REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólny majątek przez cały rok

REKLAMA

Wspólne rozliczenie małżonków to preferencja, z której mogą skorzystać mąż i żona, gdy w zeznaniu rocznym złożą odpowiedni wniosek - zaznaczając odpowiedni kwadrat w PIT. Jeśli małżeństwo zdecyduje się na taki sposób rozliczenia swoich dochodów, podatek oblicza się od połowy sumy dochodów małżonków, a następnie mnoży się go przez dwa
 
 
Korzyści z takiej formy rozliczenia wystąpią, gdy dochody małżonków będą opodatkowane według różnych stawek wynikających ze skali podatkowej (19 proc., 30 proc., 40 proc.), a także wtedy, gdy jeden z małżonków nie uzyskał żadnych dochodów podlegających opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym.
Jednak, aby z tej możliwości skorzystać zgodnie z ustawą z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT) małżeństwo musi spełnić dwa podstawowe warunki: między małżonkami powinna istnieć wspólność majątkowa i powinni pozostawać w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy.

I tu pojawia się pewien problem. Czy wspólność majątkowa, podobnie jak związek małżeński musi trwać cały rok? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta ani dla urzędów skarbowych, ani dla ekspertów podatkowych. Jedni i drudzy wydają różne opinie.
Kwestia ta ma istotne znaczenie nie tylko dla podatników, którzy w trakcie roku zmienili ustrój majątkowy w małżeństwie, ale także dla osób, w stosunku do których orzeczono separację.
Jeszcze 3–4 lata temu organy podatkowe zgodnie twierdziły, że aby móc się wspólnie rozliczyć, przez cały rok podatkowy powinno trwać zarówno małżeństwo, jak i wspólność majątkowa. Następnie część urzędów zmieniła zdanie.

W interpretacjach dostępnych na stronach Ministerstwa Finansów można znaleźć dwa różne wyjaśnienia w tej sprawie. Przykładowo w piśmie Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej z 20 maja 2004 r. (nr PD1/411/33078/ 121/2004/43152) dotyczącym rozliczenia za 2003 r. wyjaśniono, że skoro od 22 maja 2002 r. w małżeństwie panuje rozdzielność majątkowa (brak wspólności majątkowej), nie zostały spełnione warunki do łącznego opodatkowania.

Innego zdania był Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej, wydając interpretację 20 kwietnia 2004 r. (nr PDOF-/415/17/2004). W analizowanym przypadku związek małżeński trwał przez cały 2003 rok, a rozdzielność majątkowa została zniesiona między małżonkami we wrześniu 2003 roku. Urząd odnosząc się do literalnego brzmienia art. 6 ust. 2 ustawy o PIT uznał, że przepis ten odnosi warunek czasowy, obejmujący rok podatkowy, jedynie do pozostawania małżonków w związku małżeńskim. Dlatego w przedstawionej sytuacji podatnicy mogą skorzystać ze wspólnego rozliczenia.

Pojawił się także trzeci pogląd. A mianowicie, że małżonkowie, którzy chcą wspólnie rozliczyć swoje dochody, nie muszą być objęci małżeńską wspólnotą majątkową przez cały rok podatkowy, ale w dacie składania rocznego PIT muszą posiadać wspólność majątkową (pismo Urzędu Skarbowego w Kole z 30 marca 2004 r.; nr PD/415-15/04).
Dziś wydaje się, że organy skarbowe starają się ujednolicić wydawane interpretacje w tej sprawie. Z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 29 marca 2006 r. (nr PBB3-4117/3-0009/2006) wynika, że łączne opodatkowanie dochodu osiągniętego przez oboje małżonków w roku podatkowym może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji istnienia między nimi wspólności majątkowej przez cały rok, gdyż tylko wówczas uzyskiwane przez oboje małżonków dochody są wspólną własnością. Przywilej wspólnego opodatkowania dochodów małżonków będzie natomiast wyłączony w razie istnienia między małżonkami (w jakimkolwiek okresie roku podatkowego) rozdzielności majątkowej. Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z z 7 lutego 2006 r. (nr OG-005/227/2005/PD II/415-79/05). Wyjaśniono w niej, że przywilej wspólnego opodatkowania dochodów małżonków będzie wyłączony w razie istnienia między małżonkami (w jakimkolwiek okresie roku podatkowego) rozdzielności majątkowej. Zatem małżonkowie, którzy chcą korzystać ze wspólnego rozliczenia swoich dochodów za dany rok podatkowy, muszą być małżeństwem ze wspólnością majątkową od 1 stycznia do 31 grudnia tego roku.
Być może ujednolicenie stanowiska fiskusa nastąpiło po wydaniu przez Ministerstwo Finansów pisma w maju 2005 r., dotyczącego wspólności majątkowej małżonków, które było odpowiedzią na pytanie zadane przez Gazetę Prawną.

Wtedy MF stwierdziło, że przywilej wspólnego opodatkowania dochodów małżonków będzie wyłączony w razie istnienia między małżonkami (w jakimkolwiek okresie roku podatkowego) rozdzielności majątkowej. Zatem małżonkowie, którzy chcą korzystać ze wspólnego rozliczenia swoich dochodów za dany rok podatkowy, muszą być małżeństwem ze wspólnością majątkową przez okres od 1 stycznia do 31 grudnia tego roku. Wydaje się, że przyjęcie jednej linii interpretacyjnej przez organy podatkowe jest właściwe, choć może nie korzystne dla podatników.

Jednak nadal podzielone zdania na ten temat można spotkać wśród specjalistów podatkowych. Jedni uważają, że choć ustawa o PIT nie stwierdza tego wprost – logiczne wydaje się, iż wspólność majątkowa powinna istnieć przez cały rok podatkowy, gdyż jedynie w takim przypadku dochody małżonków można potraktować jako wspólne. Drudzy natomiast podkreślają, że wspólność majątkowa nie musi trwać nieprzerwanie przez cały rok, zwracając jednocześnie uwagę, że wykładnia organów podatkowych w dużej części jest inna, co oznacza, że podatnik musi się liczyć z zakwestionowaniem przez fiskusa wspólnego rozliczenia w przypadku, gdy wspólność majątkowa nie będzie trwała cały rok.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA