REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapasy mogą decydować o kondycji firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Poziom zapasów w firmie powinien być na tyle wysoki, aby nie stwarzał zagrożenia płynności produkcji, a jednocześnie na tyle niski, aby nie powodował zamrożenia kapitału.

Osoby, które chcąc uzyskać informacje o jednostce korzystając z pozycji zapasów w bilansie (która odzwierciedla obecny stan wartości materiałów, produktów i półproduktów oraz produkcji w toku, produktów gotowych, towarów, a także zaliczek na dostawy zapasów) powinny zwrócić uwagę przede wszystkim na dwa elementy.
Po pierwsze istotny jest fakt, że produkty gotowe ujmowane są w koszcie wytworzenia, a wartość materiałów i towarów w cenie zakupu bądź w cenie nabycia. Marcin Zieliński, biegły rewident z Ernst & Young, zwraca uwagę, że oznacza to, że wartość zapasów wykazana w sprawozdaniu finansowym odzwierciedla ich koszt historyczny. Osoby czytające bilans muszą więc mieć świadomość, że w momencie ich zbycia wartość ta będzie powiększona o marżę na ich sprzedaży. Wpływy środków pieniężnych uzyskane z przyszłej sprzedaży zapasów będą więc zatem wyższe niż ich wartość wykazana w bilansie.

Wskaźnik rotacji

Drugą ważną kwestią związaną z pozycją zapasów w bilansie jest wskaźnik rotacji zapasów. Uzyskanie takiej informacji jest szczególnie ważne dla osób, które zarządzają zapasami bądź całym majątkiem obrotowym firmy. Wskaźnik ten można łatwo obliczyć dzieląc wartość z pozycji zapasów przez koszty sprzedanych produktów, materiałów i towarów oraz mnożąc przez 52 tygodnie lub 365 dni.

– Wysokość wskaźnika należy uznać za optymalną w zależności od branży, w jakiej działa dana jednostka, jednak generalnie nie powinien on przekraczać 26 tygodni. Jeżeli tak się stanie, to będzie to można uznać za wstępny sygnał, że jednostka może mieć problemy ze sprzedażą swoich produktów, chyba że będą to wyroby spirytusowe, które z czasem – jak wiadomo – nabierają wartości. Stąd tak ważna jest specyfika branży, gdyż z drugiej strony okres 26 tygodni może być także zdecydowanie za długi dla innych niż alkohol wyrobów spożywczych – twierdzi Marcin Zieliński.

Specyfika branży

Zarządzający, a także inwestorzy, którzy myślą o zakupie akcji danej jednostki, powinni więc zadać sobie pytanie, czy wskaźnik rotacji obliczony dla danej jednostki jest odpowiedni dla specyfiki branży, w której jednostka prowadzi swoją działalność. Długi okres przetrzymywania zapasów w magazynie może być potencjalną przyczyną braku utraty płynności spółki. Wynikać to będzie z faktu, że w zapasy inwestowane są zbyt duże istotne nakłady środków pieniężnych, a często zaciągane są nawet kredyty obrotowe, przeznaczone specjalnie na ten cel. Z drugiej jednak strony, mimo że niski wskaźnik rotacji zapasów jest jak najbardziej pożądany, to nie można dopuścić do sytuacji, w której wystąpi zagrożenie ciągłości sprzedaży produktów z powodu braku odpowiednich towarów bądź produktów w magazynach spółki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA