REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego sprawdzony podatnik będzie miał lepiej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pakiet zmian podatkowych przedstawionych przez ministra finansów przewiduje wprowadzenie nowej instytucji sprawdzonego podatnika.

Będzie on korzystał z różnych preferencji w porównaniu z pozostałymi przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą.
W projekcie zmian do Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów zdecydowało o promowaniu rzetelnych podatników, którzy wywiązują się obowiązkowo i w terminie z rozliczania podatków. Proponuje się wprowadzenie instytucji sprawdzonego podatnika, która będzie się opierała na większym zaufaniu do podatników, którzy prowadzą działalność od kilku lat i wywiązują się z obowiązków podatkowych. Otrzymanie statusu sprawdzonego podatnika ma przynieść korzyści przedsiębiorcy i organom podatkowym oraz wzmacniać wzajemne zaufanie.

Wpis jawny dla każdego

Rejestracja sprawdzonego podatnika ma następować na jego wniosek przez dyrektorów izb skarbowych. Oprócz rejestrów w poszczególnych izbach prowadzony ma być rejestr centralny przez ministra finansów. Przedsiębiorca, który ubiega się o wpis, będzie musiał za to zapłacić 250 zł. Jednak nie jest to dużo, biorąc pod uwagę fakt, że będąc wpisanym do takiego rejestru, uzyskuje poświadczenie swojej rzetelności. Nie jest to bez znaczenia dla jego kontrahentów, którzy w każdym przypadku mogą sprawdzić bezpłatnie wpis w rejestrze, który jest jawny dla osób trzecich.

Biznes przez 3 lata

Podstawowym warunkiem otrzymania statusu sprawdzonego podatnika będzie nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej przez co najmniej 36 miesięcy. Przedsiębiorca nie będzie mógł też w okresie 24 miesięcy otrzymać żadnych decyzji, w których organ podatkowy określi inną kwotę podatków niż ta, która wynika z deklaracji podatnika. W stosunku do przedsiębiorcy ubiegającego się o przyznanie statusu sprawdzonego podatnika nie może być wydana we wspomnianym okresie decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego, z której wynika, że nie zadeklarowano lub zaniżono wysokość zobowiązania podatkowego w kwocie przekraczającej 3 proc. podatku należnego lub zawyżono kwotę nadpłaty, zwrotu podatku lub zwrotu różnicy podatku w kwocie przekraczającej 3 proc. nadpłaty, zwrotu podatku lub zwrotu różnicy podatku. Brak nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych w okresie ostatnich 24 miesięcy przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru sprawdzonych podatników ma wynikać z raportu uprawnionego audytora.
Ponadto w stosunku do wnioskodawcy nie może być otwarta likwidacja lub ogłoszona upadłość. Przedsiębiorca nie może być również wpisany w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych ani prawomocnie ukarany za popełnienie przestępstwa skarbowego lub przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu.

Korzyści podatkowe

Spełnienie wszystkich warunków przez ubiegającego się o wpis przedsiębiorcę nie jest łatwe, ale się opłaca, gdyż sprawdzony podatnik będzie korzystał z licznych preferencji podatkowych. Ilekroć przepisy wymagają przedłożenia zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub o wysokości zaległości podatkowych będzie istniało domniemanie, że sprawdzony podatnik nie posiada zaległości podatkowych. Kontrola podatkowa prowadzona przez organ podatkowy może zostać wszczęta u sprawdzonego podatnika nie wcześniej niż w terminie 1 miesiąca po doręczeniu mu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia tej kontroli. Uprawnienie to nie będzie dotyczyło tylko kontroli zasadności zwrotu podatku od towarów i usług. Istotnym przywilejem jest wstrzymanie wykonania decyzji do czasu rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu odwoławczym lub przed sądem administracyjnym. Decyzja wydana wobec sprawdzonego podatnika, co do której wniesiono odwołanie, nie będzie podlegać wykonaniu do czasu wydania decyzji ostatecznej. W razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego wykonanie decyzji ostatecznej ulegnie wstrzymaniu do czasu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego.
Interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego na wniosek sprawdzonego podatnika będzie wydawał minister finansów bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku. Tylko wyjątkowo termin ten będzie podlegał przedłużeniu w sytuacji okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. Dodatkowo sprawdzony podatnik będzie mógł udzielać poręczenia w celu zabezpieczenia wykonania decyzji organu podatkowego. Obecnie poręczycielem może być tylko bank krajowy, oddział banku zagranicznego, oddział instytucji kredytowej w rozumieniu przepisów prawa bankowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder
bogdan.swiader@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA