REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik otrzyma odszkodowanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od organu podatkowego, którego decyzja doprowadziła do powstania szkody, można jednak dochodzić odszkodowania.
Problemy podatników nie zawsze wynikają z ich własnych błędów. Powszechnie znane są przykłady kłopotów finansowych czy nawet bankructw przedsiębiorstw, spowodowane przymusowym wyegzekwowaniem podatków, które w rezultacie kontroli instancyjnej lub sądowo-administracyjnej okazały się nienależne. Zasadne jest więc rozważenie dochodzenia pełnego odszkodowania od organu, który wydał decyzję podatkową niezgodną z prawem.
Podstawa prawna dla dochodzenia odszkodowania będzie różniła się w zależności od tego, jaka decyzja spowodowała szkodę.

Gdy powstanie szkoda...

Odszkodowanie przysługuje od organu wydającego decyzję, która następnie została uznana za nieważną lub którą uchylono w wyniku wznowienia postępowania. W przypadku odmowy przyznania odszkodowania lub przyznania odszkodowania w wysokości mniejszej od zgłoszonej w żądaniu, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia powództwa do sądu powszechnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Za odmowę odszkodowania uważa się również niewydanie decyzji w terminie dwóch miesięcy od dnia wniesienia żądania. W tym przypadku termin 30-dniowy nie obowiązuje.
Zwrócenie się bezpośrednio do organu uzależnione jest od wystąpienia i stwierdzenia przez organy lub sąd kwalifikowanej wadliwości decyzji. Stwierdzić nieważność decyzji lub wznowić postępowanie w sprawie można bowiem tylko w wyraźnie przewidzianych przepisami przypadkach, np. gdy decyzja została wydana bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Nie jest przeszkodą do dochodzenia odszkodowania sytuacja, w której decyzji nie można uchylić lub stwierdzić jej nieważności, pomimo występowania ustawowych przesłanek, ze względu na występujące przeszkody prawne (upływ ustawowych terminów). Nie można jednak dochodzić odszkodowania, w sytuacji gdy uchylenie lub nieważności powstały z winy strony lub osoby trzeciej.

...a organ źle działa

Na podstawie art. 77 konstytucji, prawo do wynagrodzenia szkody przysługuje za niezgodne z prawem działanie organu. Chodzi więc o każdą niezgodność z prawem, a nie tylko wady kwalifikowane, które umożliwiają dochodzenie odszkodowania bezpośrednio od organów. W związku z tym należy dopuścić możliwość wniesienia powództwa cywilnego na podstawie art. 4171 par. 2 kodeksu cywilnego w przypadku spowodowania szkody przez decyzję ostateczną, która choć niezgodna z prawem, nie zawiera kwalifikowanej wady. Warunkiem otrzymania odszkodowania jest stwierdzenie we właściwym postępowaniu niezgodności z prawem decyzji, która wyrządziła szkodę. W stosunku do decyzji podatkowych jest to postępowanie przed sądami administracyjnymi, które uchylają decyzję, jeżeli stwierdzą naruszenie prawa materialnego lub – w pewnych przypadkach – procesowego.

...będzie odszkodowanie

Uchwałą składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 26 kwietnia 2006 r. (III CZP 125/05) rozstrzygnięta została wątpliwość co do dopuszczalności odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkodę powstałą przez wydanie i wykonanie nieostatecznej decyzji organu podatkowego pierwszej instancji, następnie uchylonej. Zgodnie z tą uchwałą, podatnik ma prawo do pełnej rekompensaty. Może więc wystąpić z powództwem cywilnym o odszkodowanie. Nie może bowiem ponosić ryzyka, które niesie za sobą zasada natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowych. Uchwała ta odnosi się do zdarzeń powstałych przed 1 września 2004 r., kiedy zasadą była natychmiastowa wykonalność podatkowych decyzji nieostatecznych.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 224 par. 2 Ordynacji podatkowej organy są zobligowane, z urzędu lub na wniosek strony, wstrzymać wykonanie decyzji w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym. Od 1 września 2004 r. zapewniona jest więc większa ochrona podatnika przed skutkami wydania niezgodnej z prawem decyzji organu I instancji. Tym samym przypadki, w których dla uzyskania pełnego odszkodowania konieczne jest zwrócenie się na drogę postępowania cywilnego, zdarzają się rzadziej.
Zgodnie z art. 361 par. 2 kodeksu cywilnego, naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby szkody nie wyrządzono. Ponieważ zwrot nienależnie zapłaconego podatku w wykonaniu wadliwej decyzji następuje wraz z odsetkami, w większości przypadków dochodzenie odszkodowania będzie nieuzasadnione, gdyż otrzymane odsetki i zwrot zapłaconej kwoty w całości pokryje doznany uszczerbek. W niektórych przypadkach może się jednak zdarzyć, że szkoda jest wyższa.

Magdalena Kasiarz
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA