REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady nie tak szybko

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Żaden nowy podatnik nie będzie musiał stosować kas fiskalnych już od 1 stycznia 2005 r. Jeśli zapadnie decyzja, aby objąć takim obowiązkiem kolejne grupy podatników, to taki obowiązek będą oni mieli np. od maja albo czerwca 2005 r. - poinformował "Gazetę Prawną", wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Podczas dyskusji na temat zmian podatkowych, jakie czekają podatników od 1 stycznia 2005 r., wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział, że zmiany, nad którymi właśnie pracuje Ministerstwo Finansów, czyli wprowadzenie jednej stawki VAT, nie będą zmianami, które można wprowadzić szybko. Jedna stawka podatkowa od strony aparatu skarbowego to dobre rozwiązanie. Ale niestety ma niekorzystne konsekwencje. Obniżając stawkę podstawową trzeba zrezygnować z preferencji dla wielu towarów i usług. A to oznacza podwyżki cen, które nie zawsze są społecznie akceptowane. Dotyczy to np. żywności.
Jednocześnie podkreślił, że niestety przy tego typu działaniach zawsze będziemy mieli do czynienia z regułą „coś za coś”, w tym przypadku w zamian za uproszczenia, bo nie będzie już trzeba się zastanawiać, kiedy jaka stawka, wzrosną obciążenia dla towarów i usług dziś objętych preferencjami. – MF skłania się teraz ku rozwiązaniu, aby pozostawić preferencje tylko dla żywności. Jeśli przyjąć założenia, że wszystkie dobra są na stawce podstawowej, a żywność na stawce ulgowej – jeszcze nie wiemy, czy 7 czy 8 proc. – to trzeba będzie bardzo dokładnie zdefiniować pojęcia, zwłaszcza co to jest żywność. Jest to trudne zadanie, bo pojawiają się, np. kwestie klasyfikacji GUS- -owskich, trzeba by każdy wyrób badać osobno. Równocześnie różnica między stawką podstawową a ulgową powinna być jak najmniejsza. Te zmiany na pewno nie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2005 r. – powiedział Jarosław Neneman.
Podczas dyskusji poruszono jeszcze jeden kontrowersyjny ostatnio temat, a mianowicie zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych.
Z informacji, jakie przekazał „GP” wiceminister wynika, że na pewno żaden nowy podatnik nie będzie musiał stosować kas fiskalnych już od 1 stycznia 2005 r. Jeśli zapadnie decyzja, aby objąć takim obowiązkiem kolejne grupy podatników, to obowiązek ich stosowania powstanie dla takich podatników dopiero w maju lub czerwcu. Jarosław Neneman podkreślił, że ten okres potrzebny jest do tego, aby producenci mieli czas na produkcję kas, a podatnicy na ich zakup i zainstalowanie. – Chcemy tę akcję przeprowadzić spokojnie. Jeśli chodzi o grupy podatkowe, które miałyby obowiązek zakupienia i stosowania kasy, to na pewno byliby to fryzjerzy. W założeniach nie ma lekarzy i usług prawnych, gdyż ja podtrzymuję argument, że jeśli ktoś jest zwolniony z VAT to kasa fiskalna, która głównie służy do ewidencji VAT-owskiej, jest zwyczajnie niepotrzebna. Jednak nie zamykam dyskusji w tej sprawie. Gdy pojawią się sensowne argumenty, aby objąć obowiązkiem stosowania kas lekarzy i prawników, to oczywiście rozważymy takie propozycje. Jednak, gdy wprowadzenie kas u lekarzy niczego nie zmieni, zwłaszcza jeśli chodzi o budżet państwa, to pomysł taki nie będzie miał najmniejszego sensu – stwierdził wiceminister finansów.
Dodał również, że jeśli ktoś uczciwie ewidencjonuje swoje obroty to kasa nic w jego działalności nie zmieni poza samym faktem kupienia urządzenia, ale tu połowę pieniędzy będzie zwracało Ministerstwo Finansów.
Dyskutowano również na temat obciążeń, jakimi objęci są podatnicy. Wiceminister Jarosław Neneman stwierdził, że obecny system opodatkowania ludzi jest skrajnie niesprawiedliwy. Ciężar obciążeń jest wyjątkowo nierówny i nieuzasadniony, tzn. praca najemna jest karana, a działalność gospodarcza jest preferowana w stosunku do pracy najemnej. Przy działalności nie ma tak naprawdę progresji. Również obciążenia ZUS-owskie nie przystają do siebie. Często bogaty biznesmen płaci niższe składki niż ubogi nauczyciel. Wiceminister podkreślił w związku z tym, że jeśli chcemy coś reformować, to trzeba zastanowić się nad reformą opodatkowania pracy najemnej. Podatki oczywiście trzeba obniżać, ale nie można tego robić kosztem państwa. Dlatego najlepiej najpierw obniżyć wydatki, a dopiero potem podatki.
Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA