Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa ma obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.

Tarcza antykryzysowa ma obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.
Tarcza antykryzysowa ma obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.
Picasa
Marszałek Sejmu Elżbieta Witek wyraziła nadzieję, że Senat będzie obradował "wkrótce po" piątkowym posiedzeniu Sejmu, i od 1 kwietnia 2020 r. tarcza antykryzysowa wejdzie w życie. W czwartek pakiet miałby być skonsultowany z opozycją.

Marszałek Sejmu Elżbieta Witek o tarczy antykryzysowej

W realizowanym zdalnie wywiadzie dla TVP, marszałek Sejmu była pytana, czy pomoc przewidziana w tarczy antykryzysowej będzie wystarczająca. Witek odparła, że pomoc w tak trudnej sytuacji "na całym świecie nie będzie wystarczająca". Podkreśliła jednak, że pomoc planowana przez polskie władze jest "olbrzymia".

"My przeznaczamy naprawdę olbrzymie pieniądze, to jest 10 procent PKB na tę pomoc dla przedsiębiorców, dla pracowników, dla polskich rodzin". Zwróciła też uwagę, że pomoc nie jest przewidziana "tylko w gotówce", ale też m.in. w zwolnieniach podatkowych czy w składkach na ZUS. "To przecież jest olbrzymia kwota. Chyba tylko Niemcy mają nieco wyższą pomoc, tą finansową i +ulgową+ dla obywateli, niż Polska. To jest naprawdę olbrzymia pomoc" - podkreśliła.

Marszałek Sejmu przyznała, że na pewno nie uda się pomóc "każdemu w takim stopniu, żeby wszyscy byli z tego zadowoleni", ale - jak mówiła - "budżet państwa to są pieniądze, które są pieniędzmi nas wszystkich". "W związku z tym, rząd stara się przede wszystkim pomóc tym, którzy są w najtrudniejszej sytuacji" - zaznaczyła. Zwróciła też uwagę na postulat wysunięty przez prezydenta Andrzeja Dudę ws. składek ZUS, który został w projekcie tarczy antykryzysowej uwzględniony.

"To był głos wielu przedsiębiorców, mikroprzedsiębiorców, ale dzisiaj już wiemy, że wszystkich przedsiębiorców, że ten ZUS przez trzy miesiące nie powinien być przekładany, tylko jednak powinien być umorzony, i tak też się stanie" - zapowiedziała. Witek dodała, że jest też wiele innych propozycji, o których już informowały media.

"Mam nadzieję, że w piątek, przyjmując tę tarczę antykryzysową, nasi obywatele zobaczą, że wszelka pomoc, którą może polski rząd udzielić polskim obywatelom, będzie udzielona. W zależności od tego, jak się będzie rozwijała sytuacja, jeśli będzie możliwość większej pomocy, to nie ma nic wartościowszego niż to, żeby pomóc naszym obywatelom. I rząd to na pewno będzie robił" - obiecała.

Jak dodała, "rolą nas parlamentarzystów, jest przygotować, przeprowadzić cały proces legislacyjny tak, żeby te ustawy, te rozwiązania, na które oczekują miliony Polaków, weszły jak najszybciej w życie".

"Dlatego ta tarcza antykryzysowa i ustawy z nią związane, będą rozpatrywane właśnie w piątek. Mam nadzieję, że Senat będzie obradował wkrótce po nas, i od 1 kwietnia, tak jak zapowiada pan premier Mateusz Morawiecki, te przepisy będą już obowiązywały" - powiedziała marszałek Sejmu.

Centrum Informacyjne Senatu przekazało w środę, że marszałek Senatu zwrócił się do Głównego Inspektora Sanitarnego z prośbą o wytyczne i rekomendacje, jakie wymogi sanitarno-epidemiologiczne powinny zostać spełnione, aby Senat mógł bezpiecznie zebrać się na posiedzeniu plenarnym. Marszałek Senatu Tomasz Grodzki skierował pismo do ministra Jarosława Pinkasa w związku z planowanym na przyszły tydzień posiedzeniem, podczas którego Senat miałby obradować nad przedstawioną przed rząd tzw. tarczą antykryzysową.

Jak przypomina CIS, marszałek Senatu zapowiedział, że posiedzenie Senatu odbędzie się w pierwszej połowie przyszłego tygodnia. "Czasy epidemii są trudne, ale nikt nie zwolnił Sejmu i Senatu z obowiązku wykonywania swoich konstytucyjnych zadań – zwłaszcza, że miliony Polek i Polaków pracują. Władza musi być po to, aby służyć swoim obywatelom" – podkreślił Grodzki cytowany przez CIS.

Rząd chce, by tarcza antykryzysowa zaczęła obowiązywać od 1 kwietnia

Tarcza antykryzysowa miałaby obowiązywać od 1 kwietnia - przekazała w środę na konferencji minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Pomoc ma trafić do pracowników, mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorców - dodała.

Szefowa resortu rozwoju poinformowała na środowej konferencji prasowej, że wszystkie elementy legislacyjne pakietu składającego się na "Tarczę antykryzysową” zostały w środę przez rząd zatwierdzone i - po ostatnich pracach - jeszcze tego samego mają dnia przyjęte.

Dodała, że w czwartek pakiet miałby być skonsultowany z opozycją. Jeżeli prace legislacyjne przebiegną szybko, to - zdaniem Emilewicz - "Tarcza" mogłaby wejść w życie od 1 kwietnia.

"Chcemy wyhamować wirusa (COVID-19 - PAP), a nie wyhamować gospodarki" - powiedziała.

Emilewicz zadeklarowała jednocześnie, że jeżeli sytuacja związana z koronawirusem będzie się przedłużać, to rząd gotowy jest rozszerzać "wachlarz pomocy".

"Jesteśmy gotowi w tej chwili na 3 miesiące. Jeśli sytuacja będzie się zmieniać, a ona jest bardzo dynamiczna (...) to jesteśmy gotowi rozszerzyć wachlarz pomocy - zrobimy tyle, na ile będzie nas stać. Jesteśmy gotowi dostarczyć wszelkie instrumenty" - odpowiedziała minister na pytanie, czy wraz z rozwojem sytuacji tarcza będzie nowelizowana i czy umorzenie ZUS może być wydłużone poza 3 miesiące.

Minister podkreśliła, że jednym z głównych celów "Tarczy antykryzysowej" jest dostarczenie takich instrumentów przedsiębiorcom, by utrzymać miejsca pracy. Będzie to polegać m.in. na dopłatach państwa do pensji pracowników, tak by w części obciążyć pracodawców. Będą to też zwolnienia z ZUS, gwarancje kredytów i pożyczek dla firm itp.

Emilewicz zaznaczyła, że każda firma znajdująca się w trudnej sytuacji w związku z koronawirusem, będzie mogła skorzystać z dopłat Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na utrzymanie miejsc pracy.

Rozwiązanie dotyczące tzw. postojowego będą skierowane również do dużych firm, nie będą one ograniczane limitem de minimis.

Jak wskazała, ktoś, kto nie uzyskuje dziś żadnych przychodów będzie mógł się zwrócić do ZUS i uzyskać świadczenie w wysokości połowy minimalnego wynagrodzenia.

Szefowa resortu rozwoju dodała, że mikro firmy zatrudniające pracowników, które są zwolnione z płacenia składek przez najbliższe trzy miesiące, oprócz tego zwolnienia, będą mogły skorzystać z innych świadczeń jak np. czy postojowe. Dopłaty dotyczyć będą też obniżonego wymiaru pracy. Na pomoc mogą też liczyć też przedsiębiorcy, którzy rozliczają się na podstawie karty podatkowej - dodała minister.

Emilewicz zaapelowała też do klientów biur podróży, by pomogli im przetrwać "ten trudny czas". Wskazała, że możemy rozliczyć się z firmą turystyczną w formie przyszłego świadczenia, co - jak wskazała Emilewicz - jest dowodem solidarności. Jeżeli będziemy chcieli zwrotu pieniędzy, to - touroperatorzy po zmianie przepisów mają mieć na to 180 dni a nie jak teraz 14.

Emilewicz, podobnie jak prezes ZUS Gertruda Uścińska zadeklarowały, że wnioski o pomoc jakie będą składane do ZUS, mają być prostsze.

Uczestniczący w konferencji szef resortu finansów Tadeusz Kościński przekazał, że jednym z najczęstszych sygnałów, które docierają do MF, jest propozycja odroczenia lub nawet umorzenia należności podatkowych. Wyjaśnił, że w sytuacji nadzwyczajnej, a z taką właśnie mamy do czynienia, firmy mogą występować do urzędów skarbowych z wnioskami o rozłożenie podatku na raty, przesunięcie terminu a nawet umorzenia należności w ogóle.

"Przygotujemy wniosek, który znajdzie się w jednym miejscu na rządowej, dedykowanej stronie. Dzięki temu ograniczymy biurokrację i usprawnimy proces składania takich wniosków. Te wnioski będą automatycznie przekierowane do poszczególnych urzędów skarbowych" - zapowiedział.

Dodał, że zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, resort finansów zrezygnuje z opłaty prolongacyjnej, by nie generować po stronie firm dodatkowych kosztów.

Kościński poinformował, że w przypadku rocznych deklaracji PIT nie będzie żadnych sankcji, jeżeli ktoś złoży je po terminie - do końca maja.

Poza tym, w przypadku firm zatrudniających pracowników przesunięte będą płatności zaliczek trzy miesiące. "Więc płatności za marzec, za kwiecień, za maj zostaną przesunięte na 20 lipca" - dodał.

Zgodnie z zapowiedziami Kościńskiego organizacje pozarządowe będą miały do końca maja czas na rozliczenie CIT.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Kościński poinformował ponadto, że powstanie specjalny fundusz przeciwdziałania wirusowi COVID-19.

"Ma on bardzo otwarty charakter. Możliwe będzie zasilenie go zarówno z budżetu państwa jak też różnych innych funduszy celowych, które dysponują obecnie wolnymi środkami, jak również z obligacji skarbu państwa, czy środkami z obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego" - wyjaśnił.

Minister dodał, że wszystko to po to, by zapewnić jak największą płynność budżetu.

Kościński poinformował ponadto, że środki zgromadzone w funduszu będą mogły być przeznaczone na m.in. na zasilenie Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych podmiotów wykonujących zadania związane ze zwalczaniem COVID.

Dodał też, że fundusz będzie mógł finansować programy rządowe realizowane przez Polski Fundusz Rozwoju w zakresie wsparcia kapitałowego przedsiębiorców, jak też w formie różnych instrumentów finansowych. Będzie mógł też realizować zadania, które będą potrzebne jako impuls fiskalny do pobudzenia gospodarki, który jest piątym filarem Tarczy Antykryzysowej. Kościński wyjaśnił, że środki te będą przeznaczone np. na infrastrukturę, służbę zdrowia, biotechnologię itp.

Szef MF poinformował ponadto, że "Tarcza antykryzysowa" uelastyczni zarządzanie budżetem państwa. Premier będzie miał uprawnienia do przesuwania środków między częściami budżetowymi, do zmiany przeznaczenia rezerw celowych i tworzenia nowych rezerw celowych - w celu walki z epidemią koronawirusa.

Podobnie elastycznie będzie można zmieniać plany państwowych funduszy celowych oraz agencji wykonawczych. Wszystko po to - jak wyjaśniał minister - by można było szybko reagować na potrzeby poszczególnych dysponentów środków publicznych na zapotrzebowanie na środki w celu zwalczania koronawirusa.

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys zadeklarował na konferencji, że instytucje rozwojowe, w ramach pakietu antykryzysowego zaoferują firmom kredyty z gwarancjami, dopłaty do kredytów, finansowanie leasingu czy podwyższenie kapitału. Oprócz PFR będą to: BGK, KUKE czy ARP.

Gwarancje mają zabezpieczać do 80 proc. wartości kredytu. - dodał Borys.

Szef PFR dodał, że polskie firmy nie będą "z dnia na dzień" pozbawione dostępu do kredytowania działalności w związku z trudną sytuacją podczas epidemii koronawirusa; Komisja Nadzoru Finansowego wdrożyła już specjalne rozwiązania.

Wyjaśnił, że są to rozwiązania, które mają sektorowi bankowemu umożliwić bądź wprowadzić efektywne wakacje kredytowe, bądź przedłużanie istniejących kredytów obrotowych dla firm.

"Tarcza antykryzysowa" składać się ma z pięciu filarów. Pierwszy ma dotyczyć bezpieczeństwa pracowników, drugi finansowania firm, trzeci - ochrony zdrowia, czwarty - wzmocnienia systemu finansowego, piąty programu inwestycji publicznych. Tarcza ma być odpowiedzią rządu na szerzącą się epidemie koronawirusa, pozwolić m.in. pracownikom i firmom przetrwać najtrudniejszy czas.

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Co do zasady (z pewnymi wyjątkami) od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie pakiet zmian w ustawie o VAT określany przez Ministerstwo Finansów "SLIM VAT 3" (Simple Local And Modern VAT). Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Projekt ten jest aktualnie w fazie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.
    Outsourcing kadrowo-płacowy – korzyści dla pracodawców, pracowników i działów HR
    Ostatnie miesiące ubiegłego roku oraz początek 2022 r. stanowiły ogromne wyzwanie m.in. dla księgowych oraz działów kadrowo-płacowych. Zmiany i niejasność wprowadzanych aktów prawnych wprowadziły chaos, który bezpośrednio dotknął też pracowników w postaci nieprawidłowo naliczonych wynagrodzeń czy opóźnienia w ich wypłacie. Brak dostępności na rynku specjalistów od kadr i płac zmusił przedsiębiorców do poszukiwania rozwiązań usprawniających obsługę tych procesów.
    Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria
    Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?
    Rozliczenie używania prywatnych samochodów do celów służbowych - auta elektryczne, hybrydowe i napędzane wodorem
    Wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, przewiduje projekt ustawy, który został opublikowany 8 sierpnia 2022 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Nowe przepisy mają być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale 2022 roku.
    Dochody i wydatki budżetowe 2022/2023. Czy rządowi wystarczy pieniędzy na dodatki drożyźniane?
    Dodatki drożyźniane, które otrzymają obywatele w związku ze wzrostem cen ogrzewania (sam dodatek węglowy – a to dopiero początek – kosztować będzie prawie 12 mld zł.), wymagają radykalnego zwiększenia dochodów budżetu państwa. Rosnące niezadowolenie a przede wszystkim strach przed brakiem ogrzewania i najzwyklejszą biedą wraz z perspektywą podwójnych wyborów (Sejm i Senat oraz samorządu terytorialnego) uzasadniać będzie wypłatę obywatelom dodatkowych świadczeń, których jedynym źródłem jest kasa państwowa. Trzeba ją dodatkowo zasilić, bo inflacyjna premia fiskalna na pewno nie wystarczy – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
    Spółka rodzinna – problemy związane z przekształceniem
    Przekształcenie jako jedna z transakcji restrukturyzacji spółki, zasadniczo nie wpływa na jej funkcjonowanie, zmieniając jedynie formę prawną prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje jednak, że cała procedura może być zdecydowanie bardziej skomplikowana i znacząco wykraczać poza przygotowanie umowy przyszłej spółki, a sam plan przekształcenia uwzględniać szereg innych czynności, nie tylko z zakresu prawa. Dobrze widać to na przykładzie przekształcenia spółki rodzinnej, gdzie dodatkowym wyzwaniem może być udział małoletnich dzieci. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami?
    PIT-36, PIT-36L, PIT-39 (i załączniki) za 2022 rok - nowe wzory formularzy podatkowych
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy rocznego zeznania podatkowego PIT-36 (wersja 30), PIT-36S (wersja 30), PIT-36L (wersja 19), PIT-36LS (wersja 19), PIT-39 (wersja 12) i załączników PIT/B (wersja 20), PIT/BR (wersja 6), PIT/IP (wersja 4), PIT/M (wersja 9), PIT/O (wersja 27) oraz PIT/Z (wersja11), które mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. oraz do odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku dokonanych w zeznaniu składanym za 2022 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 4 sierpnia 2022 r. i potrwają do 16 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT, w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2022 r. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Dodatek na ogrzewanie - wniosek do 30 listopada 2022 roku
    Rząd przyjął założenia do ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa ta ma m.in. zapewnić wsparcie finansowe w postaci jednorazowego dodatku pieniężnego dla posiadaczy niektórych indywidualnych źródeł ciepła wspomoże te gospodarstwa domowe, dla których główne źródło ciepła zasilane jest: pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo skroplonym gazem LPG względnie olejem opałowym.