REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wielu audytorów może stracić pracę

REKLAMA

Rząd proponuje rewolucyjne zmiany w systemie audytu wewnętrznego. Zmienią się dotychczasowe zasady zarządzania środkami publicznymi. Aby zostać audytorem, nie trzeba będzie już posiadać certyfikatu.

Zmiana prawa

Oburzenie w środowisku audytorów wewnętrznych wywołał projekt rządowej autopoprawki z 16 listopada przygotowanej do projektu zmian w ustawie o finansach publicznych. Rząd chce zmienić system audytu wewnętrznego. Przyjęcie poprawki w obecnym kształcie zniszczyłoby wypracowaną przez cztery lata strukturę, której zadaniem miała być pomoc w usprawnieniu działalności podmiotów państwowych. Po zmianach w większości jednostek państwowych może zabraknąć audytorów wewnętrznych. Obecnie to oni w wielu przypadkach przyczyniają się do zmian w systemie zarządzania wydatkowaniem publicznych środków.

Będą zwolnienia

Proponowane przepisy dotkną samych audytorów. Wielu z nich może stracić pracę. Projekt zmian zakłada znaczne ograniczenie podmiotów, które musiałyby posiadać komórki audytu wewnętrznego. Taki obowiązek miałyby jedynie ministerstwa, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, urzędy wojewódzkie i jednostki samorządu terytorialnego, w których roczne dochody przekraczają 40 mln zł. W pozostałych przypadkach istniałaby możliwość wyboru.

Oznacza to, że po upływie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, kierownicy jednostek mogliby rozwiązać umowę o pracę z audytorem, zwłaszcza wtedy gdy podjęta zostałaby decyzja o likwidacji komórki audytu wewnętrznego.

Według zarządu Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Szkół Wyższych proponowana poprawka likwiduje audyt wewnętrzny w większości jednostek sektora finansów publicznych.

Na tym jednak nie koniec. Zdecydowano również o rezygnacji ze stanowiska Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego w resorcie finansów oraz likwidacji możliwości ubiegania się o certyfikat audytora wewnętrznego.
Jest to odejście od dotychczasowego kierunku zmian. Od 2005 roku funkcje audytora w sektorze finansów publicznych może wykonywać jedynie osoba z taką licencją. Na kształcenie i specjalizację takich osób wydano spore środki pieniężne, również z funduszy unijnych. Tym bardziej dziwi propozycja otwarcia zawodu i uregulowanie zasad jego wykonywania na nowych zasadach.

Po zmianach audytorem mogłyby być osoby, które posiadają kwalifikacje potwierdzone odpowiednimi certyfikatami bądź zwykłym świadectwem pracy. Wytyczne dotyczące sposobu potwierdzania kwalifikacji oraz trybu zatrudniania miałby określić resort finansów w rozporządzeniu. Przykładowo, funkcję audytora mogłyby pełnić osoby posiadające certyfikat ministerstwa, certyfikat CIA, CGAP, ACCA, a także osoby mające uprawnienia inspektora kontroli skarbowej, kontrolera Najwyższej Izby Kontroli, regionalnej izby obrachunkowej oraz biegłego.

Zmiany są niepotrzebne

Zdaniem autorów poprawki projekt upraszcza system audytu wewnętrznego. Dzięki proponowanym zmianom możliwe będzie pełne dostosowanie do wymogów w zakresie audytu w nowym okresie programowania (lata 2007- -2013) i włączenie audytu wewnętrznego do koordynowanej w ramach administracji rządowej weryfikacji prawidłowości wykorzystania środków uzyskanych z Unii Europejskiej.

Z uzasadnieniem do projektu nie zgadza się prezes Polskiego Oddziału Międzynarodowego Instytutu Audytorów Wewnętrznych dr Maria Zacharczuk-Kakietek. Twierdzi, że w obecnym kształcie audyt wewnętrzny jest w pełni dostosowany do wymogów Komisji Europejskiej.

– Wprowadzenie poprawek w życie może być szkodliwe. Może również spowodować cofnięcie wypracowanego sposobu zarządzania w jednostkach – komentuje nasza rozmówczyni.

Stracą niezależność

Stowarzyszenie Audytorów Wewnętrznych Szkół Wyższych niepokoi również likwidacja podstawowej cechy dobrego audytu – niezależności (chodzi o likwidację obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego w większości jednostek sektora finansów publicznych oraz brak ochrony audytora wewnętrznego). Uzasadnia się to standardami międzynarodowymi. Tymczasem to właśnie te standardy wyróżniają tę cechę jako podstawową w prowadzeniu audytu.

Proponowane zmiany krytykuje również prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych Krzysztof Klimczak.

Stowarzyszenie przygotowuje już protest przeciw proponowanym zmianom. Każdy będzie mógł złożyć swój podpis w wydrukowanym oświadczeniu, a następnie przesłać na adres stowarzyszenia. Wszystkie oświadczenia zostaną dołączone do oficjalnego stanowiska podpisanego przez zarząd SAW w imieniu całego środowiska audytorskiego.

POSTULUJEMY
Rząd powinien zrezygnować z wprowadzania w życie poprawki proponowanej do ustawy o finansach publicznych. Może ona zniszczyć sprawnie działający system, na który wydano spore sumy m.in. ze środków unijnych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Agnieszka Pokojska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 roku. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

DeepSeek – czy jest lepszy od ChatGPT?

Świat obiegła informacja, że Chińczycy zbudowali model sztucznej inteligencji, który osiąga zbliżony poziom precyzji do wyników ChataGPT, a jednocześnie oferuje gigantyczne oszczędności w zakresie energii. Programiści wychwalają Deep Seek pod niebiosa. Jednocześnie powstaje pytanie: jak model ten wypada na tle konkurencji w oczach użytkowników modeli językowych, którzy pracują, albo uczniów, którzy szukają wsparcia w nauce. Porównuje to dr Dominik Skowroński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

eCMR – kiedy wdrożenie w Polsce i Europie - harmonogram. Ponad 2 lata opóźnienia elektronicznych listów przewozowych

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

Jakie cyberataki są najczęstsze? Jak się zabezpieczać? Pierwszy raport ENISA o cyberbezpieczeństwie w UE

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport z zakresu cyberbezpieczeństwa w krajach członkowskich UE. Dokument powstały na podstawie art. 18 dyrektywy NIS 2 zawiera informacje o dojrzałości Europy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego oraz zalecenia polityczne dotyczące eliminacji potencjalnych zagrożeń. Raport dostarcza również informacji o tym, z jakich metod najczęściej korzystają cyberprzestępcy. Okazuje się, że w większości przypadków są to ataki typu DoS / DDoS / RDoS, które stanowiły ponad 41 proc. wszystkich incydentów przeprowadzonych na terenie UE od lipca 2023 do czerwca 2024 roku. Co więcej, na celowniku cyberprzestępców znajduje się przede wszystkim administracja publiczna. O tym, jak bronić się przed cyberzagrożeniami, opowiadają eksperci Linux Polska.

Rząd uderza w e-palaczy! Nowa akcyza sprawi, że wrócą do tradycyjnych papierosów?

Nadchodzi drastyczna podwyżka podatków na e-papierosy i podgrzewacze tytoniu! Eksperci alarmują: nowe przepisy mogą doprowadzić do podwójnego opodatkowania i wzrostu cen nawet o 80 zł na sztukę. Legalny rynek stanie się nieopłacalny, a palacze mogą masowo wrócić do tradycyjnych papierosów lub sięgnąć po produkty z szarej strefy.

Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

REKLAMA

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

REKLAMA