REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na paragonie musi być tytuł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędy różnie interpretują przepisy o kasach rejestrujących. Sklepikarze muszą podawać na paragonach nazwy artykułów i ich tytuły. Za stosowanie nazw ogólnych urzędnicy wymierzają mandaty do 500 zł.

Mimo że przepisy dotyczące kas fiskalnych od początku istnienia określały, iż na paragonie fiskalnym musi być zamieszczona nazwa produktu, urzędy skarbowe różnie interpretują ten przepis. Z informacji, jakie docierają do Gazety Prawnej od czytelników, wynika, że niektóre urzędy kontroli skarbowej karzą mandatami, nawet 500 zł, za brak wyszczególnienia na paragonach tytułów gazet, nazw papierosów czy kosmetyków, nie mówiąc o innych niewielkich artykułach. Kioskarze, drobni sklepikarze, małe księgarnie i małe punkty usługowe narzekają, że wcześniej stosowali nazwy ogólne – papierosy, zabawki, prasa i nie było problemów. Nie rozumieją, dlaczego zmieniło się podejście urzędników, mimo że od czterech lat nie zmieniły się przepisy.

W tradycyjnych kioskach, drobnych sklepach czy punktach usługowych, w których pracują kasy jednostanowiskowe, średnio sprzedaje się do trzech tysięcy artykułów.

Trudności kioskarzy

Zaprogramowanie kasy fiskalnej zabiera dużo czasu. Teoretycznie można wprowadzić skaner, którym wystarczy najechać na kod kresowy, aby wprowadzić towar do kasy, ale jak podkreślają zainteresowani, jest to koszt kilku tysięcy złotych. Co wiecej, w małym kiosku nie ma miejsca, aby taki sprzęt ustawić. Trudno więc oczekiwać, aby sklepikarze zdecydowali się na jego zakup przy stosunkowo niewielkim obrocie. Ponadto wiele sklepów stosuje kasy fiskalne, do których takich urządzeń nie można podłączyć.

Podatnicy nie zgadzają się więc na nakładanie na nich kar finansowych za brak wyszczególniania na paragonach marek i szczegółowych nazw towarów. Ministerstwo Finansów twierdzi natomiast, że sklepikarze i kioskarze powinni podawać na paragonach fiskalnych np. tytuły gazet z określeniem dla każdej stawki podatku. Resort wyjaśnił Gazecie Prawnej, że z przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji wynika wymóg zawarcia w niej danych niezbędnych do określenia przedmiotu opodatkowania. Zatem sposób oznaczania ma umożliwić jednoznacznie identyfikację zakupionego towaru lub usługi. Z praktyką urzędów kontroli skarbowej nie zgadzają się jednak eksperci.

Dane wymagane do zamieszczenia na paragonie fiskalnym określa par. 4 ust. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.). Na ten przepis powołuje się resort finansów. Nie kwestionują go również eksperci. Problem polega jednak na jego interpretacji.

Wystarczy nazwa ogólna

– Skoro ustawodawca podaje w rozporządzeniu wymóg, że na paragonie z kasy fiskalnej ma się znajdować nazwa towaru, to należy stosować wykładnię gramatyczną tego przepisu i przyjąć, że wszystko, co identyfikuje towar według szerszej kategorii, spełnia to kryterium – twierdzi Mirosław Barszcz, doradca podatkowy Baker & Mckenzie. Dodaje, że jeżeli miałoby być tak, że musi być podany na przykład tytuł gazety, to ustawodawca nie napisałby nazwa, tylko tytuł.

– Tak samo powinno wystarczyć hasło kosmetyki w przypadku szamponu, szminki czy mydła – dodał nasz rozmówca.

Podobnie uważa Dariusz Malinowski, dyrektor zespołu postępowań podatkowych i sądowych oraz doradca podatkowy KPMG.

– To, co robi urząd kontroli skarbowej, to paranoja – powiedział. Jego zdaniem klasyfikacje statystyczne GUS, które są najistotniejsze z punktu widzenia VAT, nie określają, że np. stawką 22 proc. VAT opodatkowane są papierosy marki x czy y. Stosuje się w nich nazwę ogólną – papierosy. Tak samo nie określa się marki alkoholu, tylko podaje alkohol. W związku z tym nazwy: papierosy, gazeta, książka, buty na paragonie fiskalnym powinny wystarczyć do identyfikacji danego towaru – stwierdził ekspert KPMG.

Potrzebny głos z resortu

Mirosław Barszcz uważa, że potrzebne jest wydanie oficjalnej interpretacji przez Ministerstwo Finansów.

– Przepis dotyczący informacji, jakie muszą zawierać paragony, funkcjonuje od dawna i nigdy nie sprawiał problemów. Wydaje się, że dokonywanie zmiany w sa- mej legislacji nie jest konieczne – twierdzi nasz rozmówca. Dodaje jednak, że dobrym rozwiązaniem, które pozwoliłoby wyeliminować wątpliwości, byłoby wydanie interpretacji przez resort finansów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA