REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test przedsiębiorcy, czyli ograniczenie prawa do podatku liniowego

Test przedsiębiorcy, czyli ograniczenie prawa do podatku liniowego /Fot. Fotolia
Test przedsiębiorcy, czyli ograniczenie prawa do podatku liniowego /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów pracuje nad tzw. testem przedsiębiorcy. Chce zweryfikować jednoosobowych przedsiębiorców korzystających z opodatkowania w formie podatku liniowego. Test ma pozwolić na określenie kto rzeczywiście nim jest, a kto tylko korzysta z preferencyjnego opodatkowania.

MF: test przedsiębiorcy pozwoli określić kto rzeczywiście prowadzi działalność

Wiceminister finansów Filip Świtała w dniu 25 marca wziął udział w panelu „Struktura i efektywność polskiego systemu podatkowego” zorganizowanym przez Centrum Analiz Społeczno Ekonomicznych (CASE).

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister Świtała zwrócił uwagę na kwestię związaną z opodatkowaniem dochodów przedsiębiorców jednoosobowych. „Powiedzieliśmy, że będziemy opodatkowywać przedsiębiorców stawką liniową i określać składki na ubezpieczenia społeczne według stopy minimalnej (…). To powoduje (...) taki problem - przedsiębiorców, którzy de facto nie ponoszą ryzyka gospodarczego. Są to przedsiębiorcy, którzy pracują dla jednego pracodawcy, wystawiają jedną fakturę miesięcznie, mają (…) zakaz pracowania dla kogokolwiek innego” – mówił.

Ocenił, że jeżeli ktoś prowadzi działalność gospodarczą, to nie zgadza się na to, aby sobie wiązać ręce, tylko stara się o dywersyfikację ryzyka.

„Ja tej dywersyfikacji ryzyka nie widzę w przypadku wielu tzw. mikroprzedsiębiorców (…)” – powiedział.

REKLAMA

Zastrzegł, że nie chodzi w tym przypadku tylko o kwestię ekonomiczną, tylko zwykłą uczciwość, bowiem dochody z pracy powinny być tak samo opodatkowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inna kwestia, o której mówił Świtała, to sprawa przychodów państwa z podatków dochodowych. Tutaj pojawia się pytanie, czy chcemy zwiększać udział podatków konsumpcyjnych w budżecie państwa, czy też powinniśmy zmierzać do tego, aby zwiększać udział podatków bezpośrednich.

„Wydaje mi się, że byłoby lepiej, gdybyśmy mieli społeczeństwo, w którym podatki bezpośrednie więcej przynoszą dochodów budżetowi niż pośrednie. Dlaczego? Wszystkie bogate państwa, do grona których aspirujemy, tak mają” – powiedział.

Dyrektor departamentu podatków dochodowych w MF Maciej Żukowski zauważył, że w resorcie finansów trwają prace nad rozdzieleniem ustaw o opodatkowaniu pracy i działalności gospodarczej oraz zysków kapitałowych.

„Chcielibyśmy, aby PIT był prosty” – zadeklarował. „Ambicją w tej chwili, pierwszym krokiem, byłoby odseparowanie dochodów z pracy, rent i emerytur i innej działalności wykonywanej osobiście do oddzielnej ustawy” – powiedział.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania wszystkich, którzy prowadzą działalność gospodarczą, Żukowski zauważył, że resort finansów prowadzi prace nad tzw. testem przedsiębiorcy. Pozwoliłby on określić, czy ktoś rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą, czy nie.

„Nie wiem jak to jeszcze skalibrować, ale pracujemy nad tym. Jest wiele wyzwań” – powiedział. Jego zdaniem trzeba to zrobić sprytnie, bowiem dana firma może zmusić zatrudnionych, aby pracowali na zasadzie B2B, bo wszystkim może się to teoretycznie opłacać.

„Jesteśmy świadomi wyzwań i będziemy starali się skalibrować ten test przedsiębiorcy w taki sposób, żeby mysz się nie przecisnęła” – zapowiedział.

Jego zdaniem opodatkowanie przedsiębiorczości w sposób skrajnie różny od opodatkowania pracy naturalnie prowadzi do szukania tańszego sposobu na funkcjonowanie.

Zdaniem wiceministra Świtały na polski system podatkowy trzeba patrzeć przez pryzmat tego, że Polska w otoczeniu międzynarodowym funkcjonuje w przeważającej mierze jako importer kapitału, a nie eksporter.

„W związku z czym dla nas bardzo istotne jest opodatkowanie u źródła – w kontekście międzynarodowym – a nie tylko opodatkowanie rezydentów” – mówił Świtała.

Tymczasem, jak wskazał, wszystkie rozwiązania forsowane przez najbogatsze państwa na świecie dążą do ochrony dochodów swoich rezydentów uzyskiwanych za granicą.

„Natomiast z punktu widzenia Polski (…) równie istotnym pytaniem jest, ile nasi nierezydenci (czyli podatnicy zagraniczni, którzy działają w Polsce) nie zapłacili nam podatku, chociaż powinni go zapłacić u źródła” – powiedział.

Zaznaczył, że organizacje międzynarodowe przywiązują jednak do tego mniejszą wagę.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Wiceminister mówił także o opodatkowaniu firm internetowych, które za pomocą aplikacji osiągają zyski w danym kraju, np. w Polsce, ale nie płacą tu podatków, bowiem zarejestrowanym tu spółkom przypisuje się „śmieciowe dochody”. Podatki płacone są natomiast w kraju, w którym koncerny mają siedzibę, ponieważ uważa się, że istota dochodów związana jest ze świetną aplikacją.

„Ale pośrednictwo np. w dziedzinie transportu, czy łóżek do spania, to nie jest +rocket science+ (wiedza kosmiczna). Ja się nie zgadzam z tym, że to tam właśnie powinno się przypisywać najwięcej dochodów (…), będziemy w tej sprawie toczyć rozmowy” – zapowiedział. Według niego we współczesnym świecie coraz większe znaczenie ma rynek, na którym generowane są dochody, a nie to, skąd pochodzi inicjatywa.

MPiT: to ryzykowne rozwiązanie

Tzw. test przedsiębiorcy, nad którym pracuje MF, to ryzykowne rozwiązanie - oceniła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Dodała, że MPiT jest wobec niego sceptyczne i będzie rozmawiać w tej sprawie z resortem finansów.

"Naszym zdaniem to jest ryzykowne rozwiązanie. Podatek liniowy jest jednym z tych, który polscy średni i mali przedsiębiorcy bardzo sobie cenią. To ważny bodziec rozwojowy" - wskazała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Szefowa MPiT zaznaczyła, że jej resort jest sceptyczny co do tego rozwiązania. "Dzisiaj będziemy rozmawiać na pewno z MF na ten temat" - zapowiedziała.

Wyjaśniła, że przedstawiciele MPiT będą wskazywać na to, że rozwiązanie, które mamy dzisiaj w systemie podatkowym jest korzystne. "Przedsiębiorcy się w nim odnajdują i dobrze czują" - podkreśliła.

"Nie chcielibyśmy utracić, wyrzucić z rynku podmiotów gospodarczych. A przypomnę, że mali i średni przedsiębiorcy to ponad 2 mln podmiotów. To dzisiaj tak naprawdę podstawa polskiego systemu gospodarczego" - wskazała.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA