REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrolerzy wykrywają zaległe podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało raport z kontroli podatników, jakie przeprowadzono w 2005 roku. Z danych wynika, że urzędy kontroli skarbowej zakończyły w ubiegłym roku łącznie 18 739 kontroli. Ich liczba wzrosła o 12 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Aż 8497 kontroli zostało wykonanych zgodnie z planami opracowanymi przez urzędy we własnym zakresie. W 1162 przypadkach kontrole zostały zrealizowane w ramach planów kontroli koordynowanych, opracowanych przez Ministerstwo Finansów.
W 2005 roku przeprowadzono także 8888 kontroli doraźnych, które stanowiły 48 proc. wszystkich kontroli.

Więcej zaległości
W 2005 roku ujawniono zaległości podatkowe w kwocie 2 663 939 tys. zł. To o 19 proc. więcej niż w 2004 roku. Znacznie wzrosły wykryte zaległości w zakresie VAT i akcyzy (wzrost o 35 proc.) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (wzrost o 47 proc.). Jednocześnie znacząco spadła liczba naruszeń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Tu spadek wyniósł aż 57 proc.
Zwiększone ustalenia podatkowe nastąpiły przede wszystkim w wyniku kontroli u osób fizycznych. Od III kwartału 2004 roku organy zintensyfikowały czynności sprawdzające wykorzystanie kas fiskalnych. Stwierdzone uchybienia były podstawą doraźnych kontroli skarbowych. To doprowadziło do zwiększenia ogólnej liczby wykonanych kontroli aż do 2008, czyli o 12 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Zintensyfikowane czynności sprawdzające realizację obowiązku posiadania kas fiskalnych i rejestrowania na nich obrotów miały też wpływ na efektywność postępowania karnego skarbowego. Liczba wystawionych mandatów karnych gotówkowych prawie się potroiła, a liczba wystawionych mandatów karnych kredytowych wzrosła prawie czterokrotnie.
Z ustaleń resortu wynika, że większość ustaleń podatkowych stwierdzono podczas kontroli osób fizycznych. Podczas kontroli spółek prawa handlowego i innych podmiotów zdecydowanie częściej dokonywano ustaleń o charakterze niepodatkowym. Potwierdza to struktura kontrolowanych podmiotów w okresie 2003-2005. Jak wskazuje raport, mimo obiegowej opinii, że to firmy są najczęściej kontrolowane, obecnie znacznie zwiększa się udział osób fizycznych w ogólnej liczbie skontrolowanych podmiotów.
Należy zaznaczyć, że jako jeden z głównych celów kontroli na przyszłość resort zapowiada intensyfikowanie walki z szarą strefą.
– Oczywiście należy zaakceptować fakt, że ściąganie podatków od osób fizycznych, choćby ze względu na liczbę podmiotów oraz nieprowadzenie przez nie szczególnej dokumentacji, może powodować trudności w ściąganiu podatków – wyjaśnia Michał Stolarek, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski. Jednak zaraz dodaje, że jest też druga strona medalu – wysokie podatki, które czasami bardzo skutecznie zniechęcają do ich płacenia. W jego ocenie tego rodzaju sytuację pogarsza dodatkowo coraz większa świadomość, na jakie cele idą pieniądze z podatków i jak są dzielone. Te dwa czynniki, zdaniem eksperta, zasadniczo wpływają na ściągalność podatków w Polsce. To wysokie podatki powodują takie, a nie inne kłopoty fiskusa.
– Rada jest jedna, upraszczanie, obniżanie, a nawet rezygnacja z tych podatków, które są trudno ściągalne przez aparat skarbowy i kosztowne w ich obsłudze administracyjnej, a utrzymywanie na rozsądnym poziomie tych rodzajów podatków, które można monitorować i egzekwować mniejszym wysiłkiem i nakładem kosztów – mówi Michał Stolarek.
Wykryte zaległości na 2,6 mld zł
Gdzie wykryto zaległości?
VAT o 35 proc. więcej
PIT o 47 proc. więcej
CIT o 57 proc. mniej

Tajemnica bankowa
Znacznie częściej urzędy kontroli skarbowej występowały też o ujawnienie danych dotyczących podatników, które stanowią tajemnicę bankową. W przypadku 293 kontroli występowano aż 672 razy do instytucji finansowych o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową. W związku z postępowaniami kontrolnymi wszczętymi w 2004 roku urzędy kontroli skarbowej wystąpiły w toku 126 kontroli 364 razy do instytucji finansowych o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową.
Siedem razy wystąpienia do banku o udzielenie informacji stanowiących tajemnicę bankową związane były z wszczętym postępowaniem przygotowawczym w sprawie karnej skarbowej. W poprzednim roku zanotowano tylko 1 wystąpienie tego typu.

Efektywne kontrole
Okazuje się, że największą efektywność osiągnęły kontrole przeprowadzone z wniosków wywiadu skarbowego. Przy ich niewielkim udziale w liczbie wszystkich kontroli (tylko 4 proc.) pozwoliły na dokonanie ustaleń w 29 proc. udziału w łącznej kwocie ustaleń. Wnioski pochodzące z innych źródeł były znacznie mniej efektywne.
Oprócz pełnych kontroli skarbowych, organy kontrolne prowadziły także czynności sprawdzające dokumenty u kontrahentów kontrolowanego podatnika tzw. kontroli krzyżowej. W tym przypadku aż 21 705 czynności zostało dokonanych przy zastosowaniu uproszczonej procedury bez wystawionego upoważnienia, czyli tylko po okazaniu legitymacji przez inspektora kontroli skarbowej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dużo spraw karnych
Okazuje się, że inspektorzy kontroli skarbowej byli skuteczni nie tylko w zakresie wykrywania zaległości podatkowych. Ich działania stały się też przyczyną wielu postępowań karnych skarbowych. W 2005 roku wszczęli ogółem 4941 dochodzeń karnych skarbowych. W omawianym czasie zakończono 5251 spraw, w tym aż w 620 przypadkach skierowano do sądu akty oskarżenia. Zarzut popełnienia przestępstwa lub wykroczenia skarbowego przedstawiono 4471 osobom. Inspektorzy wnieśli też do sądów 3065 wniosków o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
Z raportu wynika, że sądy prawie we wszystkich przypadkach zezwoliły na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności, orzekając jednocześnie kary grzywny na łączną kwotę 3 101 tys. zł.
Kontrole dotyczyły jednak nie tylko podatników. W 2005 roku pracownicy pionu kontroli resortowej Ministerstwa Finansów wszczęli 32 kontrole resortowe, z czego na koniec roku zakończyło się 16 postępowań kontrolnych.
Fiskus też kontrolowany
Kontrole resortowe zostały wszczęte zarówno w samym MF, jak i urzędach kontroli skarbowej, urzędach skarbowych oraz izbach celnych i skarbowych. Wśród najczęstszych przewinień, jakie wykryły kontrole resortowe, są m.in. nieprzestrzeganie przepisów w zakresie stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, terminów zwrotu podatków czy zasad rachunkowości. Niestety, urzędnicy dopuszczają się także nieprawidłowości w doręczaniu decyzji podatkowych czy wszczynaniu postępowań egzekucyjnych. Przewlekle załatwiane są niektóre sprawy.
Mimo tych nieprawidłowości trzeba jednak zaznaczyć, że generalnie podatnicy odczuwają znaczną poprawę jakości w stosunkach z fiskusem.
– Nawet w przypadkach, gdy w toku kontroli podatnik nie korzysta z pomocy prawnika lub doradcy podatkowego mogę stwierdzić, że rzadko można postawić zarzut nienależytego pouczenia bądź poinformowania podatnika o przysługujących mu uprawnieniach – przyznaje Jacek Reps, adwokat z kancelarii Reps, Wojnar i Wspólnicy. Poprawa jest, jego zdaniem, najbardziej widoczna właśnie w zakresie kontroli podatkowych i skarbowych.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA