REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady nie tak szybko

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Żaden nowy podatnik nie będzie musiał stosować kas fiskalnych już od 1 stycznia 2005 r. Jeśli zapadnie decyzja, aby objąć takim obowiązkiem kolejne grupy podatników, to taki obowiązek będą oni mieli np. od maja albo czerwca 2005 r. - poinformował "Gazetę Prawną", wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Podczas dyskusji na temat zmian podatkowych, jakie czekają podatników od 1 stycznia 2005 r., wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział, że zmiany, nad którymi właśnie pracuje Ministerstwo Finansów, czyli wprowadzenie jednej stawki VAT, nie będą zmianami, które można wprowadzić szybko. Jedna stawka podatkowa od strony aparatu skarbowego to dobre rozwiązanie. Ale niestety ma niekorzystne konsekwencje. Obniżając stawkę podstawową trzeba zrezygnować z preferencji dla wielu towarów i usług. A to oznacza podwyżki cen, które nie zawsze są społecznie akceptowane. Dotyczy to np. żywności.
Jednocześnie podkreślił, że niestety przy tego typu działaniach zawsze będziemy mieli do czynienia z regułą „coś za coś”, w tym przypadku w zamian za uproszczenia, bo nie będzie już trzeba się zastanawiać, kiedy jaka stawka, wzrosną obciążenia dla towarów i usług dziś objętych preferencjami. – MF skłania się teraz ku rozwiązaniu, aby pozostawić preferencje tylko dla żywności. Jeśli przyjąć założenia, że wszystkie dobra są na stawce podstawowej, a żywność na stawce ulgowej – jeszcze nie wiemy, czy 7 czy 8 proc. – to trzeba będzie bardzo dokładnie zdefiniować pojęcia, zwłaszcza co to jest żywność. Jest to trudne zadanie, bo pojawiają się, np. kwestie klasyfikacji GUS- -owskich, trzeba by każdy wyrób badać osobno. Równocześnie różnica między stawką podstawową a ulgową powinna być jak najmniejsza. Te zmiany na pewno nie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2005 r. – powiedział Jarosław Neneman.
Podczas dyskusji poruszono jeszcze jeden kontrowersyjny ostatnio temat, a mianowicie zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych.
Z informacji, jakie przekazał „GP” wiceminister wynika, że na pewno żaden nowy podatnik nie będzie musiał stosować kas fiskalnych już od 1 stycznia 2005 r. Jeśli zapadnie decyzja, aby objąć takim obowiązkiem kolejne grupy podatników, to obowiązek ich stosowania powstanie dla takich podatników dopiero w maju lub czerwcu. Jarosław Neneman podkreślił, że ten okres potrzebny jest do tego, aby producenci mieli czas na produkcję kas, a podatnicy na ich zakup i zainstalowanie. – Chcemy tę akcję przeprowadzić spokojnie. Jeśli chodzi o grupy podatkowe, które miałyby obowiązek zakupienia i stosowania kasy, to na pewno byliby to fryzjerzy. W założeniach nie ma lekarzy i usług prawnych, gdyż ja podtrzymuję argument, że jeśli ktoś jest zwolniony z VAT to kasa fiskalna, która głównie służy do ewidencji VAT-owskiej, jest zwyczajnie niepotrzebna. Jednak nie zamykam dyskusji w tej sprawie. Gdy pojawią się sensowne argumenty, aby objąć obowiązkiem stosowania kas lekarzy i prawników, to oczywiście rozważymy takie propozycje. Jednak, gdy wprowadzenie kas u lekarzy niczego nie zmieni, zwłaszcza jeśli chodzi o budżet państwa, to pomysł taki nie będzie miał najmniejszego sensu – stwierdził wiceminister finansów.
Dodał również, że jeśli ktoś uczciwie ewidencjonuje swoje obroty to kasa nic w jego działalności nie zmieni poza samym faktem kupienia urządzenia, ale tu połowę pieniędzy będzie zwracało Ministerstwo Finansów.
Dyskutowano również na temat obciążeń, jakimi objęci są podatnicy. Wiceminister Jarosław Neneman stwierdził, że obecny system opodatkowania ludzi jest skrajnie niesprawiedliwy. Ciężar obciążeń jest wyjątkowo nierówny i nieuzasadniony, tzn. praca najemna jest karana, a działalność gospodarcza jest preferowana w stosunku do pracy najemnej. Przy działalności nie ma tak naprawdę progresji. Również obciążenia ZUS-owskie nie przystają do siebie. Często bogaty biznesmen płaci niższe składki niż ubogi nauczyciel. Wiceminister podkreślił w związku z tym, że jeśli chcemy coś reformować, to trzeba zastanowić się nad reformą opodatkowania pracy najemnej. Podatki oczywiście trzeba obniżać, ale nie można tego robić kosztem państwa. Dlatego najlepiej najpierw obniżyć wydatki, a dopiero potem podatki.
Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA