cyfryzacja administracji i gospodarki

REKLAMA

Koch przyznał, że pod względem cyfryzacji w Polsce wiele jest jeszcze do zrobienia, zwłaszcza w obszarze administracji. Odwołał się do raportu Komisji Europejskiej (2018 r.) dotyczącego stopnia digitalizacji państw UE - Polska zajęła dopiero 24. miejsce na 28 badanych krajów. "Badania wskazują również, że Polska jest w grupie sześciu krajów UE, w których pracuje się najdłużej. Wynika to głównie z niskiej wydajności pracy, która z kolei jest związana ze słabym uzbrojeniem technicznym i niewielką skalą cyfryzacji polskich firm" - tłumaczył Koch.

"Niska efektywność pracy w Polsce (...) zmusza nas do konkurowania cenami i powoduje, że zarówno praca, jak i kapitał są w Polsce słabo opłacane" - powiedział. Zaznaczył, że pod wieloma względami np. korzystania z bankowości elektronicznej czy zakupów internetowych nie odbiegamy od reszty Europy lub jesteśmy liderami.

Obecna na konferencji wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśliła, że "cyfryzacja polskiej gospodarki nie jest możliwością (...), ale koniecznością". "Dlatego musimy pamiętać o tym, żeby podejmować takie działania, które będą sprawiać, że nasi przedsiębiorcy będę bardziej konkurencyjni, że młodzież kończąca szkoły będzie podatna na zmiany" - mówiła przedstawicielka MIiR.

Według niej to ważne, bowiem z badań wynika, iż do 2030 roku w skali globalnej może zniknąć z rynku 2 mld miejsc pracy. W ich miejsce pojawią się inne - takie, które jeszcze dziś nie istnieją. "Dlatego też musimy być podatni na zmiany (...), tak się dokształcać, żebyśmy nie byli wykluczeni cyfrowo w każdym wieku" - podkreśliła. Zdaniem wiceminister konieczna jest też interwencja, która będzie miała na celu zwiększenie udziału stanowisk pracy o charakterze cyfrowym. "Nie pozwalajmy odpływać pracownikom z kompetencjami cyfrowymi" - zaapelowała.

Jarosińska-Jedynak przypomniała przy tym, że w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa jest ok. 2,2 mld euro na cyfryzację. Wyjaśniła, że ok. 1 mld euro jest przeznaczone na budowanie sieci szerokopasmowych a kolejny miliard euro na e-administrację. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA