REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeśli resort nic nie zrobi, stawki wzrosną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Eksperci alarmują, że wzrost VAT w budownictwie mieszkaniowym jeszcze pogłębi kryzys na rynku. Podwyżka podatku będzie kolejnym impulsem do podniesienia i tak już szalejących cen mieszkań. Zmiany dotkną także inwestorów budujących tzw. systemem gospodarczym.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przepisy unijne pozwalają jednak stosować niższy VAT dla tzw. budownictwa społecznego. Wystarczy przyjąć do ustawy odpowiednią definicję. Mimo że problem jest znany od dawna, do dziś takiej definicji nie ma – są tylko jej projekty.
Eksperci alarmują, że wzrost VAT w budownictwie mieszkaniowym jeszcze pogłębi kryzys na rynku. Podwyżka podatku będzie kolejnym impulsem do podniesienia i tak już szalejących cen mieszkań. Zmiany dotkną także inwestorów budujących tzw. systemem gospodarczym. Z końcem 2007 roku traci bowiem moc ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Podrożeją wszystkie materiały budowlane.

Scenariusz z podwyżkami
– W stosunku do dochodów społeczeństwa budownictwo w Polsce jest niebywale drogie. Za średnią pensję Polak może kupić 0,6-0,7 metra kwadratowego mieszkania, zaś obywatele starej UE około trzy razy więcej. W liczbie mieszkań przypadających na 1000 osób jesteśmy na szarym końcu – mówi Ryszard Kowalski, prezes Związku Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa.
Przedstawiciele branży budowlanej są zdania, że obecne windowanie cen mieszkań to między innymi efekt panicznej reakcji rynku na perspektywę wzrostu VAT na budownictwo mieszkaniowe w 2008 roku. Niepewność powoduje nienaturalnie zwiększony popyt i spekulacyjne zakupy mieszkań.
– Cykl budowlany trwa około dwóch lat, a każdy klient chce wiedzieć, ile będzie kosztowało go mieszkanie. Resort finansów zdaje sobie z tego sprawę, ale milczy. Chciałbym, by to milczenie nie było zapowiedzią zmiany stawki VAT. Jeżeli Sejm nic nie zrobi, to automatycznie od 1 stycznia 2008 r. będziemy płacić więcej za mieszkania – obawia się Marek Poddany, wiceprezes Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Może się też okazać, że inwestorzy, którzy dziś zaczynają finansować budowy, w przypadku sprzedaży lokalu po tej dacie będą musieli dopłacić. Niższy VAT obejmie tylko wpłaconą wcześniej zaliczkę.
Według Radosława Cichego, doradcy finansowego z Money Expert podwyżka VAT o 15 proc. mogłaby w znaczący sposób wpłynąć na wzrost cen nieruchomości, a tym samym ograniczyć możliwości ich nabywania przez najmniej zamożnych obywateli.

Ratunek w budownictwie
– Jeżeli w ustawie o VAT zostanie odpowiednio zdefiniowane budownictwo społeczne, to będziemy mieli możliwość utrzymania 7 proc. stawki VAT na budownictwo mieszkaniowe. Artykuł 41 ust. 6 ustawy o VAT daje możliwość stosowania obniżonej stawki VAT na dostawę, budowę, remont lub przebudowę budynków mieszkalnych realizowanych w ramach budownictwa społecznego. Pozwala na to także unijna VI Dyrektywa i załącznik H – mówi Monika Śliwińska, konsultant podatkowy w spółce doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
Pierwszy projekt definicji na początku tego roku przedstawiło Ministerstwo Transportu i Budownictwa. Zakładał on, że społeczne nie mogą być m.in. lokale luksusowe, których powierzchnia przekracza 350 mkw. lub gdy powierzchnia balkonów i tarasów przekracza 65 mkw. W praktyce taka definicja objęłaby większość budownictwa mieszkaniowego. Obecnie Ministerstwo Budownictwa proponuje jednak ograniczenia. Chce, by warunki objęcia określonych obiektów mianem budownictwa społecznego znalazły się nie w ustawie o VAT, a w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. O tym, czy mieszkanie jest budowane w ramach budownictwa społecznego, decydowałaby jego wartość oparta na krotności tzw. kosztu odtworzenia metra kwadratowego lokalu lub domu.
Z kolei projekt przygotowany przez Związek Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa przewiduje nie tylko objęcie niższą stawką VAT budownictwa mieszkaniowego, ale – pod pewnymi warunkami – także materiałów budowlanych i gruntów pod budownictwo mieszkaniowe oraz związaną z nim infrastrukturę.

Posłowie nalegają…
Cierpliwość stracili posłowie. Dwa tygodnie temu sejmowa Komisja Infrastruktury wystąpiła do premiera z dezyderatem, w którym domaga się utrzymania obniżonej stawki VAT w całym budownictwie mieszkaniowym. Chce także, by zastosowano rozwiązania, które zapewnią obywatelom niższy VAT niezależnie od formy organizacyjnej realizacji budowy, remontu czy modernizacji obiektów mieszkaniowych. Na październik zaplanowano połączone posiedzenie sejmowych Komisji Infrastruktury i Komisji Finansów Publicznych. Posłowie oczekują, że rząd przedstawi projekty ustaw, które zapewnią utrzymanie obecnych stawek VAT na budownictwo mieszkaniowe po 1 stycznia 2008 r.
Tymczasem resort finansów zapewnia, że dąży do objęcia budownictwa mieszkaniowego preferencyjną stawką VAT. Prowadzone też są prace nad przygotowaniem definicji budownictwa społecznego. Poza tym Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej z wnioskiem o objęcie obniżoną stawką VAT usług remontów i napraw prywatnych lokali mieszkalnych.
– Wydawać by się mogło, że półtora roku to wystarczająco dużo czasu na przygotowanie niezbędnych zmian. Patrząc jednak na tempo prac nad polskim prawem i jego jakość można mieć wątpliwości – radzi Monika Śliwińska, z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
…a resort ma czas
Ministerstwo Finansów nie widzi jednak powodu do pośpiechu.
– By zmniejszyć niepewność na rynku, zmiany zostaną wprowadzone z odpowiednim wyprzedzeniem. Na pewno nie w grudniu przyszłego roku. Trzeba pamiętać, że nie ma dobrej definicji budownictwa społecznego. Każda musi podzielić budownictwo na społeczne i niespołeczne. Będzie więc pokusa do obchodzenia prawa – mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Także według Marka Poddanego, rozróżnienie stawek VAT w zależności od wielkości mieszkania lub jego wartości otworzy pole do nadużyć. Klienci będą próbować tak omijać prawo, by zapłacić niższą stawkę. Można sobie wyobrazić sprzedawanie dużych mieszkań w małych opodatkowanych 7-proc. stawką częściach czy łączenie kilku takich lokali w jeden duży, który podlegałby wyższej stawce.
Unijny komisarz ds. podatków i ceł Laszlo Kovacs uważa, że budowa nowych domów może być objęta obniżoną stawką VAT, pod warunkiem że będzie elementem polityki społecznej rządu. Wczoraj w Warszawie powiedział, że to od rządów poszczególnych krajów członkowskich zależy, jak zakwalifikują inwestycje.
Za średnią pensję Polak może kupić 0,6-0,7 metra kwadratowego mieszkania, zaś obywatele starej UE około trzy razy więcej

MARCIN MUSIAŁ
marcin.musial@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA