REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ulga na leczenie może być fikcją

REKLAMA

Ma wrócić ulga na leczenie - od podatku będzie można odliczyć 19 proc. wydatków. Podstawą ulgi miałyby być zarówno faktura VAT, jak i paragon z kasy fiskalnej. Taki sposób dokumentacji byłby sprzeczny z prawem podatkowym.

W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad wprowadzeniem ulgi podatkowej na leczenie. To raczej nie wprowadzenie, lecz przywrócenie ulgi. Obowiązywała ona już bowiem w latach 1997-2000. Cieszyła się wtedy dużą popularnością wśród podatników. W 2000 roku podatnicy odliczyli w ramach tej ulgi ponad 151 mln zł.

– Pomysł przywrócenia ulgi to krok w dobrym kierunku. Obecny brak możliwości odliczenia wydatków na prywatną opiekę, w sytuacji gdy korzystanie z prywatnych gabinetów jest w zasadzie koniecznością, powoduje, że podatnicy są obciążeni faktycznie dwa razy: płacąc przymusowe składki i następnie szukając niezbędnej pomocy medycznej poza niewydolnym systemem publicznym – stwierdziła Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w kancelarii White & Case.

Albo faktura, albo paragon

Zgodnie z zapowiedziami resortu zdrowia, prawdopodobnie od przyszłego roku odliczyć od podatku można będzie 19 proc. wydatków na leczenie, nie więcej jednak niż 380 złotych. Pomysł – jak przyznają specjaliści – słuszny. Jednak jeden aspekt wydaje się absurdalny. Podstawą uzyskania ulgi byłaby faktura VAT wraz z załączonym wydrukiem z kasy fiskalnej. Choć warunki te mogą się jeszcze zmienić, gdyż prace nad ulgą trwają.

Magdalena Mucha-Prymas, menedżer w BDO Polska, podkreśliła, że dla indywidualnych osób fizycznych rozliczających się w zeznaniu rocznym kuriozalne wydaje się, że aby skorzystać z prawa do odliczenia, będą musieli posiadać zarówno fakturę, jak i paragon.

– Propozycja resortu co do formy dokumentowania wydatków za leczenie świadczy o kompletnej nieznajomości przepisów podatkowych. Podatnicy VAT dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nabywca otrzymuje paragon, a sprzedawca nie ma obowiązku wystawiania faktur. Jednak na żądanie jest zobowiązany taką fakturę wystawić – wyjaśniła Katarzyna Bieńkowska. Dodała, że w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury sprzedawca zobowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż. Oznacza to, że osoba fizyczna nie może jednocześnie posiadać faktury i paragonu. Aby uzyskać od sprzedawcy fakturę, musi mu zwrócić paragon. Pozostaje on u sprzedawcy z kopią wystawionej faktury.

– Oznacza to, że ulga w proponowanym kształcie jest sprzeczna z prawem i byłaby fikcją, gdyż nikt legalnie nie mógłby jej udokumentować – argumentowała ekspert White & Case.

Tylko jeden dokument

Jak podkreślił Adam Mariuk, menedżer w firmie Deloitte, sama faktura powinna wystarczyć do prawidłowego udokumentowania wydatków na odpłatne świadczenia zdrowotne.

– W praktyce przyjęło się zresztą, że do dokumentacji wystarcza albo faktura, albo paragon, przy czym ta pierwsza miała zwykle większe znaczenie (np. przy wydatkach remontowych) – dodał nasz rozmówca.

Natomiast Marek Bytof, prawnik z kancelarii TaxWays, stwierdził, że to kolejna odsłona urzędniczej akcji Weź paragon, a zarazem wyraz braku zaufania do środowiska medycznego.

– Wprowadzając w przyszłym roku kasy rejestrujące do gabinetów lekarskich, minister najwidoczniej szuka sposobu na ograniczenie możliwości zaniżania podstawy opodatkowania. Uzależnienie prawa do korzystania z ulgi od posiadania paragonu zmusi resort do wprowadzenia obowiązku posiadania kas przez wszystkich podatników, niezależnie od wysokości obrotu – tłumaczył Marek Bytof. Podkreślił, że jeśli nie będzie obowiązku posiadania kas przez podatników osiągających obroty do 40 000 zł rocznie, to małe gabinety lekarskie będą dyskryminowane względem dużych.

Uszczelnienie systemu

Celem powrotu do ulgi na leczenie jest m.in. ograniczenie szarej strefy na rynku usług medycznych. Na ten aspekt zwróciła uwagę Magdalena Mucha-Prymas.

– Chodzi przede wszystkim o to, aby objąć obowiązkiem rejestrowania swoich usług za pomocą kas fiskalnych lekarzy – dodała.

Michał Grzybowski, doradca podatkowy, menedżer w Ernst & Young, stwierdził, że wątpliwe, czy wprowadzenie nowej ulgi pozwoli na zrealizowanie założeń tzw. kotwicy budżetowej na planowanym poziomie. Słusznym rozwiązaniem jest propozycja nałożenia na podatnika obowiązku wy-kazania dowodu poniesienia wydatku na podstawie faktury – podsumował Michał Grzybowski.

Jeśli ostateczny kształt ulgi na leczenie się nie zmieni, to nikt z niej nie skorzysta. Może warto zastanowić się nad ulgą, która mogłaby ulżyć podatnikom, zamiast służyć pilnowaniu lekarzy.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA