REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady nie tak szybko

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Żaden nowy podatnik nie będzie musiał stosować kas fiskalnych już od 1 stycznia 2005 r. Jeśli zapadnie decyzja, aby objąć takim obowiązkiem kolejne grupy podatników, to taki obowiązek będą oni mieli np. od maja albo czerwca 2005 r. - poinformował "Gazetę Prawną", wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Podczas dyskusji na temat zmian podatkowych, jakie czekają podatników od 1 stycznia 2005 r., wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział, że zmiany, nad którymi właśnie pracuje Ministerstwo Finansów, czyli wprowadzenie jednej stawki VAT, nie będą zmianami, które można wprowadzić szybko. Jedna stawka podatkowa od strony aparatu skarbowego to dobre rozwiązanie. Ale niestety ma niekorzystne konsekwencje. Obniżając stawkę podstawową trzeba zrezygnować z preferencji dla wielu towarów i usług. A to oznacza podwyżki cen, które nie zawsze są społecznie akceptowane. Dotyczy to np. żywności.
Jednocześnie podkreślił, że niestety przy tego typu działaniach zawsze będziemy mieli do czynienia z regułą „coś za coś”, w tym przypadku w zamian za uproszczenia, bo nie będzie już trzeba się zastanawiać, kiedy jaka stawka, wzrosną obciążenia dla towarów i usług dziś objętych preferencjami. – MF skłania się teraz ku rozwiązaniu, aby pozostawić preferencje tylko dla żywności. Jeśli przyjąć założenia, że wszystkie dobra są na stawce podstawowej, a żywność na stawce ulgowej – jeszcze nie wiemy, czy 7 czy 8 proc. – to trzeba będzie bardzo dokładnie zdefiniować pojęcia, zwłaszcza co to jest żywność. Jest to trudne zadanie, bo pojawiają się, np. kwestie klasyfikacji GUS- -owskich, trzeba by każdy wyrób badać osobno. Równocześnie różnica między stawką podstawową a ulgową powinna być jak najmniejsza. Te zmiany na pewno nie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2005 r. – powiedział Jarosław Neneman.
Podczas dyskusji poruszono jeszcze jeden kontrowersyjny ostatnio temat, a mianowicie zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych.
Z informacji, jakie przekazał „GP” wiceminister wynika, że na pewno żaden nowy podatnik nie będzie musiał stosować kas fiskalnych już od 1 stycznia 2005 r. Jeśli zapadnie decyzja, aby objąć takim obowiązkiem kolejne grupy podatników, to obowiązek ich stosowania powstanie dla takich podatników dopiero w maju lub czerwcu. Jarosław Neneman podkreślił, że ten okres potrzebny jest do tego, aby producenci mieli czas na produkcję kas, a podatnicy na ich zakup i zainstalowanie. – Chcemy tę akcję przeprowadzić spokojnie. Jeśli chodzi o grupy podatkowe, które miałyby obowiązek zakupienia i stosowania kasy, to na pewno byliby to fryzjerzy. W założeniach nie ma lekarzy i usług prawnych, gdyż ja podtrzymuję argument, że jeśli ktoś jest zwolniony z VAT to kasa fiskalna, która głównie służy do ewidencji VAT-owskiej, jest zwyczajnie niepotrzebna. Jednak nie zamykam dyskusji w tej sprawie. Gdy pojawią się sensowne argumenty, aby objąć obowiązkiem stosowania kas lekarzy i prawników, to oczywiście rozważymy takie propozycje. Jednak, gdy wprowadzenie kas u lekarzy niczego nie zmieni, zwłaszcza jeśli chodzi o budżet państwa, to pomysł taki nie będzie miał najmniejszego sensu – stwierdził wiceminister finansów.
Dodał również, że jeśli ktoś uczciwie ewidencjonuje swoje obroty to kasa nic w jego działalności nie zmieni poza samym faktem kupienia urządzenia, ale tu połowę pieniędzy będzie zwracało Ministerstwo Finansów.
Dyskutowano również na temat obciążeń, jakimi objęci są podatnicy. Wiceminister Jarosław Neneman stwierdził, że obecny system opodatkowania ludzi jest skrajnie niesprawiedliwy. Ciężar obciążeń jest wyjątkowo nierówny i nieuzasadniony, tzn. praca najemna jest karana, a działalność gospodarcza jest preferowana w stosunku do pracy najemnej. Przy działalności nie ma tak naprawdę progresji. Również obciążenia ZUS-owskie nie przystają do siebie. Często bogaty biznesmen płaci niższe składki niż ubogi nauczyciel. Wiceminister podkreślił w związku z tym, że jeśli chcemy coś reformować, to trzeba zastanowić się nad reformą opodatkowania pracy najemnej. Podatki oczywiście trzeba obniżać, ale nie można tego robić kosztem państwa. Dlatego najlepiej najpierw obniżyć wydatki, a dopiero potem podatki.
Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA