REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik otrzyma odszkodowanie

REKLAMA

Od organu podatkowego, którego decyzja doprowadziła do powstania szkody, można jednak dochodzić odszkodowania.
Problemy podatników nie zawsze wynikają z ich własnych błędów. Powszechnie znane są przykłady kłopotów finansowych czy nawet bankructw przedsiębiorstw, spowodowane przymusowym wyegzekwowaniem podatków, które w rezultacie kontroli instancyjnej lub sądowo-administracyjnej okazały się nienależne. Zasadne jest więc rozważenie dochodzenia pełnego odszkodowania od organu, który wydał decyzję podatkową niezgodną z prawem.
Podstawa prawna dla dochodzenia odszkodowania będzie różniła się w zależności od tego, jaka decyzja spowodowała szkodę.

Gdy powstanie szkoda...

Odszkodowanie przysługuje od organu wydającego decyzję, która następnie została uznana za nieważną lub którą uchylono w wyniku wznowienia postępowania. W przypadku odmowy przyznania odszkodowania lub przyznania odszkodowania w wysokości mniejszej od zgłoszonej w żądaniu, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia powództwa do sądu powszechnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Za odmowę odszkodowania uważa się również niewydanie decyzji w terminie dwóch miesięcy od dnia wniesienia żądania. W tym przypadku termin 30-dniowy nie obowiązuje.
Zwrócenie się bezpośrednio do organu uzależnione jest od wystąpienia i stwierdzenia przez organy lub sąd kwalifikowanej wadliwości decyzji. Stwierdzić nieważność decyzji lub wznowić postępowanie w sprawie można bowiem tylko w wyraźnie przewidzianych przepisami przypadkach, np. gdy decyzja została wydana bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Nie jest przeszkodą do dochodzenia odszkodowania sytuacja, w której decyzji nie można uchylić lub stwierdzić jej nieważności, pomimo występowania ustawowych przesłanek, ze względu na występujące przeszkody prawne (upływ ustawowych terminów). Nie można jednak dochodzić odszkodowania, w sytuacji gdy uchylenie lub nieważności powstały z winy strony lub osoby trzeciej.

...a organ źle działa

Na podstawie art. 77 konstytucji, prawo do wynagrodzenia szkody przysługuje za niezgodne z prawem działanie organu. Chodzi więc o każdą niezgodność z prawem, a nie tylko wady kwalifikowane, które umożliwiają dochodzenie odszkodowania bezpośrednio od organów. W związku z tym należy dopuścić możliwość wniesienia powództwa cywilnego na podstawie art. 4171 par. 2 kodeksu cywilnego w przypadku spowodowania szkody przez decyzję ostateczną, która choć niezgodna z prawem, nie zawiera kwalifikowanej wady. Warunkiem otrzymania odszkodowania jest stwierdzenie we właściwym postępowaniu niezgodności z prawem decyzji, która wyrządziła szkodę. W stosunku do decyzji podatkowych jest to postępowanie przed sądami administracyjnymi, które uchylają decyzję, jeżeli stwierdzą naruszenie prawa materialnego lub – w pewnych przypadkach – procesowego.

...będzie odszkodowanie

Uchwałą składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 26 kwietnia 2006 r. (III CZP 125/05) rozstrzygnięta została wątpliwość co do dopuszczalności odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkodę powstałą przez wydanie i wykonanie nieostatecznej decyzji organu podatkowego pierwszej instancji, następnie uchylonej. Zgodnie z tą uchwałą, podatnik ma prawo do pełnej rekompensaty. Może więc wystąpić z powództwem cywilnym o odszkodowanie. Nie może bowiem ponosić ryzyka, które niesie za sobą zasada natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowych. Uchwała ta odnosi się do zdarzeń powstałych przed 1 września 2004 r., kiedy zasadą była natychmiastowa wykonalność podatkowych decyzji nieostatecznych.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 224 par. 2 Ordynacji podatkowej organy są zobligowane, z urzędu lub na wniosek strony, wstrzymać wykonanie decyzji w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym. Od 1 września 2004 r. zapewniona jest więc większa ochrona podatnika przed skutkami wydania niezgodnej z prawem decyzji organu I instancji. Tym samym przypadki, w których dla uzyskania pełnego odszkodowania konieczne jest zwrócenie się na drogę postępowania cywilnego, zdarzają się rzadziej.
Zgodnie z art. 361 par. 2 kodeksu cywilnego, naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby szkody nie wyrządzono. Ponieważ zwrot nienależnie zapłaconego podatku w wykonaniu wadliwej decyzji następuje wraz z odsetkami, w większości przypadków dochodzenie odszkodowania będzie nieuzasadnione, gdyż otrzymane odsetki i zwrot zapłaconej kwoty w całości pokryje doznany uszczerbek. W niektórych przypadkach może się jednak zdarzyć, że szkoda jest wyższa.

Magdalena Kasiarz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA