REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredytobiorca musi rozliczyć się z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli poręczyciel podpisze ugodę z bankiem i spłaci część długu, u kredytobiorcy powstanie przychód odpowiadający wartości zadłużenia spłaconego przez poręczyciela.

Banki zawierają umowy kredytowe, które często są zabezpieczone poręczeniem cywilnym. Zgodnie z umową poręczenia, poręczyciel zobowiązuje się wobec wierzyciela (banku) wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik (kredytobiorca) zobowiązania nie wykonał. Z powodu braku spłat kredytów w terminach wskazanych w umowach, banki mają prawo wypowiedzieć umowę kredytową i wszcząć postępowanie egzekucyjne zarówno przeciwko kredytobiorcy, jak i poręczycielowi.

Ugoda z poręczycielem

Dość częstą praktyką w takiej sytuacji jest wystąpienie poręczyciela z wnioskiem do banku o zawarcie ugody, na mocy której po spłaceniu części zadłużenia bank zwolni go z długu.

Zawarcie przez bank ugody z poręczycielem skutkuje jednakże konsekwencjami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wartość umorzonego zadłużenia jest kwalifikowania jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), a tym samym bank ma obowiązek sporządzić informację o tych przychodach (PIT-8C).

Problemem może okazać się wówczas ustalenie osoby uzyskującej przychód z innych źródeł, tzn. czy jest to wyłącznie kredytobiorca czy może również poręczyciel. Co więcej, po uwzględnieniu wartości spłaty dokonanej przez poręczyciela trudności może sprawić także wskazanie w informacji PIT-8C kwoty przychodu z innych źródeł podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Posiłkując się udostępnionymi na stronie internetowej Ministerstwa Finansów interpretacjami organów podatkowych stwierdzić można, że zawarcie ugody, w której po zapłaceniu przez poręczyciela części zadłużenia zostanie on zwolniony z zapłaty pozostałej części długu, nie spowoduje powstania u poręczyciela przychodu z innych źródeł. Decydujące znaczenie ma tutaj fakt, że nie nastąpi w majątku poręczyciela jakiekolwiek przysporzenie mające konkretny wymiar finansowy, ponieważ nie on zaciągał kredyt w banku. Zatem w następstwie zawarcia takiej ugody bank nie ma obowiązku sporządzać dla poręczyciela informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-8C).

Ważne!
Poręczyciel spłacając część zadłużenia kredytobiorcy nie uzyskuje żadnego przychodu

KIEDY BANK PRZEŚLE PIT-8C
Informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C) bank ma obowiązek sporządzić i przekazać w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym podatnikowi (kredytobiorcy) oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według jego miejsca zamieszkania. Kredytobiorca, po upływie roku podatkowego, przychód wykazany w tej informacji powinien skumulować w zeznaniu podatkowym z pozostałymi przychodami uzyskanymi w ciągu roku i obliczyć należny podatek dochodowy od osób fizycznych od sumy dochodów przy zastosowaniu skali podatkowej.

Przychód biorącego kredyt

Zupełnie inaczej sytuacja podatkowa przedstawia się u kredytobiorcy. Przy ustalaniu wartości przychodu z innych źródeł istotne znaczenie ma treść ugody zawartej przez poręczyciela z bankiem, a także kwota zadłużenia spłaconego przez poręczyciela.

Jeśli zostanie zawarta ugoda, na mocy której po spłaceniu przez poręczyciela części zadłużenia poręczyciel i kredytobiorca zostaną zwolnieni z pozostałej części długu, przychodem dla kredytobiorcy będzie zarówno kwota długu spłaconego przez poręczyciela, jak i pozostała część umorzona przez bank. Zatem wartość tę bank powinien wykazać w informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-8C).

Wartość ustalonego kredytobiorcy przychodu z innych źródeł będzie natomiast inna w sytuacji, gdy zostanie zawarta ugoda, na mocy której po spłaceniu przez poręczyciela części zadłużenia tylko poręczyciel zostanie zwolniony z pozostałej części zadłużenia. Kredytobiorca zaś nadal będzie zobowiązany do spłaty zadłużenia (oczywiście z uwzględnieniem spłaty dokonanej przez poręczyciela). Powstanie wówczas u kredytobiorcy przychód z innych źródeł, jednakże w wysokości odpowiadającej wyłącznie wartości spłaconego przez poręczyciela za kredytobiorcę zadłużenia.

Wartość tę bank będzie musiał wykazać w PIT-8C. Natomiast pozostałą część długu, nieujętą w ugodzie, z którego kredytobiorca nie został zwolniony, bank ma nadal prawo windykować. Zatem nie stanowi ona dla kredytobiorcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Radosław Knapik
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA