REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej ulg, wyższe czynsze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wprowadzenie proponowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych może pociągnąć za sobą podwyżkę czynszów w ponad 3,5 mln mieszkań spółdzielczych.

Więcej zapłacą także członkowie wspólnot mieszkaniowych. Projekt zmiany przepisów krytykują też towarzystwa budownictwa społecznego.

Dochody do opodatkowania
Obawy budzi planowana modyfikacja zwolnienia obejmującego większość dochodów spółdzielni, TBS-ów i wspólnot. Zgodnie z punktem 43, który ma zostać dodany do art. 17 ust. 1 ustawy, wolne od podatku będą dochody spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych oraz towarzystw budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Modyfikacja jest istotna. Oznacza, że ze zwolnienia nie będą mogły korzystać – jak obecnie – fundusze tych podmiotów otrzymane z innych źródeł, a przeznaczane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Tymczasem większość dochodów spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych czy TBS-ów pochodzi właśnie z tych innych źródeł, głównie wynajmu powierzchni użytkowej. Według planów resortu finansów, od 1 stycznia 2007 roku powinny one zostać opodatkowane.
Ryszard Jajszczyk, dyrektor biura Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych cieszy się, że rządowy projekt nie trafił jeszcze do Sejmu, gdyż ma nadzieję, że zostanie zmieniony.
– Jego założenie jest bałamutne. Z jednej strony przywraca dla zarządców zwolnienie z podatku dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z drugiej wyłącza ze zwolnienia dochody przeznaczone na te same cele, ale pochodzące z innych źródeł. Zostaje więc zwolnienie dla dochodu, który w rzeczywistości nie istnieje. Najczęściej przychody z czynszów starczają jedynie na pokrycie kosztów zarządzania mieszkaniami – mówi dyrektor Ryszard Jajszczyk.
Zgodnie z danymi związku, spółdzielnie mają około 400 tys. lokali użytkowych. Jeżeli od 2007 roku będą musiały zapłacić 19-proc. podatek od ich wynajmu, ubytek ten będą musiały jakoś pokryć.
– Spółdzielnie podniosą opłaty za użytkowanie mieszkań albo ograniczą nakłady na zasoby mieszkaniowe, co oznaczać będzie obniżenie standardu ich utrzymania. W efekcie za utratę ulg zapłacą mieszkańcy – ostrzega dyrektor Ryszard Jajszczyk.

Mniej mieszkań w TBS-ach
W analogicznej sytuacji będą wspólnoty mieszkaniowe, które pieniądze uzyskane z wynajmu lokali użytkowych przeznaczają na niezbędne remonty.
Nie mają powodów do zadowolenia szefowie towarzystw budownictwa społecznego. TBS-y dwa lata temu wywalczyły, by parytet powierzchni użytkowej wynajmowanej do mieszkalnej wyniósł jeden do jednego. Także w ich przypadku przychody z czynszów są niewielkie w porównaniu z przychodami z lokali użytkowych.
Zdzisław Słabkowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej TBS mówi, że towarzystwa stracą środki przeznaczane na tzw. bufor bezpieczeństwa uruchomiany, w przypadku gdy lokatorzy, którzy popadli w tarapaty finansowe, np. z powodu utraty pracy, przestaną płacić czynsz.
– Połowa z czynszu pokrywa spłatę kredytu zaciągniętego na budowę mieszkania. Jeżeli w razie potrzeby nie będziemy mogli spłacać kredytu z własnych środków, nie dostaniemy nowego na budowę nowych mieszkań. To wpłynie na możliwość dalszego rozwoju budownictwa społecznego – ocenia prezes Izby TBS.

Porządek w ustawie
Zwolnień podatkowych, których likwidacji obawiają się zarządzający mieszkaniami, nie ma w ustawie o CIT. Zostały uchylone nowelizacją z 2003 roku. Wkrótce okazało się, że to był błąd i dlatego tego samego roku przywróciła je ustawa zawierająca przepisy przejściowe. Zgodnie z nimi zwolnienia wygasają 31 grudnia 2006 roku. Dlatego Ministerstwo Finansów mówi o ich przywróceniu. Póki co, mogą z nich korzystać – oprócz spółdzielni, TBS-ów i wspólnot mieszkaniowych – także komunalne zakłady gospodarki mieszkaniowej, osoby prawne administrujące nieruchomościami w imieniu właścicieli i zarządców oraz Wojskowa Agencja Mieszkaniowa.
– Proponowane przez Ministerstwo Finansów zmiany są elementem szukania pieniędzy dla budżetu. Jedynym pozytywnym aspektem sprawy jest to, że zwolnienie podatkowe w końcu trafi wprost do ustawy o CIT i nie trzeba go będzie szukać w innych aktach prawnych – ocenia Artur Cmoch, partner w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.

POSTULUJEMY
Ministerstwo Finansów powinno utrzymać zwolnienia podatkowe dla dochodów z tzw. innych źródeł przeznaczonych na remonty i modernizację zasobów mieszkaniowych spółdzielni, TBS-ów i wspólnot mieszkaniowych.
marcin.musial@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA