REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólny majątek przez cały rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wspólne rozliczenie małżonków to preferencja, z której mogą skorzystać mąż i żona, gdy w zeznaniu rocznym złożą odpowiedni wniosek - zaznaczając odpowiedni kwadrat w PIT. Jeśli małżeństwo zdecyduje się na taki sposób rozliczenia swoich dochodów, podatek oblicza się od połowy sumy dochodów małżonków, a następnie mnoży się go przez dwa
 
 
Korzyści z takiej formy rozliczenia wystąpią, gdy dochody małżonków będą opodatkowane według różnych stawek wynikających ze skali podatkowej (19 proc., 30 proc., 40 proc.), a także wtedy, gdy jeden z małżonków nie uzyskał żadnych dochodów podlegających opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym.
Jednak, aby z tej możliwości skorzystać zgodnie z ustawą z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT) małżeństwo musi spełnić dwa podstawowe warunki: między małżonkami powinna istnieć wspólność majątkowa i powinni pozostawać w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy.

I tu pojawia się pewien problem. Czy wspólność majątkowa, podobnie jak związek małżeński musi trwać cały rok? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta ani dla urzędów skarbowych, ani dla ekspertów podatkowych. Jedni i drudzy wydają różne opinie.
Kwestia ta ma istotne znaczenie nie tylko dla podatników, którzy w trakcie roku zmienili ustrój majątkowy w małżeństwie, ale także dla osób, w stosunku do których orzeczono separację.
Jeszcze 3–4 lata temu organy podatkowe zgodnie twierdziły, że aby móc się wspólnie rozliczyć, przez cały rok podatkowy powinno trwać zarówno małżeństwo, jak i wspólność majątkowa. Następnie część urzędów zmieniła zdanie.

W interpretacjach dostępnych na stronach Ministerstwa Finansów można znaleźć dwa różne wyjaśnienia w tej sprawie. Przykładowo w piśmie Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej z 20 maja 2004 r. (nr PD1/411/33078/ 121/2004/43152) dotyczącym rozliczenia za 2003 r. wyjaśniono, że skoro od 22 maja 2002 r. w małżeństwie panuje rozdzielność majątkowa (brak wspólności majątkowej), nie zostały spełnione warunki do łącznego opodatkowania.

Innego zdania był Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej, wydając interpretację 20 kwietnia 2004 r. (nr PDOF-/415/17/2004). W analizowanym przypadku związek małżeński trwał przez cały 2003 rok, a rozdzielność majątkowa została zniesiona między małżonkami we wrześniu 2003 roku. Urząd odnosząc się do literalnego brzmienia art. 6 ust. 2 ustawy o PIT uznał, że przepis ten odnosi warunek czasowy, obejmujący rok podatkowy, jedynie do pozostawania małżonków w związku małżeńskim. Dlatego w przedstawionej sytuacji podatnicy mogą skorzystać ze wspólnego rozliczenia.

Pojawił się także trzeci pogląd. A mianowicie, że małżonkowie, którzy chcą wspólnie rozliczyć swoje dochody, nie muszą być objęci małżeńską wspólnotą majątkową przez cały rok podatkowy, ale w dacie składania rocznego PIT muszą posiadać wspólność majątkową (pismo Urzędu Skarbowego w Kole z 30 marca 2004 r.; nr PD/415-15/04).
Dziś wydaje się, że organy skarbowe starają się ujednolicić wydawane interpretacje w tej sprawie. Z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 29 marca 2006 r. (nr PBB3-4117/3-0009/2006) wynika, że łączne opodatkowanie dochodu osiągniętego przez oboje małżonków w roku podatkowym może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji istnienia między nimi wspólności majątkowej przez cały rok, gdyż tylko wówczas uzyskiwane przez oboje małżonków dochody są wspólną własnością. Przywilej wspólnego opodatkowania dochodów małżonków będzie natomiast wyłączony w razie istnienia między małżonkami (w jakimkolwiek okresie roku podatkowego) rozdzielności majątkowej. Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z z 7 lutego 2006 r. (nr OG-005/227/2005/PD II/415-79/05). Wyjaśniono w niej, że przywilej wspólnego opodatkowania dochodów małżonków będzie wyłączony w razie istnienia między małżonkami (w jakimkolwiek okresie roku podatkowego) rozdzielności majątkowej. Zatem małżonkowie, którzy chcą korzystać ze wspólnego rozliczenia swoich dochodów za dany rok podatkowy, muszą być małżeństwem ze wspólnością majątkową od 1 stycznia do 31 grudnia tego roku.
Być może ujednolicenie stanowiska fiskusa nastąpiło po wydaniu przez Ministerstwo Finansów pisma w maju 2005 r., dotyczącego wspólności majątkowej małżonków, które było odpowiedzią na pytanie zadane przez Gazetę Prawną.

Wtedy MF stwierdziło, że przywilej wspólnego opodatkowania dochodów małżonków będzie wyłączony w razie istnienia między małżonkami (w jakimkolwiek okresie roku podatkowego) rozdzielności majątkowej. Zatem małżonkowie, którzy chcą korzystać ze wspólnego rozliczenia swoich dochodów za dany rok podatkowy, muszą być małżeństwem ze wspólnością majątkową przez okres od 1 stycznia do 31 grudnia tego roku. Wydaje się, że przyjęcie jednej linii interpretacyjnej przez organy podatkowe jest właściwe, choć może nie korzystne dla podatników.

Jednak nadal podzielone zdania na ten temat można spotkać wśród specjalistów podatkowych. Jedni uważają, że choć ustawa o PIT nie stwierdza tego wprost – logiczne wydaje się, iż wspólność majątkowa powinna istnieć przez cały rok podatkowy, gdyż jedynie w takim przypadku dochody małżonków można potraktować jako wspólne. Drudzy natomiast podkreślają, że wspólność majątkowa nie musi trwać nieprzerwanie przez cały rok, zwracając jednocześnie uwagę, że wykładnia organów podatkowych w dużej części jest inna, co oznacza, że podatnik musi się liczyć z zakwestionowaniem przez fiskusa wspólnego rozliczenia w przypadku, gdy wspólność majątkowa nie będzie trwała cały rok.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA