REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy coraz częściej zadają fiskusowi pytania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z sondy GP przeprowadzonej w izbach skarbowych wynika, że w I półroczu 2006 roku urzędy skarbowe w Polsce wydały 30 642 wiążące interpretacje podatkowe. W analogicznym okresie 2005 roku postanowień tych było mniej - 29 893. Oznacza to, że podatnicy coraz częściej zadają pytania fiskusowi.


Wzrasta zainteresowanie

Najczęściej pytania dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych (ok. 40 proc. wszystkich pytań), VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, a także podatku od czynności cywilnoprawnych.

Instytucja wiążących interpretacji funkcjonuje od 1 stycznia 2005 r. Otrzymanie interpretacji z organu podatkowego chroni podatnika przed konsekwencjami niewłaściwego zastosowania często niejasnych przepisów. Trudno się więc dziwić, że podatnicy coraz częściej występują z wnioskami o wydanie wiążących interpretacji.

– W województwie łódzkim w I półroczu 2006 roku wydano łącznie 2148 postanowień, z czego 1868 rozstrzygało sprawę merytorycznie, a 280 pozostało bez rozpatrzenia – wyjaśnia Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Podobnie sytuacja przedstawia się w pozostałych województwach. Różnią się jedynie dane dotyczące składanych wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia i wydanych interpretacji.

Z danych Andrzeja Kulmatyckiego z Izby Skarbowej w Warszawie wynika, że naczelnicy urzędów skarbowych województwa mazowieckiego w I półroczu 2006 roku wydali 5853 postanowienia, w tym 985 o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia.

– Głównym powodem pozostawienia sprawy bez rozpatrzenia jest to, że wniosek składa podmiot nieuprawniony (191 przypadków). Często wniosek nie dotyczy prawa podatkowego (84 przypadki). Zdarza się też, że nie uzupełniono wniosku, mimo prawidłowego wezwania do uzupełnienia (710 przypadków) – podkreśla Andrzej Kulmatycki. Na takie same powody wskazywali w rozmowie z GP inni przedstawiciele izb skarbowych.

60 352 wiążące interpretacje podatkowe wydały w 2005 roku organy podatkowe

Potrzebny poprawny wniosek

Formuła uzyskania wiążącej interpretacji wydawać by się mogła prosta, ale niestety taka nie jest. W praktyce podatnicy mają wiele problemów z prawidłowym napisaniem wniosku. Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podkreśliła, że ponad 50 proc. wniosków o wydanie wiążących interpretacji prawa podatkowego zawiera braki i błędy, które skutkują wezwaniem do uzupełnienia wniosku. Tak duża liczba błędnych wniosków nie pojawia się na szczęście w każdym województwie.

– Liczba wniosków, które wymagają uzupełnienia, jest stosunkowo niewielka, stanowi 12,28 proc. złożonych dokumentów – twierdzi Marcin Zakościelny z Izby Skarbowej w Lublinie.

Mimo jasnych regulacji dotyczących tego, co powinien zawierać wniosek o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej, podatnicy zapominają o podstawowych jego elementach. To niestety skutkuje wydłużeniem czasu oczekiwania na interpretację lub pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia przez organ skarbowy.

Za błędy płaci podatnik

– Głównymi błędami stwierdzonymi w składanych wnioskach były m.in. brak wyczerpującego opisu stanu faktycznego, którego dotyczy zapytanie, czy wnoszenie pytań dotyczących interpretacji przepisów niestanowiących przepisów prawa podatkowego – wskazała Violetta Szczepankowska z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie dodała do tej listy jeszcze brak opłaty skarbowej na składanych wnioskach.

– Brak oświadczenia, że w sprawie, której dotyczył wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym – błąd ten stanowił średnio ok. 25 proc. wszystkich nieprawidłowości – wynika z informacji Małgorzaty Brzozy z Izby Skarbowej w Szczecinie.

Każdy, kto zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji, powinien zatem zadbać o jego prawidłowe napisanie i uwzględnienie wszystkich wymaganych elementów. Tylko wtedy będzie można otrzymać interpretację, która zapewni podatnikowi ochronę.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA