REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ulga na leczenie może być fikcją

REKLAMA

Ma wrócić ulga na leczenie - od podatku będzie można odliczyć 19 proc. wydatków. Podstawą ulgi miałyby być zarówno faktura VAT, jak i paragon z kasy fiskalnej. Taki sposób dokumentacji byłby sprzeczny z prawem podatkowym.

W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad wprowadzeniem ulgi podatkowej na leczenie. To raczej nie wprowadzenie, lecz przywrócenie ulgi. Obowiązywała ona już bowiem w latach 1997-2000. Cieszyła się wtedy dużą popularnością wśród podatników. W 2000 roku podatnicy odliczyli w ramach tej ulgi ponad 151 mln zł.

– Pomysł przywrócenia ulgi to krok w dobrym kierunku. Obecny brak możliwości odliczenia wydatków na prywatną opiekę, w sytuacji gdy korzystanie z prywatnych gabinetów jest w zasadzie koniecznością, powoduje, że podatnicy są obciążeni faktycznie dwa razy: płacąc przymusowe składki i następnie szukając niezbędnej pomocy medycznej poza niewydolnym systemem publicznym – stwierdziła Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w kancelarii White & Case.

Albo faktura, albo paragon

Zgodnie z zapowiedziami resortu zdrowia, prawdopodobnie od przyszłego roku odliczyć od podatku można będzie 19 proc. wydatków na leczenie, nie więcej jednak niż 380 złotych. Pomysł – jak przyznają specjaliści – słuszny. Jednak jeden aspekt wydaje się absurdalny. Podstawą uzyskania ulgi byłaby faktura VAT wraz z załączonym wydrukiem z kasy fiskalnej. Choć warunki te mogą się jeszcze zmienić, gdyż prace nad ulgą trwają.

Magdalena Mucha-Prymas, menedżer w BDO Polska, podkreśliła, że dla indywidualnych osób fizycznych rozliczających się w zeznaniu rocznym kuriozalne wydaje się, że aby skorzystać z prawa do odliczenia, będą musieli posiadać zarówno fakturę, jak i paragon.

– Propozycja resortu co do formy dokumentowania wydatków za leczenie świadczy o kompletnej nieznajomości przepisów podatkowych. Podatnicy VAT dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nabywca otrzymuje paragon, a sprzedawca nie ma obowiązku wystawiania faktur. Jednak na żądanie jest zobowiązany taką fakturę wystawić – wyjaśniła Katarzyna Bieńkowska. Dodała, że w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury sprzedawca zobowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż. Oznacza to, że osoba fizyczna nie może jednocześnie posiadać faktury i paragonu. Aby uzyskać od sprzedawcy fakturę, musi mu zwrócić paragon. Pozostaje on u sprzedawcy z kopią wystawionej faktury.

– Oznacza to, że ulga w proponowanym kształcie jest sprzeczna z prawem i byłaby fikcją, gdyż nikt legalnie nie mógłby jej udokumentować – argumentowała ekspert White & Case.

Tylko jeden dokument

Jak podkreślił Adam Mariuk, menedżer w firmie Deloitte, sama faktura powinna wystarczyć do prawidłowego udokumentowania wydatków na odpłatne świadczenia zdrowotne.

– W praktyce przyjęło się zresztą, że do dokumentacji wystarcza albo faktura, albo paragon, przy czym ta pierwsza miała zwykle większe znaczenie (np. przy wydatkach remontowych) – dodał nasz rozmówca.

Natomiast Marek Bytof, prawnik z kancelarii TaxWays, stwierdził, że to kolejna odsłona urzędniczej akcji Weź paragon, a zarazem wyraz braku zaufania do środowiska medycznego.

– Wprowadzając w przyszłym roku kasy rejestrujące do gabinetów lekarskich, minister najwidoczniej szuka sposobu na ograniczenie możliwości zaniżania podstawy opodatkowania. Uzależnienie prawa do korzystania z ulgi od posiadania paragonu zmusi resort do wprowadzenia obowiązku posiadania kas przez wszystkich podatników, niezależnie od wysokości obrotu – tłumaczył Marek Bytof. Podkreślił, że jeśli nie będzie obowiązku posiadania kas przez podatników osiągających obroty do 40 000 zł rocznie, to małe gabinety lekarskie będą dyskryminowane względem dużych.

Uszczelnienie systemu

Celem powrotu do ulgi na leczenie jest m.in. ograniczenie szarej strefy na rynku usług medycznych. Na ten aspekt zwróciła uwagę Magdalena Mucha-Prymas.

– Chodzi przede wszystkim o to, aby objąć obowiązkiem rejestrowania swoich usług za pomocą kas fiskalnych lekarzy – dodała.

Michał Grzybowski, doradca podatkowy, menedżer w Ernst & Young, stwierdził, że wątpliwe, czy wprowadzenie nowej ulgi pozwoli na zrealizowanie założeń tzw. kotwicy budżetowej na planowanym poziomie. Słusznym rozwiązaniem jest propozycja nałożenia na podatnika obowiązku wy-kazania dowodu poniesienia wydatku na podstawie faktury – podsumował Michał Grzybowski.

Jeśli ostateczny kształt ulgi na leczenie się nie zmieni, to nikt z niej nie skorzysta. Może warto zastanowić się nad ulgą, która mogłaby ulżyć podatnikom, zamiast służyć pilnowaniu lekarzy.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA