REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach
Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie hulajnogi elektryczne stały się bardzo popularne. Korzystają z nich również prowadzący działalność gospodarczą. Czy zakup takiej hulajnogi można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej?

Mieszkańcy dużych miast coraz częściej sięgają po alternatywne środki transportu, za pomocą których znacznie szybciej i taniej mogą dostać się do miejsca, w którym wykonują swoją działalność. Najbardziej utrudnione zadanie mają osoby, które pracują w ścisłym centrum każdego większego miasta w Polsce. Zakorkowane ulice oraz płatne strefy parkowania powodują, iż codzienny dojazd do centrum miasta jest drogi oraz wydłużony w czasie.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W celu zredukowania kosztów swojej działalności, przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują znacznie tańsze od samochodów osobowych pojazdy, dzięki którym sprawniej mogą poruszać się po mieście. W ostatnim czasie wśród najchętniej wybieranych alternatywnych środków transportu są hulajnogi elektryczne, które możemy zaliczać do kosztów tak, jak każdy inny pojazd ułatwiający pracę. 

30 czerwca 2019 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Z wnioskiem tym wystąpił agent ubezpieczeniowy, który twierdzi, iż klienci prawie nigdy nie przychodzą do jego biura ubezpieczeniowego, tylko to on musi dojeżdżać do nich, dostarczając im polisy. Wnioskodawca w tym celu najczęściej wykorzystywał samochód osobowy. Zaznacza przy tym także, iż znaczna część jego klientów oczekuje spotkania w centrum miasta, gdzie dojazd samochodem jest utrudniony, lub wręcz niemożliwy, a dodatkowo postój jest płatny. W takich przypadkach wnioskodawca zostawiał samochód w dalszej okolicy i szedł na piechotę lub dojeżdżał do klienta komunikacją, tracąc wiele cennego czasu, który mógłby przeznaczyć na spotkanie z innym klientem.

W związku z powyższym podatnik zastanawia się nad kupnem elektrycznej hulajnogi jako środka transportu, który może schować w samochodzie i w razie potrzeby użyć go do dojazdów do klientów w centrum. Hulajnoga pozwoli mu na sprawniejszą obsługę większej liczby klientów, co jest kluczowe w zawodzie agenta ubezpieczeniowego. Pozwoli także na utrzymanie stałych klientów, a nie odsyłanie ich do innego agenta, ze względu na brak czasu. Według wnioskodawcy hulajnoga miałaby być używana jedynie do celów prowadzonej działalności, gdyż nie przewiduje on korzystania z niej do celów prywatnych. Wnioskodawca przedstawił, iż cena hulajnogi wynosiłaby 2 199 zł, więc nie przekraczałaby kwoty 10 000 zł. 

Dyrektor KIS stwierdził, iż biorąc pod uwagę przedstawione przez wnioskodawcę fakty, należy stwierdzić, że wydatek na zakup hulajnogi, która będzie używana przez wnioskodawcę tylko dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Z interpretacji dowiadujemy się również, że ze względu na wartość hulajnogi elektrycznej czyli około 2 tys. zł – możliwe jest zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym dokonano jej zakupu. Według Dyrektora KIS w odniesieniu do działalności gospodarczej kosztami uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku zakupionego towaru z prowadzoną działalnością powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do zwiększenia przychodów, a tak właśnie jest w tym przypadku .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Podsumowując, według Dyrektora KIS hulajnoga elektryczna powinna być traktowana tak samo jak inne środki transportu w działalności gospodarczej, ponieważ to przedsiębiorca ma prawo wybrać czym jest mu najwygodniej dojeżdżać do swoich klientów. 

Na podstawie interpretacji indywidualnej z 7 sierpnia 2019 r., o sygn. 0112-KDIL3-3.4011.242.2019.2.TW.

Russell Bedford
Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA