REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto skorzysta z szybszej amortyzacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2007 roku nastąpią zmiany w możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych. 30-proc. jednorazowy odpis zastąpi odpis w wysokości 50 000 euro, ale tylko dla nowo powstałych podmiotów oraz dla małych podatników.

Ustawa z dnia 27 października 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw wprowadza nowe zasady zaliczania odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Skreśla możliwość dokonania jednorazowego 30-proc. odpisu od niektórych fabrycznie nowych środków trwałych, a w zamian wprowadza jednorazowy odpis do kwoty 50 000 euro, ale ogranicza go do małych podatników i rozpoczynających działalność gospodarczą

Stawka degresywna

Nieznaczne zmiany, choć wpływające na sytuację podatnika, wprowadzono do przepisu określającego zasady stosowania tzw. amortyzacji degresywnej, polegającej na tym, że odpisów dokonuje się od zmiennej (malejącej) podstawy. Podstawa dokonywania odpisów w danym roku jest pomniejszana o kwotę odpisów dokonanych w roku poprzednim. W pierwszym roku odpisów dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego, w następnych latach zaś od wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy ustalonej na początek kolejnych lat. Stosowane stawki to stawki z wykazu stanowiącego załącznik nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podwyższone o współczynnik nie wyższy niż 2,0.

W tym zakresie nic się nie zmieniło, gdyż nadal odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji oraz środków transportu, z wyłączeniem samochodów osobowych, w pierwszym podatkowym roku ich używania przy zastosowaniu stawek podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych podwyższonych o współczynnik nie wyższy niż 2,0. Skreślono natomiast możliwość, że począwszy od roku podatkowego, w którym odpis amortyzacyjny byłby mniejszy od ustalonego na zasadach ogólnych (na podstawie stawki z tabeli), amortyzacji dokonuje się według zasad ogólnych, czyli według tzw. stawki liniowej.

POMOC PUBLICZNA
Jednorazowy odpis o równowartości kwoty 50 000 euro stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

PRZELICZENIE NA EURO
Przeliczenia na złote kwoty 50 000 euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, w zaokrągleniu do 1000 zł.

MAŁY PODATNIK
Podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800 000 euro (przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł).

Likwidacja 30 proc.

Według obecnie obowiązujących przepisów, odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych, zaliczonych do grup 3-6 Klasyfikacji (czyli nie dotyczy to m.in. środków transportu), w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, w wysokości 30 proc. tej wartości.

Podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych, jednorazowo, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, lub stosować zasady ogólne, czyli dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego. Od nowego roku nie będzie już tej możliwości.

Inny odpis

Od przyszłego roku zamiast odpisu 30-proc. będzie inny, skierowany do określonej grupy podatników (tzw. małych i rozpoczynających działalność), ale za to poszerzony o środki transportu. Podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej oraz mali podatnicy, będą mogli dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Przy określaniu limitu 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych, nie uwzględnia się odpisów amortyzacyjnych od nieprzekraczającej 3500 zł wartości początkowej środków.

Podatnicy będą mogli dokonywać odpisów amortyzacyjnych nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub stosować zasady, zgodnie z którymi mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego.

W następnym roku podatkowym po zastosowaniu jednorazowego odpisu podatnicy będą dokonywać odpisów amortyzacyjnych według stawki liniowej lub degresywnej. Suma odpisów amortyzacyjnych, w tym dokonanych w pierwszym roku podatkowym oraz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych.

PRZYKŁAD 1
Ile zyska podatnik przy amortyzacji liniowej
Podatnik prowadzący usługi transportowe osiągający dochody roczne w kwocie 140 000 zł jest opodatkowany 19-proc. podatkiem liniowym. W sytuacji gdy poczeka z zakupem środków trwałych do przyszłego roku, zyska na zapłacie mniejszego podatku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


PRZYKŁAD 2
Ile zyska podatnik uprawniony do 30-proc. odpisu
Podatnik prowadzący usługi transportowe osiągający dochody roczne w kwocie 140 000 zł jest opodatkowany 19-proc. podatkiem liniowym. W sytuacji gdy poczeka z zakupem fabrycznie nowych środków trwałych do przyszłego roku i zamiast 30-proc. odpisu w 2006 roku dokona jednorazowego odpisu przewidzianego dla małego przedsiębiorcy, skorzysta również na zapłacie mniejszego podatku (z 30-proc. odpisu nie mogą korzystać środki transportu).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Korzyść dla niektórych

Trzeba pamiętać, że nie wszyscy będą mogli skorzystać z jednorazowego odpisu. Przepisy nie mają zastosowania do podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, który w roku rozpoczęcia tej działalności, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadził działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadził małżonek tej osoby, jeżeli między małżonkami istniała w tym czasie wspólność majątkowa. Również podatnicy inni niż mali, czyli u których sprzedaż przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartość 800 000 euro, nie mają prawa do odpisu. Osoby, którym nie przysługuje prawo od przyszłego roku do jednorazowego odpisu, powinny więc się zastanowić, czy nie skorzystać z 30-proc. odpisu od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych jeszcze w tym roku.

Podatnicy, którzy przed 1 stycznia 2007 r. rozpoczęli amortyzację środków trwałych na podstawie przepisów o 30-proc. odpisie amortyzacyjnym, stosują do amortyzacji tych środków przepisy sprzed zmiany. Pamiętać tylko należy, że jednym z warunków jest wprowadzenie środków do ewidencji środków trwałych.

Bogdan Świąder
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA