REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za leczenie znów będą kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie z projektami zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, które znajdują się obecnie w Sejmie, zostaną uchylone przepisy dotyczące kosztów finansowania prywatnej opieki medycznej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oznacza to, że od początku 2007 roku – będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na prywatną opiekę medyczną. Zmiany te będą jednak kosztowne dla budżetu. Według szacunków w PIT będzie to ubytek w dochodach rzędu 25 mln zł, a w CIT – 70 mln zł. O ocenę tej propozycji poprosiliśmy ekspertów. Ich zdaniem proponowane zmiany są korzystne i co ważne – sprawdzone już w przeszłości.

Wracają dawne rozwiązania
Projekt zmian w ustawie o PIT przewiduje wykreślenie z art. 23 ust. 1 punktu 23 (analogicznie nowelizacja ustawy o CIT przewiduje wykreślenie z art. 16. ust 1 pkt 65) zakazującego obecnie zaliczania do kosztów wydatków na opiekę medyczną. Wydatki te są kosztem tylko wtedy, gdy obowiązek przeprowadzenia określonych badań wynika z przepisów prawa pracy. Na koszt pracodawcy przeprowadzane są badania wstępne i okresowe potwierdzające zdolność do pracy. Pracodawca ponosi również inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej ze względu na warunki pracy. Od 1 stycznia 2007 r. kosztem podatkowym będą wszystkie wydatki, bez rozgraniczania na te, do ponoszenia których zobowiązują przepisy prawa pracy, i tych, które są nieobowiązkowe.
Michał Grzybowski, menedżer z Ernst & Young wyjaśnił, że proponowana zmiana ustawy o PIT oznacza w praktyce powrót do stanu prawnego obowiązującego przed 1 stycznia 2004 r. Od tego momentu przepisy ustawy o PIT ograniczają możliwość zaliczenia przez pracodawców do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych wyłącznie do kosztów tzw. świadczeń obowiązkowych, tj. takich, do których ponoszenia zobowiązują ich przepisy prawa pracy.
– Jest to więc pozytywna zmiana, która, co do zasady, powinna umożliwić uznawanie za koszt uzyskania przychodu całości wydatków związanych ze świadczeniami zdrowotnymi na rzecz pracowników – tłumaczył Michał Grzybowski.
Również Joanna Kanicka, partner Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, przypomniała, że punkt 60 dodała nowelizacja z listopada 2003 roku i do 1 stycznia 2004 r. podatnicy bez przeszkód zaliczali w koszty wydatki na karty medyczne.
– Co więcej, nawet po wprowadzeniu zakazu zaliczania tych wydatków do kosztów nie zrezygnowano z nabywania kart medycznych. Nie chciano zabierać przyznanych pracownikom uprawnień, bo pracodawcy słusznie uznali to za ważny element motywowania kadry – dodała.

Przepis trzeba poprawić
Zdaniem Joanny Kanickiej koncepcja fundowania pracownikom dostępu do służby zdrowia może tylko cieszyć. Fakt wykreślenia tego przepisu powinien budzić entuzjazm podatników. Tak się chyba jednak nie stanie.
– Projekt zmian ograniczył się bowiem do zmiany tej kwestii jedynie w ujęciu uznawania kosztów, pomijając konieczność doprecyzowania tej kwestii w zakresie określenia wartości tego świadczenia w ustawie o PIT – twierdzi nasza rozmówczyni.
Jej zdaniem nadal podatnicy będą usiłowali określić, jak taki bonus wpływa na wartość przychodu pracownika, nikt bowiem tej kwestii nigdy nie doprecyzował. Ministerstwo Finansów komentując przepisy sprzed 2004 roku słusznie stwierdzało, że przychód (wartość świadczenia) musi być w tym przypadku precyzyjnie określony i nie może wynikać z prostego doszacowania wartości karty medycznej do miesięcznych przychodów pracownika.

Skorzystają wszyscy
Planowana zmiana jest bardzo korzystna z punktu widzenia pracodawców oraz pracowników. Zmniejszenie obciążeń podatkowych w przypadkach, w których pracodawca finansował prywatną służbę zdrowia, może pozytywnie wpłynąć na wysokość wynagrodzenia pracownika.
– Możliwość zaliczenia wydatków na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych, nie tylko tych, których obowiązek wynika z kodeksu pracy, może skłonić pracodawcę do finansowania świadczeń na rzecz pracowników – podkreślił Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Zmian należy spodziewać się również na rynku usług medycznych, choć rewolucji nie będzie.
– Nie spodziewam się aby przychody sieci przychodni abonamentowych wzrosły znacząco, ale dla pracodawców będzie to z pewnością oznaczało niższe wydatki – twierdzi Marcin Halicki, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
Jego zdaniem możliwość zaliczania wydatków na opiekę medyczną do kosztów uzyskania przychodu lub jej brak nie były dla pracodawcy głównym argumentem decydującym o wykupie abonamentu. Dodaje jednak, że zdecydowany przełom nastąpiłby, gdyby koszty abonamentów mogły być wliczane do wydatków w ramach funduszu socjalnego.
– Odpisy na fundusz są obowiązkowe, a często pracodawca nie ma pomysłu na ich wykorzystanie – twierdzi nasz rozmówca.

EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA