REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego sprawdzony podatnik będzie miał lepiej

REKLAMA

Pakiet zmian podatkowych przedstawionych przez ministra finansów przewiduje wprowadzenie nowej instytucji sprawdzonego podatnika.

Będzie on korzystał z różnych preferencji w porównaniu z pozostałymi przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą.
W projekcie zmian do Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów zdecydowało o promowaniu rzetelnych podatników, którzy wywiązują się obowiązkowo i w terminie z rozliczania podatków. Proponuje się wprowadzenie instytucji sprawdzonego podatnika, która będzie się opierała na większym zaufaniu do podatników, którzy prowadzą działalność od kilku lat i wywiązują się z obowiązków podatkowych. Otrzymanie statusu sprawdzonego podatnika ma przynieść korzyści przedsiębiorcy i organom podatkowym oraz wzmacniać wzajemne zaufanie.

Wpis jawny dla każdego

Rejestracja sprawdzonego podatnika ma następować na jego wniosek przez dyrektorów izb skarbowych. Oprócz rejestrów w poszczególnych izbach prowadzony ma być rejestr centralny przez ministra finansów. Przedsiębiorca, który ubiega się o wpis, będzie musiał za to zapłacić 250 zł. Jednak nie jest to dużo, biorąc pod uwagę fakt, że będąc wpisanym do takiego rejestru, uzyskuje poświadczenie swojej rzetelności. Nie jest to bez znaczenia dla jego kontrahentów, którzy w każdym przypadku mogą sprawdzić bezpłatnie wpis w rejestrze, który jest jawny dla osób trzecich.

Biznes przez 3 lata

Podstawowym warunkiem otrzymania statusu sprawdzonego podatnika będzie nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej przez co najmniej 36 miesięcy. Przedsiębiorca nie będzie mógł też w okresie 24 miesięcy otrzymać żadnych decyzji, w których organ podatkowy określi inną kwotę podatków niż ta, która wynika z deklaracji podatnika. W stosunku do przedsiębiorcy ubiegającego się o przyznanie statusu sprawdzonego podatnika nie może być wydana we wspomnianym okresie decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego, z której wynika, że nie zadeklarowano lub zaniżono wysokość zobowiązania podatkowego w kwocie przekraczającej 3 proc. podatku należnego lub zawyżono kwotę nadpłaty, zwrotu podatku lub zwrotu różnicy podatku w kwocie przekraczającej 3 proc. nadpłaty, zwrotu podatku lub zwrotu różnicy podatku. Brak nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych w okresie ostatnich 24 miesięcy przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru sprawdzonych podatników ma wynikać z raportu uprawnionego audytora.
Ponadto w stosunku do wnioskodawcy nie może być otwarta likwidacja lub ogłoszona upadłość. Przedsiębiorca nie może być również wpisany w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych ani prawomocnie ukarany za popełnienie przestępstwa skarbowego lub przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu.

Korzyści podatkowe

Spełnienie wszystkich warunków przez ubiegającego się o wpis przedsiębiorcę nie jest łatwe, ale się opłaca, gdyż sprawdzony podatnik będzie korzystał z licznych preferencji podatkowych. Ilekroć przepisy wymagają przedłożenia zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub o wysokości zaległości podatkowych będzie istniało domniemanie, że sprawdzony podatnik nie posiada zaległości podatkowych. Kontrola podatkowa prowadzona przez organ podatkowy może zostać wszczęta u sprawdzonego podatnika nie wcześniej niż w terminie 1 miesiąca po doręczeniu mu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia tej kontroli. Uprawnienie to nie będzie dotyczyło tylko kontroli zasadności zwrotu podatku od towarów i usług. Istotnym przywilejem jest wstrzymanie wykonania decyzji do czasu rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu odwoławczym lub przed sądem administracyjnym. Decyzja wydana wobec sprawdzonego podatnika, co do której wniesiono odwołanie, nie będzie podlegać wykonaniu do czasu wydania decyzji ostatecznej. W razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego wykonanie decyzji ostatecznej ulegnie wstrzymaniu do czasu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego.
Interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego na wniosek sprawdzonego podatnika będzie wydawał minister finansów bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku. Tylko wyjątkowo termin ten będzie podlegał przedłużeniu w sytuacji okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. Dodatkowo sprawdzony podatnik będzie mógł udzielać poręczenia w celu zabezpieczenia wykonania decyzji organu podatkowego. Obecnie poręczycielem może być tylko bank krajowy, oddział banku zagranicznego, oddział instytucji kredytowej w rozumieniu przepisów prawa bankowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder
bogdan.swiader@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA