REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrzymamy niższą stawkę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. Polska powinna wprowadzić podstawową 22-proc. stawkę VAT na budownictwo mieszkaniowe. Dziś jest ono objęte 7-proc. stawką.

Przed podwyżką VAT może nas uchronić przyjęcie definicji budownictwa społecznego, która objęłaby budownictwo mieszkaniowe.

Zbliża się koniec zwolnienia

Zgodnie z art. 12 ust. 3 lit. a) VI Dyrektywy kraje członkowskie UE mogą stosować obniżoną stawkę VAT na usługi wymienione w załączniku H do Dyrektywy. Wymienia on m.in. budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej. W art. 41 ust. 12, poz. 12 i 161 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) znajduje się przepis, który, nawiązując do unijnego załącznika H, przewiduje obniżoną stawkę na społeczne budownictwo mieszkaniowe. Problem w tym, że w naszych przepisach brakuje definicji, która mówiłaby, co przez takie budownictwo należy rozumieć.

Bartosz Bogdański, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że także VI Dyrektywa o VAT nie definiuje terminu budownictwo społeczne, które może korzystać z obniżonej stawki VAT.

– Ustalenie tej definicji pozostawiono każdemu z państw członkowskich, co zostało zresztą potwierdzone w memorandum przesłanym polskiemu rządowi przez Komisję Europejską – uważa Bartosz Bogdański.

Dodaje, że mimo braku uregulowań w prawie wspólnotowym jest oczywiste, iż z budownictwa społecznego powinny być wyłączone obiekty luksusowe. Jego zdaniem za zgodną z trendami unijnymi należy uznać propozycję Ministerstwa Transportu i Budownictwa obejmującą definicją budownictwa społecznego budynki i lokale mieszkalne o powierzchni do 350 mkw. i jednoczesne wykluczenie budynków posiadających np. basen, korty tenisowe lub luksusowo wykończonych. Dotyczyłoby to zatem takich budynków, w przypadku których wartość robót wykończeniowych wraz z materiałami przekracza połowę ceny lokalu.

Jarosław Ostrowski, partner w Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy, dodaje, że VI Dyrektywa zezwala na stosowanie obniżonej stawki VAT – nawet do 5 proc. – dla udostępniania, budowy, odnawiania i przebudowy mieszkań w ramach polityki społecznej. Jeżeli definicja obejmie domy i lokale do 350 mkw., to jego zdaniem z obniżonej stawki będzie mogło korzystać 99 proc. budownictwa mieszkaniowego. W praktyce zostanie więc utrzymana obecna stawka.

Wzory można czerpać z UE

Według Pawła Fabianowskiego, prawnika w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, ze względu na ogromne znaczenie gospodarcze budownictwa społecznego, jego definicja powinna obejmować zarówno sprzedaż, budowę, jak i remont domów mieszkalnych.

– Jej opracowanie nie powinno nastręczać większych problemów. Państwa członkowskie UE mają zupełną swobodę w definiowaniu pojęcia budownictwa społecznego, jak też jego zakresu. Ponadto możemy się wzorować chociażby na tych państwach Unii, które w zasadzie całe budownictwo uznają za realizowane w ramach polityki społecznej i bezsprzecznie na tym korzystają (m.in. Irlandii i Hiszpanii) – mówi Paweł Fabianowski.

Dla Ministerstwa Finansów sprawa nie jest jednak taka prosta. Problem w tym – jak tłumaczy MF w odpowiedzi na dezyderat poselski, którym wczoraj zajmowała się sejmowa Komisja Infrastruktury – że przygotowanie definicji wymaga wypracowania optymalnych rozwiązań, które zapewnią skuteczne administrowanie i kontrolę systemu ulg podatkowych związanych z budownictwem.

Resort widzi problemy

Definicja musi też być czytelna dla inwestorów. Dlatego prace nad nią muszą jeszcze potrwać. Resort przyznaje jednak, że należy wprowadzić rozwiązania, które pozwolą na utrzymanie po 31 grudnia 2007 r. obniżonej 7-proc. stawki VAT na budownictwo mieszkaniowe. Obiecuje, że projekt definicji będzie gotowy w październiku.

– Przedłużające się prace nad definicją budownictwa społecznego utrudniają planowanie i hamują rozwój branży. Wygląda na to, że problem jak zwykle dotyczy pieniędzy: od kształtu definicji zależy wysokość wpływów do budżetu – twierdzi Jarosław Ostrowski.

Jego zdaniem rząd powinien wspierać rozwój budownictwa mieszkaniowego i jak najszybciej zakończyć prace nad projektem.

Prawo do stosowania przez Polskę 7-proc. stawki VAT na budownictwo mieszkaniowe wynika z tzw. czasowej derogacji zawartej w Traktacie Akcesyjnym. Problem w tym, że derogacja ta wygasa 31 grudnia 2007 r. Od tego momentu VAT na mieszkania powinien wzrosnąć do 22 proc. Chodzi o dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części (z wyłączeniem lokali użytkowych), roboty budowlano-montażowe, remont i prace konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Polska wystąpiła o bezterminowe przedłużenie derogacji na obniżone stawki VAT (w tym na budownictwo mieszkaniowe). 7 proc. podatku nie wywalczyliśmy, udało się jednak uzyskać zapewnienie, że mamy prawo do autonomicznego zdefiniowania w polskich przepisach definicji budownictwa społecznego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA