REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy coraz częściej zadają fiskusowi pytania

REKLAMA

Z sondy GP przeprowadzonej w izbach skarbowych wynika, że w I półroczu 2006 roku urzędy skarbowe w Polsce wydały 30 642 wiążące interpretacje podatkowe. W analogicznym okresie 2005 roku postanowień tych było mniej - 29 893. Oznacza to, że podatnicy coraz częściej zadają pytania fiskusowi.


Wzrasta zainteresowanie

Najczęściej pytania dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych (ok. 40 proc. wszystkich pytań), VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, a także podatku od czynności cywilnoprawnych.

Instytucja wiążących interpretacji funkcjonuje od 1 stycznia 2005 r. Otrzymanie interpretacji z organu podatkowego chroni podatnika przed konsekwencjami niewłaściwego zastosowania często niejasnych przepisów. Trudno się więc dziwić, że podatnicy coraz częściej występują z wnioskami o wydanie wiążących interpretacji.

– W województwie łódzkim w I półroczu 2006 roku wydano łącznie 2148 postanowień, z czego 1868 rozstrzygało sprawę merytorycznie, a 280 pozostało bez rozpatrzenia – wyjaśnia Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Podobnie sytuacja przedstawia się w pozostałych województwach. Różnią się jedynie dane dotyczące składanych wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia i wydanych interpretacji.

Z danych Andrzeja Kulmatyckiego z Izby Skarbowej w Warszawie wynika, że naczelnicy urzędów skarbowych województwa mazowieckiego w I półroczu 2006 roku wydali 5853 postanowienia, w tym 985 o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia.

– Głównym powodem pozostawienia sprawy bez rozpatrzenia jest to, że wniosek składa podmiot nieuprawniony (191 przypadków). Często wniosek nie dotyczy prawa podatkowego (84 przypadki). Zdarza się też, że nie uzupełniono wniosku, mimo prawidłowego wezwania do uzupełnienia (710 przypadków) – podkreśla Andrzej Kulmatycki. Na takie same powody wskazywali w rozmowie z GP inni przedstawiciele izb skarbowych.

60 352 wiążące interpretacje podatkowe wydały w 2005 roku organy podatkowe

Potrzebny poprawny wniosek

Formuła uzyskania wiążącej interpretacji wydawać by się mogła prosta, ale niestety taka nie jest. W praktyce podatnicy mają wiele problemów z prawidłowym napisaniem wniosku. Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podkreśliła, że ponad 50 proc. wniosków o wydanie wiążących interpretacji prawa podatkowego zawiera braki i błędy, które skutkują wezwaniem do uzupełnienia wniosku. Tak duża liczba błędnych wniosków nie pojawia się na szczęście w każdym województwie.

– Liczba wniosków, które wymagają uzupełnienia, jest stosunkowo niewielka, stanowi 12,28 proc. złożonych dokumentów – twierdzi Marcin Zakościelny z Izby Skarbowej w Lublinie.

Mimo jasnych regulacji dotyczących tego, co powinien zawierać wniosek o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej, podatnicy zapominają o podstawowych jego elementach. To niestety skutkuje wydłużeniem czasu oczekiwania na interpretację lub pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia przez organ skarbowy.

Za błędy płaci podatnik

– Głównymi błędami stwierdzonymi w składanych wnioskach były m.in. brak wyczerpującego opisu stanu faktycznego, którego dotyczy zapytanie, czy wnoszenie pytań dotyczących interpretacji przepisów niestanowiących przepisów prawa podatkowego – wskazała Violetta Szczepankowska z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie dodała do tej listy jeszcze brak opłaty skarbowej na składanych wnioskach.

– Brak oświadczenia, że w sprawie, której dotyczył wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym – błąd ten stanowił średnio ok. 25 proc. wszystkich nieprawidłowości – wynika z informacji Małgorzaty Brzozy z Izby Skarbowej w Szczecinie.

Każdy, kto zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji, powinien zatem zadbać o jego prawidłowe napisanie i uwzględnienie wszystkich wymaganych elementów. Tylko wtedy będzie można otrzymać interpretację, która zapewni podatnikowi ochronę.


Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA