REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy coraz częściej zadają fiskusowi pytania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z sondy GP przeprowadzonej w izbach skarbowych wynika, że w I półroczu 2006 roku urzędy skarbowe w Polsce wydały 30 642 wiążące interpretacje podatkowe. W analogicznym okresie 2005 roku postanowień tych było mniej - 29 893. Oznacza to, że podatnicy coraz częściej zadają pytania fiskusowi.


Wzrasta zainteresowanie

Najczęściej pytania dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych (ok. 40 proc. wszystkich pytań), VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, a także podatku od czynności cywilnoprawnych.

Instytucja wiążących interpretacji funkcjonuje od 1 stycznia 2005 r. Otrzymanie interpretacji z organu podatkowego chroni podatnika przed konsekwencjami niewłaściwego zastosowania często niejasnych przepisów. Trudno się więc dziwić, że podatnicy coraz częściej występują z wnioskami o wydanie wiążących interpretacji.

– W województwie łódzkim w I półroczu 2006 roku wydano łącznie 2148 postanowień, z czego 1868 rozstrzygało sprawę merytorycznie, a 280 pozostało bez rozpatrzenia – wyjaśnia Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Podobnie sytuacja przedstawia się w pozostałych województwach. Różnią się jedynie dane dotyczące składanych wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia i wydanych interpretacji.

Z danych Andrzeja Kulmatyckiego z Izby Skarbowej w Warszawie wynika, że naczelnicy urzędów skarbowych województwa mazowieckiego w I półroczu 2006 roku wydali 5853 postanowienia, w tym 985 o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia.

– Głównym powodem pozostawienia sprawy bez rozpatrzenia jest to, że wniosek składa podmiot nieuprawniony (191 przypadków). Często wniosek nie dotyczy prawa podatkowego (84 przypadki). Zdarza się też, że nie uzupełniono wniosku, mimo prawidłowego wezwania do uzupełnienia (710 przypadków) – podkreśla Andrzej Kulmatycki. Na takie same powody wskazywali w rozmowie z GP inni przedstawiciele izb skarbowych.

60 352 wiążące interpretacje podatkowe wydały w 2005 roku organy podatkowe

Potrzebny poprawny wniosek

Formuła uzyskania wiążącej interpretacji wydawać by się mogła prosta, ale niestety taka nie jest. W praktyce podatnicy mają wiele problemów z prawidłowym napisaniem wniosku. Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podkreśliła, że ponad 50 proc. wniosków o wydanie wiążących interpretacji prawa podatkowego zawiera braki i błędy, które skutkują wezwaniem do uzupełnienia wniosku. Tak duża liczba błędnych wniosków nie pojawia się na szczęście w każdym województwie.

– Liczba wniosków, które wymagają uzupełnienia, jest stosunkowo niewielka, stanowi 12,28 proc. złożonych dokumentów – twierdzi Marcin Zakościelny z Izby Skarbowej w Lublinie.

Mimo jasnych regulacji dotyczących tego, co powinien zawierać wniosek o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej, podatnicy zapominają o podstawowych jego elementach. To niestety skutkuje wydłużeniem czasu oczekiwania na interpretację lub pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia przez organ skarbowy.

Za błędy płaci podatnik

– Głównymi błędami stwierdzonymi w składanych wnioskach były m.in. brak wyczerpującego opisu stanu faktycznego, którego dotyczy zapytanie, czy wnoszenie pytań dotyczących interpretacji przepisów niestanowiących przepisów prawa podatkowego – wskazała Violetta Szczepankowska z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie dodała do tej listy jeszcze brak opłaty skarbowej na składanych wnioskach.

– Brak oświadczenia, że w sprawie, której dotyczył wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym – błąd ten stanowił średnio ok. 25 proc. wszystkich nieprawidłowości – wynika z informacji Małgorzaty Brzozy z Izby Skarbowej w Szczecinie.

Każdy, kto zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji, powinien zatem zadbać o jego prawidłowe napisanie i uwzględnienie wszystkich wymaganych elementów. Tylko wtedy będzie można otrzymać interpretację, która zapewni podatnikowi ochronę.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA