REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Winę za błędy ponoszą doradcy i podatnicy

REKLAMA

Nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych, błędne wypełnianie deklaracji podatkowych i nieterminowość - to najczęstsze zarzuty podatników kierowane pod adresem biur rachunkowych oraz doradców podatkowych.

Straty większe niż OC

Jak wynika z informacji czytelnika Gazety Prawnej, jego firma dostarczała do biura rachunkowego dokumenty na bieżąco, w ciągu miesiąca. Umowa o świadczenie usług księgowych stanowiła, że firma będzie dostarczała ostatnią partię dokumentów do piątego dnia następnego miesiąca, i z umowy się wywiązywała. Przez cały rok biuro nie zadało jednak żadnego pytania dotyczącego faktur. Nikt z biura nie domagał się informacji np. o dacie otrzymania faktury korygującej, ponieważ biuro stwierdziło, że będzie odliczało VAT z datą wystawienia. W efekcie błędów biura z rozliczeniami VAT dotyczącymi m.in. odliczeń za samochód w firmie oraz braku porozumienia między biurem i klientem firma musiała złożyć korektę deklaracji VAT za cały rok. W tym przypadku obyło się bez kary nałożonej na firmę.
Z kolei inny czytelnik GP poinformował o sytuacji, kiedy musiał zapłacić wysokie odsetki za to, że doradca podatkowy wystawił błędnie kilkaset faktur. Z tego powodu jego firma na koniec okresu rozliczeniowego musiała zapłacić ponad 200 tys. podatku wraz z odsetkami, co groziło utratą płynności finansowej firmy.
Przypadek ten świadczy o tym, że suma gwarancyjna z ubezpieczenia OC biur rachunkowych i doradców podatkowych (w obu przypadkach równowartość 10 tys. euro, czyli ok. 40 tys. zł za zdarzenie) jest dalece niewystarczająca, jeśli zdarzają się nieprawidłowości.

Przyczyny błędów

Jak podkreśla dr Radosław Ignatowski, członek Komitetu Standardów Rachunkowości, są dwie zasadnicze grupy przyczyn powodujących błędy.
– Pierwszą jest bardzo skomplikowany system podatkowy, z którym nie mogą sobie czasem poradzić nawet najlepsi doradcy – podkreśla ekspert.
– Drugiej przyczyny błędów upatruje w ciągle zmieniających się przepisach i zróżnicowanych interpretacjach prawa.
Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, przyznał, że doradcy również popełniają błędy. Stwierdził jednak, że nie zna przypadków błędów popełnianych przez doradców podatkowych w zakresie rozliczenia kosztów uzyskania przychodów podatników, rozliczania VAT czy innych zobowiązań podatkowych. Podatnikom zaleca korzystanie z narzędzi, jakie przewiduje prawo.
– Jeżeli klient powierza doradcy podatkowemu rozliczenie jego zobowiązań podatkowych, powinien sprawdzić, czy doradca wypełnia wszystkie obowiązki wynikające z ustawy i czy jest ubezpieczony. Wiedza ta daje klientowi możliwość względnie prostego uzyskania rekompensaty finansowej, gdy w wyniku błędu zostaną uszczuplone jego finanse – powiedział Gazecie Prawnej Dariusz M. Malinowski.

Firmy nie współpracują

Wina leży nie tylko po stronie doradców i biur, ale również ich klientów, czyli podatników. Księgowi i doradcy narzekają, że np. niektórzy przedsiębiorcy nie znają swoich podstawowych obowiązków, a czasem wręcz utrudniają prace. Zwracają uwagę na sytuacje, kiedy firmy nie pokazują żadnych umów biurom i doradcom, a jedynie przekazują faktury. Tymczasem bez wglądu w dokumenty i umowy, jakie firma zawiera z kontrahentem, nie sposób właściwie rozliczyć dokumentów i ich zaksięgować.
Nasi czytelnicy, którzy zajmują się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych, zwracają uwagę również na sytuacje, kiedy klient nakazuje biuru zaksięgowanie faktur w sposób niezgodny z prawem.

Bo szef tak kazał...

– Przyczyną niewłaściwych zachowań klientów biur rachunkowych może być chęć kwalifikacji wszystkich wydatków osobistych jak związanych z działalnością gospodarczą. Nie wszyscy są też świadomi, że obowiązują terminy, których bezwzględnie należy przestrzegać – przyznaje Radosław Ignatowski.
Najbardziej powszechną bolączką biur jest jednak zbyt późne dostarczanie faktur.
– Jeżeli księgowy ma obowiązek rozliczyć i przygotować deklaracje podatkowe, a nie ma czasu, żeby się nad tym zastanowić, to w konsekwencji może popełnić błędy – dodał dr Radosław Ignatowski. Na kolejny problem zwraca uwagę Dariusz M. Malinowski.
– W przypadku doradztwa podatkowego spotykamy się nagminnie z tym, że podmioty niewpisane na listę doradców podatkowych posługują się takim tytułem, mimo że nie mają do tego prawa – przyznał.
Na psucie rynku narzekają również księgowi. Twierdzą, że biura bez uprawnień zaniżają ceny usług, co powoduje niższy poziom świadczonych usług, ponieważ wielu biurom brakuje pieniędzy na szkolenia czy nawet fachową prasę.

Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA