REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Izba prawie jak sąd

REKLAMA

Od przyszłego roku ma zacząć funkcjonować nowa instytucja. Ministerstwo Finansów chce wprowadzić rozprawę podatkową. Zasady zwoływania rozprawy i jej przeprowadzania mają stanowić odwzorowanie analogicznych przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, ze zmianami dostosowawczymi uwzględniającymi specyfikę postępowania podatkowego.
Założenie jest takie, by podatnik odwołując się od decyzji organu podatkowego miał możliwość toczenia przed izbą skarbową sporu z urzędem skarbowym, który wydał niekorzystne dla niego decyzje. Dlatego w przypadku odwołania się od decyzji urzędu skarbowego, będą prowadzone rozprawy podatkowe, w czasie których będzie mógł wypowiedzieć się zarówno podatnik, jak i organ podatkowy. Na tej podstawie będzie wydawana decyzja ostateczna rozstrzygająca o tym, czy odwołanie jest uzasadnione czy też nie.

Co zmieni rozprawa

Oczywiście w razie niekorzystnego orzeczenia izby nadal można będzie skarżyć się do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Rozprawa podatkowa oznacza jednak zasadniczą zmianę sposobu rozpatrywania odwołań przez izby skarbowe. Dziś cała procedura sprowadza się zwykle do wysłania na piśmie odwołania i cierpliwego czekania na pisemną decyzję izby, która dociera do podatnika pocztą.
Resort finansów w uzasadnieniu projektu tego rozwiązania podkreśla, że wprowadzenie procedury rozprawy podatkowej zwiększy szybkość oraz poprawi ekonomikę postępowania w sprawach wymagających konfrontacji różnych źródeł dowodowych. Eksperci podatkowi takimi optymistami już nie są. Ich zdaniem rozprawa to – mimo wszystko – eksperyment na gruncie prawa podatkowego. Podkreślają też, że trzeba liczyć się z tym, że samo wdrożenie pomysłu będzie kosztowne. Będzie wymagało organizacji sal rozpraw, a także zaangażowania pracowników, którzy będą w nich uczestniczyć. Resort finansów jest jednak zdania, że takie działania potrzebne nie będą, a rozprawy będą odbywały się w tym samym miejscu, w którym dziś urzędnicy rozstrzygają odwołania podatników w formie pisemnej. Sama zaś rozprawa nie będzie angażować pracowników urzędu bardziej niż ma to miejsce dziś, przy rozstrzyganiu spraw tego samego rodzaju.

Z urzędu lub na wniosek

Zgodnie z przedstawionym przez Ministerstwo Finansów projektem zmian w Ordynacji podatkowej organ odwoławczy przeprowadzi w toku postępowania rozprawę z urzędu – gdy będzie zachodziła potrzeba wyjaśnienia istotnych okoliczności stanu faktycznego sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin, lub sprecyzowania argumentacji prawnej prezentowanej przez stronę w toku postępowania. Rozprawa będzie mogła być również przeprowadzona na wniosek strony lub organu, który wydał decyzję w pierwszej instancji.
Termin takiej rozprawy będzie musiał być wyznaczony, tak by doręczenie wezwania nastąpiło najpóźniej na siedem dni przed rozprawą.
Rozprawą będzie kierował upoważniony do jej przeprowadzenia pracownik organu podatkowego, przed którym toczyć się będzie postępowanie.
W przypadku gdy postępowanie toczyć się będzie przed samorządowym kolegium odwoławczym, rozprawą będzie kierował przewodniczący albo wyznaczony członek tego kolegium. Ponadto w rozprawie będzie uczestniczył upoważniony pracownik organu podatkowego pierwszej instancji wydający decyzję, od której wniesiono odwołanie. W razie nieobecności na rozprawie strony wnioskującej o jej przeprowadzenie rozprawa będzie odwołana i nie będzie możliwości jej ponownego przeprowadzenia. Warto jednak zaznaczyć, że rozprawa będzie mogła być przeprowadzona w razie nieobecności na rozprawie świadka lub biegłego.

Urzędnik jak sędzia

Podatnik uczestniczący w rozprawie będzie miał pewne uprawnienia. Na przykład będzie mógł składać wyjaśnienia, zgłaszać żądania, propozycje i zarzuty oraz przedstawiać dowody na ich poparcie. Ponadto strona będzie mogła wypowiadać się co do wyników postępowania dowodowego.
Uprawnienia będą przysługiwały także kierującemu rozprawą. Będzie on mógł uchylić zadane świadkom, biegłym i stronom pytanie, jeżeli nie będzie ono miało istotnego znaczenia dla sprawy. Jednak, jeśli podatnik uczestniczący w rozprawie tego zażąda, w protokole będzie trzeba zamieścić osnowę treści uchylonego pytania. Innymi słowy, urzędnik prowadzący rozprawę, będzie zachowywał się niczym sędzia.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA