REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm. Nowa ulga rodzinna od przyszłego roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rodzice będą mogli odliczyć od podatku 120 zł na każde wychowywane dziecko. Taki kształt ulgi rodzinnej zaproponowany przez Prawo i Sprawiedliwość pozytywnie zaopiniowała sejmowa Komisja Finansów Publicznych.

Zmiana prawa

W trakcie prac nad zmianami w PIT pojawiło się kilka wersji ulg dla rodzin wychowujących dzieci. Zgodnie z przedłożeniem rządowym rodzice z co najmniej trójką dzieci mieli odliczać od podatku równowartość kwoty zmniejszającej podatek (zgodnie z projektem ustawy kwota ta w 2007 roku ma wynieść 572,54 zł). Ulga przysługiwałaby na każde dziecko. W trakcie prac nad ustawą pojawiły się nowe propozycje ulgi. Platforma Obywatelska chciała, aby prawo do odliczenia w wysokości 50 zł na pierwsze dziecko i 100 zł na każde kolejne było niezależne od liczby dzieci. Ostatecznie, podczas głosowania poprawek w Komisji Finansów Publicznych zwyciężyła wersja PiS, zgodnie z którą rodzice będą mogli odliczyć od podatku kwotę 120 zł na każde dziecko.

Bez ograniczenia

Przewodnicząca Komisji Finansów Publicznych Aleksandra Natalli-Świat przyznaje, że ulga jest niewielka, ale za to skorzystają z niej wszyscy. W przepisie nie określono bowiem liczby dzieci uprawniającej do skorzystania z odliczenia. Ograniczenie takie zawarte było w pierwotnym projekcie nowelizacji. Zgodnie z brzmieniem przyjętej przez komisję zmiany, odliczeniu będzie podlegała kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i kwoty 120 zł. Rodzina z dwójką dzieci będzie więc mogła odliczyć w zeznaniu rocznym kwotę 240 zł, z trójką – 360 zł itd.

– Takie rozwiązanie jest bardziej sprawiedliwe. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdzie rodziny z jednym lub dwójką dzieci są w gorszej sytuacji materialnej niż rodziny wielodzietne – wyjaśnia przewodnicząca Komisji Finansów Publicznych. Mieliśmy wybór: albo znacząca pomoc, ale tylko dla rodzin wielodzietnych, albo niższa ulga dla wszystkich. Ulga zawarta w projekcie rządowym miała jeszcze jedną wadę. Nie mogłyby z niej w pełni skorzystać rodziny uzyskujące bardzo niskie dochody, ponieważ nie miałyby z czego tej ulgi odliczyć – dodaje Aleksandra Natalli-Świat.

Pierwotnie zaprojektowanej uldze zarzucano, że nie będzie ona wsparciem dla najuboższych, lecz promowaniem rodzin wielodzietnych. Przyjęta propozycja na pewno takiego efektu mieć nie będzie, ale nie będzie także miała charakteru pomocy państwa dla rodzin najuboższych, czy też wspierania rodziny przez system podatkowy. Jeżeli rocznie rodzina z jednym dzieckiem będzie mogła odliczyć 120 zł, to oznacza to 10 zł w skali miesiąca.

Ministerstwo Finansów poparło kształt ulgi zaproponowanej przez PiS z uwagi na to, że nie powinna ona rodzić większych obciążeń dla budżetu niż ulga zaproponowana przez rząd.

Skutki dla budżetu

– Skutki finansowe dla budżetu ulgi rodzinnej w formule zaproponowanej przez PiS będą takie same jak w przypadku ulgi zawartej w przedłożeniu rządowym – ocenia minister Jarosław Neneman. Koszt wprowadzenia ulgi rodzinnej ma kosztować budżet ok. 700-800 mln zł.

Warto podkreślić, że z ulgi będzie można pierwszy raz skorzystać, dokonując rozliczeń za 2007 rok. Oznacza to, że jej wprowadzenie będzie miało wpływ na zmniejszenie dochodów fiskusa z podatku dochodowego od osób fizycznych w roku budżetowym 2008, a nie w 2007.

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA