REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za leczenie znów będą kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie z projektami zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, które znajdują się obecnie w Sejmie, zostaną uchylone przepisy dotyczące kosztów finansowania prywatnej opieki medycznej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oznacza to, że od początku 2007 roku – będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na prywatną opiekę medyczną. Zmiany te będą jednak kosztowne dla budżetu. Według szacunków w PIT będzie to ubytek w dochodach rzędu 25 mln zł, a w CIT – 70 mln zł. O ocenę tej propozycji poprosiliśmy ekspertów. Ich zdaniem proponowane zmiany są korzystne i co ważne – sprawdzone już w przeszłości.

Wracają dawne rozwiązania
Projekt zmian w ustawie o PIT przewiduje wykreślenie z art. 23 ust. 1 punktu 23 (analogicznie nowelizacja ustawy o CIT przewiduje wykreślenie z art. 16. ust 1 pkt 65) zakazującego obecnie zaliczania do kosztów wydatków na opiekę medyczną. Wydatki te są kosztem tylko wtedy, gdy obowiązek przeprowadzenia określonych badań wynika z przepisów prawa pracy. Na koszt pracodawcy przeprowadzane są badania wstępne i okresowe potwierdzające zdolność do pracy. Pracodawca ponosi również inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej ze względu na warunki pracy. Od 1 stycznia 2007 r. kosztem podatkowym będą wszystkie wydatki, bez rozgraniczania na te, do ponoszenia których zobowiązują przepisy prawa pracy, i tych, które są nieobowiązkowe.
Michał Grzybowski, menedżer z Ernst & Young wyjaśnił, że proponowana zmiana ustawy o PIT oznacza w praktyce powrót do stanu prawnego obowiązującego przed 1 stycznia 2004 r. Od tego momentu przepisy ustawy o PIT ograniczają możliwość zaliczenia przez pracodawców do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych wyłącznie do kosztów tzw. świadczeń obowiązkowych, tj. takich, do których ponoszenia zobowiązują ich przepisy prawa pracy.
– Jest to więc pozytywna zmiana, która, co do zasady, powinna umożliwić uznawanie za koszt uzyskania przychodu całości wydatków związanych ze świadczeniami zdrowotnymi na rzecz pracowników – tłumaczył Michał Grzybowski.
Również Joanna Kanicka, partner Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, przypomniała, że punkt 60 dodała nowelizacja z listopada 2003 roku i do 1 stycznia 2004 r. podatnicy bez przeszkód zaliczali w koszty wydatki na karty medyczne.
– Co więcej, nawet po wprowadzeniu zakazu zaliczania tych wydatków do kosztów nie zrezygnowano z nabywania kart medycznych. Nie chciano zabierać przyznanych pracownikom uprawnień, bo pracodawcy słusznie uznali to za ważny element motywowania kadry – dodała.

Przepis trzeba poprawić
Zdaniem Joanny Kanickiej koncepcja fundowania pracownikom dostępu do służby zdrowia może tylko cieszyć. Fakt wykreślenia tego przepisu powinien budzić entuzjazm podatników. Tak się chyba jednak nie stanie.
– Projekt zmian ograniczył się bowiem do zmiany tej kwestii jedynie w ujęciu uznawania kosztów, pomijając konieczność doprecyzowania tej kwestii w zakresie określenia wartości tego świadczenia w ustawie o PIT – twierdzi nasza rozmówczyni.
Jej zdaniem nadal podatnicy będą usiłowali określić, jak taki bonus wpływa na wartość przychodu pracownika, nikt bowiem tej kwestii nigdy nie doprecyzował. Ministerstwo Finansów komentując przepisy sprzed 2004 roku słusznie stwierdzało, że przychód (wartość świadczenia) musi być w tym przypadku precyzyjnie określony i nie może wynikać z prostego doszacowania wartości karty medycznej do miesięcznych przychodów pracownika.

Skorzystają wszyscy
Planowana zmiana jest bardzo korzystna z punktu widzenia pracodawców oraz pracowników. Zmniejszenie obciążeń podatkowych w przypadkach, w których pracodawca finansował prywatną służbę zdrowia, może pozytywnie wpłynąć na wysokość wynagrodzenia pracownika.
– Możliwość zaliczenia wydatków na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych, nie tylko tych, których obowiązek wynika z kodeksu pracy, może skłonić pracodawcę do finansowania świadczeń na rzecz pracowników – podkreślił Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Zmian należy spodziewać się również na rynku usług medycznych, choć rewolucji nie będzie.
– Nie spodziewam się aby przychody sieci przychodni abonamentowych wzrosły znacząco, ale dla pracodawców będzie to z pewnością oznaczało niższe wydatki – twierdzi Marcin Halicki, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
Jego zdaniem możliwość zaliczania wydatków na opiekę medyczną do kosztów uzyskania przychodu lub jej brak nie były dla pracodawcy głównym argumentem decydującym o wykupie abonamentu. Dodaje jednak, że zdecydowany przełom nastąpiłby, gdyby koszty abonamentów mogły być wliczane do wydatków w ramach funduszu socjalnego.
– Odpisy na fundusz są obowiązkowe, a często pracodawca nie ma pomysłu na ich wykorzystanie – twierdzi nasz rozmówca.

EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA