REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach
Czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie hulajnogi elektryczne stały się bardzo popularne. Korzystają z nich również prowadzący działalność gospodarczą. Czy zakup takiej hulajnogi można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej?

Mieszkańcy dużych miast coraz częściej sięgają po alternatywne środki transportu, za pomocą których znacznie szybciej i taniej mogą dostać się do miejsca, w którym wykonują swoją działalność. Najbardziej utrudnione zadanie mają osoby, które pracują w ścisłym centrum każdego większego miasta w Polsce. Zakorkowane ulice oraz płatne strefy parkowania powodują, iż codzienny dojazd do centrum miasta jest drogi oraz wydłużony w czasie.

REKLAMA

Autopromocja

W celu zredukowania kosztów swojej działalności, przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują znacznie tańsze od samochodów osobowych pojazdy, dzięki którym sprawniej mogą poruszać się po mieście. W ostatnim czasie wśród najchętniej wybieranych alternatywnych środków transportu są hulajnogi elektryczne, które możemy zaliczać do kosztów tak, jak każdy inny pojazd ułatwiający pracę. 

30 czerwca 2019 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Z wnioskiem tym wystąpił agent ubezpieczeniowy, który twierdzi, iż klienci prawie nigdy nie przychodzą do jego biura ubezpieczeniowego, tylko to on musi dojeżdżać do nich, dostarczając im polisy. Wnioskodawca w tym celu najczęściej wykorzystywał samochód osobowy. Zaznacza przy tym także, iż znaczna część jego klientów oczekuje spotkania w centrum miasta, gdzie dojazd samochodem jest utrudniony, lub wręcz niemożliwy, a dodatkowo postój jest płatny. W takich przypadkach wnioskodawca zostawiał samochód w dalszej okolicy i szedł na piechotę lub dojeżdżał do klienta komunikacją, tracąc wiele cennego czasu, który mógłby przeznaczyć na spotkanie z innym klientem.

W związku z powyższym podatnik zastanawia się nad kupnem elektrycznej hulajnogi jako środka transportu, który może schować w samochodzie i w razie potrzeby użyć go do dojazdów do klientów w centrum. Hulajnoga pozwoli mu na sprawniejszą obsługę większej liczby klientów, co jest kluczowe w zawodzie agenta ubezpieczeniowego. Pozwoli także na utrzymanie stałych klientów, a nie odsyłanie ich do innego agenta, ze względu na brak czasu. Według wnioskodawcy hulajnoga miałaby być używana jedynie do celów prowadzonej działalności, gdyż nie przewiduje on korzystania z niej do celów prywatnych. Wnioskodawca przedstawił, iż cena hulajnogi wynosiłaby 2 199 zł, więc nie przekraczałaby kwoty 10 000 zł. 

Dyrektor KIS stwierdził, iż biorąc pod uwagę przedstawione przez wnioskodawcę fakty, należy stwierdzić, że wydatek na zakup hulajnogi, która będzie używana przez wnioskodawcę tylko dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Z interpretacji dowiadujemy się również, że ze względu na wartość hulajnogi elektrycznej czyli około 2 tys. zł – możliwe jest zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym dokonano jej zakupu. Według Dyrektora KIS w odniesieniu do działalności gospodarczej kosztami uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku zakupionego towaru z prowadzoną działalnością powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do zwiększenia przychodów, a tak właśnie jest w tym przypadku .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Podsumowując, według Dyrektora KIS hulajnoga elektryczna powinna być traktowana tak samo jak inne środki transportu w działalności gospodarczej, ponieważ to przedsiębiorca ma prawo wybrać czym jest mu najwygodniej dojeżdżać do swoich klientów. 

Na podstawie interpretacji indywidualnej z 7 sierpnia 2019 r., o sygn. 0112-KDIL3-3.4011.242.2019.2.TW.

Russell Bedford
Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

REKLAMA

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA