REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy rzadko naruszają prawo

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych przekazała do Sejmu i Senatu sprawozdanie z działalności regionalnych izb obrachunkowych (RIO) i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2005 roku.

Zadania izb


Regionalne izby pełnią funkcje: nadzorczą, kontrolną, opiniodawczą, informacyjno-szkoleniową nad jednostkami samorządu terytorialnego oraz orzekającą w I instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Najważniejszy jest nadzór i kontrola ze względu na nieprawidłowości, jakie może wykryć izba, co pozwala na wyeliminowanie błędów. Wyniki kontroli wykażą, jakie nieprawidłowości pojawiały się najczęściej.
Złożone w parlamencie sprawozdanie świadczy o tym, że nieprawidłowości jest coraz mniej. 97,1 proc. zbadanych przez izby uchwał i zarządzeń jednostek samorządowych uznano za nienaruszające prawa. Jedynie 2,9 proc. naruszało prawo.

Niedużo błędów

Na podstawie danych z poprzednich lat można wyciągnąć wniosek, że uchwał naruszających prawo jest coraz mniej. W 2004 roku było ich 13,2 proc., w 2005 roku 12,4 proc. Jeśli chodzi o zarządzenia zmieniające budżet, to liczba nieprawidłowości utrzymuje się na stałym, niskim poziomie.
Najczęściej w treści uchwały budżetowej brakowało obligatoryjnych elementów wynikających z ustawy o finansach publicznych. Nieprawidłowości dotyczyły również: udzielania upoważnień organowi wykonawczemu niezgodnie z przepisami, zwiększenia wydatków budżetowych bez wskazania źródeł dochodów przeznaczonych na ich pokrycie, braku planu wydatków na obowiązkowe zadania własne jednostek, zaplanowania kwot dotacji celowych niezgodnie z kwotami przyznanymi przez dysponenta lub zmiany przeznaczenia dotacji, a także przekroczenia kompetencji do dokonywania zmian przez organy wykonawcze jednostek. Nieprawidłowości w uchwałach dotyczyły również absolutorium, podatków i opłat lokalnych, zaciągania zobowiązań oraz zasad i zakresu przyznawania dotacji.
Jeśli chodzi o uchwały podatkowe, to najczęściej gminy, powiaty i województwa ustalały stawki podatków poniżej minimalnych lub powyżej maksymalnych kwot określonych ustawowo, stosowały zwolnienia, które miały charakter podmiotowy, nieprecyzyjnie określały podmioty i przedmioty opodatkowania lub nie określały stawek dla wszystkich podmiotów i przedmiotów opodatkowania. Ponadto jednostki niewłaściwie określały terminy wejścia w życie uchwał podatkowych.
Nieprawidłowości w uchwałach dotyczących zaciągania zobowiązań, które mają wpływ na wysokość długu publicznego, dotyczyły m.in. zaciągania kredytów na zadania nie ujęte w planie wydatków, nieokreślania źródeł i terminów spłaty zaciąganego kredytu, a także udzielenia poręczeń na kwotę wyższą niż zaplanowana w uchwale budżetowej.

Najlepszy system kontroli

Mimo tych nieprawidłowości eksperci dobrze oceniają polski system kontroli jednostek i regionalne izby obrachunkowe.
– Spośród nowo przyjętych do Unii Europejskiej krajów jesteśmy jedynym, w którym istnieją takie instytucje jak regionalne izby obrachunkowe – powiedział Gazecie Prawnej prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku.
W opinii eksperta nadzór działa w Polsce najlepiej, ponieważ w innych krajach albo takiej instytucji nie ma, albo istnieje nadzór rządowy.
– Jesteśmy absolutnym liderem i można się od nas uczyć – stwierdził prof. Eugeniusz Ruśkowski. Przyznaje on również, że polski system działa lepiej niż francuski, na wzór którego został utworzony. Profesor zwrócił uwagę, że we Francji występują konflikty między izbami a samorządem terytorialnym, natomiast w Polsce widać wyraźną współpracę i współodpowiedzialność RIO za gospodarkę finansową samorządów.
– Dzieje się tak dlatego, bo nasze izby mają wyeksponowaną funkcję instruktarzowo-doradczą i ta współpraca między kontrolowanym i kontrolującym odbywa się na zasadach partnerskich – wyjaśnił prof. Eugeniusz Ruśkowski.

Ciężki lipiec

Regionalne izby musiały przystosować się do nowych rozwiązań dotyczących jednostek samorządowych z powodu wejścia w życie nowych rozporządzeń do ustawy o finansach publicznych. Przewodniczący Krajowej Rady RIO Stanisław Srocki stwierdził, że największą zmianę stanowi nowy system sprawozdawczości budżetowej. Dostosował on m.in. prawo do nowego systemu informatycznego sprawozdawczości – BeSTi@. O ile nowe rozporządzenia do ustawy o finansach publicznych przysporzyły pracy RIO, o tyle mogły one odpocząć od orzecznictwa. Jak wiele spraw o naruszenie dyscypliny finansów publicznych rozpatrują regionalne komisje orzekające działające przy RIO, pokazują statystyki. Komisje miały 1078 wniosków do rozpoznania, z czego rozstrzygnęły 687 spraw (63,7 proc.).

Zadania izb obrachunkowych 
- ocena legalności uchwał organów samorządu terytorialnego 
- unieważnianie uchwał sprzecznych z prawem 
- kontrola finansów i zamówień publicznych samorządów 
- kontrola sprawozdań budżetowych jednostek samorządu
- orzekanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych 
- rozpatrywanie skarg dotyczących działalności organów samorządu

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA