REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wielu audytorów może stracić pracę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rząd proponuje rewolucyjne zmiany w systemie audytu wewnętrznego. Zmienią się dotychczasowe zasady zarządzania środkami publicznymi. Aby zostać audytorem, nie trzeba będzie już posiadać certyfikatu.

Zmiana prawa

Oburzenie w środowisku audytorów wewnętrznych wywołał projekt rządowej autopoprawki z 16 listopada przygotowanej do projektu zmian w ustawie o finansach publicznych. Rząd chce zmienić system audytu wewnętrznego. Przyjęcie poprawki w obecnym kształcie zniszczyłoby wypracowaną przez cztery lata strukturę, której zadaniem miała być pomoc w usprawnieniu działalności podmiotów państwowych. Po zmianach w większości jednostek państwowych może zabraknąć audytorów wewnętrznych. Obecnie to oni w wielu przypadkach przyczyniają się do zmian w systemie zarządzania wydatkowaniem publicznych środków.

Będą zwolnienia

Proponowane przepisy dotkną samych audytorów. Wielu z nich może stracić pracę. Projekt zmian zakłada znaczne ograniczenie podmiotów, które musiałyby posiadać komórki audytu wewnętrznego. Taki obowiązek miałyby jedynie ministerstwa, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, urzędy wojewódzkie i jednostki samorządu terytorialnego, w których roczne dochody przekraczają 40 mln zł. W pozostałych przypadkach istniałaby możliwość wyboru.

Oznacza to, że po upływie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, kierownicy jednostek mogliby rozwiązać umowę o pracę z audytorem, zwłaszcza wtedy gdy podjęta zostałaby decyzja o likwidacji komórki audytu wewnętrznego.

Według zarządu Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Szkół Wyższych proponowana poprawka likwiduje audyt wewnętrzny w większości jednostek sektora finansów publicznych.

Na tym jednak nie koniec. Zdecydowano również o rezygnacji ze stanowiska Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego w resorcie finansów oraz likwidacji możliwości ubiegania się o certyfikat audytora wewnętrznego.
Jest to odejście od dotychczasowego kierunku zmian. Od 2005 roku funkcje audytora w sektorze finansów publicznych może wykonywać jedynie osoba z taką licencją. Na kształcenie i specjalizację takich osób wydano spore środki pieniężne, również z funduszy unijnych. Tym bardziej dziwi propozycja otwarcia zawodu i uregulowanie zasad jego wykonywania na nowych zasadach.

Po zmianach audytorem mogłyby być osoby, które posiadają kwalifikacje potwierdzone odpowiednimi certyfikatami bądź zwykłym świadectwem pracy. Wytyczne dotyczące sposobu potwierdzania kwalifikacji oraz trybu zatrudniania miałby określić resort finansów w rozporządzeniu. Przykładowo, funkcję audytora mogłyby pełnić osoby posiadające certyfikat ministerstwa, certyfikat CIA, CGAP, ACCA, a także osoby mające uprawnienia inspektora kontroli skarbowej, kontrolera Najwyższej Izby Kontroli, regionalnej izby obrachunkowej oraz biegłego.

Zmiany są niepotrzebne

Zdaniem autorów poprawki projekt upraszcza system audytu wewnętrznego. Dzięki proponowanym zmianom możliwe będzie pełne dostosowanie do wymogów w zakresie audytu w nowym okresie programowania (lata 2007- -2013) i włączenie audytu wewnętrznego do koordynowanej w ramach administracji rządowej weryfikacji prawidłowości wykorzystania środków uzyskanych z Unii Europejskiej.

Z uzasadnieniem do projektu nie zgadza się prezes Polskiego Oddziału Międzynarodowego Instytutu Audytorów Wewnętrznych dr Maria Zacharczuk-Kakietek. Twierdzi, że w obecnym kształcie audyt wewnętrzny jest w pełni dostosowany do wymogów Komisji Europejskiej.

– Wprowadzenie poprawek w życie może być szkodliwe. Może również spowodować cofnięcie wypracowanego sposobu zarządzania w jednostkach – komentuje nasza rozmówczyni.

Stracą niezależność

Stowarzyszenie Audytorów Wewnętrznych Szkół Wyższych niepokoi również likwidacja podstawowej cechy dobrego audytu – niezależności (chodzi o likwidację obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego w większości jednostek sektora finansów publicznych oraz brak ochrony audytora wewnętrznego). Uzasadnia się to standardami międzynarodowymi. Tymczasem to właśnie te standardy wyróżniają tę cechę jako podstawową w prowadzeniu audytu.

Proponowane zmiany krytykuje również prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych Krzysztof Klimczak.

Stowarzyszenie przygotowuje już protest przeciw proponowanym zmianom. Każdy będzie mógł złożyć swój podpis w wydrukowanym oświadczeniu, a następnie przesłać na adres stowarzyszenia. Wszystkie oświadczenia zostaną dołączone do oficjalnego stanowiska podpisanego przez zarząd SAW w imieniu całego środowiska audytorskiego.

POSTULUJEMY
Rząd powinien zrezygnować z wprowadzania w życie poprawki proponowanej do ustawy o finansach publicznych. Może ona zniszczyć sprawnie działający system, na który wydano spore sumy m.in. ze środków unijnych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA