REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z podwyżkami nie trzeba się spieszyć

REKLAMA

Przed wyborami zapowiadano reformę podatkową, której konsekwencją miało być zmniejszenie obciążeń podatkowych i uproszczenie systemu podatkowego. Po wyborach jednak zaskakiwani jesteśmy co raz to nowymi podwyżkami podatku akcyzowego.

Wymóg unijny

Polska, przystępując w 2004 roku do Unii Europejskiej, zobowiązała się dostosować swoje przepisy dotyczące tzw. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (papierosy, alkohol, paliwa) do unijnych dyrektyw. W wyniku negocjacji ustalono, że Polska dostosuje swoje przepisy do minimalnych stawek akcyzy na te wyroby do końca 2008 roku.
– Minimalne stawki akcyzy dla paliw określa Dyrektywa Rady UE z 27 października 2003 r., znowelizowana 29 kwietnia 2004 r. Zgodnie z tą dyrektywą, najniższa stawka akcyzy na benzynę bezołowiową wynosi 359 euro za 1000 litrów. Zgodnie z wynegocjowanym okresem przejściowym Polska ma osiągnąć ten poziom 1 stycznia 2009 r. Do tego czasu może stosować niższą stawkę, nie mniej jednak, niż 287 euro za 1000 litrów. Dla obliczenia stawki akcyzy przyjmuje się kurs euro z pierwszego dnia roboczego października ubiegłego roku – przypomina Krzysztof Flis, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
– Większość podwyżek akcyzy w Polsce odbywa się ze względu na prawo obowiązujące w Unii. Ale musimy pamiętać, że mamy tylko dwa lata na dojście do znacznie wyższych unijnych stawek i musimy to wykonać – potwierdził premier Kazimierz Marcinkiewicz w wywiadzie dla dziennika Parkiet.

Przekraczanie limitów

Jest w tym dużo racji, ale obowiązujące kwoty podatku akcyzowego na wyroby zharmonizowane bliskie są limitom unijnym, a w niektórych przypadkach je przekraczają. Na wypełnienie natomiast przedakcesyjnych zobowiązań mamy jeszcze ponad dwa lata i w ciągu tego czasu władze unijne nie będą w tej kwestii robić nacisków.
– Obecna stawka akcyzy na benzynę, po ostatnich obniżkach, wynosi 1315 zł za 1000 litrów. Nawet licząc po niekorzystnym dla złotego kursie, np. 4,2 zł, nasza akcyza na benzynę bezołowiową wynosiłaby 313 euro. To znacznie powyżej minimalnego poziomu obowiązującego w okresie przejściowym. Jeżeli weźmiemy kurs euro na poziomie 4 zł, okazałoby się, że poziom polskiej akcyzy na benzynę jest bliski minimum, które będziemy musieli spełnić w 2009 roku – twierdzi Krzysztof Flis, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
– Po zeszłorocznej obniżce akcyzy na benzynę znajdujemy się blisko minimalnej wynegocjonowanej przez nas stawki akcyzy. Jednak podwyżka akcyzy na benzynę prędzej czy później będzie musiała nastąpić, bowiem 31 grudnia 2008 r. skończy się okres przejściowy dla Polski, który pozwala stosować nam niższe stawki – potwierdza Tomasz Kassel, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Zapowiedzi podwyżek

Pierwsze starcie z podatnikami rząd przegrał, kiedy to planował wprowadzenie wyższej stawki akcyzy na benzynę bezołowiową, zamierzając powrócić do poziomu sprzed września 2005 roku. Tłumaczono to koniecznością dostosowania do przepisów unijnych. Teraz ten pomysł powraca. Obecna stawka akcyzy na benzynę bezołowiową to 1315 zł za 1000 litrów. Gdyby dokonano podwyżki 25 gr na litrze, czyli powrócono by do poziomu 1565 zł za 1000 litrów (czyli 401 euro), oznaczałoby to przekroczenie limitu określonego dla tego rodzaju wyrobów. Minimalna stawka określona przez UE to 359 euro za 1000 litrów. Oznacza to, że przekroczylibyśmy minimalną stawkę akcyzy określoną przez przepisy unijne – i to przed czasem.
– Nie ma potrzeby podwyższać podatku, ponieważ mieścimy się w przyznanym okresem przejściowym limicie. Uzasadnienie podwyżek koniecznością dostosowania naszych stawek do stawek UE wydaje się nieco na wyrost – stwierdza Krzysztof Flis.
– Tłumaczenie, że konieczna jest podwyżka akcyzy na benzynę ze względu na przepisy unijne, nie jest do końca zasadne. Dyrektywa określa jedynie minimalny poziom akcyzy (359 euro/1000 l), a Polska wystąpiła o okres przejściowy, zgodnie z którym poziom ten ma zostać osiągnięty do 1 stycznia 2009 r. To, według jakiego harmonogramu dojdziemy do tego minimum, zależy od autonomicznej decyzji rządu. Mamy prawo osiągnąć unijne minimum wolniej – potwierdza Aleksandra Kalinowska, senior menedżer w Ernst & Young.
Podobna sytuacja jest w przypadku akcyzy na olej napędowy i gaz LPG stosowany np. do samochodów. W tym ostatnim przypadku nasza akcyza znacznie przekracza minimum unijne. Dodatkowo rząd już przygotował projekt rozporządzenia, które ma wprowadzić wyższą akcyzę na gaz do samochodów. W wyniku zapowiadanej od 1 września podwyżki, akcyza na gaz do napędu samochodów (LPG) ma wzrosnąć z 695 zł (czyli 178 euro) do 1000 zł (czyli 256 euro) za 1000 kg. Tymczasem minimalna stawka na gaz określona przez Unię wynosi tylko 125 euro za 1000 kg. Podwyżka ta w ogóle nie ma uzasadnienia w dostosowaniu naszej stawki akcyzy do unijnego minimum.
Bogdan Świąder, Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA