REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy coraz lepiej obsługują podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do niedawna wizyta w urzędzie skarbowym kojarzyła się ze stresem i złym traktowaniem. Podatnikom wydawało się, że nie mają żadnych praw.
Powoli sytuacja ta odchodzi w przeszłość, a przyjazny urząd przestaje być pustym sloganem.

Wykwalifikowani urzędnicy
O to, czy podatnik w urzędzie skarbowym przestał być postrzegany jak natrętny petent, zapytaliśmy osoby, które na co dzień zajmują się sprawami podatkowymi. Z ich wypowiedzi wynika wyraźnie, że polski fiskus jest coraz bardziej przyjazny.
– Podczas swojej codziennej pracy doradcy podatkowego, już w 2003 roku odczułam dość wyraźną zmianę w stosunku urzędników organów podatkowych do podatnika i jego pełnomocników, m.in. doradców podatkowych – mówi Agnieszka Rzepecka, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GESSEL.
Zmiana ta przejawia się nie tylko w samym podejściu do podatników, ale również we wzroście poziomu wiedzy urzędników.
O poprawie kontaktów z urzędnikami mówi również Mariusz Marecki, dyrektor Zespołu ds. Postępowań Podatkowych w PricewaterhouseCoopers. Dotyczy to zwłaszcza dużych urzędów skarbowych, ale w mniejszych też jest nie najgorzej.
– Coraz sprawniej działają procedury, co znacznie ułatwia życie podatnikom – dodaje nasz rozmówca. Jego zdaniem nie ma problemów z dodzwonieniem się do urzędu, ani tym bardziej z załatwieniem prostych spraw telefonicznie bez konieczności stawiania się osobiście w urzędzie.
Podobnie uważa Jarosław Ostrowski, radca prawny, wspólnik Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy zrzeszonej w Consortio Lex. Podkreśla, że urzędnicy zaczęli szanować czas podatników. W prostych sprawach przyjmują wyjaśnienia telefoniczne i pisemne, odchodząc tym samym od dawnej praktyki wzywania podatnika do osobistego stawiennictwa.
Zdaniem Ewy Grzeszczyk, doradcy podatkowego Deloitte, w ciągu ostatnich 2-3 lat poprawił się sposób prowadzenia kontroli i postępowań podatkowych w kontekście szybkości postępowania, przestrzegania podstawowych zasad proceduralnych i materialnych. Wpływ na to miało wejście Polski do Unii Europejskiej, które spowodowało włączenie do polskiego systemu prawnego regulacji unijnych.

Winne są przepisy
Na zmianę w organizacji pracy organów podatkowych zwraca uwagę Andrzej Ladziński, doradca podatkowy i wspólnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. W urzędach wyodrębnione zostały specjalne pomieszczenia, w których podatnik może omówić swój przypadek wyłącznie z pracownikami prowadzącymi jego sprawę, bez narażania się na obecność przypadkowych osób, szczególnie innych podatników.
– Jeśli chodzi o kontakty personalne z pracownikami organów podatkowych, to – na podstawie własnych doświadczeń zawodowych z ostatnich dziesięciu lat – mogę stwierdzić, iż ich jakość w dużym stopniu zależy od postawy samych podatników – mówi nasz rozmówca.
Jego zdaniem podatnicy nie powinni z góry zakładać, że jedynym celem organu podatkowego jest osiągnięcie jak największych wpływów podatkowych.
Należy pamiętać, że podstawowym narzędziem pracy urzędników skarbowych są przepisy, których jakość budzi powszechne zastrzeżenia, a treść w żadnym razie nie zależy od organów podatkowych. Przepisy podatkowe są nie tylko problemem podatników, ale również urzędników.
Nie wszystko jednak można wytłumaczyć złą jakością przepisów. Faktu nieudolnego prowadzenia przez urzędników postępowań dowodowych nie uda się w ten sposób wyjaśnić. Ale to nie jedyne problemy. Eksperci dostrzegają też trudności w terminowym działaniu organów, zwłaszcza po wejściu w życie przepisów ograniczających czas trwania kontroli. Okazuje się, że organy mają trudności w przeprowadzeniu kontroli w terminie. W konsekwencji powoduje to częste wyznaczanie podatnikom nierealnych, np. jednodniowych, terminów na dostarczanie obszernej dokumentacji w trakcie kontroli.

Nie przestrzegają terminów
– Nadal są problemy z terminowym wydawaniem decyzji przez organy pierwszej i drugiej instancji – podkreśla Mariusz Marecki.
Przekraczanie tych terminów nawet o kilka miesięcy to ciągle reguła. Dodaje jednak, że coraz więcej spraw udaje się załatwić już na poziomie urzędu skarbowego bądź izby skarbowej.
Podobnie uważa Agnieszka Rzepecka. Jej zdaniem najwięcej problemów sprawia wolne tempo prac podczas prowadzenia postępowań. Nie usprawiedliwiają tego nawet braki kadrowe czy liczba spraw do załatwienia.
Na długość postępowań zwraca uwagę także Jarosław Ostrowski. Postępowania ciągną się miesiącami, a nawet latami. Tragiczna sytuacja jest w zakresie zwrotu VAT dla podmiotów zagranicznych nie będących podatnikami VAT w Polsce. Sześciomiesięczny termin przewidziany przepisami jest całkowicie iluzoryczny. Powoduje to poważne zniecierpliwienie podatników.
Sprawy o wymierzenie organom administracji grzywien za* nieprzekazanie skargi do sądu wraz z aktami do WSA wpłynęło 87 spraw
w 14 wymierzono grzywny niewykonanie wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność do WSA wpłynęło 39 spraw
w 8 wymierzono grzywny uchylenie się organu od zastosowania się do postanowienia sądu do WSA wpłynęło 39
spraw w 4 wymierzono grzywny
*dane za I kwartał 2006 r.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA