REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt: niejasne przepisy

REKLAMA

Nowe regulacje, choć mają obowiązywać od 2008 roku, już budzą kontrowersje. Nie wiadomo, kiedy podatnicy rozpoczynający działalność utracą prawo do stosowania ryczałtu. Są wątpliwości, czy zmiana rozliczeń będzie następować od następnego miesiąca czy roku. Senat powinien zaproponować doprecyzowanie niejasnych nowych regulacji


Wprowadzone niedawno przez Sejm zmiany w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym już teraz budzą kontrowersje. Obniżony został limit przychodów uprawniających do korzystania z tej formy opodatkowania z 250 tys. euro do 150 tys. euro. Zmieniono też przepisy dotyczące utraty prawa do ryczałtu i przejścia na ogólne zasady płacenia PIT po przekroczeniu tego limitu. I właśnie regulując tę ostatnią kwestię, Sejm wykazał się niekonsekwencją.

Kontrowersyjne regulacje

Obecnie podatnik, który przekroczy ustawowy limit przychodów uprawniających do ryczałtu, korzysta z tej formy opodatkowania do końca roku podatkowego. Po zmianach na ogólne zasady rozliczeń podatnik będzie musiał przejść już od następnego miesiąca, po miesiącu, w którym uzyskał przychody w wysokości powodującej utratę prawa do ryczałtu. Problem jednak w tym, że Sejm, uchwalając te przepisy, pozostawił jednocześnie w ustawie o ryczałcie art. 6 ust. 4 pkt 2, zgodnie z którym podatnicy, którzy rozpoczynają wykonywanie działalności w roku podatkowym, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu bez względu na wysokość przychodów.
– Pozostawienie w dotychczasowym brzmieniu tego przepisu wskazywałoby na to, że podatnicy rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego, bez względu na osiągane przychody, będą mogli do końca roku korzystać z ryczałtu – ocenia Elżbieta Lutow, ekspert ds. podatków Związku Rzemiosła Polskiego.
Podobne konsekwencje dostrzega Krzysztof Komorniczak, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
– Sejm, nowelizując ustawę, pozostawił w art. 6 ust. 4 pkt 2 sformułowanie „bez względu na wysokość przychodów”. Można więc wnioskować, że jego intencją było wyłączenie stosowania nowych przepisów o obligatoryjnej zmianie formy rozliczania podatku po przekroczeniu kwoty 150 tys. euro przychodu, w stosunku do podatników rozpoczynających wykonywanie działalności gospodarczej.

Dylemat podatników

Nowelizacja przewidująca wspomniane zmiany w ryczałcie ma wejść w życie w 2008 roku. Gdyby tak się stało, z niejasną sytuacją prawną musieliby się zmagać podatnicy, którzy działalność rozpoczęli w trakcie roku podatkowego i w tym samym roku przekroczyli limit przychodów, tracąc prawo do opodatkowania ryczałtem. W takim wypadku nie będzie jasne, czy będą mogli pozostać na ryczałcie do końca roku zgodnie z dotychczasowym art. 6 ust. 4 pkt 2, czy też będą musieli opłacać PIT na zasadach ogólnych już od następnego miesiąca.
– Znowelizowane przepisy rzeczywiście mogą budzić kontrowersje – ocenia Elżbieta Lutow.
– Sądzę jednak, że art. 6 ust. 4 pkt 2 trzeba czytać łącznie z nowym ust. 6 i 7 art. 8, który mówi, że podatnik traci prawo do ryczałtu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym jego przychody przekroczą limit 150 tys. euro. Powinno to dotyczyć także przedsiębiorców rozpoczynających działalność. Oczywiście sytuacja byłaby mniej skomplikowana, gdyby łącznie z wprowadzeniem nowych przepisów doprecyzowano także art. 6 ust. 4 pkt 2, usuwając z niego wyrażenie „bez względu na wysokość przychodów” – dodaje Elżbieta Lutow. W opinii naszej rozmówczyni podczas prac nad nowelizacją intencją ustawodawcy było wyłączenie stosowania ryczałtu w stosunku do wszystkich przedsiębiorców przekraczających wskazany limit przychodów.
Zdaniem Krzysztofa Komorniczaka przyjęcie przez Sejm regulacji w obecnym kształcie uprawnia do stwierdzenia, że przepisy dotyczące obligatoryjnej zmiany formy rozliczenia podatku dotyczą jedynie podatników, którzy już prowadzą działalność.
– Oznaczałoby to, że tylko do nich odnosić się będzie nakaz rozliczania podatku na zasadach ogólnych już w miesiącu następującym po miesiącu, w którym przekroczyli ustawowy limit, zaś przedsiębiorcy rozpoczynający działalność będą mogli rozliczać się w formie ryczałtu do końca roku bez względu na wysokość przychodów – wyjaśnia nasz rozmówca.

Rozróżnienie podatników

Interpretację przepisów, która łagodniej traktuje osoby dopiero rozpoczynające wykonywanie działalności, pochwala prof. dr hab. Artur Nowak-Far, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.
– Obowiązek przejścia na zasady ogólne od następnego miesiąca powinien dotyczyć jedynie podmiotów kontynuujących działalność opodatkowaną ryczałem, natomiast przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczęli wykonywanie działalności, powinni mieć prawo do korzystania z ryczałtu do końca roku podatkowego – twierdzi nasz rozmówca.
Profesor Artur Nowak-Far zwraca jednak uwagę na niejasność przyjętych przez Sejm regulacji.
– Stwarzają one pole do sprzecznych interpretacji. Jest to winą prawodawcy, który powinien nową konstrukcję ryczałtu wyraźnie opisać – podsumowuje nasz rozmówca.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

POSTULUJEMY
Senat powinien zaproponować zmiany mające na celu jednoznaczne określenie, kiedy po wejściu nowych przepisów podatnik utraci prawo do stosowania ryczałtu. Gdyby nie doszło do sprecyzowania niejasnych przepisów w trakcie obecnego procesu legislacyjnego, powinny zostać znowelizowane przez Sejm przed wejściem ich w życie w 2008 roku.



Magdalena Majkowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA