REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3,5 tony bez podatku

REKLAMA

Resort finansów proponuje korzystną zmianę podatku od środków transportowych. Samochód o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony będzie zwolniony z podatku. Producenci przestaną sztucznie zaniżać dopuszczalną masę pojazdów.

Zmiana prawa

Właściciele samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 3,5 tony nie będą musieli płacić podatku od środków transportowych. Rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r. (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844) ma wyeliminować kontrowersyjny przepis.

Co znaczy od 3,5 tony

Przedsiębiorcy wykorzystujący samochody dostawcze skarżą się na przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Chodzi o kryteria opodatkowania pojazdów, których dmc równa się 3,5 tony. Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy, podatkowi od środków transportowych podlegają m.in. samochody ciężarowe o dmc od 3,5 tony i poniżej 12 ton. Urzędnicy gmin, których kasę zasila ten podatek, uważają, że stwierdzenie „od” oznacza, iż opodatkowane są także auta o dmc równej 3,5 tony.

– Urzędowi wystarcza, że w dowodzie rejestracyjnym samochodu jest wpisane 3,5 tony. Paradoks polega na tym, że prawo jazdy kategorii B nie uprawnia do prowadzenia ciężarówek, tylko pojazdów o dmc do 3,5 tony. Gdyby policjanci podchodzili do sprawy jak urzędnicy, to każda kontrola kończyłaby się mandatem za prowadzenie pojazdu ciężarowego bez uprawnień – mówi Jarosław Pawłowski, przedsiębiorca wykorzystujący 3,5-tonowy furgon, od którego musi płacić podatek.

Wątpliwości co do opodatkowania takich samochodów rozwiewa pismo Ministerstwa Finansów (LK-2209/LP/02/PP). Czytamy w nim, że jeżeli środkiem transportowym jest samochód ciężarowy i jego dopuszczalna masa całkowita określona w dowodzie rejestracyjnym wynosi 3,5 tony, to pojazd taki podlega opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych. Wysokość stawki wyznacza rada gminy.

Problem w tym, że inne ustawy posługują się innymi kryteriami. I tak w ustawie o transporcie drogowym zapisano, że jej przepisów nie stosuje się m.in. do samochodów o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony. Podobne sformułowania są w prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z nim prawo jazdy kategorii B dopuszcza do prowadzenia pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 t. Takim samym określeniem dopuszczalnej masy całkowitej posługuje się ustawa o VAT oraz rządowe projekty nowelizacji ustaw o CIT i PIT, nad którymi pracuje Sejm.

Ministerstwo Finansów dostrzegło problem, gdy zorientowało się, że od kilku lat gwałtowanie wzrasta sprzedaż samochodów dostawczych o dmc 3,49 tony, a spada sprzedaż pojazdów o dmc 3,5 tony. Okazało się, że producenci samochodów wyszli naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i oferują auta niepodlegające podatkowi. Przygotowany w resorcie finansów projekt nowelizacji ustawy o opłatach i podatkach lokalnych, którym wkrótce ma się zająć Rada Ministrów, przewiduje zmianę kontrowersyjnego art. 8 pkt 1.

MF odpuści podatek

Z nowego brzmienia przepisu wynika, że z opodatkowania podatkiem od środków transportowych mają być wyłączone samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Zdaniem MF zmiana ujednolici też zasady opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania takimi samochodami.

– Dzięki zmianie posiadacze samochodów o dmc 3,5 tony nie będą płacić podatku od środków transportowych. Podatek obejmie tylko pojazdy powyżej 3,5 tony dmc. Zmiana będzie korzystna nie tylko z punktu widzenia podatkowego, ale także ze względu na spójność systemu prawnego – mówi Artur Cmoch, wspólnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy. Przypomina, że zgodnie z ustawą o VAT samochód o masie nieprzekraczającej 3,5 tony nie jest traktowany jako pojazd ciężarowy. Podobnie przepisy dotyczące praw jazdy zezwalają na prowadzenie samochodu o masie 3,5 tony z prawem jazdy kategorii B, czyli dla aut osobowych.

– Obecne uregulowania ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są zatem niespójne z pozostałymi przepisami – ocenia Artur Cmoch.

Resort MF przyznaje, że zapewnienie zgodności z innymi ustawami podatkowymi to tylko jeden z powodów nowelizacji. Fiskus obawia się, że spadek sprzedaży samochodów o dmc 3,5 tony może skutkować brakiem nowych przedmiotów opodatkowania i spadkiem wpływów z tego tytułu. Dlatego projekt zakłada wzrost minimalnej stawki podatku dla aut o dmc wyższej niż 3,5 tony do 661,68 zł. Ponadto rząd planuje objęcie samochodów o dmc równej 3,5 tony nowym podatkiem od samochodów. W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu stosownej ustawy.

Więcej zmian dla ciężarówek

Projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zawiera więcej zmian dotyczących podatku od środków transportowych. MF proponuje, by obowiązkiem podatkowym objąć posiadaczy środków transportowych (podmioty polskie), którym pojazdy zostały powierzone przez zagraniczne podmioty prawne lub osoby fizyczne, jeżeli pojazdy te zostaną zarejestrowane na terytorium RP.

Zdaniem MF zmiana taka nie jest sprzeczna z przepisami unijnymi. Projekt przewiduje też doprecyzowanie powstania obowiązku podatkowego w przypadku pierwszej rejestracji oraz wyrejestrowania pojazdu. Zmienią się także zasady płatności podatku – z rat równych na proporcjonalne. Podatek będzie płatny w dwóch ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego. Zlikwidowane ma być zwolnienie z podatku dla pojazdów wykorzystywanych w tzw. transporcie kombinowanym – dowozie i odwozie na maksymalną odległość do 150 km na terytorium RP.

Zgodnie z obecnymi przepisami warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest wykorzystanie pojazdu do takich przewozów potwierdzone odpowiednim dokumentem. Odrębne przepisy miały określić, jakie to dokumenty. Ulga okazała się martwa, gdyż przepisów do dziś nie wydano.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA