REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Winę za błędy ponoszą doradcy i podatnicy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych, błędne wypełnianie deklaracji podatkowych i nieterminowość - to najczęstsze zarzuty podatników kierowane pod adresem biur rachunkowych oraz doradców podatkowych.

Straty większe niż OC

Jak wynika z informacji czytelnika Gazety Prawnej, jego firma dostarczała do biura rachunkowego dokumenty na bieżąco, w ciągu miesiąca. Umowa o świadczenie usług księgowych stanowiła, że firma będzie dostarczała ostatnią partię dokumentów do piątego dnia następnego miesiąca, i z umowy się wywiązywała. Przez cały rok biuro nie zadało jednak żadnego pytania dotyczącego faktur. Nikt z biura nie domagał się informacji np. o dacie otrzymania faktury korygującej, ponieważ biuro stwierdziło, że będzie odliczało VAT z datą wystawienia. W efekcie błędów biura z rozliczeniami VAT dotyczącymi m.in. odliczeń za samochód w firmie oraz braku porozumienia między biurem i klientem firma musiała złożyć korektę deklaracji VAT za cały rok. W tym przypadku obyło się bez kary nałożonej na firmę.
Z kolei inny czytelnik GP poinformował o sytuacji, kiedy musiał zapłacić wysokie odsetki za to, że doradca podatkowy wystawił błędnie kilkaset faktur. Z tego powodu jego firma na koniec okresu rozliczeniowego musiała zapłacić ponad 200 tys. podatku wraz z odsetkami, co groziło utratą płynności finansowej firmy.
Przypadek ten świadczy o tym, że suma gwarancyjna z ubezpieczenia OC biur rachunkowych i doradców podatkowych (w obu przypadkach równowartość 10 tys. euro, czyli ok. 40 tys. zł za zdarzenie) jest dalece niewystarczająca, jeśli zdarzają się nieprawidłowości.

Przyczyny błędów

Jak podkreśla dr Radosław Ignatowski, członek Komitetu Standardów Rachunkowości, są dwie zasadnicze grupy przyczyn powodujących błędy.
– Pierwszą jest bardzo skomplikowany system podatkowy, z którym nie mogą sobie czasem poradzić nawet najlepsi doradcy – podkreśla ekspert.
– Drugiej przyczyny błędów upatruje w ciągle zmieniających się przepisach i zróżnicowanych interpretacjach prawa.
Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, przyznał, że doradcy również popełniają błędy. Stwierdził jednak, że nie zna przypadków błędów popełnianych przez doradców podatkowych w zakresie rozliczenia kosztów uzyskania przychodów podatników, rozliczania VAT czy innych zobowiązań podatkowych. Podatnikom zaleca korzystanie z narzędzi, jakie przewiduje prawo.
– Jeżeli klient powierza doradcy podatkowemu rozliczenie jego zobowiązań podatkowych, powinien sprawdzić, czy doradca wypełnia wszystkie obowiązki wynikające z ustawy i czy jest ubezpieczony. Wiedza ta daje klientowi możliwość względnie prostego uzyskania rekompensaty finansowej, gdy w wyniku błędu zostaną uszczuplone jego finanse – powiedział Gazecie Prawnej Dariusz M. Malinowski.

Firmy nie współpracują

Wina leży nie tylko po stronie doradców i biur, ale również ich klientów, czyli podatników. Księgowi i doradcy narzekają, że np. niektórzy przedsiębiorcy nie znają swoich podstawowych obowiązków, a czasem wręcz utrudniają prace. Zwracają uwagę na sytuacje, kiedy firmy nie pokazują żadnych umów biurom i doradcom, a jedynie przekazują faktury. Tymczasem bez wglądu w dokumenty i umowy, jakie firma zawiera z kontrahentem, nie sposób właściwie rozliczyć dokumentów i ich zaksięgować.
Nasi czytelnicy, którzy zajmują się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych, zwracają uwagę również na sytuacje, kiedy klient nakazuje biuru zaksięgowanie faktur w sposób niezgodny z prawem.

Bo szef tak kazał...

– Przyczyną niewłaściwych zachowań klientów biur rachunkowych może być chęć kwalifikacji wszystkich wydatków osobistych jak związanych z działalnością gospodarczą. Nie wszyscy są też świadomi, że obowiązują terminy, których bezwzględnie należy przestrzegać – przyznaje Radosław Ignatowski.
Najbardziej powszechną bolączką biur jest jednak zbyt późne dostarczanie faktur.
– Jeżeli księgowy ma obowiązek rozliczyć i przygotować deklaracje podatkowe, a nie ma czasu, żeby się nad tym zastanowić, to w konsekwencji może popełnić błędy – dodał dr Radosław Ignatowski. Na kolejny problem zwraca uwagę Dariusz M. Malinowski.
– W przypadku doradztwa podatkowego spotykamy się nagminnie z tym, że podmioty niewpisane na listę doradców podatkowych posługują się takim tytułem, mimo że nie mają do tego prawa – przyznał.
Na psucie rynku narzekają również księgowi. Twierdzą, że biura bez uprawnień zaniżają ceny usług, co powoduje niższy poziom świadczonych usług, ponieważ wielu biurom brakuje pieniędzy na szkolenia czy nawet fachową prasę.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA