REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy coraz częściej zadają fiskusowi pytania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z sondy GP przeprowadzonej w izbach skarbowych wynika, że w I półroczu 2006 roku urzędy skarbowe w Polsce wydały 30 642 wiążące interpretacje podatkowe. W analogicznym okresie 2005 roku postanowień tych było mniej - 29 893. Oznacza to, że podatnicy coraz częściej zadają pytania fiskusowi.


Wzrasta zainteresowanie

Najczęściej pytania dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych (ok. 40 proc. wszystkich pytań), VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, a także podatku od czynności cywilnoprawnych.

Instytucja wiążących interpretacji funkcjonuje od 1 stycznia 2005 r. Otrzymanie interpretacji z organu podatkowego chroni podatnika przed konsekwencjami niewłaściwego zastosowania często niejasnych przepisów. Trudno się więc dziwić, że podatnicy coraz częściej występują z wnioskami o wydanie wiążących interpretacji.

– W województwie łódzkim w I półroczu 2006 roku wydano łącznie 2148 postanowień, z czego 1868 rozstrzygało sprawę merytorycznie, a 280 pozostało bez rozpatrzenia – wyjaśnia Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Podobnie sytuacja przedstawia się w pozostałych województwach. Różnią się jedynie dane dotyczące składanych wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia i wydanych interpretacji.

Z danych Andrzeja Kulmatyckiego z Izby Skarbowej w Warszawie wynika, że naczelnicy urzędów skarbowych województwa mazowieckiego w I półroczu 2006 roku wydali 5853 postanowienia, w tym 985 o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia.

– Głównym powodem pozostawienia sprawy bez rozpatrzenia jest to, że wniosek składa podmiot nieuprawniony (191 przypadków). Często wniosek nie dotyczy prawa podatkowego (84 przypadki). Zdarza się też, że nie uzupełniono wniosku, mimo prawidłowego wezwania do uzupełnienia (710 przypadków) – podkreśla Andrzej Kulmatycki. Na takie same powody wskazywali w rozmowie z GP inni przedstawiciele izb skarbowych.

60 352 wiążące interpretacje podatkowe wydały w 2005 roku organy podatkowe

Potrzebny poprawny wniosek

Formuła uzyskania wiążącej interpretacji wydawać by się mogła prosta, ale niestety taka nie jest. W praktyce podatnicy mają wiele problemów z prawidłowym napisaniem wniosku. Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podkreśliła, że ponad 50 proc. wniosków o wydanie wiążących interpretacji prawa podatkowego zawiera braki i błędy, które skutkują wezwaniem do uzupełnienia wniosku. Tak duża liczba błędnych wniosków nie pojawia się na szczęście w każdym województwie.

– Liczba wniosków, które wymagają uzupełnienia, jest stosunkowo niewielka, stanowi 12,28 proc. złożonych dokumentów – twierdzi Marcin Zakościelny z Izby Skarbowej w Lublinie.

Mimo jasnych regulacji dotyczących tego, co powinien zawierać wniosek o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej, podatnicy zapominają o podstawowych jego elementach. To niestety skutkuje wydłużeniem czasu oczekiwania na interpretację lub pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia przez organ skarbowy.

Za błędy płaci podatnik

– Głównymi błędami stwierdzonymi w składanych wnioskach były m.in. brak wyczerpującego opisu stanu faktycznego, którego dotyczy zapytanie, czy wnoszenie pytań dotyczących interpretacji przepisów niestanowiących przepisów prawa podatkowego – wskazała Violetta Szczepankowska z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie dodała do tej listy jeszcze brak opłaty skarbowej na składanych wnioskach.

– Brak oświadczenia, że w sprawie, której dotyczył wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym – błąd ten stanowił średnio ok. 25 proc. wszystkich nieprawidłowości – wynika z informacji Małgorzaty Brzozy z Izby Skarbowej w Szczecinie.

Każdy, kto zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji, powinien zatem zadbać o jego prawidłowe napisanie i uwzględnienie wszystkich wymaganych elementów. Tylko wtedy będzie można otrzymać interpretację, która zapewni podatnikowi ochronę.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA