REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma z wątpliwym poparciem

REKLAMA

Dziś ostatnie majowe posiedzenie Rady Ministrów. We wstępnym harmonogramie obrad rządu nie przewidziano prac nad ustawami podatkowymi, mimo że projekt zmian w Ordynacji podatkowej i innych ustawach podatkowych jest już gotowy od dwóch miesięcy.
Zapowiedzi premiera z początku roku i harmonogram prac Rady Ministrów przewidywały, że rząd będzie zajmował się podatkami w maju. Również dotychczasowy wiceminister finansów Mirosław Barszcz obiecywał, że podatki będą omawiane w maju. Jak widać, praktyka rozminęła się z obietnicami. Jakie mogą być tego konsekwencje? Albo reforma się opóźni i nowe rozwiązania nie zostaną wprowadzone od początku 2007 roku, albo zmiany znów będą wprowadzane w pośpiechu. Jeśli zrealizuje się pierwszy scenariusz, na reformę podatkową przyjdzie nam jeszcze poczekać. Gdy jednak górę weźmie pośpiech, może się to odbić na jakości tworzonego pośpiesznie prawa. Co ciekawe, praktycznie żadna partia nie wyraża pełnego poparcia dla projektu resortu w wersji, jaka jest dziś znana. A to oznacza długą walkę resortu finansów w parlamencie, aby przeforsować swoje pomysły. Nie wiadomo więc, czy zmiany w podatkach, które opuszczą parlament, będą przypominały te, które zapowiadało Ministerstwo Finansów.

Prace trwają

W Ministerstwie Finansów nastąpiła zmiana na stanowisku wiceministra finansów odpowiedzialnego za podatki. Funkcję tę ponownie objął Jarosław Neneman. W związku z tym musi się on zapoznać ze wszystkimi uwagami, które przyszły z uzgodnień międzyresortowych, a następnie z minister finansów podjąć decyzję o dalszych pracach nad projektem. Z informacji innych resortów wynika, że projekt zmian w Ordynacji podatkowej i niektórych innych ustawach nie wrócił jeszcze do akceptacji po zgłoszonych uwagach w uzgodnieniach międzyresortowych. Zatem MF nadal pracuje nad projektem.
Innego zdania jest były wiceminister finansów Mirosław Barszcz.
– Jeszcze za czasów, gdy byłem w Ministerstwie Finansów, planowano wprowadzenie kilku modyfikacji do gotowego już projektu zmian w ustawach podatkowych, m.in. pozostawienie karty podatkowej i 50-proc. kosztów uzyskania przychodu dla prawdziwych artystów. Te zmiany zostały uwzględnione. Prace nad projektem się zakończyły i nie wiem, dlaczego nie trafia on pod obrady rządu – wyjaśnił Mirosław Barszcz.

Nie ma poparcia

Poza spóźnionymi pracami nad reformą podatkową resort finansów może natknąć się na jeszcze jedną przeszkodę, która wyjdzie na jaw, gdy rozpoczną się prace nad podatkami w Sejmie. Tą przeszkodą będzie brak poparcia posłów dla propozycji MF. Takie są bowiem wyniki sondy GP. Jedynie PiS deklaruje pełne poparcie dla projektu ministerstwa. LPR i Samoobrona chcą negocjacji i rozmów koalicyjnych, aby doprowadzić do porozumienia co do wprowadzenia nowych rozwiązań podatkowych. Inne ugrupowania mówią – nie!
– Jesteśmy w koalicji, więc liczymy na porozumienie w tych sprawach – stwierdził Szymon Pawłowski, poseł LPR.
Renata Rochnowska wyjaśniła z kolei, że Samoobrona jest za pozostaniem przy karcie podatkowej, bo jej likwidacja byłaby niekorzystna dla drobnych przedsiębiorców. – Nadal zastanawiamy się nad zmniejszeniem stawek VAT, zwłaszcza w sprawach rolniczych. Chcielibyśmy też wprowadzenia podatku obrotowego na poziomie 2,5 proc. Na razie czekamy na rozmowy koalicyjne – dodała nasza rozmówczyni.
Artur Zawisza, poseł PiS, wyraził pełne poparcie dla wszystkiego, co będzie ostateczną propozycją rządu. Przyznał jednak, że w projekcie MF są braki, zwłaszcza brak odważnej nowelizacji ustawy o VAT.
– Ministerstwu zabrakło w tym zakresie konsekwencji i wyobraźni. Podejrzewam, że na tym etapie nie będzie już w stanie zdobyć się na dalej idący projekt – argumentował poseł Zawisza.
Dezaprobatę dla pomysłów ministerialnych wyraził Adam Szejnfeld, poseł PO. Jego zdaniem projekt MF trzeba napisać od nowa. PO ma inną ideologię, jeśli chodzi o podatki.
– Metody profesor Gilowskiej do niczego nie prowadzą. Cały czas próbuje się nowelizować ustawy podatkowe. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych była nowelizowana już ponad 80 razy. Nie powinno się tego robić po raz kolejny. Większość ustaw podatkowych należałoby napisać od nowa – stwierdził Adam Szejnfeld. Dodał, że PO na pewno nie poprze likwidacji ryczałtowych form opodatkowania. Podobne poglądy wraził Stanisław Stec z SLD. PSL poprze niektóre rozwiązania MF. Ma też pomysły na doprecyzowanie zasad dziś obowiązujących.
Przyjęcie nowych rozwiązań podatkowych nie jest wcale proste. Czas w tym zakresie ma decydujące znaczenie. Aby nowe podatki mogły zacząć obowiązywać od 2007 roku, prezydent musiałby podpisać ustawę w takim terminie, by nowelizację przepisów o PIT można było przed 30 listopada 2006 roku opublikować w Dzienniku Ustaw.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA