REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest sposób na tańsze polisy OC dla doradców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Samorządy zawodowe mogą wynegocjować znacznie lepsze warunki zakupu polis odpowiedzialności cywilnej. Dzięki temu można mieć polisy z limitem wyższym niż minimalny.
 
Księgowi czy biegli rewidenci to jedna z niewielu grup zawodowych, które przepłacają za swoje polisy OC zawodowego. Każda firma musi ubezpieczać się indywidualnie, bo nie ma programu grupowego, jakie stworzyli sobie np. adwokaci, radcowie prawni czy doradcy podatkowi.

– Polisa w formie programu grupowego zorganizowanego przy jakieś izbie czy stowarzyszeniu może dać oszczędności rzędu 30-50 proc. od tej kupowanej przez pojedyncze podmioty na wolnym rynku – mówi Grzegorz Modliszewski, z STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Tym bardziej że konkurencja nie jest duża, bo niewielu ubezpieczycieli jest chętnych do wystawiania polis dla podmiotów prowadzących usługowo księgi rachunkowe czy doradztwa podatkowego. Obecnie polisa obowiązkowa dla biur rachunkowych może kosztować w granicach 500- -600 zł rocznie przy sumie gwarancyjnej 10 tys. euro. Jeśli biuro prowadzi też doradztwo podatkowe, suma gwarancyjna rośnie do 15 tys. euro, a wraz z nią cena: do około 900 zł. Stawki zależą od sumy gwarancyjnej, wielkości firmy, jej obrotów, doświadczenia, szkodowości czy profilu działalności.

Gdyby istniał program grupowy, łatwiej można byłoby uzyskać nie tylko niższe ceny na polisy na minimalne sumy, ale też wprowadzić możliwość łatwego wykupienia polisy na wyższe sumy gwarancyjne.

Dodatkowe bonusy

Na przykład radcy prawni w podstawowej ofercie wynegocjowanej przez Krajową Izbę Radców Prawnych mają sumę 100 tys. euro (podczas gdy minimalna suma wymagana rozporządzeniem to 50 tys. euro) za ok. 180 zł rocznie. Chętni mogą łatwo wykupić dodatkowe polisy, z jeszcze wyższym limitem. Na przykład dodatkowe 350 tys. zł limit kosztuje 380 zł. Nieco inaczej wygląda program zorganizowany przez Krajową Radę Doradców Podatkowych dla doradców podatkowych, którzy za 600 zł rocznie mogą kupić polisę z limitem 10 tys. euro (więc minimalnym wymaganym przez ustawę). Jeśli chcą ją go podwyższyć o 100 tys. zł (czyli o około 25 tys. euro), trzeba dopłacić 1200 zł.

Dodatkowo taki program to jednocześnie szansa dla towarzystwa na pozyskanie klientów na inne polis, a dla tych drugich zniżki. Na przykład KIRP wynegocjowała z PZU (który wystawia polisy OC) 10 proc. zniżek na ubezpieczenia mieszkań czy pakietu ubezpieczenia firm Doradca.

Dobrze u brokera

Jak zorganizować takie programy? Najlepiej skorzystać z usług brokera ubezpieczeniowego, który, mając pełnomocnictwo jakiejś organizacji środowiskowej, opracuje program i zwróci się z ofertami do towarzystw. Dla klienta przygotowanie takiej oferty jest bezpłatne. Broker dostaje prowizję dopiero od zawartej umowy i płaci ją towarzystwo. Do czasu jej podpisania pośrednik ryzykuje, że nakłady poniesione na przygotowanie programu nie przyniosą mu zysku. A pracy jest sporo, bo oprócz opracowania warunków trzeba przygotować akcję promocyjną w środowisku, żeby namówić możliwie dużą liczbę osób. Oferty przygotowane przez towarzystwa zawierają różne opcje cenowe, w zależności od liczby osób, które przystąpią do programu.

Niewystarczające kwoty

Sumy gwarancyjne w przypadku doradców podatkowych i biur rachunkowych wynoszące 10 tys. euro za zdarzenie są niewystarczające. W przypadku dość dużego jednego błędu biura lub doradcy straty klienta mogą znacznie przewyższać sumę gwarancyjną. Na błędy biura nie mogą sobie zatem pozwolić firmy ani małe, ani średnie, ani duże. W przypadku pierwszych – błąd biura i zbyt niska suma gwarancyjna może oznaczać bankructwo. W firmie średniej może doprowadzić do braku płynności finansowej i dużych strat, natomiast największym zagrożeniem dla firm dużych jest utrata reputacji.

Tak samo dzieje się w przypadku wielu mniejszych błędów popełnianych przez doradców. Aby się przed tym zabezpieczyć, przed zawarciem umowy warto sprawdzić, ile wynosi ubezpieczenie OC doradcy. Biura księgowe i doradców wykupują dodatkowe polisy, które mogą zabezpieczyć interesy ich klientów w przypadku nieprawidłowości, małych na to jednak nie stać. Warto wziąć to pod uwagę „przed”, a nie „po” fakcie.

W GRUPIE TANIEJ
Ubezpieczyciel, mając gwarancję, że jego polisy kupi określona liczba klientów, jest w stanie znacznie obniżyć cenę, bo ryzyko rozkłada się na większą grupę osób. Poza tym takie polisy kupuje większość osób działających w danej branży, więc towarzystwo ma dokładną informację o liczbie szkód. W przypadku braku programu część osób trafia do jednego towarzystwa, część do drugiego, a część do trzeciego. Żadne z towarzystw nie ma pełnego obrazu rynku i uwzględnia to stosując wyższą marżę na ryzyko.

Marcin Jaworski
Współpraca Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA