REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy audytorskie mogą stracić uprawnienia

REKLAMA

Do lutego firmy audytorskie powinny złożyć sprawozdanie ze swojej działalności. Część tych podmiotów nie wywiązała się do tej pory z tego obowiązku. Ci, którzy zlekceważyli obowiązek, mogą stracić licencję na badanie sprawozdań finansowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Co roku wiele firm audytorskich nie wypełnia ciążących na nich obowiązków. Nie przesyłają sprawozdań ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR). Jak wynika z danych KIBR, spośród 1903 firm audytorskich aż 129 nie wywiązało się do września z tego obowiązku. A miały na to czas do końca lutego. Regulacje dotyczące tych kwestii zawarte są w art. 16 ust. 6 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.).

Firmy audytorskie, które nie złożyły jeszcze raportu ze swojej działalności, mogą stracić uprawnienia do badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Rada KIBR, która zbierze się w połowie września, zadecyduje, czy do niewypełniających obowiązków firm audytorskich zostaną wysłane monity, czy też od razu będzie wszczęte przeciwko nim postępowania administracyjne kończące się odebraniem licencji.

Kontrola nad audytorami

Jak podkreśla prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów dr Piotr Rojek, dzięki informacjom zawartym w sprawozdaniach KIBR może wypełniać swe funkcje kontrolne, m.in. sprawdzając, czy badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw przeprowadzane są przez biegłych rewidentów posiadających odpowiednie uprawnienia oraz czy firmy audytorskie dokonują obowiązkowych ubezpieczeń.

– Z informacji tych korzysta również Krajowa Komisja Nadzoru przygotowując wizytacje podmiotów – dodaje nasz rozmówca.

Antoni Reczek, prezes zarządu PricewaterhouseCoopers, przyznaje, że najbardziej istotny jest w tej sprawie aspekt kontrolny. Uważa on, że KIBR powinien sprawować kontrolę jakościową nad firmami audytorskimi. Aby jednak to zrobić, musi mieć informacje wymagane w sprawozdaniu. Nie ma innej możliwości zebrania danych o około 21 tysiącach podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych.

– Z drugiej strony informacje pozwalają na weryfikację pobieranych opłat z tytułu nadzoru. Niekiedy są to kwoty znaczne – dodaje.

Wysokie opłaty

Wskazuje, że w dużych firmach opłata może sięgać nawet kilku milionów złotych.
Stawki opłat rocznych określa uchwała KIBR nr 361/28/2005 z 13 listopada 2005 r. W zależności od udziału procentowego przychodów z badania i przeglądów sprawozdań finansowych będzie to od 1 do 1,5 proc. przychodu.

Oprócz tego przekazywane dane służą do prowadzenia statystyk.

– KIBR często proszona jest o dane dotyczące liczby zbadanych sprawozdań finansowych, rodzaju wydanych przez biegłych rewidentów opinii czy też informacje na temat kształtowania się przychodów z badania – wyjaśnia dr Piotr Rojek.

Zaznacza również, że dane zwarte w sprawozdaniach z działalności służą też organom administracji państwowej oraz unijnym.

POSTULUJEMY
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów powinna zaproponować zmiany w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie, które wydłużą czas na składanie sprawozdań z działalności i jednocześnie zaostrzą sankcję za niedotrzymanie tego terminu.

Przyczyny opóźnień

Grupą podmiotów, które nie wywiązują się z ustawowego obowiązku, mogą być firmy, które w danym roku nie przystąpiły do audytu sprawozdań finansowych lub ich liczba była niewielka. Nie zwalnia to ich jednak z konieczności przesłania sprawozdania w wyznaczonym terminie.

Antoni Reczek upatruje jeszcze innej przyczyny tego stanu rzeczy. Jego zdaniem problem związany jest głównie z faktem, że termin składania sprawozdań z działalności przypada na okres, gdy firmy audytorskie mają najwięcej pracy. Przykładowo duże firmy, które mają po kilka tysięcy klientów, mogą w tym okresie mieć problemy z zebraniem wszystkich danych wymaganych w sprawozdaniu.

– Termin powinien być wydłużony co najmniej o jeden miesiąc – postuluje nasz rozmówca.

Prezes Zarządu PricewaterhouseCoopers przypomina, że te regulacje muszą się zmienić w związku z wdrażaniem VIII Dyrektywy. Przypomina, że nowa dyrektywa wymaga stworzenia niezależnego nadzoru.

Sądzę, że zewnętrzna organizacja będzie również wymagała informacji pozyskiwanych poprzez sprawozdania. W związku z tym mogą zaostrzyć się sankcje przeciwko firmom, które nie wykonają tego obowiązku w terminie – dodaje nasz rozmówca.

Aby nie narażać się na utratę licencji, firmy audytorskie, które nie dopełniły jeszcze obowiązku, powinny niezwłocznie przesłać sprawozdanie ze swojej działalności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Wiele wskazuje na to, że we wrześniu KIBR najprawdopodobniej zdecyduje się jedynie na wysłanie pism z upomnieniem. Jeżeli jednak to nie poskutkuje, na kolejnej radzie, która odbędzie się w październiku, zapadnie decyzję o wszczęciu postępowania mającego na celu odebranie uprawnień.

Agnieszka Pokojska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA