REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy coraz lepiej obsługują podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do niedawna wizyta w urzędzie skarbowym kojarzyła się ze stresem i złym traktowaniem. Podatnikom wydawało się, że nie mają żadnych praw.
Powoli sytuacja ta odchodzi w przeszłość, a przyjazny urząd przestaje być pustym sloganem.

Wykwalifikowani urzędnicy
O to, czy podatnik w urzędzie skarbowym przestał być postrzegany jak natrętny petent, zapytaliśmy osoby, które na co dzień zajmują się sprawami podatkowymi. Z ich wypowiedzi wynika wyraźnie, że polski fiskus jest coraz bardziej przyjazny.
– Podczas swojej codziennej pracy doradcy podatkowego, już w 2003 roku odczułam dość wyraźną zmianę w stosunku urzędników organów podatkowych do podatnika i jego pełnomocników, m.in. doradców podatkowych – mówi Agnieszka Rzepecka, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GESSEL.
Zmiana ta przejawia się nie tylko w samym podejściu do podatników, ale również we wzroście poziomu wiedzy urzędników.
O poprawie kontaktów z urzędnikami mówi również Mariusz Marecki, dyrektor Zespołu ds. Postępowań Podatkowych w PricewaterhouseCoopers. Dotyczy to zwłaszcza dużych urzędów skarbowych, ale w mniejszych też jest nie najgorzej.
– Coraz sprawniej działają procedury, co znacznie ułatwia życie podatnikom – dodaje nasz rozmówca. Jego zdaniem nie ma problemów z dodzwonieniem się do urzędu, ani tym bardziej z załatwieniem prostych spraw telefonicznie bez konieczności stawiania się osobiście w urzędzie.
Podobnie uważa Jarosław Ostrowski, radca prawny, wspólnik Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy zrzeszonej w Consortio Lex. Podkreśla, że urzędnicy zaczęli szanować czas podatników. W prostych sprawach przyjmują wyjaśnienia telefoniczne i pisemne, odchodząc tym samym od dawnej praktyki wzywania podatnika do osobistego stawiennictwa.
Zdaniem Ewy Grzeszczyk, doradcy podatkowego Deloitte, w ciągu ostatnich 2-3 lat poprawił się sposób prowadzenia kontroli i postępowań podatkowych w kontekście szybkości postępowania, przestrzegania podstawowych zasad proceduralnych i materialnych. Wpływ na to miało wejście Polski do Unii Europejskiej, które spowodowało włączenie do polskiego systemu prawnego regulacji unijnych.

Winne są przepisy
Na zmianę w organizacji pracy organów podatkowych zwraca uwagę Andrzej Ladziński, doradca podatkowy i wspólnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. W urzędach wyodrębnione zostały specjalne pomieszczenia, w których podatnik może omówić swój przypadek wyłącznie z pracownikami prowadzącymi jego sprawę, bez narażania się na obecność przypadkowych osób, szczególnie innych podatników.
– Jeśli chodzi o kontakty personalne z pracownikami organów podatkowych, to – na podstawie własnych doświadczeń zawodowych z ostatnich dziesięciu lat – mogę stwierdzić, iż ich jakość w dużym stopniu zależy od postawy samych podatników – mówi nasz rozmówca.
Jego zdaniem podatnicy nie powinni z góry zakładać, że jedynym celem organu podatkowego jest osiągnięcie jak największych wpływów podatkowych.
Należy pamiętać, że podstawowym narzędziem pracy urzędników skarbowych są przepisy, których jakość budzi powszechne zastrzeżenia, a treść w żadnym razie nie zależy od organów podatkowych. Przepisy podatkowe są nie tylko problemem podatników, ale również urzędników.
Nie wszystko jednak można wytłumaczyć złą jakością przepisów. Faktu nieudolnego prowadzenia przez urzędników postępowań dowodowych nie uda się w ten sposób wyjaśnić. Ale to nie jedyne problemy. Eksperci dostrzegają też trudności w terminowym działaniu organów, zwłaszcza po wejściu w życie przepisów ograniczających czas trwania kontroli. Okazuje się, że organy mają trudności w przeprowadzeniu kontroli w terminie. W konsekwencji powoduje to częste wyznaczanie podatnikom nierealnych, np. jednodniowych, terminów na dostarczanie obszernej dokumentacji w trakcie kontroli.

Nie przestrzegają terminów
– Nadal są problemy z terminowym wydawaniem decyzji przez organy pierwszej i drugiej instancji – podkreśla Mariusz Marecki.
Przekraczanie tych terminów nawet o kilka miesięcy to ciągle reguła. Dodaje jednak, że coraz więcej spraw udaje się załatwić już na poziomie urzędu skarbowego bądź izby skarbowej.
Podobnie uważa Agnieszka Rzepecka. Jej zdaniem najwięcej problemów sprawia wolne tempo prac podczas prowadzenia postępowań. Nie usprawiedliwiają tego nawet braki kadrowe czy liczba spraw do załatwienia.
Na długość postępowań zwraca uwagę także Jarosław Ostrowski. Postępowania ciągną się miesiącami, a nawet latami. Tragiczna sytuacja jest w zakresie zwrotu VAT dla podmiotów zagranicznych nie będących podatnikami VAT w Polsce. Sześciomiesięczny termin przewidziany przepisami jest całkowicie iluzoryczny. Powoduje to poważne zniecierpliwienie podatników.
Sprawy o wymierzenie organom administracji grzywien za* nieprzekazanie skargi do sądu wraz z aktami do WSA wpłynęło 87 spraw
w 14 wymierzono grzywny niewykonanie wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność do WSA wpłynęło 39 spraw
w 8 wymierzono grzywny uchylenie się organu od zastosowania się do postanowienia sądu do WSA wpłynęło 39
spraw w 4 wymierzono grzywny
*dane za I kwartał 2006 r.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA