REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Izba prawie jak sąd

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od przyszłego roku ma zacząć funkcjonować nowa instytucja. Ministerstwo Finansów chce wprowadzić rozprawę podatkową. Zasady zwoływania rozprawy i jej przeprowadzania mają stanowić odwzorowanie analogicznych przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, ze zmianami dostosowawczymi uwzględniającymi specyfikę postępowania podatkowego.
Założenie jest takie, by podatnik odwołując się od decyzji organu podatkowego miał możliwość toczenia przed izbą skarbową sporu z urzędem skarbowym, który wydał niekorzystne dla niego decyzje. Dlatego w przypadku odwołania się od decyzji urzędu skarbowego, będą prowadzone rozprawy podatkowe, w czasie których będzie mógł wypowiedzieć się zarówno podatnik, jak i organ podatkowy. Na tej podstawie będzie wydawana decyzja ostateczna rozstrzygająca o tym, czy odwołanie jest uzasadnione czy też nie.

Co zmieni rozprawa

Oczywiście w razie niekorzystnego orzeczenia izby nadal można będzie skarżyć się do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Rozprawa podatkowa oznacza jednak zasadniczą zmianę sposobu rozpatrywania odwołań przez izby skarbowe. Dziś cała procedura sprowadza się zwykle do wysłania na piśmie odwołania i cierpliwego czekania na pisemną decyzję izby, która dociera do podatnika pocztą.
Resort finansów w uzasadnieniu projektu tego rozwiązania podkreśla, że wprowadzenie procedury rozprawy podatkowej zwiększy szybkość oraz poprawi ekonomikę postępowania w sprawach wymagających konfrontacji różnych źródeł dowodowych. Eksperci podatkowi takimi optymistami już nie są. Ich zdaniem rozprawa to – mimo wszystko – eksperyment na gruncie prawa podatkowego. Podkreślają też, że trzeba liczyć się z tym, że samo wdrożenie pomysłu będzie kosztowne. Będzie wymagało organizacji sal rozpraw, a także zaangażowania pracowników, którzy będą w nich uczestniczyć. Resort finansów jest jednak zdania, że takie działania potrzebne nie będą, a rozprawy będą odbywały się w tym samym miejscu, w którym dziś urzędnicy rozstrzygają odwołania podatników w formie pisemnej. Sama zaś rozprawa nie będzie angażować pracowników urzędu bardziej niż ma to miejsce dziś, przy rozstrzyganiu spraw tego samego rodzaju.

Z urzędu lub na wniosek

Zgodnie z przedstawionym przez Ministerstwo Finansów projektem zmian w Ordynacji podatkowej organ odwoławczy przeprowadzi w toku postępowania rozprawę z urzędu – gdy będzie zachodziła potrzeba wyjaśnienia istotnych okoliczności stanu faktycznego sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin, lub sprecyzowania argumentacji prawnej prezentowanej przez stronę w toku postępowania. Rozprawa będzie mogła być również przeprowadzona na wniosek strony lub organu, który wydał decyzję w pierwszej instancji.
Termin takiej rozprawy będzie musiał być wyznaczony, tak by doręczenie wezwania nastąpiło najpóźniej na siedem dni przed rozprawą.
Rozprawą będzie kierował upoważniony do jej przeprowadzenia pracownik organu podatkowego, przed którym toczyć się będzie postępowanie.
W przypadku gdy postępowanie toczyć się będzie przed samorządowym kolegium odwoławczym, rozprawą będzie kierował przewodniczący albo wyznaczony członek tego kolegium. Ponadto w rozprawie będzie uczestniczył upoważniony pracownik organu podatkowego pierwszej instancji wydający decyzję, od której wniesiono odwołanie. W razie nieobecności na rozprawie strony wnioskującej o jej przeprowadzenie rozprawa będzie odwołana i nie będzie możliwości jej ponownego przeprowadzenia. Warto jednak zaznaczyć, że rozprawa będzie mogła być przeprowadzona w razie nieobecności na rozprawie świadka lub biegłego.

Urzędnik jak sędzia

Podatnik uczestniczący w rozprawie będzie miał pewne uprawnienia. Na przykład będzie mógł składać wyjaśnienia, zgłaszać żądania, propozycje i zarzuty oraz przedstawiać dowody na ich poparcie. Ponadto strona będzie mogła wypowiadać się co do wyników postępowania dowodowego.
Uprawnienia będą przysługiwały także kierującemu rozprawą. Będzie on mógł uchylić zadane świadkom, biegłym i stronom pytanie, jeżeli nie będzie ono miało istotnego znaczenia dla sprawy. Jednak, jeśli podatnik uczestniczący w rozprawie tego zażąda, w protokole będzie trzeba zamieścić osnowę treści uchylonego pytania. Innymi słowy, urzędnik prowadzący rozprawę, będzie zachowywał się niczym sędzia.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA