REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrolerzy wykrywają zaległe podatki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało raport z kontroli podatników, jakie przeprowadzono w 2005 roku. Z danych wynika, że urzędy kontroli skarbowej zakończyły w ubiegłym roku łącznie 18 739 kontroli. Ich liczba wzrosła o 12 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Aż 8497 kontroli zostało wykonanych zgodnie z planami opracowanymi przez urzędy we własnym zakresie. W 1162 przypadkach kontrole zostały zrealizowane w ramach planów kontroli koordynowanych, opracowanych przez Ministerstwo Finansów.
W 2005 roku przeprowadzono także 8888 kontroli doraźnych, które stanowiły 48 proc. wszystkich kontroli.

Więcej zaległości
W 2005 roku ujawniono zaległości podatkowe w kwocie 2 663 939 tys. zł. To o 19 proc. więcej niż w 2004 roku. Znacznie wzrosły wykryte zaległości w zakresie VAT i akcyzy (wzrost o 35 proc.) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (wzrost o 47 proc.). Jednocześnie znacząco spadła liczba naruszeń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Tu spadek wyniósł aż 57 proc.
Zwiększone ustalenia podatkowe nastąpiły przede wszystkim w wyniku kontroli u osób fizycznych. Od III kwartału 2004 roku organy zintensyfikowały czynności sprawdzające wykorzystanie kas fiskalnych. Stwierdzone uchybienia były podstawą doraźnych kontroli skarbowych. To doprowadziło do zwiększenia ogólnej liczby wykonanych kontroli aż do 2008, czyli o 12 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Zintensyfikowane czynności sprawdzające realizację obowiązku posiadania kas fiskalnych i rejestrowania na nich obrotów miały też wpływ na efektywność postępowania karnego skarbowego. Liczba wystawionych mandatów karnych gotówkowych prawie się potroiła, a liczba wystawionych mandatów karnych kredytowych wzrosła prawie czterokrotnie.
Z ustaleń resortu wynika, że większość ustaleń podatkowych stwierdzono podczas kontroli osób fizycznych. Podczas kontroli spółek prawa handlowego i innych podmiotów zdecydowanie częściej dokonywano ustaleń o charakterze niepodatkowym. Potwierdza to struktura kontrolowanych podmiotów w okresie 2003-2005. Jak wskazuje raport, mimo obiegowej opinii, że to firmy są najczęściej kontrolowane, obecnie znacznie zwiększa się udział osób fizycznych w ogólnej liczbie skontrolowanych podmiotów.
Należy zaznaczyć, że jako jeden z głównych celów kontroli na przyszłość resort zapowiada intensyfikowanie walki z szarą strefą.
– Oczywiście należy zaakceptować fakt, że ściąganie podatków od osób fizycznych, choćby ze względu na liczbę podmiotów oraz nieprowadzenie przez nie szczególnej dokumentacji, może powodować trudności w ściąganiu podatków – wyjaśnia Michał Stolarek, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski. Jednak zaraz dodaje, że jest też druga strona medalu – wysokie podatki, które czasami bardzo skutecznie zniechęcają do ich płacenia. W jego ocenie tego rodzaju sytuację pogarsza dodatkowo coraz większa świadomość, na jakie cele idą pieniądze z podatków i jak są dzielone. Te dwa czynniki, zdaniem eksperta, zasadniczo wpływają na ściągalność podatków w Polsce. To wysokie podatki powodują takie, a nie inne kłopoty fiskusa.
– Rada jest jedna, upraszczanie, obniżanie, a nawet rezygnacja z tych podatków, które są trudno ściągalne przez aparat skarbowy i kosztowne w ich obsłudze administracyjnej, a utrzymywanie na rozsądnym poziomie tych rodzajów podatków, które można monitorować i egzekwować mniejszym wysiłkiem i nakładem kosztów – mówi Michał Stolarek.
Wykryte zaległości na 2,6 mld zł
Gdzie wykryto zaległości?
VAT o 35 proc. więcej
PIT o 47 proc. więcej
CIT o 57 proc. mniej

Tajemnica bankowa
Znacznie częściej urzędy kontroli skarbowej występowały też o ujawnienie danych dotyczących podatników, które stanowią tajemnicę bankową. W przypadku 293 kontroli występowano aż 672 razy do instytucji finansowych o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową. W związku z postępowaniami kontrolnymi wszczętymi w 2004 roku urzędy kontroli skarbowej wystąpiły w toku 126 kontroli 364 razy do instytucji finansowych o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową.
Siedem razy wystąpienia do banku o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową związane były z wszczętym postępowaniem przygotowawczym w sprawie karnej skarbowej. W poprzednim roku zanotowano tylko 1 wystąpienie tego typu.

Efektywne kontrole
Okazuje się, że największą efektywność osiągnęły kontrole przeprowadzone z wniosków wywiadu skarbowego. Przy ich niewielkim udziale w liczbie wszystkich kontroli (tylko 4 proc.) pozwoliły na dokonanie ustaleń w 29 proc. udziału w łącznej kwocie ustaleń. Wnioski pochodzące z innych źródeł były znacznie mniej efektywne.
Oprócz pełnych kontroli skarbowych, organy kontrolne prowadziły także czynności sprawdzające dokumenty u kontrahentów kontrolowanego podatnika tzw. kontroli krzyżowej. W tym przypadku aż 21 705 czynności zostało dokonanych przy zastosowaniu uproszczonej procedury bez wystawionego upoważnienia, czyli tylko po okazaniu legitymacji przez inspektora kontroli skarbowej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dużo spraw karnych
Okazuje się, że inspektorzy kontroli skarbowej byli skuteczni nie tylko w zakresie wykrywania zaległości podatkowych. Ich działania stały się też przyczyną wielu postępowań karnych skarbowych. W 2005 roku wszczęli ogółem 4941 dochodzeń karnych skarbowych. W omawianym czasie zakończono 5251 spraw, w tym aż w 620 przypadkach skierowano do sądu akty oskarżenia. Zarzut popełnienia przestępstwa lub wykroczenia skarbowego przedstawiono 4471 osobom. Inspektorzy wnieśli też do sądów 3065 wniosków o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
Z raportu wynika, że sądy prawie we wszystkich przypadkach zezwoliły na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności, orzekając jednocześnie kary grzywny na łączną kwotę 3 101 tys. zł.
Kontrole dotyczyły jednak nie tylko podatników. W 2005 roku pracownicy pionu kontroli resortowej Ministerstwa Finansów wszczęli 32 kontrole resortowe, z czego na koniec roku zakończyło się 16 postępowań kontrolnych.
Fiskus też kontrolowany
Kontrole resortowe zostały wszczęte zarówno w samym MF, jak i urzędach kontroli skarbowej, urzędach skarbowych oraz izbach celnych i skarbowych. Wśród najczęstszych przewinień, jakie wykryły kontrole resortowe, są m.in. nieprzestrzeganie przepisów w zakresie stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, terminów zwrotu podatków czy zasad rachunkowości. Niestety, urzędnicy dopuszczają się także nieprawidłowości w doręczaniu decyzji podatkowych czy wszczynaniu postępowań egzekucyjnych. Przewlekle załatwiane są niektóre sprawy.
Mimo tych nieprawidłowości trzeba jednak zaznaczyć, że generalnie podatnicy odczuwają znaczną poprawę jakości w stosunkach z fiskusem.
– Nawet w przypadkach, gdy w toku kontroli podatnik nie korzysta z pomocy prawnika lub doradcy podatkowego mogę stwierdzić, że rzadko można postawić zarzut nienależytego pouczenia bądź poinformowania podatnika o przysługujących mu uprawnieniach – przyznaje Jacek Reps, adwokat z kancelarii Reps, Wojnar i Wspólnicy. Poprawa jest, jego zdaniem, najbardziej widoczna właśnie w zakresie kontroli podatkowych i skarbowych.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA