REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt: niejasne przepisy

REKLAMA

Nowe regulacje, choć mają obowiązywać od 2008 roku, już budzą kontrowersje. Nie wiadomo, kiedy podatnicy rozpoczynający działalność utracą prawo do stosowania ryczałtu. Są wątpliwości, czy zmiana rozliczeń będzie następować od następnego miesiąca czy roku. Senat powinien zaproponować doprecyzowanie niejasnych nowych regulacji


Wprowadzone niedawno przez Sejm zmiany w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym już teraz budzą kontrowersje. Obniżony został limit przychodów uprawniających do korzystania z tej formy opodatkowania z 250 tys. euro do 150 tys. euro. Zmieniono też przepisy dotyczące utraty prawa do ryczałtu i przejścia na ogólne zasady płacenia PIT po przekroczeniu tego limitu. I właśnie regulując tę ostatnią kwestię, Sejm wykazał się niekonsekwencją.

Kontrowersyjne regulacje

Obecnie podatnik, który przekroczy ustawowy limit przychodów uprawniających do ryczałtu, korzysta z tej formy opodatkowania do końca roku podatkowego. Po zmianach na ogólne zasady rozliczeń podatnik będzie musiał przejść już od następnego miesiąca, po miesiącu, w którym uzyskał przychody w wysokości powodującej utratę prawa do ryczałtu. Problem jednak w tym, że Sejm, uchwalając te przepisy, pozostawił jednocześnie w ustawie o ryczałcie art. 6 ust. 4 pkt 2, zgodnie z którym podatnicy, którzy rozpoczynają wykonywanie działalności w roku podatkowym, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu bez względu na wysokość przychodów.
– Pozostawienie w dotychczasowym brzmieniu tego przepisu wskazywałoby na to, że podatnicy rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego, bez względu na osiągane przychody, będą mogli do końca roku korzystać z ryczałtu – ocenia Elżbieta Lutow, ekspert ds. podatków Związku Rzemiosła Polskiego.
Podobne konsekwencje dostrzega Krzysztof Komorniczak, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
– Sejm, nowelizując ustawę, pozostawił w art. 6 ust. 4 pkt 2 sformułowanie „bez względu na wysokość przychodów”. Można więc wnioskować, że jego intencją było wyłączenie stosowania nowych przepisów o obligatoryjnej zmianie formy rozliczania podatku po przekroczeniu kwoty 150 tys. euro przychodu, w stosunku do podatników rozpoczynających wykonywanie działalności gospodarczej.

Dylemat podatników

Nowelizacja przewidująca wspomniane zmiany w ryczałcie ma wejść w życie w 2008 roku. Gdyby tak się stało, z niejasną sytuacją prawną musieliby się zmagać podatnicy, którzy działalność rozpoczęli w trakcie roku podatkowego i w tym samym roku przekroczyli limit przychodów, tracąc prawo do opodatkowania ryczałtem. W takim wypadku nie będzie jasne, czy będą mogli pozostać na ryczałcie do końca roku zgodnie z dotychczasowym art. 6 ust. 4 pkt 2, czy też będą musieli opłacać PIT na zasadach ogólnych już od następnego miesiąca.
– Znowelizowane przepisy rzeczywiście mogą budzić kontrowersje – ocenia Elżbieta Lutow.
– Sądzę jednak, że art. 6 ust. 4 pkt 2 trzeba czytać łącznie z nowym ust. 6 i 7 art. 8, który mówi, że podatnik traci prawo do ryczałtu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym jego przychody przekroczą limit 150 tys. euro. Powinno to dotyczyć także przedsiębiorców rozpoczynających działalność. Oczywiście sytuacja byłaby mniej skomplikowana, gdyby łącznie z wprowadzeniem nowych przepisów doprecyzowano także art. 6 ust. 4 pkt 2, usuwając z niego wyrażenie „bez względu na wysokość przychodów” – dodaje Elżbieta Lutow. W opinii naszej rozmówczyni podczas prac nad nowelizacją intencją ustawodawcy było wyłączenie stosowania ryczałtu w stosunku do wszystkich przedsiębiorców przekraczających wskazany limit przychodów.
Zdaniem Krzysztofa Komorniczaka przyjęcie przez Sejm regulacji w obecnym kształcie uprawnia do stwierdzenia, że przepisy dotyczące obligatoryjnej zmiany formy rozliczenia podatku dotyczą jedynie podatników, którzy już prowadzą działalność.
– Oznaczałoby to, że tylko do nich odnosić się będzie nakaz rozliczania podatku na zasadach ogólnych już w miesiącu następującym po miesiącu, w którym przekroczyli ustawowy limit, zaś przedsiębiorcy rozpoczynający działalność będą mogli rozliczać się w formie ryczałtu do końca roku bez względu na wysokość przychodów – wyjaśnia nasz rozmówca.

Rozróżnienie podatników

Interpretację przepisów, która łagodniej traktuje osoby dopiero rozpoczynające wykonywanie działalności, pochwala prof. dr hab. Artur Nowak-Far, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.
– Obowiązek przejścia na zasady ogólne od następnego miesiąca powinien dotyczyć jedynie podmiotów kontynuujących działalność opodatkowaną ryczałem, natomiast przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczęli wykonywanie działalności, powinni mieć prawo do korzystania z ryczałtu do końca roku podatkowego – twierdzi nasz rozmówca.
Profesor Artur Nowak-Far zwraca jednak uwagę na niejasność przyjętych przez Sejm regulacji.
– Stwarzają one pole do sprzecznych interpretacji. Jest to winą prawodawcy, który powinien nową konstrukcję ryczałtu wyraźnie opisać – podsumowuje nasz rozmówca.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

POSTULUJEMY
Senat powinien zaproponować zmiany mające na celu jednoznaczne określenie, kiedy po wejściu nowych przepisów podatnik utraci prawo do stosowania ryczałtu. Gdyby nie doszło do sprecyzowania niejasnych przepisów w trakcie obecnego procesu legislacyjnego, powinny zostać znowelizowane przez Sejm przed wejściem ich w życie w 2008 roku.



Magdalena Majkowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA