REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Winę za błędy ponoszą doradcy i podatnicy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych, błędne wypełnianie deklaracji podatkowych i nieterminowość - to najczęstsze zarzuty podatników kierowane pod adresem biur rachunkowych oraz doradców podatkowych.

Straty większe niż OC

Jak wynika z informacji czytelnika Gazety Prawnej, jego firma dostarczała do biura rachunkowego dokumenty na bieżąco, w ciągu miesiąca. Umowa o świadczenie usług księgowych stanowiła, że firma będzie dostarczała ostatnią partię dokumentów do piątego dnia następnego miesiąca, i z umowy się wywiązywała. Przez cały rok biuro nie zadało jednak żadnego pytania dotyczącego faktur. Nikt z biura nie domagał się informacji np. o dacie otrzymania faktury korygującej, ponieważ biuro stwierdziło, że będzie odliczało VAT z datą wystawienia. W efekcie błędów biura z rozliczeniami VAT dotyczącymi m.in. odliczeń za samochód w firmie oraz braku porozumienia między biurem i klientem firma musiała złożyć korektę deklaracji VAT za cały rok. W tym przypadku obyło się bez kary nałożonej na firmę.
Z kolei inny czytelnik GP poinformował o sytuacji, kiedy musiał zapłacić wysokie odsetki za to, że doradca podatkowy wystawił błędnie kilkaset faktur. Z tego powodu jego firma na koniec okresu rozliczeniowego musiała zapłacić ponad 200 tys. podatku wraz z odsetkami, co groziło utratą płynności finansowej firmy.
Przypadek ten świadczy o tym, że suma gwarancyjna z ubezpieczenia OC biur rachunkowych i doradców podatkowych (w obu przypadkach równowartość 10 tys. euro, czyli ok. 40 tys. zł za zdarzenie) jest dalece niewystarczająca, jeśli zdarzają się nieprawidłowości.

Przyczyny błędów

Jak podkreśla dr Radosław Ignatowski, członek Komitetu Standardów Rachunkowości, są dwie zasadnicze grupy przyczyn powodujących błędy.
– Pierwszą jest bardzo skomplikowany system podatkowy, z którym nie mogą sobie czasem poradzić nawet najlepsi doradcy – podkreśla ekspert.
– Drugiej przyczyny błędów upatruje w ciągle zmieniających się przepisach i zróżnicowanych interpretacjach prawa.
Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, przyznał, że doradcy również popełniają błędy. Stwierdził jednak, że nie zna przypadków błędów popełnianych przez doradców podatkowych w zakresie rozliczenia kosztów uzyskania przychodów podatników, rozliczania VAT czy innych zobowiązań podatkowych. Podatnikom zaleca korzystanie z narzędzi, jakie przewiduje prawo.
– Jeżeli klient powierza doradcy podatkowemu rozliczenie jego zobowiązań podatkowych, powinien sprawdzić, czy doradca wypełnia wszystkie obowiązki wynikające z ustawy i czy jest ubezpieczony. Wiedza ta daje klientowi możliwość względnie prostego uzyskania rekompensaty finansowej, gdy w wyniku błędu zostaną uszczuplone jego finanse – powiedział Gazecie Prawnej Dariusz M. Malinowski.

Firmy nie współpracują

Wina leży nie tylko po stronie doradców i biur, ale również ich klientów, czyli podatników. Księgowi i doradcy narzekają, że np. niektórzy przedsiębiorcy nie znają swoich podstawowych obowiązków, a czasem wręcz utrudniają prace. Zwracają uwagę na sytuacje, kiedy firmy nie pokazują żadnych umów biurom i doradcom, a jedynie przekazują faktury. Tymczasem bez wglądu w dokumenty i umowy, jakie firma zawiera z kontrahentem, nie sposób właściwie rozliczyć dokumentów i ich zaksięgować.
Nasi czytelnicy, którzy zajmują się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych, zwracają uwagę również na sytuacje, kiedy klient nakazuje biuru zaksięgowanie faktur w sposób niezgodny z prawem.

Bo szef tak kazał...

– Przyczyną niewłaściwych zachowań klientów biur rachunkowych może być chęć kwalifikacji wszystkich wydatków osobistych jak związanych z działalnością gospodarczą. Nie wszyscy są też świadomi, że obowiązują terminy, których bezwzględnie należy przestrzegać – przyznaje Radosław Ignatowski.
Najbardziej powszechną bolączką biur jest jednak zbyt późne dostarczanie faktur.
– Jeżeli księgowy ma obowiązek rozliczyć i przygotować deklaracje podatkowe, a nie ma czasu, żeby się nad tym zastanowić, to w konsekwencji może popełnić błędy – dodał dr Radosław Ignatowski. Na kolejny problem zwraca uwagę Dariusz M. Malinowski.
– W przypadku doradztwa podatkowego spotykamy się nagminnie z tym, że podmioty niewpisane na listę doradców podatkowych posługują się takim tytułem, mimo że nie mają do tego prawa – przyznał.
Na psucie rynku narzekają również księgowi. Twierdzą, że biura bez uprawnień zaniżają ceny usług, co powoduje niższy poziom świadczonych usług, ponieważ wielu biurom brakuje pieniędzy na szkolenia czy nawet fachową prasę.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA