REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy coraz lepiej obsługują podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do niedawna wizyta w urzędzie skarbowym kojarzyła się ze stresem i złym traktowaniem. Podatnikom wydawało się, że nie mają żadnych praw.
Powoli sytuacja ta odchodzi w przeszłość, a przyjazny urząd przestaje być pustym sloganem.

Wykwalifikowani urzędnicy
O to, czy podatnik w urzędzie skarbowym przestał być postrzegany jak natrętny petent, zapytaliśmy osoby, które na co dzień zajmują się sprawami podatkowymi. Z ich wypowiedzi wynika wyraźnie, że polski fiskus jest coraz bardziej przyjazny.
– Podczas swojej codziennej pracy doradcy podatkowego, już w 2003 roku odczułam dość wyraźną zmianę w stosunku urzędników organów podatkowych do podatnika i jego pełnomocników, m.in. doradców podatkowych – mówi Agnieszka Rzepecka, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GESSEL.
Zmiana ta przejawia się nie tylko w samym podejściu do podatników, ale również we wzroście poziomu wiedzy urzędników.
O poprawie kontaktów z urzędnikami mówi również Mariusz Marecki, dyrektor Zespołu ds. Postępowań Podatkowych w PricewaterhouseCoopers. Dotyczy to zwłaszcza dużych urzędów skarbowych, ale w mniejszych też jest nie najgorzej.
– Coraz sprawniej działają procedury, co znacznie ułatwia życie podatnikom – dodaje nasz rozmówca. Jego zdaniem nie ma problemów z dodzwonieniem się do urzędu, ani tym bardziej z załatwieniem prostych spraw telefonicznie bez konieczności stawiania się osobiście w urzędzie.
Podobnie uważa Jarosław Ostrowski, radca prawny, wspólnik Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy zrzeszonej w Consortio Lex. Podkreśla, że urzędnicy zaczęli szanować czas podatników. W prostych sprawach przyjmują wyjaśnienia telefoniczne i pisemne, odchodząc tym samym od dawnej praktyki wzywania podatnika do osobistego stawiennictwa.
Zdaniem Ewy Grzeszczyk, doradcy podatkowego Deloitte, w ciągu ostatnich 2-3 lat poprawił się sposób prowadzenia kontroli i postępowań podatkowych w kontekście szybkości postępowania, przestrzegania podstawowych zasad proceduralnych i materialnych. Wpływ na to miało wejście Polski do Unii Europejskiej, które spowodowało włączenie do polskiego systemu prawnego regulacji unijnych.

Winne są przepisy
Na zmianę w organizacji pracy organów podatkowych zwraca uwagę Andrzej Ladziński, doradca podatkowy i wspólnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. W urzędach wyodrębnione zostały specjalne pomieszczenia, w których podatnik może omówić swój przypadek wyłącznie z pracownikami prowadzącymi jego sprawę, bez narażania się na obecność przypadkowych osób, szczególnie innych podatników.
– Jeśli chodzi o kontakty personalne z pracownikami organów podatkowych, to – na podstawie własnych doświadczeń zawodowych z ostatnich dziesięciu lat – mogę stwierdzić, iż ich jakość w dużym stopniu zależy od postawy samych podatników – mówi nasz rozmówca.
Jego zdaniem podatnicy nie powinni z góry zakładać, że jedynym celem organu podatkowego jest osiągnięcie jak największych wpływów podatkowych.
Należy pamiętać, że podstawowym narzędziem pracy urzędników skarbowych są przepisy, których jakość budzi powszechne zastrzeżenia, a treść w żadnym razie nie zależy od organów podatkowych. Przepisy podatkowe są nie tylko problemem podatników, ale również urzędników.
Nie wszystko jednak można wytłumaczyć złą jakością przepisów. Faktu nieudolnego prowadzenia przez urzędników postępowań dowodowych nie uda się w ten sposób wyjaśnić. Ale to nie jedyne problemy. Eksperci dostrzegają też trudności w terminowym działaniu organów, zwłaszcza po wejściu w życie przepisów ograniczających czas trwania kontroli. Okazuje się, że organy mają trudności w przeprowadzeniu kontroli w terminie. W konsekwencji powoduje to częste wyznaczanie podatnikom nierealnych, np. jednodniowych, terminów na dostarczanie obszernej dokumentacji w trakcie kontroli.

Nie przestrzegają terminów
– Nadal są problemy z terminowym wydawaniem decyzji przez organy pierwszej i drugiej instancji – podkreśla Mariusz Marecki.
Przekraczanie tych terminów nawet o kilka miesięcy to ciągle reguła. Dodaje jednak, że coraz więcej spraw udaje się załatwić już na poziomie urzędu skarbowego bądź izby skarbowej.
Podobnie uważa Agnieszka Rzepecka. Jej zdaniem najwięcej problemów sprawia wolne tempo prac podczas prowadzenia postępowań. Nie usprawiedliwiają tego nawet braki kadrowe czy liczba spraw do załatwienia.
Na długość postępowań zwraca uwagę także Jarosław Ostrowski. Postępowania ciągną się miesiącami, a nawet latami. Tragiczna sytuacja jest w zakresie zwrotu VAT dla podmiotów zagranicznych nie będących podatnikami VAT w Polsce. Sześciomiesięczny termin przewidziany przepisami jest całkowicie iluzoryczny. Powoduje to poważne zniecierpliwienie podatników.
Sprawy o wymierzenie organom administracji grzywien za* nieprzekazanie skargi do sądu wraz z aktami do WSA wpłynęło 87 spraw
w 14 wymierzono grzywny niewykonanie wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność do WSA wpłynęło 39 spraw
w 8 wymierzono grzywny uchylenie się organu od zastosowania się do postanowienia sądu do WSA wpłynęło 39
spraw w 4 wymierzono grzywny
*dane za I kwartał 2006 r.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA