REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z podwyżkami nie trzeba się spieszyć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przed wyborami zapowiadano reformę podatkową, której konsekwencją miało być zmniejszenie obciążeń podatkowych i uproszczenie systemu podatkowego. Po wyborach jednak zaskakiwani jesteśmy co raz to nowymi podwyżkami podatku akcyzowego.

Wymóg unijny

Polska, przystępując w 2004 roku do Unii Europejskiej, zobowiązała się dostosować swoje przepisy dotyczące tzw. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (papierosy, alkohol, paliwa) do unijnych dyrektyw. W wyniku negocjacji ustalono, że Polska dostosuje swoje przepisy do minimalnych stawek akcyzy na te wyroby do końca 2008 roku.
– Minimalne stawki akcyzy dla paliw określa Dyrektywa Rady UE z 27 października 2003 r., znowelizowana 29 kwietnia 2004 r. Zgodnie z tą dyrektywą, najniższa stawka akcyzy na benzynę bezołowiową wynosi 359 euro za 1000 litrów. Zgodnie z wynegocjowanym okresem przejściowym Polska ma osiągnąć ten poziom 1 stycznia 2009 r. Do tego czasu może stosować niższą stawkę, nie mniej jednak, niż 287 euro za 1000 litrów. Dla obliczenia stawki akcyzy przyjmuje się kurs euro z pierwszego dnia roboczego października ubiegłego roku – przypomina Krzysztof Flis, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
– Większość podwyżek akcyzy w Polsce odbywa się ze względu na prawo obowiązujące w Unii. Ale musimy pamiętać, że mamy tylko dwa lata na dojście do znacznie wyższych unijnych stawek i musimy to wykonać – potwierdził premier Kazimierz Marcinkiewicz w wywiadzie dla dziennika Parkiet.

Przekraczanie limitów

Jest w tym dużo racji, ale obowiązujące kwoty podatku akcyzowego na wyroby zharmonizowane bliskie są limitom unijnym, a w niektórych przypadkach je przekraczają. Na wypełnienie natomiast przedakcesyjnych zobowiązań mamy jeszcze ponad dwa lata i w ciągu tego czasu władze unijne nie będą w tej kwestii robić nacisków.
– Obecna stawka akcyzy na benzynę, po ostatnich obniżkach, wynosi 1315 zł za 1000 litrów. Nawet licząc po niekorzystnym dla złotego kursie, np. 4,2 zł, nasza akcyza na benzynę bezołowiową wynosiłaby 313 euro. To znacznie powyżej minimalnego poziomu obowiązującego w okresie przejściowym. Jeżeli weźmiemy kurs euro na poziomie 4 zł, okazałoby się, że poziom polskiej akcyzy na benzynę jest bliski minimum, które będziemy musieli spełnić w 2009 roku – twierdzi Krzysztof Flis, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
– Po zeszłorocznej obniżce akcyzy na benzynę znajdujemy się blisko minimalnej wynegocjonowanej przez nas stawki akcyzy. Jednak podwyżka akcyzy na benzynę prędzej czy później będzie musiała nastąpić, bowiem 31 grudnia 2008 r. skończy się okres przejściowy dla Polski, który pozwala stosować nam niższe stawki – potwierdza Tomasz Kassel, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Zapowiedzi podwyżek

Pierwsze starcie z podatnikami rząd przegrał, kiedy to planował wprowadzenie wyższej stawki akcyzy na benzynę bezołowiową, zamierzając powrócić do poziomu sprzed września 2005 roku. Tłumaczono to koniecznością dostosowania do przepisów unijnych. Teraz ten pomysł powraca. Obecna stawka akcyzy na benzynę bezołowiową to 1315 zł za 1000 litrów. Gdyby dokonano podwyżki 25 gr na litrze, czyli powrócono by do poziomu 1565 zł za 1000 litrów (czyli 401 euro), oznaczałoby to przekroczenie limitu określonego dla tego rodzaju wyrobów. Minimalna stawka określona przez UE to 359 euro za 1000 litrów. Oznacza to, że przekroczylibyśmy minimalną stawkę akcyzy określoną przez przepisy unijne – i to przed czasem.
– Nie ma potrzeby podwyższać podatku, ponieważ mieścimy się w przyznanym okresem przejściowym limicie. Uzasadnienie podwyżek koniecznością dostosowania naszych stawek do stawek UE wydaje się nieco na wyrost – stwierdza Krzysztof Flis.
– Tłumaczenie, że konieczna jest podwyżka akcyzy na benzynę ze względu na przepisy unijne, nie jest do końca zasadne. Dyrektywa określa jedynie minimalny poziom akcyzy (359 euro/1000 l), a Polska wystąpiła o okres przejściowy, zgodnie z którym poziom ten ma zostać osiągnięty do 1 stycznia 2009 r. To, według jakiego harmonogramu dojdziemy do tego minimum, zależy od autonomicznej decyzji rządu. Mamy prawo osiągnąć unijne minimum wolniej – potwierdza Aleksandra Kalinowska, senior menedżer w Ernst & Young.
Podobna sytuacja jest w przypadku akcyzy na olej napędowy i gaz LPG stosowany np. do samochodów. W tym ostatnim przypadku nasza akcyza znacznie przekracza minimum unijne. Dodatkowo rząd już przygotował projekt rozporządzenia, które ma wprowadzić wyższą akcyzę na gaz do samochodów. W wyniku zapowiadanej od 1 września podwyżki, akcyza na gaz do napędu samochodów (LPG) ma wzrosnąć z 695 zł (czyli 178 euro) do 1000 zł (czyli 256 euro) za 1000 kg. Tymczasem minimalna stawka na gaz określona przez Unię wynosi tylko 125 euro za 1000 kg. Podwyżka ta w ogóle nie ma uzasadnienia w dostosowaniu naszej stawki akcyzy do unijnego minimum.
Bogdan Świąder, Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA