REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrolerzy wykrywają zaległe podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało raport z kontroli podatników, jakie przeprowadzono w 2005 roku. Z danych wynika, że urzędy kontroli skarbowej zakończyły w ubiegłym roku łącznie 18 739 kontroli. Ich liczba wzrosła o 12 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Aż 8497 kontroli zostało wykonanych zgodnie z planami opracowanymi przez urzędy we własnym zakresie. W 1162 przypadkach kontrole zostały zrealizowane w ramach planów kontroli koordynowanych, opracowanych przez Ministerstwo Finansów.
W 2005 roku przeprowadzono także 8888 kontroli doraźnych, które stanowiły 48 proc. wszystkich kontroli.

Więcej zaległości
W 2005 roku ujawniono zaległości podatkowe w kwocie 2 663 939 tys. zł. To o 19 proc. więcej niż w 2004 roku. Znacznie wzrosły wykryte zaległości w zakresie VAT i akcyzy (wzrost o 35 proc.) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (wzrost o 47 proc.). Jednocześnie znacząco spadła liczba naruszeń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Tu spadek wyniósł aż 57 proc.
Zwiększone ustalenia podatkowe nastąpiły przede wszystkim w wyniku kontroli u osób fizycznych. Od III kwartału 2004 roku organy zintensyfikowały czynności sprawdzające wykorzystanie kas fiskalnych. Stwierdzone uchybienia były podstawą doraźnych kontroli skarbowych. To doprowadziło do zwiększenia ogólnej liczby wykonanych kontroli aż do 2008, czyli o 12 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Zintensyfikowane czynności sprawdzające realizację obowiązku posiadania kas fiskalnych i rejestrowania na nich obrotów miały też wpływ na efektywność postępowania karnego skarbowego. Liczba wystawionych mandatów karnych gotówkowych prawie się potroiła, a liczba wystawionych mandatów karnych kredytowych wzrosła prawie czterokrotnie.
Z ustaleń resortu wynika, że większość ustaleń podatkowych stwierdzono podczas kontroli osób fizycznych. Podczas kontroli spółek prawa handlowego i innych podmiotów zdecydowanie częściej dokonywano ustaleń o charakterze niepodatkowym. Potwierdza to struktura kontrolowanych podmiotów w okresie 2003-2005. Jak wskazuje raport, mimo obiegowej opinii, że to firmy są najczęściej kontrolowane, obecnie znacznie zwiększa się udział osób fizycznych w ogólnej liczbie skontrolowanych podmiotów.
Należy zaznaczyć, że jako jeden z głównych celów kontroli na przyszłość resort zapowiada intensyfikowanie walki z szarą strefą.
– Oczywiście należy zaakceptować fakt, że ściąganie podatków od osób fizycznych, choćby ze względu na liczbę podmiotów oraz nieprowadzenie przez nie szczególnej dokumentacji, może powodować trudności w ściąganiu podatków – wyjaśnia Michał Stolarek, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski. Jednak zaraz dodaje, że jest też druga strona medalu – wysokie podatki, które czasami bardzo skutecznie zniechęcają do ich płacenia. W jego ocenie tego rodzaju sytuację pogarsza dodatkowo coraz większa świadomość, na jakie cele idą pieniądze z podatków i jak są dzielone. Te dwa czynniki, zdaniem eksperta, zasadniczo wpływają na ściągalność podatków w Polsce. To wysokie podatki powodują takie, a nie inne kłopoty fiskusa.
– Rada jest jedna, upraszczanie, obniżanie, a nawet rezygnacja z tych podatków, które są trudno ściągalne przez aparat skarbowy i kosztowne w ich obsłudze administracyjnej, a utrzymywanie na rozsądnym poziomie tych rodzajów podatków, które można monitorować i egzekwować mniejszym wysiłkiem i nakładem kosztów – mówi Michał Stolarek.
Wykryte zaległości na 2,6 mld zł
Gdzie wykryto zaległości?
VAT o 35 proc. więcej
PIT o 47 proc. więcej
CIT o 57 proc. mniej

Tajemnica bankowa
Znacznie częściej urzędy kontroli skarbowej występowały też o ujawnienie danych dotyczących podatników, które stanowią tajemnicę bankową. W przypadku 293 kontroli występowano aż 672 razy do instytucji finansowych o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową. W związku z postępowaniami kontrolnymi wszczętymi w 2004 roku urzędy kontroli skarbowej wystąpiły w toku 126 kontroli 364 razy do instytucji finansowych o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową.
Siedem razy wystąpienia do banku o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową związane były z wszczętym postępowaniem przygotowawczym w sprawie karnej skarbowej. W poprzednim roku zanotowano tylko 1 wystąpienie tego typu.

Efektywne kontrole
Okazuje się, że największą efektywność osiągnęły kontrole przeprowadzone z wniosków wywiadu skarbowego. Przy ich niewielkim udziale w liczbie wszystkich kontroli (tylko 4 proc.) pozwoliły na dokonanie ustaleń w 29 proc. udziału w łącznej kwocie ustaleń. Wnioski pochodzące z innych źródeł były znacznie mniej efektywne.
Oprócz pełnych kontroli skarbowych, organy kontrolne prowadziły także czynności sprawdzające dokumenty u kontrahentów kontrolowanego podatnika tzw. kontroli krzyżowej. W tym przypadku aż 21 705 czynności zostało dokonanych przy zastosowaniu uproszczonej procedury bez wystawionego upoważnienia, czyli tylko po okazaniu legitymacji przez inspektora kontroli skarbowej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dużo spraw karnych
Okazuje się, że inspektorzy kontroli skarbowej byli skuteczni nie tylko w zakresie wykrywania zaległości podatkowych. Ich działania stały się też przyczyną wielu postępowań karnych skarbowych. W 2005 roku wszczęli ogółem 4941 dochodzeń karnych skarbowych. W omawianym czasie zakończono 5251 spraw, w tym aż w 620 przypadkach skierowano do sądu akty oskarżenia. Zarzut popełnienia przestępstwa lub wykroczenia skarbowego przedstawiono 4471 osobom. Inspektorzy wnieśli też do sądów 3065 wniosków o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
Z raportu wynika, że sądy prawie we wszystkich przypadkach zezwoliły na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności, orzekając jednocześnie kary grzywny na łączną kwotę 3 101 tys. zł.
Kontrole dotyczyły jednak nie tylko podatników. W 2005 roku pracownicy pionu kontroli resortowej Ministerstwa Finansów wszczęli 32 kontrole resortowe, z czego na koniec roku zakończyło się 16 postępowań kontrolnych.
Fiskus też kontrolowany
Kontrole resortowe zostały wszczęte zarówno w samym MF, jak i urzędach kontroli skarbowej, urzędach skarbowych oraz izbach celnych i skarbowych. Wśród najczęstszych przewinień, jakie wykryły kontrole resortowe, są m.in. nieprzestrzeganie przepisów w zakresie stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, terminów zwrotu podatków czy zasad rachunkowości. Niestety, urzędnicy dopuszczają się także nieprawidłowości w doręczaniu decyzji podatkowych czy wszczynaniu postępowań egzekucyjnych. Przewlekle załatwiane są niektóre sprawy.
Mimo tych nieprawidłowości trzeba jednak zaznaczyć, że generalnie podatnicy odczuwają znaczną poprawę jakości w stosunkach z fiskusem.
– Nawet w przypadkach, gdy w toku kontroli podatnik nie korzysta z pomocy prawnika lub doradcy podatkowego mogę stwierdzić, że rzadko można postawić zarzut nienależytego pouczenia bądź poinformowania podatnika o przysługujących mu uprawnieniach – przyznaje Jacek Reps, adwokat z kancelarii Reps, Wojnar i Wspólnicy. Poprawa jest, jego zdaniem, najbardziej widoczna właśnie w zakresie kontroli podatkowych i skarbowych.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA