REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak załatać dziurę budżetową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Druga połowa sierpnia - czyli okres jeszcze trwających wakacji letnich - nie jest najlepszym momentem na dokonywanie głębszej analizy kwestii gospodarczych, w tym perspektyw podatkowych. Trudno jednak przejść do porządku dziennego nad pojawiającą się groźbą podniesienia obciążeń podatkowych.

dr Janusz Fiszer partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego

Oto pod koniec lipca minister finansów stwierdził niespodziewanie, że dochody budżetowe w 2007 roku mogą być niższe od uprzednio planowanych nawet o 4 mld zł, a niektórzy analitycy prognozują nawet wyższy niedobór. Ponadto drastycznie zmniejszyła się ściągalność tzw. zaległości podatkowych przez aparat skarbowy. Planowane dochody wyniosą ok. 209 mln zł, a nie – jak uprzednio optymistycznie zakładano – 213 mld zł. Czyli, mówiąc w skrócie, budżet został przeszacowany – jak można przypuszczać na podstawie doniesień prasowych – z powodu założenia zbyt wysokich wpływów podatkowych, wyższych niż faktyczne możliwości w tym zakresie.

W tej sytuacji nasuwa się oczywiste pytanie, w jaki sposób rząd upora się z tym problemem, przy założeniu kwoty maksymalnego i nieprzekraczalnego deficytu w wysokości 30 mln zł? Rozwiązania są jedynie dwa: albo zmniejszenie wydatków budżetu, albo zwiększenie dochodów. Pojawiające się co chwila ze strony różnych resortów i ugrupowań politycznych tworzących obecną koalicję rządową propozycje zwiększenia różnorakich wydatków budżetowych skłaniają raczej do tezy, że zmniejszenie wydatków, czyli położenie radykalnej tamy dla tego typu oczekiwań i roszczeń – może się nie udać. Tym samym więc, przy niezmienionej kwocie ogólnego deficytu, konieczne może okazać się zwiększenie dochodów. W konsekwencji, coraz bardziej realistyczne jest zagrożenie dla nawet cząstkowych minizmian podatkowych, zaproponowanych przez rząd, względnie nawet zagrożenie wszystkich podatników ewentualnym podwyższeniem podatków. Ponieważ podwyższenie podatków dochodowych przed nadchodzącymi wyborami samorządowymi byłoby niezwykle ryzykowne – ze względów pozaekonomicznych, a oszczędności w administracji państwowej – w oczywisty sposób niewystarczające – to luka budżetowa może zostać zapełniona poprzez mniej widoczne i dlatego też pozornie mniej bolesne podwyższenie podatków pośrednich (VAT i akcyza). W odniesieniu do akcyzy na paliwa płynne zmiany takie zostały już zapowiedziane, być może trzeba będzie tradycyjnie już sięgnąć po wyższą akcyzę na inne towary (wyroby alkoholowe i tytoniowe), a może nawet – ale oby nie – po zmiany w VAT.

Warto przypomnieć, że znajdujący się w podobnej sytuacji budżetowej rząd niemiecki zdecydował się na wprowadzenie już od początku 2007 roku bardzo istotnej podwyżki VAT – z 16 proc. na 19 proc. Skutki takiej radykalnej podwyżki podatków – już drugiej w Niemczech w okresie ostatnich 10 lat (poprzednio podwyższono stawkę VAT z 14 proc. na 16 proc.), a jednocześnie największej – odczują na własnej skórze wszyscy niemieccy konsumenci.

Oby tylko nie okazało się, że podobnie jak rząd niemiecki, również i rząd polski będzie poszukiwał środków na zapełnienie luki budżetowej w kieszeniach wszystkich polskich podatników – poprzez radykalną podwyżkę i tak już w Polsce dość wysokich stawek VAT.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA