REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy rzadko naruszają prawo

REKLAMA

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych przekazała do Sejmu i Senatu sprawozdanie z działalności regionalnych izb obrachunkowych (RIO) i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2005 roku.

Zadania izb


Regionalne izby pełnią funkcje: nadzorczą, kontrolną, opiniodawczą, informacyjno-szkoleniową nad jednostkami samorządu terytorialnego oraz orzekającą w I instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Najważniejszy jest nadzór i kontrola ze względu na nieprawidłowości, jakie może wykryć izba, co pozwala na wyeliminowanie błędów. Wyniki kontroli wykażą, jakie nieprawidłowości pojawiały się najczęściej.
Złożone w parlamencie sprawozdanie świadczy o tym, że nieprawidłowości jest coraz mniej. 97,1 proc. zbadanych przez izby uchwał i zarządzeń jednostek samorządowych uznano za nienaruszające prawa. Jedynie 2,9 proc. naruszało prawo.

Niedużo błędów

Na podstawie danych z poprzednich lat można wyciągnąć wniosek, że uchwał naruszających prawo jest coraz mniej. W 2004 roku było ich 13,2 proc., w 2005 roku 12,4 proc. Jeśli chodzi o zarządzenia zmieniające budżet, to liczba nieprawidłowości utrzymuje się na stałym, niskim poziomie.
Najczęściej w treści uchwały budżetowej brakowało obligatoryjnych elementów wynikających z ustawy o finansach publicznych. Nieprawidłowości dotyczyły również: udzielania upoważnień organowi wykonawczemu niezgodnie z przepisami, zwiększenia wydatków budżetowych bez wskazania źródeł dochodów przeznaczonych na ich pokrycie, braku planu wydatków na obowiązkowe zadania własne jednostek, zaplanowania kwot dotacji celowych niezgodnie z kwotami przyznanymi przez dysponenta lub zmiany przeznaczenia dotacji, a także przekroczenia kompetencji do dokonywania zmian przez organy wykonawcze jednostek. Nieprawidłowości w uchwałach dotyczyły również absolutorium, podatków i opłat lokalnych, zaciągania zobowiązań oraz zasad i zakresu przyznawania dotacji.
Jeśli chodzi o uchwały podatkowe, to najczęściej gminy, powiaty i województwa ustalały stawki podatków poniżej minimalnych lub powyżej maksymalnych kwot określonych ustawowo, stosowały zwolnienia, które miały charakter podmiotowy, nieprecyzyjnie określały podmioty i przedmioty opodatkowania lub nie określały stawek dla wszystkich podmiotów i przedmiotów opodatkowania. Ponadto jednostki niewłaściwie określały terminy wejścia w życie uchwał podatkowych.
Nieprawidłowości w uchwałach dotyczących zaciągania zobowiązań, które mają wpływ na wysokość długu publicznego, dotyczyły m.in. zaciągania kredytów na zadania nie ujęte w planie wydatków, nieokreślania źródeł i terminów spłaty zaciąganego kredytu, a także udzielenia poręczeń na kwotę wyższą niż zaplanowana w uchwale budżetowej.

Najlepszy system kontroli

Mimo tych nieprawidłowości eksperci dobrze oceniają polski system kontroli jednostek i regionalne izby obrachunkowe.
– Spośród nowo przyjętych do Unii Europejskiej krajów jesteśmy jedynym, w którym istnieją takie instytucje jak regionalne izby obrachunkowe – powiedział Gazecie Prawnej prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku.
W opinii eksperta nadzór działa w Polsce najlepiej, ponieważ w innych krajach albo takiej instytucji nie ma, albo istnieje nadzór rządowy.
– Jesteśmy absolutnym liderem i można się od nas uczyć – stwierdził prof. Eugeniusz Ruśkowski. Przyznaje on również, że polski system działa lepiej niż francuski, na wzór którego został utworzony. Profesor zwrócił uwagę, że we Francji występują konflikty między izbami a samorządem terytorialnym, natomiast w Polsce widać wyraźną współpracę i współodpowiedzialność RIO za gospodarkę finansową samorządów.
– Dzieje się tak dlatego, bo nasze izby mają wyeksponowaną funkcję instruktarzowo-doradczą i ta współpraca między kontrolowanym i kontrolującym odbywa się na zasadach partnerskich – wyjaśnił prof. Eugeniusz Ruśkowski.

Ciężki lipiec

Regionalne izby musiały przystosować się do nowych rozwiązań dotyczących jednostek samorządowych z powodu wejścia w życie nowych rozporządzeń do ustawy o finansach publicznych. Przewodniczący Krajowej Rady RIO Stanisław Srocki stwierdził, że największą zmianę stanowi nowy system sprawozdawczości budżetowej. Dostosował on m.in. prawo do nowego systemu informatycznego sprawozdawczości – BeSTi@. O ile nowe rozporządzenia do ustawy o finansach publicznych przysporzyły pracy RIO, o tyle mogły one odpocząć od orzecznictwa. Jak wiele spraw o naruszenie dyscypliny finansów publicznych rozpatrują regionalne komisje orzekające działające przy RIO, pokazują statystyki. Komisje miały 1078 wniosków do rozpoznania, z czego rozstrzygnęły 687 spraw (63,7 proc.).

Zadania izb obrachunkowych 
- ocena legalności uchwał organów samorządu terytorialnego 
- unieważnianie uchwał sprzecznych z prawem 
- kontrola finansów i zamówień publicznych samorządów 
- kontrola sprawozdań budżetowych jednostek samorządu
- orzekanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych 
- rozpatrywanie skarg dotyczących działalności organów samorządu

Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA