REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłaty do zakupu nowych samochodów elektrycznych i wodorowych przez osoby fizyczne

Dopłaty do zakupu nowych samochodów elektrycznych i wodorowych przez osoby fizyczne
Dopłaty do zakupu nowych samochodów elektrycznych i wodorowych przez osoby fizyczne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Energii i Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju podpisali 5 listopada 2019 roku rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu osobom fizycznym niewykonującym działalności gospodarczej i warunków rozliczania tego wsparcia. Dokument został skierowany do publikacji w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie po upływie 14 dni od tej publikacji. Rozporządzenie określa zasady udzielania dopłat do zakupu nowych samochodów elektrycznych i wodorowych. Z dopłat tych, wbrew pierwotnym planom Ministra Energii, nie skorzystają osoby prowadzące działalność gospodarczą. Nie będzie też dofinansowania zakupu samochodów na gaz ziemny (CNG, LNG).

Głównym celem rozporządzenia jest określenie zasad i warunków udzielania finansowego wsparcia zakupu nowych pojazdów elektrycznych i pojazdów napędzanych wodorem przez osoby fizyczne (ale tylko te, które nie prowadzą działalności gospodarczej) oraz warunków rozliczania tego wsparcia w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

REKLAMA

Autopromocja

Po wejściu w życie tego aktu wykonawczego planowane jest ogłoszenie pierwszego naboru wniosków. Osoby fizyczne, które będą chciały uzyskać dofinansowanie do zakupu pojazdów będą musiały złożyć wnioski o wsparcie. Dofinansowanie będzie udzielane do momentu wyczerpania środków finansowych.

Osoby fizyczne będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości 30% ceny zakupu pojazdu elektrycznego lub pojazdu napędzanego wodorem. Przy czym kwota wsparcia dla pojazdu elektrycznego nie będzie mogła być wyższa niż 37 500 zł, a dla pojazdu napędzanego wodorem 90 000 zł.

Dofinansowaniem będzie mógł być objęty zakup pojazdu elektrycznego, którego cena nie przekracza 125 000 zł, a w przypadku pojazdu wodorowego 300 000 zł. Zakup droższego samochodu nie uprawnia do dopłaty.

Wsparcie (tj. dopłata) nie zostanie udzielone, jeżeli na zakup pojazdu zostało już wcześniej udzielone wsparcie ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu bądź innych źródeł publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wniosek o udzielenie wsparcia (dopłaty) na zakup nowego samochodu elektrycznego lub napędzanego wodorem zawierać musi:
1) imię i nazwisko osoby fizycznej lub osób fizycznych;
2) adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej lub osób fizycznych;
3) adres do doręczeń wskazany przez osobę fizyczna lub osoby fizyczne;
4) adres poczty elektronicznej osoby fizycznej lub osób fizycznych, o ile taki posiadają;
5) serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby fizycznej lub osób fizycznych;
6) numer PESEL osoby fizycznej lub osób fizycznych, o ile taki posiadają;
7) dane rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej do wypłaty udzielonego wsparcia;
8) kwotę wnioskowanego wsparcia;
9) dane dotyczące pojazdu, którego zakup ma być objęty wsparciem, w tym markę, model
i rodzaj napędu;
10) oświadczenie osoby fizycznej lub osób fizycznych potwierdzające, że nie wykonują oni działalności gospodarczej;
11) oświadczenie osoby fizycznej lub osób fizycznych potwierdzające, że na pojazd, na zakup którego ma być udzielone wsparcie, nie zostało wcześniej udzielone wsparcie ze środków Funduszu bądź innych źródeł publicznych, w tym środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
12) podpis osoby fizycznej lub osób fizycznych.

Podstawą udzielenia wsparcia jest pisemna umowa o udzielenie wsparcia zawierana przez Zarządzającego (tj. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - NFOŚiGW) z osobą fizyczną lub osobami fizycznymi, których wniosek został zatwierdzony przez Dysponenta (tj. Ministra Energii).

Dopłata może zostać udzielona pod warunkiem, że osoba fizyczna lub osoby fizyczne w umowie złożyły oświadczenie, w którym zobowiązały się:
1) do niezbywania pojazdu objętego wsparciem przez co najmniej 2 lata od dnia zakupu tego pojazdu;
2) że zakupiony pojazd będzie zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej 2 lata od dnia zakupu pojazdu;
3) do ubezpieczenia pojazdu od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży.

W przypadku naruszenia ww. zobowiązań wsparcie wraz z należnymi odsetkami, liczonymi jak dla zaległości podatkowych, podlega zwrotowi na rachunek wskazany przez Zarządzającego. Zarządzający ma prawo kontrolowania sposobu wykorzystania udzielonego wsparcia.

Wsparcie jest wypłacane, jeżeli osoba fizyczna lub osoby fizyczne złożą Zarządzającemu (nie później niż w terminie 8 miesięcy od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia) następujące dokumenty:
1) kopię faktury zakupu nowego pojazdu wystawionej na osobę fizyczną lub osoby fizyczne, przy czym faktura ta powinna zawierać co najmniej informacje o rodzaju zakupionego pojazdu oraz rodzaju napędu;
2) kopię dowodu rejestracyjnego zakupionego pojazdu;
3) kopię dokumentu ubezpieczenia zakupionego pojazdu od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży, na okres 1 roku od dnia zakupu pojazdu, oraz zobowiązania osoby fizycznej lub osób fizycznych do zawarcia umowy takiego ubezpieczenia na okres następnego roku.

W przypadku nieprzedłożenia ww. dokumentów w ww. terminie umowa o udzielenie wsparcia wygasa.

W przypadku gdy wsparcie na zakup pojazdu nie zostało wypłacone z powodu wyczerpania środków dostępnych w ramach danego naboru to wsparcie takie jest wypłacane osobie fizycznej lub osobom fizycznym w następnym naborze w pierwszej kolejności.

Wsparciem (dopłatą) w ramach ogłoszonego naboru mogą zostać objęte wyłącznie pojazdy zakupione po dniu zakończenia poprzedniego naboru do dnia zakończenia ogłoszonego naboru.

W pierwszym naborze ogłoszonym po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wsparciem (dopłatą) mogą zostać objęte pojazdy zakupione po dniu ogłoszenia tego naboru.

Rozporządzenie Ministra Energii z 5 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu osobom fizycznym niewykonującym działalności gospodarczej i warunków rozliczania tego wsparcia.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!


Fundusz Niskoemisyjnego Transportu - akty wykonawcze

Jednocześnie Ministerstwo Energii informuje, że dwa rozporządzenia  wykonawcze Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (w tym jedno ww. rozporządzenie dot. dopłat do zakupu nowych samochodów), które pozwolą na udzielenie wsparcia dla przedsiębiorców są na końcowym etapie prac. Projekty obu aktów wykonawczych zostały zaakceptowane i podpisane przez czterech z pięciu ministrów podpisujących rozporządzenia w porozumieniu.

Rozporządzenia te dotyczą szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz szczegółowych kryteriów wyboru projektów. Dzięki temu możliwe będzie finansowanie poszczególnych przedsięwzięć przez Fundusz. Środki, które zostały przewidziane na konkursy będą znaczącym wsparciem dla rozwoju elektromobilności, ale przede wszystkim przybliżą Polskę do osiągnięcia celów w zakresie nisko i zeroemisyjnego transportu przyjętych w dokumentach strategicznych. Zakres projektów, które będą mogły otrzymać wsparcie jest bardzo szeroki.

Wspierani będą m.in. :

  • przedsiębiorcy budujący punkty ładowania oraz tankowania pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi,
  • producenci ekologicznych środków transportu,
  • samorządy inwestujące w czysty transport publiczny,
  • wytwórcy biokomponentów,
  • podmioty, które planują  zakup nowych pojazdów zero i niskoemisyjnych.

Fundusz wspierać będzie także promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.

Akty prawne zostały przekazane do podpisania przez Ministra Finansów, Ministra Środowiska, Ministra Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Niezwłocznie po zakończeniu tego procesu rozporządzenia zostaną opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Źródło: Ministerstwo Energii

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA