REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy audytorskie mogą stracić uprawnienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do lutego firmy audytorskie powinny złożyć sprawozdanie ze swojej działalności. Część tych podmiotów nie wywiązała się do tej pory z tego obowiązku. Ci, którzy zlekceważyli obowiązek, mogą stracić licencję na badanie sprawozdań finansowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Co roku wiele firm audytorskich nie wypełnia ciążących na nich obowiązków. Nie przesyłają sprawozdań ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR). Jak wynika z danych KIBR, spośród 1903 firm audytorskich aż 129 nie wywiązało się do września z tego obowiązku. A miały na to czas do końca lutego. Regulacje dotyczące tych kwestii zawarte są w art. 16 ust. 6 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.).

Firmy audytorskie, które nie złożyły jeszcze raportu ze swojej działalności, mogą stracić uprawnienia do badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Rada KIBR, która zbierze się w połowie września, zadecyduje, czy do niewypełniających obowiązków firm audytorskich zostaną wysłane monity, czy też od razu będzie wszczęte przeciwko nim postępowania administracyjne kończące się odebraniem licencji.

Kontrola nad audytorami

Jak podkreśla prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów dr Piotr Rojek, dzięki informacjom zawartym w sprawozdaniach KIBR może wypełniać swe funkcje kontrolne, m.in. sprawdzając, czy badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw przeprowadzane są przez biegłych rewidentów posiadających odpowiednie uprawnienia oraz czy firmy audytorskie dokonują obowiązkowych ubezpieczeń.

– Z informacji tych korzysta również Krajowa Komisja Nadzoru przygotowując wizytacje podmiotów – dodaje nasz rozmówca.

Antoni Reczek, prezes zarządu PricewaterhouseCoopers, przyznaje, że najbardziej istotny jest w tej sprawie aspekt kontrolny. Uważa on, że KIBR powinien sprawować kontrolę jakościową nad firmami audytorskimi. Aby jednak to zrobić, musi mieć informacje wymagane w sprawozdaniu. Nie ma innej możliwości zebrania danych o około 21 tysiącach podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych.

– Z drugiej strony informacje pozwalają na weryfikację pobieranych opłat z tytułu nadzoru. Niekiedy są to kwoty znaczne – dodaje.

Wysokie opłaty

Wskazuje, że w dużych firmach opłata może sięgać nawet kilku milionów złotych.
Stawki opłat rocznych określa uchwała KIBR nr 361/28/2005 z 13 listopada 2005 r. W zależności od udziału procentowego przychodów z badania i przeglądów sprawozdań finansowych będzie to od 1 do 1,5 proc. przychodu.

Oprócz tego przekazywane dane służą do prowadzenia statystyk.

– KIBR często proszona jest o dane dotyczące liczby zbadanych sprawozdań finansowych, rodzaju wydanych przez biegłych rewidentów opinii czy też informacje na temat kształtowania się przychodów z badania – wyjaśnia dr Piotr Rojek.

Zaznacza również, że dane zwarte w sprawozdaniach z działalności służą też organom administracji państwowej oraz unijnym.

POSTULUJEMY
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów powinna zaproponować zmiany w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie, które wydłużą czas na składanie sprawozdań z działalności i jednocześnie zaostrzą sankcję za niedotrzymanie tego terminu.

Przyczyny opóźnień

Grupą podmiotów, które nie wywiązują się z ustawowego obowiązku, mogą być firmy, które w danym roku nie przystąpiły do audytu sprawozdań finansowych lub ich liczba była niewielka. Nie zwalnia to ich jednak z konieczności przesłania sprawozdania w wyznaczonym terminie.

Antoni Reczek upatruje jeszcze innej przyczyny tego stanu rzeczy. Jego zdaniem problem związany jest głównie z faktem, że termin składania sprawozdań z działalności przypada na okres, gdy firmy audytorskie mają najwięcej pracy. Przykładowo duże firmy, które mają po kilka tysięcy klientów, mogą w tym okresie mieć problemy z zebraniem wszystkich danych wymaganych w sprawozdaniu.

– Termin powinien być wydłużony co najmniej o jeden miesiąc – postuluje nasz rozmówca.

Prezes Zarządu PricewaterhouseCoopers przypomina, że te regulacje muszą się zmienić w związku z wdrażaniem VIII Dyrektywy. Przypomina, że nowa dyrektywa wymaga stworzenia niezależnego nadzoru.

Sądzę, że zewnętrzna organizacja będzie również wymagała informacji pozyskiwanych poprzez sprawozdania. W związku z tym mogą zaostrzyć się sankcje przeciwko firmom, które nie wykonają tego obowiązku w terminie – dodaje nasz rozmówca.

Aby nie narażać się na utratę licencji, firmy audytorskie, które nie dopełniły jeszcze obowiązku, powinny niezwłocznie przesłać sprawozdanie ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Wiele wskazuje na to, że we wrześniu KIBR najprawdopodobniej zdecyduje się jedynie na wysłanie pism z upomnieniem. Jeżeli jednak to nie poskutkuje, na kolejnej radzie, która odbędzie się w październiku, zapadnie decyzję o wszczęciu postępowania mającego na celu odebranie uprawnień.

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA