REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredytobiorca musi rozliczyć się z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli poręczyciel podpisze ugodę z bankiem i spłaci część długu, u kredytobiorcy powstanie przychód odpowiadający wartości zadłużenia spłaconego przez poręczyciela.

Banki zawierają umowy kredytowe, które często są zabezpieczone poręczeniem cywilnym. Zgodnie z umową poręczenia, poręczyciel zobowiązuje się wobec wierzyciela (banku) wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik (kredytobiorca) zobowiązania nie wykonał. Z powodu braku spłat kredytów w terminach wskazanych w umowach, banki mają prawo wypowiedzieć umowę kredytową i wszcząć postępowanie egzekucyjne zarówno przeciwko kredytobiorcy, jak i poręczycielowi.

Ugoda z poręczycielem

Dość częstą praktyką w takiej sytuacji jest wystąpienie poręczyciela z wnioskiem do banku o zawarcie ugody, na mocy której po spłaceniu części zadłużenia bank zwolni go z długu.

Zawarcie przez bank ugody z poręczycielem skutkuje jednakże konsekwencjami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wartość umorzonego zadłużenia jest kwalifikowania jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), a tym samym bank ma obowiązek sporządzić informację o tych przychodach (PIT-8C).

Problemem może okazać się wówczas ustalenie osoby uzyskującej przychód z innych źródeł, tzn. czy jest to wyłącznie kredytobiorca czy może również poręczyciel. Co więcej, po uwzględnieniu wartości spłaty dokonanej przez poręczyciela trudności może sprawić także wskazanie w informacji PIT-8C kwoty przychodu z innych źródeł podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Posiłkując się udostępnionymi na stronie internetowej Ministerstwa Finansów interpretacjami organów podatkowych stwierdzić można, że zawarcie ugody, w której po zapłaceniu przez poręczyciela części zadłużenia zostanie on zwolniony z zapłaty pozostałej części długu, nie spowoduje powstania u poręczyciela przychodu z innych źródeł. Decydujące znaczenie ma tutaj fakt, że nie nastąpi w majątku poręczyciela jakiekolwiek przysporzenie mające konkretny wymiar finansowy, ponieważ nie on zaciągał kredyt w banku. Zatem w następstwie zawarcia takiej ugody bank nie ma obowiązku sporządzać dla poręczyciela informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-8C).

Ważne!
Poręczyciel spłacając część zadłużenia kredytobiorcy nie uzyskuje żadnego przychodu

KIEDY BANK PRZEŚLE PIT-8C
Informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C) bank ma obowiązek sporządzić i przekazać w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym podatnikowi (kredytobiorcy) oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według jego miejsca zamieszkania. Kredytobiorca, po upływie roku podatkowego, przychód wykazany w tej informacji powinien skumulować w zeznaniu podatkowym z pozostałymi przychodami uzyskanymi w ciągu roku i obliczyć należny podatek dochodowy od osób fizycznych od sumy dochodów przy zastosowaniu skali podatkowej.

Przychód biorącego kredyt

Zupełnie inaczej sytuacja podatkowa przedstawia się u kredytobiorcy. Przy ustalaniu wartości przychodu z innych źródeł istotne znaczenie ma treść ugody zawartej przez poręczyciela z bankiem, a także kwota zadłużenia spłaconego przez poręczyciela.

Jeśli zostanie zawarta ugoda, na mocy której po spłaceniu przez poręczyciela części zadłużenia poręczyciel i kredytobiorca zostaną zwolnieni z pozostałej części długu, przychodem dla kredytobiorcy będzie zarówno kwota długu spłaconego przez poręczyciela, jak i pozostała część umorzona przez bank. Zatem wartość tę bank powinien wykazać w informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-8C).

Wartość ustalonego kredytobiorcy przychodu z innych źródeł będzie natomiast inna w sytuacji, gdy zostanie zawarta ugoda, na mocy której po spłaceniu przez poręczyciela części zadłużenia tylko poręczyciel zostanie zwolniony z pozostałej części zadłużenia. Kredytobiorca zaś nadal będzie zobowiązany do spłaty zadłużenia (oczywiście z uwzględnieniem spłaty dokonanej przez poręczyciela). Powstanie wówczas u kredytobiorcy przychód z innych źródeł, jednakże w wysokości odpowiadającej wyłącznie wartości spłaconego przez poręczyciela za kredytobiorcę zadłużenia.

Wartość tę bank będzie musiał wykazać w PIT-8C. Natomiast pozostałą część długu, nieujętą w ugodzie, z którego kredytobiorca nie został zwolniony, bank ma nadal prawo windykować. Zatem nie stanowi ona dla kredytobiorcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Radosław Knapik
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA