REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach
Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie hulajnogi elektryczne stały się bardzo popularne. Korzystają z nich również prowadzący działalność gospodarczą. Czy zakup takiej hulajnogi można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej?

Mieszkańcy dużych miast coraz częściej sięgają po alternatywne środki transportu, za pomocą których znacznie szybciej i taniej mogą dostać się do miejsca, w którym wykonują swoją działalność. Najbardziej utrudnione zadanie mają osoby, które pracują w ścisłym centrum każdego większego miasta w Polsce. Zakorkowane ulice oraz płatne strefy parkowania powodują, iż codzienny dojazd do centrum miasta jest drogi oraz wydłużony w czasie.

REKLAMA

Autopromocja

W celu zredukowania kosztów swojej działalności, przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują znacznie tańsze od samochodów osobowych pojazdy, dzięki którym sprawniej mogą poruszać się po mieście. W ostatnim czasie wśród najchętniej wybieranych alternatywnych środków transportu są hulajnogi elektryczne, które możemy zaliczać do kosztów tak, jak każdy inny pojazd ułatwiający pracę. 

30 czerwca 2019 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Z wnioskiem tym wystąpił agent ubezpieczeniowy, który twierdzi, iż klienci prawie nigdy nie przychodzą do jego biura ubezpieczeniowego, tylko to on musi dojeżdżać do nich, dostarczając im polisy. Wnioskodawca w tym celu najczęściej wykorzystywał samochód osobowy. Zaznacza przy tym także, iż znaczna część jego klientów oczekuje spotkania w centrum miasta, gdzie dojazd samochodem jest utrudniony, lub wręcz niemożliwy, a dodatkowo postój jest płatny. W takich przypadkach wnioskodawca zostawiał samochód w dalszej okolicy i szedł na piechotę lub dojeżdżał do klienta komunikacją, tracąc wiele cennego czasu, który mógłby przeznaczyć na spotkanie z innym klientem.

W związku z powyższym podatnik zastanawia się nad kupnem elektrycznej hulajnogi jako środka transportu, który może schować w samochodzie i w razie potrzeby użyć go do dojazdów do klientów w centrum. Hulajnoga pozwoli mu na sprawniejszą obsługę większej liczby klientów, co jest kluczowe w zawodzie agenta ubezpieczeniowego. Pozwoli także na utrzymanie stałych klientów, a nie odsyłanie ich do innego agenta, ze względu na brak czasu. Według wnioskodawcy hulajnoga miałaby być używana jedynie do celów prowadzonej działalności, gdyż nie przewiduje on korzystania z niej do celów prywatnych. Wnioskodawca przedstawił, iż cena hulajnogi wynosiłaby 2 199 zł, więc nie przekraczałaby kwoty 10 000 zł. 

Dyrektor KIS stwierdził, iż biorąc pod uwagę przedstawione przez wnioskodawcę fakty, należy stwierdzić, że wydatek na zakup hulajnogi, która będzie używana przez wnioskodawcę tylko dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Z interpretacji dowiadujemy się również, że ze względu na wartość hulajnogi elektrycznej czyli około 2 tys. zł – możliwe jest zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym dokonano jej zakupu. Według Dyrektora KIS w odniesieniu do działalności gospodarczej kosztami uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku zakupionego towaru z prowadzoną działalnością powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do zwiększenia przychodów, a tak właśnie jest w tym przypadku .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Podsumowując, według Dyrektora KIS hulajnoga elektryczna powinna być traktowana tak samo jak inne środki transportu w działalności gospodarczej, ponieważ to przedsiębiorca ma prawo wybrać czym jest mu najwygodniej dojeżdżać do swoich klientów. 

Na podstawie interpretacji indywidualnej z 7 sierpnia 2019 r., o sygn. 0112-KDIL3-3.4011.242.2019.2.TW.

Russell Bedford
Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA