REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka na biznes będzie opodatkowana

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany w podatku od czynności cywilnoprawnych mogą być niekorzystne dla małych firm. Od nowego roku zniknie zwolnienie dla pożyczek na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności. Nieopodatkowane będą pożyczki od najbliższej rodziny, ale trzeba je będzie zgłosić w urzędzie.

Zmiana prawa

Od 1 stycznia 2007 r. z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 41, poz. 399 z późn. zm. – dalej ustawa o p.c.c.) zniknie ulga, zgodnie z którą wolna od tego podatku jest pożyczka zaciągnięta na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej. Na otarcie łez ustawodawca przewidział niewielkie zwolnienie obejmujące pożyczki w wysokości 5 tys. zł od jednego podmiotu, a od wielu podmiotów łącznie nie więcej niż 25 tys. zł, udzielane w ciągu 3 lat.

Obecnie warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest udokumentowanie, że pożyczkę przeznaczy się na pokrycie wydatków poniesionych na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy albo wykorzystanie w tym czasie rzeczy stanowiących przedmiot pożyczki.

Ulga wykreślona

Zgodnie z nowelizacją ustawy o p.c.c. przepis ten zostanie uchylony.

– Konsekwencje jego zniesienia odczują głównie drobne polskie przedsiębiorstwa rodzinne, pożyczające fundusze nie od banków, ale głównie od rodziny i znajomych – mówi Maciej Kulawik, radca prawny z Kancelarii Allen & Overy.

Jego zdaniem problem nie będzie dotyczył dużych firm międzynarodowych, gdyż te zwykle mają w swoich strukturach wyspecjalizowane spółki zajmujące się finansowaniem spółek operacyjnych (produkcyjnych czy usługowych) w poszczególnych krajach. Pożyczki od takich zagranicznych spółek finansowych nadal będą korzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stawka 2 procent

Od 1 stycznia większość przedsiębiorców biorących pożyczki będzie musiała zapłacić 2-proc. podatek. Będą mu podlegały zarówno pożyczki udzielane przez banki czy organizacje parabankowe, jak i pożyczki od dalszej rodziny. Pozostanie obowiązujący dziś wyjątek, zgodnie z którym nadal zwolnione z podatku będą pożyczki udzielane przez przedsiębiorców niemających na terytorium Polski siedziby lub zarządu, prowadzących działalność w zakresie kredytowania oraz udzielania pożyczek. Warto pamiętać, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych, tak jak obecnie, nie będą podlegały kredyty.

Według nowelizacji, zwolnione z podatku mają być jednak pożyczki udzielane przez niektórych członków I grupy podatkowej: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, ojczyma i macochę oraz rodzeństwo.

– Zwolnienie to niestety nie obejmuje już drugiego stopnia pokrewieństwa, co powoduje, że zaciągnięcie pożyczki od wuja, cioci, dalszych krewnych czy znajomych wiązać się będzie z koniecznością zapłaty podatku przez przedsiębiorcę – dodaje Maciej Kulawik.

Zasady przyznawania ulg mogą zachęcić podatników do próby obejścia prawa. Wuj może np. pożyczyć bez podatku dowolną sumę siostrze, a ta z kolei – swojemu dziecku. Pożyczki takie trzeba będzie jednak zgłaszać urzędowi skarbowemu. Ten może uznać, że operacje miały na celu jedynie uniknięcie zapłaty podatku.

Według adwokata Jacka Repsa z kancelarii Reps Wojnar & Wspólnicy Adwokaci, aby organ podatkowy mógł uznać, że doszło do obejścia prawa, powinien wykazać, że pod oficjalną czynnością kryje się inna.

– Urząd może wszcząć postępowanie zmierzające do ustalenia prawdziwej treści czynności. Ale fakt, że docelowo pewna kwota trafia do określonej osoby, nie musi od razu oznaczać, że mamy do czynienia z obejściem prawa. Taka mogła być rzeczywista intencja stron. Tym bardziej jeżeli osoba, która jest ostatecznym odbiorcą pieniędzy, nie poręcza pożyczki między rodzeństwem – mówi adwokat.

Hanna Filipczyk, starszy konsultant z Accreo Taxand, przestrzega jednak przed uciekaniem się do takiego rozwiązania.

– Dwie jawne czynności pożyczek mogą rodzić uzasadnione podejrzenie urzędu skarbowego, że w rzeczywistości chodziło o inną, ukrytą. Na podstawie art. 199a par. 2 Ordynacji podatkowej urząd może wyciągnąć skutki podatkowe z czynności ukrytej, czynności deklarowane traktując jako pozorne – uważa Hanna Filipczyk.

Przyznaje, że konstrukcja przepisów może zachęcać do nadużyć.

Trzeba informować urząd

Zgodnie z nowelizacją, zwolnienie z podatku dla pożyczek udzielonych przez członków I grupy podatkowej nastąpi po spełnieniu kilku warunków. Osoba korzystająca ze zwolnienia będzie musiała złożyć deklarację PCC właściwemu organowi podatkowemu w ciągu 14 dni od daty dokonania czynności. Odbiór pieniędzy trzeba będzie udokumentować dowodem z rachunku bankowego, rachunku prowadzonego przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową albo przekazem pocztowym.

Zwolnione zostaną też pożyczki od innych osób, jeżeli kwota pożyczek otrzymanych w okresie kolejnych 3 lat nie przekracza 5 tys. zł od jednego podmiotu, a od wielu podmiotów łącznie nie więcej niż 25 tys. zł. Dla podatników, którzy spróbują oszukać fiskusa, przewidziano karną stawkę podatku w wysokości 20 proc. Będzie ją trzeba zapłacić, jeżeli np. podczas kontroli podatnik powoła się na zawarcie umowy pożyczki, a należny podatek nie został zapłacony. Urząd skarbowy może sam sprawdzić stan rachunków podatników.

– Przepisami pozwalającymi urzędom skarbowym na wgląd w konta bankowe są art. 82 par. 2 Ordynacji podatkowej, który przewiduje przekazywanie naczelnikom urzędów skarbowych zbiorczych informacji o kontach bankowych, oraz art. 182, który przewiduje udostępnienie pełnej informacji o operacjach przeprowadzanych na rachunkach bankowych, jeżeli dotyczą strony postępowania podatkowego – tłumaczy Filip Świtała, szef zespołu postępowań podatkowych w kancelarii Salans D. Oleszczuk.

Najpóźniej w piątek Sejm ma głosować senackie poprawki do nowelizacji ustawy o p.c.c.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA