REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm. Nowa ulga rodzinna od przyszłego roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rodzice będą mogli odliczyć od podatku 120 zł na każde wychowywane dziecko. Taki kształt ulgi rodzinnej zaproponowany przez Prawo i Sprawiedliwość pozytywnie zaopiniowała sejmowa Komisja Finansów Publicznych.

Zmiana prawa

W trakcie prac nad zmianami w PIT pojawiło się kilka wersji ulg dla rodzin wychowujących dzieci. Zgodnie z przedłożeniem rządowym rodzice z co najmniej trójką dzieci mieli odliczać od podatku równowartość kwoty zmniejszającej podatek (zgodnie z projektem ustawy kwota ta w 2007 roku ma wynieść 572,54 zł). Ulga przysługiwałaby na każde dziecko. W trakcie prac nad ustawą pojawiły się nowe propozycje ulgi. Platforma Obywatelska chciała, aby prawo do odliczenia w wysokości 50 zł na pierwsze dziecko i 100 zł na każde kolejne było niezależne od liczby dzieci. Ostatecznie, podczas głosowania poprawek w Komisji Finansów Publicznych zwyciężyła wersja PiS, zgodnie z którą rodzice będą mogli odliczyć od podatku kwotę 120 zł na każde dziecko.

Bez ograniczenia

Przewodnicząca Komisji Finansów Publicznych Aleksandra Natalli-Świat przyznaje, że ulga jest niewielka, ale za to skorzystają z niej wszyscy. W przepisie nie określono bowiem liczby dzieci uprawniającej do skorzystania z odliczenia. Ograniczenie takie zawarte było w pierwotnym projekcie nowelizacji. Zgodnie z brzmieniem przyjętej przez komisję zmiany, odliczeniu będzie podlegała kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i kwoty 120 zł. Rodzina z dwójką dzieci będzie więc mogła odliczyć w zeznaniu rocznym kwotę 240 zł, z trójką – 360 zł itd.

– Takie rozwiązanie jest bardziej sprawiedliwe. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdzie rodziny z jednym lub dwójką dzieci są w gorszej sytuacji materialnej niż rodziny wielodzietne – wyjaśnia przewodnicząca Komisji Finansów Publicznych. Mieliśmy wybór: albo znacząca pomoc, ale tylko dla rodzin wielodzietnych, albo niższa ulga dla wszystkich. Ulga zawarta w projekcie rządowym miała jeszcze jedną wadę. Nie mogłyby z niej w pełni skorzystać rodziny uzyskujące bardzo niskie dochody, ponieważ nie miałyby z czego tej ulgi odliczyć – dodaje Aleksandra Natalli-Świat.

Pierwotnie zaprojektowanej uldze zarzucano, że nie będzie ona wsparciem dla najuboższych, lecz promowaniem rodzin wielodzietnych. Przyjęta propozycja na pewno takiego efektu mieć nie będzie, ale nie będzie także miała charakteru pomocy państwa dla rodzin najuboższych, czy też wspierania rodziny przez system podatkowy. Jeżeli rocznie rodzina z jednym dzieckiem będzie mogła odliczyć 120 zł, to oznacza to 10 zł w skali miesiąca.

Ministerstwo Finansów poparło kształt ulgi zaproponowanej przez PiS z uwagi na to, że nie powinna ona rodzić większych obciążeń dla budżetu niż ulga zaproponowana przez rząd.

Skutki dla budżetu

– Skutki finansowe dla budżetu ulgi rodzinnej w formule zaproponowanej przez PiS będą takie same jak w przypadku ulgi zawartej w przedłożeniu rządowym – ocenia minister Jarosław Neneman. Koszt wprowadzenia ulgi rodzinnej ma kosztować budżet ok. 700-800 mln zł.

Warto podkreślić, że z ulgi będzie można pierwszy raz skorzystać, dokonując rozliczeń za 2007 rok. Oznacza to, że jej wprowadzenie będzie miało wpływ na zmniejszenie dochodów fiskusa z podatku dochodowego od osób fizycznych w roku budżetowym 2008, a nie w 2007.

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA