REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest sposób na tańsze polisy OC dla doradców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Samorządy zawodowe mogą wynegocjować znacznie lepsze warunki zakupu polis odpowiedzialności cywilnej. Dzięki temu można mieć polisy z limitem wyższym niż minimalny.
 
Księgowi czy biegli rewidenci to jedna z niewielu grup zawodowych, które przepłacają za swoje polisy OC zawodowego. Każda firma musi ubezpieczać się indywidualnie, bo nie ma programu grupowego, jakie stworzyli sobie np. adwokaci, radcowie prawni czy doradcy podatkowi.

– Polisa w formie programu grupowego zorganizowanego przy jakieś izbie czy stowarzyszeniu może dać oszczędności rzędu 30-50 proc. od tej kupowanej przez pojedyncze podmioty na wolnym rynku – mówi Grzegorz Modliszewski, z STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Tym bardziej że konkurencja nie jest duża, bo niewielu ubezpieczycieli jest chętnych do wystawiania polis dla podmiotów prowadzących usługowo księgi rachunkowe czy doradztwa podatkowego. Obecnie polisa obowiązkowa dla biur rachunkowych może kosztować w granicach 500- -600 zł rocznie przy sumie gwarancyjnej 10 tys. euro. Jeśli biuro prowadzi też doradztwo podatkowe, suma gwarancyjna rośnie do 15 tys. euro, a wraz z nią cena: do około 900 zł. Stawki zależą od sumy gwarancyjnej, wielkości firmy, jej obrotów, doświadczenia, szkodowości czy profilu działalności.

Gdyby istniał program grupowy, łatwiej można byłoby uzyskać nie tylko niższe ceny na polisy na minimalne sumy, ale też wprowadzić możliwość łatwego wykupienia polisy na wyższe sumy gwarancyjne.

Dodatkowe bonusy

Na przykład radcy prawni w podstawowej ofercie wynegocjowanej przez Krajową Izbę Radców Prawnych mają sumę 100 tys. euro (podczas gdy minimalna suma wymagana rozporządzeniem to 50 tys. euro) za ok. 180 zł rocznie. Chętni mogą łatwo wykupić dodatkowe polisy, z jeszcze wyższym limitem. Na przykład dodatkowe 350 tys. zł limit kosztuje 380 zł. Nieco inaczej wygląda program zorganizowany przez Krajową Radę Doradców Podatkowych dla doradców podatkowych, którzy za 600 zł rocznie mogą kupić polisę z limitem 10 tys. euro (więc minimalnym wymaganym przez ustawę). Jeśli chcą ją go podwyższyć o 100 tys. zł (czyli o około 25 tys. euro), trzeba dopłacić 1200 zł.

Dodatkowo taki program to jednocześnie szansa dla towarzystwa na pozyskanie klientów na inne polis, a dla tych drugich zniżki. Na przykład KIRP wynegocjowała z PZU (który wystawia polisy OC) 10 proc. zniżek na ubezpieczenia mieszkań czy pakietu ubezpieczenia firm Doradca.

Dobrze u brokera

Jak zorganizować takie programy? Najlepiej skorzystać z usług brokera ubezpieczeniowego, który, mając pełnomocnictwo jakiejś organizacji środowiskowej, opracuje program i zwróci się z ofertami do towarzystw. Dla klienta przygotowanie takiej oferty jest bezpłatne. Broker dostaje prowizję dopiero od zawartej umowy i płaci ją towarzystwo. Do czasu jej podpisania pośrednik ryzykuje, że nakłady poniesione na przygotowanie programu nie przyniosą mu zysku. A pracy jest sporo, bo oprócz opracowania warunków trzeba przygotować akcję promocyjną w środowisku, żeby namówić możliwie dużą liczbę osób. Oferty przygotowane przez towarzystwa zawierają różne opcje cenowe, w zależności od liczby osób, które przystąpią do programu.

Niewystarczające kwoty

Sumy gwarancyjne w przypadku doradców podatkowych i biur rachunkowych wynoszące 10 tys. euro za zdarzenie są niewystarczające. W przypadku dość dużego jednego błędu biura lub doradcy straty klienta mogą znacznie przewyższać sumę gwarancyjną. Na błędy biura nie mogą sobie zatem pozwolić firmy ani małe, ani średnie, ani duże. W przypadku pierwszych – błąd biura i zbyt niska suma gwarancyjna może oznaczać bankructwo. W firmie średniej może doprowadzić do braku płynności finansowej i dużych strat, natomiast największym zagrożeniem dla firm dużych jest utrata reputacji.

Tak samo dzieje się w przypadku wielu mniejszych błędów popełnianych przez doradców. Aby się przed tym zabezpieczyć, przed zawarciem umowy warto sprawdzić, ile wynosi ubezpieczenie OC doradcy. Biura księgowe i doradców wykupują dodatkowe polisy, które mogą zabezpieczyć interesy ich klientów w przypadku nieprawidłowości, małych na to jednak nie stać. Warto wziąć to pod uwagę „przed”, a nie „po” fakcie.

W GRUPIE TANIEJ
Ubezpieczyciel, mając gwarancję, że jego polisy kupi określona liczba klientów, jest w stanie znacznie obniżyć cenę, bo ryzyko rozkłada się na większą grupę osób. Poza tym takie polisy kupuje większość osób działających w danej branży, więc towarzystwo ma dokładną informację o liczbie szkód. W przypadku braku programu część osób trafia do jednego towarzystwa, część do drugiego, a część do trzeciego. Żadne z towarzystw nie ma pełnego obrazu rynku i uwzględnia to stosując wyższą marżę na ryzyko.

Marcin Jaworski
Współpraca Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA