REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus weźmie podatek od niepełnosprawnych

REKLAMA

Urzędnicy twierdzą, że od świadczeń dla niepełnosprawnych trzeba zapłacić podatek. Ministerstwo Finansów potwierdza niekorzystną interpretację wydaną przez urząd. Jeśli resort nie zmieni przepisów, organizacje pozarządowe nie będą pomagały potrzebującym.
W ubiegłym roku niepełnosprawni członkowie Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną z Knurowa byli na kilku wycieczkach przygotowanych przez organizację. Teraz Stowarzyszenie boi się, że fundu-jąc wycieczki niepełnosprawnym, wpędzi ich w tarapaty podatkowe. Gliwicki urząd skarbowy uważa, że są one tzw. nieodpłatnymi świadczeniami stanowiącymi przychód. Trzeba od nich zapłacić podatek – potwierdza Ministerstwo Finansów.

Interpretacja urzędu

Urszula Krawczyk, przewodnicząca zarządu Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, była zdumiona interpretacją II Urzędu Skarbowego w Gliwicach, zgodnie z którą organizowane przez nich wycieczki stanowią dla jego członków przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Trzeba tylko ustalić jednostkowy koszt poniesiony przez Stowarzyszenie na rzecz uczestnika.
Urząd zwraca uwagę, że środki, z których były one finansowane, nie pochodziły bezpośrednio z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, więc nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten mówi, że zwolnione z podatku są otrzymane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków PFRON. Ponieważ liczba uczestników imprezy jest znana, można obliczyć jednostkowy koszt. W związku z tym Stowarzyszenie powinno do końca lutego przekazać uczestnikom i urzędowi skarbowemu informację PIT-8C, a uczestnik powinien wykazać ją w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36 i zapłacić podatek. Niepełnosprawny, którego roczny dochód nie przekroczy tzw. kwoty wolnej w wysokości 2790 zł, co prawda nie zapłaci podatku, ale będzie musiał złożyć zeznanie roczne.

Wszyscy zaskoczeni

– Łatwiejsze byłoby dla nas odprowadzenie podatku od dotacji niż wysyłanie naszym podopiecznym PIT-ów i obarczanie ich obowiązkiem rozliczenia się z urzędem skarbowym. Najczęściej to osoby upośledzone – mówi Urszula Krawczyk.
Dodaje, że zdaniem urzędu gdyby finansowali wycieczki ze środków otrzymanych z PFRON, podatku by nie było. Tymczasem 60 proc. pieniędzy Stowarzyszenia pochodzi z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, a to z kolei korzysta z funduszy PFRON.
– To dziwaczna interpretacja. Jeśli stanowisko urzędu będzie stosowane na szerszą skalę, to w dużym stopniu może ograniczyć działalność organizacji pożytku publicznego wspierających niepełnosprawnych – mówi Tomasz Schimanek z Akademii Rozwoju Filantropii.
Także Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, nie słyszał wcześniej o interpretacji gliwickiego urzędu skarbowego.
– Nie wiem, w jakiej wysokości niepełnosprawni mieliby zapłacić podatek, ale obawiam się, że dla wielu z nich będzie to zbyt duży wydatek. Zrezygnują z udziału w wycieczkach. A przecież adresowane są one do osób, które same nie są ich w stanie opłacić – mówi Piotr Pawłowski i podaje przykład magazynu Integracja. Okazało się, że większość czytelników nie może sobie pozwolić na wydatek 20 zł na roczną prenumeratę. Dlatego teraz pismo jest bezpłatne.
– Stanowisko fiskusa może się okazać zamachem na szanse powrotu niepełnosprawnych do normalności – ocenia prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.

Minister potwierdza

Efekty interpretacji urzędu skarbowego już widać. Stowarzyszenie boi się fiskusa i nie chce wpędzać w kłopoty podatkowe swoich podopiecznych.
W sprawie u ministra finansów interweniowała poseł Krystyna Szumilas z PO. Odpowiedź, którą otrzymała z resortu finansów, nie pozostawia jednak wątpliwości – stanowisko urzędu skarbowego jest słuszne. Minister powołuje się m.in. na zasadę powszechnego opodatkowania. Jego zdaniem polski system podatkowy uwzględnia w dużej mierze trudną sytuację osób niepełnosprawnych.
Tymczasem w ubiegłym tygodniu Stowarzyszenie otrzymało zawiadomienie z Izby Skarbowej o uchyleniu interpretacji urzędu skarbowego. Przesądziły jednak przyczyny proceduralne.
– Na razie nie musimy stosować się do wytycznych urzędu skarbowego, ale w dłuższym okresie niczego to nie rozwiązuje – mówi Urszula Krawczyk.
Zdaniem Sebastiana Gumieli, prawnika z kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, zarówno stanowisko urzędu skarbowego, jak i Ministerstwa Finansów jest prawidłowe. Ustawodawca może jednak odstąpić od zasady powszechności opodatkowania z określonych przesłanek. Tutaj powinien skorzystać z tego uprawnienia.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA