REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gabinety lekarskie z ewidencją podatkową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie pracuje nad wprowadzeniem kas fiskalnych do gabinetów lekarskich, co nie oznacza, że nie może zająć się sprawą. Ewidencji obrotów lekarzy od dawna domagają się posłowie.

Wiceminister finansów Jarosław Neneman nie chce oceniać pomysłu Ministerstwa Zdrowia, by gabinetom lekarskim nakazać ewidencjonowanie obrotów za pomocą kas fiskalnych.

– W resorcie nie są prowadzone prace zmierzające do wprowadzenia kas do prywatnych praktyk medycznych. Co nie znaczy, że nie mogą się rozpocząć – zaznaczył wiceminister. Jego zdaniem obowiązujące zwolnienie usług opieki medycznej z VAT nie wyklucza wprowadzenia kas do gabinetów tylko na potrzeby ewidencjonowania obrotów. Według resortu, ograniczyłoby to szarą strefę w usługach medycznych, szacowaną na ok. 10 mld zł rocznie.

Jednak objęcie praktyk lekarskich obowiązkiem ewidencjonowania obrotów nie musi się przełożyć na większe dochody fiskusa. Lekarze mogą korzystać z opodatkowania kartą podatkową. Płacą wtedy m.in. od zadeklarowanej liczby godzin pracy, a nie obrotów, nie więcej jednak niż 1334,4 zł miesięcznie. Rząd na razie odstąpił od zapowiadanej niedawno likwidacji karty podatkowej.

– Nie braliśmy tego pod uwagę. To zmieniałoby postać rzeczy – nie ukrywa zaskoczenia wiceminister zdrowia Bolesław Piecha. – Moim zdaniem lekarze najczęściej prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów.
O wprowadzenie kas fiskalnych m.in. w usługach medycznych czy prawniczych nie raz apelowali posłowie Komisji Finansów Publicznych w Sejmie poprzedniej kadencji. Z danych MF wynika, że wartość usług prawniczych świadczonych dla osób fizycznych wynosi około 3,4 mld zł rocznie. Koszt usług medycznych w 2003 roku to 26 mld zł. Z szacunków wynika, że wartość odpłatnych usług na rzecz osób fizycznych, które mogłyby objąć kasy, stanowi ok. 2 proc. tej sumy, czyli ponad 0,5 mld zł. W ubiegłym roku resort finansów przedstawił harmonogram wprowadzania kas fiskalnych w latach 2006-2007. Najpierw (w 2006 roku) ze zwolnieniami z konieczności stosowania kas mieli się pożegnać prawnicy, architekci, detektywi czy księgowi, zaś w następnej kolejności (w 2007 roku) – medycy.

W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów pod rządami minister Zyty Gilowskiej projekcie nowelizacji ustawy o VAT po harmonogramie nie ma jednak śladu. Rozwiązania przedstawione w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o VAT, który właśnie trafił do Sejmu, przewidują jedynie zmianę zasad refundacji wydatków związanych z zakupem kasy fiskalnej. Podatnik, który rozpocznie ewidencję za pomocą kasy rejestrującej, będzie mógł odliczyć od VAT należnego kwotę wydatkowaną na zakup każdej kasy w wysokości 90 proc. ceny zakupu, nie więcej jednak niż 700 zł.

Zgodnie z rozporządzeniem z 28 marca tego roku większość obowiązujących zwolnień przedłużono do 31 grudnia 2006 roku. Jednak nie wszystkie. Od 1 września kasy fiskalne będą musieli zainstalować m.in. sprzedawcy części samochodowych, sprzętu radiowego i telewizyjnego, sprzętu fotograficznego, płyt CD i DVD.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA