REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady nie tak szybko

REKLAMA

Żaden nowy podatnik nie będzie musiał stosować kas fiskalnych już od 1 stycznia 2005 r. Jeśli zapadnie decyzja, aby objąć takim obowiązkiem kolejne grupy podatników, to taki obowiązek będą oni mieli np. od maja albo czerwca 2005 r. - poinformował "Gazetę Prawną", wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Podczas dyskusji na temat zmian podatkowych, jakie czekają podatników od 1 stycznia 2005 r., wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział, że zmiany, nad którymi właśnie pracuje Ministerstwo Finansów, czyli wprowadzenie jednej stawki VAT, nie będą zmianami, które można wprowadzić szybko. Jedna stawka podatkowa od strony aparatu skarbowego to dobre rozwiązanie. Ale niestety ma niekorzystne konsekwencje. Obniżając stawkę podstawową trzeba zrezygnować z preferencji dla wielu towarów i usług. A to oznacza podwyżki cen, które nie zawsze są społecznie akceptowane. Dotyczy to np. żywności.
Jednocześnie podkreślił, że niestety przy tego typu działaniach zawsze będziemy mieli do czynienia z regułą „coś za coś”, w tym przypadku w zamian za uproszczenia, bo nie będzie już trzeba się zastanawiać, kiedy jaka stawka, wzrosną obciążenia dla towarów i usług dziś objętych preferencjami. – MF skłania się teraz ku rozwiązaniu, aby pozostawić preferencje tylko dla żywności. Jeśli przyjąć założenia, że wszystkie dobra są na stawce podstawowej, a żywność na stawce ulgowej – jeszcze nie wiemy, czy 7 czy 8 proc. – to trzeba będzie bardzo dokładnie zdefiniować pojęcia, zwłaszcza co to jest żywność. Jest to trudne zadanie, bo pojawiają się, np. kwestie klasyfikacji GUS- -owskich, trzeba by każdy wyrób badać osobno. Równocześnie różnica między stawką podstawową a ulgową powinna być jak najmniejsza. Te zmiany na pewno nie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2005 r. – powiedział Jarosław Neneman.
Podczas dyskusji poruszono jeszcze jeden kontrowersyjny ostatnio temat, a mianowicie zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych.
Z informacji, jakie przekazał „GP” wiceminister wynika, że na pewno żaden nowy podatnik nie będzie musiał stosować kas fiskalnych już od 1 stycznia 2005 r. Jeśli zapadnie decyzja, aby objąć takim obowiązkiem kolejne grupy podatników, to obowiązek ich stosowania powstanie dla takich podatników dopiero w maju lub czerwcu. Jarosław Neneman podkreślił, że ten okres potrzebny jest do tego, aby producenci mieli czas na produkcję kas, a podatnicy na ich zakup i zainstalowanie. – Chcemy tę akcję przeprowadzić spokojnie. Jeśli chodzi o grupy podatkowe, które miałyby obowiązek zakupienia i stosowania kasy, to na pewno byliby to fryzjerzy. W założeniach nie ma lekarzy i usług prawnych, gdyż ja podtrzymuję argument, że jeśli ktoś jest zwolniony z VAT to kasa fiskalna, która głównie służy do ewidencji VAT-owskiej, jest zwyczajnie niepotrzebna. Jednak nie zamykam dyskusji w tej sprawie. Gdy pojawią się sensowne argumenty, aby objąć obowiązkiem stosowania kas lekarzy i prawników, to oczywiście rozważymy takie propozycje. Jednak, gdy wprowadzenie kas u lekarzy niczego nie zmieni, zwłaszcza jeśli chodzi o budżet państwa, to pomysł taki nie będzie miał najmniejszego sensu – stwierdził wiceminister finansów.
Dodał również, że jeśli ktoś uczciwie ewidencjonuje swoje obroty to kasa nic w jego działalności nie zmieni poza samym faktem kupienia urządzenia, ale tu połowę pieniędzy będzie zwracało Ministerstwo Finansów.
Dyskutowano również na temat obciążeń, jakimi objęci są podatnicy. Wiceminister Jarosław Neneman stwierdził, że obecny system opodatkowania ludzi jest skrajnie niesprawiedliwy. Ciężar obciążeń jest wyjątkowo nierówny i nieuzasadniony, tzn. praca najemna jest karana, a działalność gospodarcza jest preferowana w stosunku do pracy najemnej. Przy działalności nie ma tak naprawdę progresji. Również obciążenia ZUS-owskie nie przystają do siebie. Często bogaty biznesmen płaci niższe składki niż ubogi nauczyciel. Wiceminister podkreślił w związku z tym, że jeśli chcemy coś reformować, to trzeba zastanowić się nad reformą opodatkowania pracy najemnej. Podatki oczywiście trzeba obniżać, ale nie można tego robić kosztem państwa. Dlatego najlepiej najpierw obniżyć wydatki, a dopiero potem podatki.
Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA