REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik otrzyma odszkodowanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od organu podatkowego, którego decyzja doprowadziła do powstania szkody, można jednak dochodzić odszkodowania.
Problemy podatników nie zawsze wynikają z ich własnych błędów. Powszechnie znane są przykłady kłopotów finansowych czy nawet bankructw przedsiębiorstw, spowodowane przymusowym wyegzekwowaniem podatków, które w rezultacie kontroli instancyjnej lub sądowo-administracyjnej okazały się nienależne. Zasadne jest więc rozważenie dochodzenia pełnego odszkodowania od organu, który wydał decyzję podatkową niezgodną z prawem.
Podstawa prawna dla dochodzenia odszkodowania będzie różniła się w zależności od tego, jaka decyzja spowodowała szkodę.

Gdy powstanie szkoda...

Odszkodowanie przysługuje od organu wydającego decyzję, która następnie została uznana za nieważną lub którą uchylono w wyniku wznowienia postępowania. W przypadku odmowy przyznania odszkodowania lub przyznania odszkodowania w wysokości mniejszej od zgłoszonej w żądaniu, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia powództwa do sądu powszechnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Za odmowę odszkodowania uważa się również niewydanie decyzji w terminie dwóch miesięcy od dnia wniesienia żądania. W tym przypadku termin 30-dniowy nie obowiązuje.
Zwrócenie się bezpośrednio do organu uzależnione jest od wystąpienia i stwierdzenia przez organy lub sąd kwalifikowanej wadliwości decyzji. Stwierdzić nieważność decyzji lub wznowić postępowanie w sprawie można bowiem tylko w wyraźnie przewidzianych przepisami przypadkach, np. gdy decyzja została wydana bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Nie jest przeszkodą do dochodzenia odszkodowania sytuacja, w której decyzji nie można uchylić lub stwierdzić jej nieważności, pomimo występowania ustawowych przesłanek, ze względu na występujące przeszkody prawne (upływ ustawowych terminów). Nie można jednak dochodzić odszkodowania, w sytuacji gdy uchylenie lub nieważności powstały z winy strony lub osoby trzeciej.

...a organ źle działa

Na podstawie art. 77 konstytucji, prawo do wynagrodzenia szkody przysługuje za niezgodne z prawem działanie organu. Chodzi więc o każdą niezgodność z prawem, a nie tylko wady kwalifikowane, które umożliwiają dochodzenie odszkodowania bezpośrednio od organów. W związku z tym należy dopuścić możliwość wniesienia powództwa cywilnego na podstawie art. 4171 par. 2 kodeksu cywilnego w przypadku spowodowania szkody przez decyzję ostateczną, która choć niezgodna z prawem, nie zawiera kwalifikowanej wady. Warunkiem otrzymania odszkodowania jest stwierdzenie we właściwym postępowaniu niezgodności z prawem decyzji, która wyrządziła szkodę. W stosunku do decyzji podatkowych jest to postępowanie przed sądami administracyjnymi, które uchylają decyzję, jeżeli stwierdzą naruszenie prawa materialnego lub – w pewnych przypadkach – procesowego.

...będzie odszkodowanie

Uchwałą składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 26 kwietnia 2006 r. (III CZP 125/05) rozstrzygnięta została wątpliwość co do dopuszczalności odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkodę powstałą przez wydanie i wykonanie nieostatecznej decyzji organu podatkowego pierwszej instancji, następnie uchylonej. Zgodnie z tą uchwałą, podatnik ma prawo do pełnej rekompensaty. Może więc wystąpić z powództwem cywilnym o odszkodowanie. Nie może bowiem ponosić ryzyka, które niesie za sobą zasada natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowych. Uchwała ta odnosi się do zdarzeń powstałych przed 1 września 2004 r., kiedy zasadą była natychmiastowa wykonalność podatkowych decyzji nieostatecznych.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 224 par. 2 Ordynacji podatkowej organy są zobligowane, z urzędu lub na wniosek strony, wstrzymać wykonanie decyzji w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym. Od 1 września 2004 r. zapewniona jest więc większa ochrona podatnika przed skutkami wydania niezgodnej z prawem decyzji organu I instancji. Tym samym przypadki, w których dla uzyskania pełnego odszkodowania konieczne jest zwrócenie się na drogę postępowania cywilnego, zdarzają się rzadziej.
Zgodnie z art. 361 par. 2 kodeksu cywilnego, naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby szkody nie wyrządzono. Ponieważ zwrot nienależnie zapłaconego podatku w wykonaniu wadliwej decyzji następuje wraz z odsetkami, w większości przypadków dochodzenie odszkodowania będzie nieuzasadnione, gdyż otrzymane odsetki i zwrot zapłaconej kwoty w całości pokryje doznany uszczerbek. W niektórych przypadkach może się jednak zdarzyć, że szkoda jest wyższa.

Magdalena Kasiarz
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA