REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej ulg, wyższe czynsze

REKLAMA

Wprowadzenie proponowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych może pociągnąć za sobą podwyżkę czynszów w ponad 3,5 mln mieszkań spółdzielczych.

Więcej zapłacą także członkowie wspólnot mieszkaniowych. Projekt zmiany przepisów krytykują też towarzystwa budownictwa społecznego.

Dochody do opodatkowania
Obawy budzi planowana modyfikacja zwolnienia obejmującego większość dochodów spółdzielni, TBS-ów i wspólnot. Zgodnie z punktem 43, który ma zostać dodany do art. 17 ust. 1 ustawy, wolne od podatku będą dochody spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych oraz towarzystw budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Modyfikacja jest istotna. Oznacza, że ze zwolnienia nie będą mogły korzystać – jak obecnie – fundusze tych podmiotów otrzymane z innych źródeł, a przeznaczane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Tymczasem większość dochodów spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych czy TBS-ów pochodzi właśnie z tych innych źródeł, głównie wynajmu powierzchni użytkowej. Według planów resortu finansów, od 1 stycznia 2007 roku powinny one zostać opodatkowane.
Ryszard Jajszczyk, dyrektor biura Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych cieszy się, że rządowy projekt nie trafił jeszcze do Sejmu, gdyż ma nadzieję, że zostanie zmieniony.
– Jego założenie jest bałamutne. Z jednej strony przywraca dla zarządców zwolnienie z podatku dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z drugiej wyłącza ze zwolnienia dochody przeznaczone na te same cele, ale pochodzące z innych źródeł. Zostaje więc zwolnienie dla dochodu, który w rzeczywistości nie istnieje. Najczęściej przychody z czynszów starczają jedynie na pokrycie kosztów zarządzania mieszkaniami – mówi dyrektor Ryszard Jajszczyk.
Zgodnie z danymi związku, spółdzielnie mają około 400 tys. lokali użytkowych. Jeżeli od 2007 roku będą musiały zapłacić 19-proc. podatek od ich wynajmu, ubytek ten będą musiały jakoś pokryć.
– Spółdzielnie podniosą opłaty za użytkowanie mieszkań albo ograniczą nakłady na zasoby mieszkaniowe, co oznaczać będzie obniżenie standardu ich utrzymania. W efekcie za utratę ulg zapłacą mieszkańcy – ostrzega dyrektor Ryszard Jajszczyk.

Mniej mieszkań w TBS-ach
W analogicznej sytuacji będą wspólnoty mieszkaniowe, które pieniądze uzyskane z wynajmu lokali użytkowych przeznaczają na niezbędne remonty.
Nie mają powodów do zadowolenia szefowie towarzystw budownictwa społecznego. TBS-y dwa lata temu wywalczyły, by parytet powierzchni użytkowej wynajmowanej do mieszkalnej wyniósł jeden do jednego. Także w ich przypadku przychody z czynszów są niewielkie w porównaniu z przychodami z lokali użytkowych.
Zdzisław Słabkowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej TBS mówi, że towarzystwa stracą środki przeznaczane na tzw. bufor bezpieczeństwa uruchomiany, w przypadku gdy lokatorzy, którzy popadli w tarapaty finansowe, np. z powodu utraty pracy, przestaną płacić czynsz.
– Połowa z czynszu pokrywa spłatę kredytu zaciągniętego na budowę mieszkania. Jeżeli w razie potrzeby nie będziemy mogli spłacać kredytu z własnych środków, nie dostaniemy nowego na budowę nowych mieszkań. To wpłynie na możliwość dalszego rozwoju budownictwa społecznego – ocenia prezes Izby TBS.

Porządek w ustawie
Zwolnień podatkowych, których likwidacji obawiają się zarządzający mieszkaniami, nie ma w ustawie o CIT. Zostały uchylone nowelizacją z 2003 roku. Wkrótce okazało się, że to był błąd i dlatego tego samego roku przywróciła je ustawa zawierająca przepisy przejściowe. Zgodnie z nimi zwolnienia wygasają 31 grudnia 2006 roku. Dlatego Ministerstwo Finansów mówi o ich przywróceniu. Póki co, mogą z nich korzystać – oprócz spółdzielni, TBS-ów i wspólnot mieszkaniowych – także komunalne zakłady gospodarki mieszkaniowej, osoby prawne administrujące nieruchomościami w imieniu właścicieli i zarządców oraz Wojskowa Agencja Mieszkaniowa.
– Proponowane przez Ministerstwo Finansów zmiany są elementem szukania pieniędzy dla budżetu. Jedynym pozytywnym aspektem sprawy jest to, że zwolnienie podatkowe w końcu trafi wprost do ustawy o CIT i nie trzeba go będzie szukać w innych aktach prawnych – ocenia Artur Cmoch, partner w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.

POSTULUJEMY
Ministerstwo Finansów powinno utrzymać zwolnienia podatkowe dla dochodów z tzw. innych źródeł przeznaczonych na remonty i modernizację zasobów mieszkaniowych spółdzielni, TBS-ów i wspólnot mieszkaniowych.
marcin.musial@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA