Pospieszna nowelizacja ordynacji podatkowej
REKLAMA
Jednym z głównych celów projektu jest zminimalizowanie obowiązku osobistych kontaktów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. System powstawania zobowiązań podatkowych wymaga samodzielnego obliczenia podatku i wykazania go w złożonej deklaracji wraz z danymi istotnymi dla tego obliczenia. Istnieje więc ryzyko błędu w samoobliczeniu podatku. W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy lub oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy obecnie wzywa składającego deklarację do złożenia niezbędnych wyjaśnień oraz skorygowania deklaracji, wskazując przyczyny, z powodu których podaje w wątpliwość informacje zawarte w deklaracji. Ta weryfikacja dotyczy więc technicznych aspektów złożonej deklaracji. Obecnie korekta deklaracji w toku czynności sprawdzających może być dokonana przez złożenie nowej deklaracji (korygującej) lub dokonanie stosownych poprawek w pierwotnej deklaracji. Szczególnie ta druga forma wymaga jednak osobistego stawienia się przed organem podatkowym.
REKLAMA
W celu wyeliminowania potrzeby stawiennictwa w sprawie skorygowania deklaracji w zakresie takich wad formalnych proponuje się w zmienionym art. 274 par. 1 pkt 1 wprowadzenie możliwości sporządzenia autokorekty deklaracji przez organ podatkowy. Rozwiązanie takie nie będzie jednak stosowane w przypadku, gdy w wyniku korekty deklaracji zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, nadpłaty, zwrotu podatku lub wysokości straty przekraczałaby 1000 zł. Uwierzytelniona kopia korekty byłaby następnie przekazywana podatnikowi celem jej akceptacji. Dołączona do korekty informacja o ewentualnych skutkach finansowych takiej korekty pozwoli na samodzielne wykonanie zobowiązania. Deklaracja po skorygowaniu powinna być czytelna. Rodzaj i znaczna ilość uchybień mogą więc eliminować możliwość zastosowania takiego trybu i uzasadniać konieczność złożenia nowej deklaracji, na wezwanie organu podatkowego. Zachowując dobrowolny charakter procedury czynności sprawdzających, podatnik może zgłosić sprzeciw wobec propozycji korekty deklaracji przedłożonej przez organ podatkowy, który pozbawia taką korektę skuteczności prawnej (art. 274 par. 3). Bezzasadna odmowa złożenia korekty skutkować będzie wszczęciem postępowania podatkowego w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego (nadpłaty).
Brak sprzeciwu w terminie nadaje takiej korekcie przymiot autokorekty deklaracji złożonej przez podatnika – art. 274 par. 4. Proponowany tryb czynności sprawdzających dotyczy również deklaracji płatników lub inkasentów i załączników do deklaracji (art. 274 par. 5).
Korekta powodująca skutki finansowe powyżej 1000 zł (błąd lub omyłka „większej wagi”) powinna być dokonana samodzielnie przez podatnika na wezwanie organu podatkowego – art. 274 par. 1 pkt 2 – wynika z uzasadnienia do projektu.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat