REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma z wątpliwym poparciem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś ostatnie majowe posiedzenie Rady Ministrów. We wstępnym harmonogramie obrad rządu nie przewidziano prac nad ustawami podatkowymi, mimo że projekt zmian w Ordynacji podatkowej i innych ustawach podatkowych jest już gotowy od dwóch miesięcy.
Zapowiedzi premiera z początku roku i harmonogram prac Rady Ministrów przewidywały, że rząd będzie zajmował się podatkami w maju. Również dotychczasowy wiceminister finansów Mirosław Barszcz obiecywał, że podatki będą omawiane w maju. Jak widać, praktyka rozminęła się z obietnicami. Jakie mogą być tego konsekwencje? Albo reforma się opóźni i nowe rozwiązania nie zostaną wprowadzone od początku 2007 roku, albo zmiany znów będą wprowadzane w pośpiechu. Jeśli zrealizuje się pierwszy scenariusz, na reformę podatkową przyjdzie nam jeszcze poczekać. Gdy jednak górę weźmie pośpiech, może się to odbić na jakości tworzonego pośpiesznie prawa. Co ciekawe, praktycznie żadna partia nie wyraża pełnego poparcia dla projektu resortu w wersji, jaka jest dziś znana. A to oznacza długą walkę resortu finansów w parlamencie, aby przeforsować swoje pomysły. Nie wiadomo więc, czy zmiany w podatkach, które opuszczą parlament, będą przypominały te, które zapowiadało Ministerstwo Finansów.

Prace trwają

W Ministerstwie Finansów nastąpiła zmiana na stanowisku wiceministra finansów odpowiedzialnego za podatki. Funkcję tę ponownie objął Jarosław Neneman. W związku z tym musi się on zapoznać ze wszystkimi uwagami, które przyszły z uzgodnień międzyresortowych, a następnie z minister finansów podjąć decyzję o dalszych pracach nad projektem. Z informacji innych resortów wynika, że projekt zmian w Ordynacji podatkowej i niektórych innych ustawach nie wrócił jeszcze do akceptacji po zgłoszonych uwagach w uzgodnieniach międzyresortowych. Zatem MF nadal pracuje nad projektem.
Innego zdania jest były wiceminister finansów Mirosław Barszcz.
– Jeszcze za czasów, gdy byłem w Ministerstwie Finansów, planowano wprowadzenie kilku modyfikacji do gotowego już projektu zmian w ustawach podatkowych, m.in. pozostawienie karty podatkowej i 50-proc. kosztów uzyskania przychodu dla prawdziwych artystów. Te zmiany zostały uwzględnione. Prace nad projektem się zakończyły i nie wiem, dlaczego nie trafia on pod obrady rządu – wyjaśnił Mirosław Barszcz.

Nie ma poparcia

Poza spóźnionymi pracami nad reformą podatkową resort finansów może natknąć się na jeszcze jedną przeszkodę, która wyjdzie na jaw, gdy rozpoczną się prace nad podatkami w Sejmie. Tą przeszkodą będzie brak poparcia posłów dla propozycji MF. Takie są bowiem wyniki sondy GP. Jedynie PiS deklaruje pełne poparcie dla projektu ministerstwa. LPR i Samoobrona chcą negocjacji i rozmów koalicyjnych, aby doprowadzić do porozumienia co do wprowadzenia nowych rozwiązań podatkowych. Inne ugrupowania mówią – nie!
– Jesteśmy w koalicji, więc liczymy na porozumienie w tych sprawach – stwierdził Szymon Pawłowski, poseł LPR.
Renata Rochnowska wyjaśniła z kolei, że Samoobrona jest za pozostaniem przy karcie podatkowej, bo jej likwidacja byłaby niekorzystna dla drobnych przedsiębiorców. – Nadal zastanawiamy się nad zmniejszeniem stawek VAT, zwłaszcza w sprawach rolniczych. Chcielibyśmy też wprowadzenia podatku obrotowego na poziomie 2,5 proc. Na razie czekamy na rozmowy koalicyjne – dodała nasza rozmówczyni.
Artur Zawisza, poseł PiS, wyraził pełne poparcie dla wszystkiego, co będzie ostateczną propozycją rządu. Przyznał jednak, że w projekcie MF są braki, zwłaszcza brak odważnej nowelizacji ustawy o VAT.
– Ministerstwu zabrakło w tym zakresie konsekwencji i wyobraźni. Podejrzewam, że na tym etapie nie będzie już w stanie zdobyć się na dalej idący projekt – argumentował poseł Zawisza.
Dezaprobatę dla pomysłów ministerialnych wyraził Adam Szejnfeld, poseł PO. Jego zdaniem projekt MF trzeba napisać od nowa. PO ma inną ideologię, jeśli chodzi o podatki.
– Metody profesor Gilowskiej do niczego nie prowadzą. Cały czas próbuje się nowelizować ustawy podatkowe. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych była nowelizowana już ponad 80 razy. Nie powinno się tego robić po raz kolejny. Większość ustaw podatkowych należałoby napisać od nowa – stwierdził Adam Szejnfeld. Dodał, że PO na pewno nie poprze likwidacji ryczałtowych form opodatkowania. Podobne poglądy wraził Stanisław Stec z SLD. PSL poprze niektóre rozwiązania MF. Ma też pomysły na doprecyzowanie zasad dziś obowiązujących.
Przyjęcie nowych rozwiązań podatkowych nie jest wcale proste. Czas w tym zakresie ma decydujące znaczenie. Aby nowe podatki mogły zacząć obowiązywać od 2007 roku, prezydent musiałby podpisać ustawę w takim terminie, by nowelizację przepisów o PIT można było przed 30 listopada 2006 roku opublikować w Dzienniku Ustaw.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA