REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrolerzy wykrywają zaległe podatki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało raport z kontroli podatników, jakie przeprowadzono w 2005 roku. Z danych wynika, że urzędy kontroli skarbowej zakończyły w ubiegłym roku łącznie 18 739 kontroli. Ich liczba wzrosła o 12 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Aż 8497 kontroli zostało wykonanych zgodnie z planami opracowanymi przez urzędy we własnym zakresie. W 1162 przypadkach kontrole zostały zrealizowane w ramach planów kontroli koordynowanych, opracowanych przez Ministerstwo Finansów.
W 2005 roku przeprowadzono także 8888 kontroli doraźnych, które stanowiły 48 proc. wszystkich kontroli.

Więcej zaległości
W 2005 roku ujawniono zaległości podatkowe w kwocie 2 663 939 tys. zł. To o 19 proc. więcej niż w 2004 roku. Znacznie wzrosły wykryte zaległości w zakresie VAT i akcyzy (wzrost o 35 proc.) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (wzrost o 47 proc.). Jednocześnie znacząco spadła liczba naruszeń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Tu spadek wyniósł aż 57 proc.
Zwiększone ustalenia podatkowe nastąpiły przede wszystkim w wyniku kontroli u osób fizycznych. Od III kwartału 2004 roku organy zintensyfikowały czynności sprawdzające wykorzystanie kas fiskalnych. Stwierdzone uchybienia były podstawą doraźnych kontroli skarbowych. To doprowadziło do zwiększenia ogólnej liczby wykonanych kontroli aż do 2008, czyli o 12 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Zintensyfikowane czynności sprawdzające realizację obowiązku posiadania kas fiskalnych i rejestrowania na nich obrotów miały też wpływ na efektywność postępowania karnego skarbowego. Liczba wystawionych mandatów karnych gotówkowych prawie się potroiła, a liczba wystawionych mandatów karnych kredytowych wzrosła prawie czterokrotnie.
Z ustaleń resortu wynika, że większość ustaleń podatkowych stwierdzono podczas kontroli osób fizycznych. Podczas kontroli spółek prawa handlowego i innych podmiotów zdecydowanie częściej dokonywano ustaleń o charakterze niepodatkowym. Potwierdza to struktura kontrolowanych podmiotów w okresie 2003-2005. Jak wskazuje raport, mimo obiegowej opinii, że to firmy są najczęściej kontrolowane, obecnie znacznie zwiększa się udział osób fizycznych w ogólnej liczbie skontrolowanych podmiotów.
Należy zaznaczyć, że jako jeden z głównych celów kontroli na przyszłość resort zapowiada intensyfikowanie walki z szarą strefą.
– Oczywiście należy zaakceptować fakt, że ściąganie podatków od osób fizycznych, choćby ze względu na liczbę podmiotów oraz nieprowadzenie przez nie szczególnej dokumentacji, może powodować trudności w ściąganiu podatków – wyjaśnia Michał Stolarek, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski. Jednak zaraz dodaje, że jest też druga strona medalu – wysokie podatki, które czasami bardzo skutecznie zniechęcają do ich płacenia. W jego ocenie tego rodzaju sytuację pogarsza dodatkowo coraz większa świadomość, na jakie cele idą pieniądze z podatków i jak są dzielone. Te dwa czynniki, zdaniem eksperta, zasadniczo wpływają na ściągalność podatków w Polsce. To wysokie podatki powodują takie, a nie inne kłopoty fiskusa.
– Rada jest jedna, upraszczanie, obniżanie, a nawet rezygnacja z tych podatków, które są trudno ściągalne przez aparat skarbowy i kosztowne w ich obsłudze administracyjnej, a utrzymywanie na rozsądnym poziomie tych rodzajów podatków, które można monitorować i egzekwować mniejszym wysiłkiem i nakładem kosztów – mówi Michał Stolarek.
Wykryte zaległości na 2,6 mld zł
Gdzie wykryto zaległości?
VAT o 35 proc. więcej
PIT o 47 proc. więcej
CIT o 57 proc. mniej

Tajemnica bankowa
Znacznie częściej urzędy kontroli skarbowej występowały też o ujawnienie danych dotyczących podatników, które stanowią tajemnicę bankową. W przypadku 293 kontroli występowano aż 672 razy do instytucji finansowych o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową. W związku z postępowaniami kontrolnymi wszczętymi w 2004 roku urzędy kontroli skarbowej wystąpiły w toku 126 kontroli 364 razy do instytucji finansowych o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową.
Siedem razy wystąpienia do banku o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową związane były z wszczętym postępowaniem przygotowawczym w sprawie karnej skarbowej. W poprzednim roku zanotowano tylko 1 wystąpienie tego typu.

Efektywne kontrole
Okazuje się, że największą efektywność osiągnęły kontrole przeprowadzone z wniosków wywiadu skarbowego. Przy ich niewielkim udziale w liczbie wszystkich kontroli (tylko 4 proc.) pozwoliły na dokonanie ustaleń w 29 proc. udziału w łącznej kwocie ustaleń. Wnioski pochodzące z innych źródeł były znacznie mniej efektywne.
Oprócz pełnych kontroli skarbowych, organy kontrolne prowadziły także czynności sprawdzające dokumenty u kontrahentów kontrolowanego podatnika tzw. kontroli krzyżowej. W tym przypadku aż 21 705 czynności zostało dokonanych przy zastosowaniu uproszczonej procedury bez wystawionego upoważnienia, czyli tylko po okazaniu legitymacji przez inspektora kontroli skarbowej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dużo spraw karnych
Okazuje się, że inspektorzy kontroli skarbowej byli skuteczni nie tylko w zakresie wykrywania zaległości podatkowych. Ich działania stały się też przyczyną wielu postępowań karnych skarbowych. W 2005 roku wszczęli ogółem 4941 dochodzeń karnych skarbowych. W omawianym czasie zakończono 5251 spraw, w tym aż w 620 przypadkach skierowano do sądu akty oskarżenia. Zarzut popełnienia przestępstwa lub wykroczenia skarbowego przedstawiono 4471 osobom. Inspektorzy wnieśli też do sądów 3065 wniosków o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
Z raportu wynika, że sądy prawie we wszystkich przypadkach zezwoliły na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności, orzekając jednocześnie kary grzywny na łączną kwotę 3 101 tys. zł.
Kontrole dotyczyły jednak nie tylko podatników. W 2005 roku pracownicy pionu kontroli resortowej Ministerstwa Finansów wszczęli 32 kontrole resortowe, z czego na koniec roku zakończyło się 16 postępowań kontrolnych.
Fiskus też kontrolowany
Kontrole resortowe zostały wszczęte zarówno w samym MF, jak i urzędach kontroli skarbowej, urzędach skarbowych oraz izbach celnych i skarbowych. Wśród najczęstszych przewinień, jakie wykryły kontrole resortowe, są m.in. nieprzestrzeganie przepisów w zakresie stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, terminów zwrotu podatków czy zasad rachunkowości. Niestety, urzędnicy dopuszczają się także nieprawidłowości w doręczaniu decyzji podatkowych czy wszczynaniu postępowań egzekucyjnych. Przewlekle załatwiane są niektóre sprawy.
Mimo tych nieprawidłowości trzeba jednak zaznaczyć, że generalnie podatnicy odczuwają znaczną poprawę jakości w stosunkach z fiskusem.
– Nawet w przypadkach, gdy w toku kontroli podatnik nie korzysta z pomocy prawnika lub doradcy podatkowego mogę stwierdzić, że rzadko można postawić zarzut nienależytego pouczenia bądź poinformowania podatnika o przysługujących mu uprawnieniach – przyznaje Jacek Reps, adwokat z kancelarii Reps, Wojnar i Wspólnicy. Poprawa jest, jego zdaniem, najbardziej widoczna właśnie w zakresie kontroli podatkowych i skarbowych.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA