REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje będą w budżecie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2007 roku rząd może mieć problemy z przekazywaniem środków unijnych. Zmiany w ustawie o finansach publicznych nie wpłyną na przyszłoroczny budżet państwa. Posłowie Komisji Finansów Publicznych zapewniają, że nowelizacja będzie na czas.

Zmiana prawa

Posłowie i prezydent mają coraz mniej czasu na przyjęcie nowelizacji ustawy o finansach publicznych, która włącza środki unijne do budżetu państwa. Po pierwszym czytaniu w Sejmie projekt trafił do Komisji Finansów Publicznych, która miała się nim zająć w ubiegłym tygodniu. Posłowie na prośbę ministra finansów prof. Zyty Gilowskiej przełożyli prace nad ustawą na ten tydzień. Opóźnienie wynika z chęci przyjęcia przez rząd autopoprawki do nowelizacji, w której zmienione zostaną zasady przeprowadzania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Nie zmienia to jednak faktu, że Sejm i prezydent muszą się pospieszyć z nowym prawem, jeśli chcą, aby ustawa zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2007 roku. Pojawiły się opinie, że jeśli nowelizacja nie zostanie szybko przyjęta, trzeba będzie przebudowywać budżet na 2007 rok. Katarzyna Kuniewicz z Katedry Finansów Publicznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego uspokaja, że nie ma takiej obawy.

– Dla kształtu budżetu na rok 2007 nowelizacja ustawy o finansach publicznych przygotowana przez minister Zytę Gilowską nie ma większego znaczenia. Przepisy obowiązującej ustawy pozwalają na skonstruowanie takiego projektu ustawy budżetowej, jaki przygotował resort na 2007 rok – powiedziała Gazecie Prawnej Katarzyna Kuniewicz.

Jej zdaniem, nawet jeśli Sejm nie zdążyłby do nowego roku, Ministerstwo Finansów nie będzie musiało zmieniać projektu budżetu państwa. Nowelizacja doprecyzowuje jednak procedury i zasady dotyczące budżetu i po wejściu w życie nowych przepisów nie będzie możliwości innej jego konstrukcji.

O tym, że budżet nie będzie musiał być zmieniany, jeśli posłowie nie zdążą uchwalić nowego prawa, jest przekonany również dr Wojciech Misiąg, kierownik Zakładu Finansów Publicznych w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową.

Dzielenie dotacji

Najważniejszą zmianą nowelizacji ustawy o finansach publicznych jest włączenie środków unijnych do budżetu państwa, a co za tym idzie, zmiana zasad przyznawania dotacji. Jak twierdzą eksperci, dla odbiorców tych środków nic się nie zmieni. Ma to jednak duże znaczenie dla ministerstw, które rozdzielają środki. Chodzi o inną drogę przepływu środków. Resort finansów jest już przygotowany na ich obsługę według nowych zasad. Jeśli nowelizacja nie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2007 r., rząd będzie miał problem.

– Nowelizacja określa nowe zasady i procedury przepływu środków unijnych wewnątrz naszego sektora finansów publicznych. Jeśli nowelizacja nie wejdzie w życie od nowego roku, realizacja operacji włączenia środków unijnych z nowej perspektywy lat 2007–2013 do budżetu państwa jako dochodów stanie pod znakiem zapytania. To jest najlepszy moment na tę zmianę – przyznaje Katarzyna Kuniewicz.

Skutki opóźnienia

W nowelizacji proponuje się, aby każdy program operacyjny był ujmowany w ustawie budżetowej w formie odrębnego załącznika. Natomiast wydatki na realizację poszczególnych programów powinny być umieszczane w planie wydatków budżetowych na dany rok i służyć bądź bezpośrednio finansowaniu zadań przez państwowe jednostki budżetowe, bądź udzielaniu instytucjom zarządzającym (samorządom województwa) dotacji rozwojowych. Przewidziano również możliwość zaciągania przez jednostki realizujące program zobowiązań do wysokości łącznej kwoty wydatków dla całego programu z uwzględnieniem wieloletnich limitów wydatków określonych w ustawie budżetowej.

Jeśli posłowie spóźnią się z nowelizacją, w jednej perspektywie finansowej na lata 2007 – 2013 będziemy mieli dwa systemy przyznawania środków unijnych.

– Sejm musi zdążyć, ponieważ w przeciwnym razie zastosowanie miałaby niedopracowana ustawa o Narodowym Planie Rozwoju. Prawdopodobnie powstałaby więc dziura prawna. Ponadto kłopot stanowiłyby regionalne programy unijne, którymi dysponują marszałkowie województw. Konstruując obecną ustawę o finansach publicznych nie przewidziano, że samorząd będzie stroną zarządzającą tymi pieniędzmi – powiedział Gazecie Prawnej dr Wojciech Misiąg.

Posłowie wszystkich klubów parlamentarnych są przekonani, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2007 r. Są przekonani o jej zaletach.

Środki unijne w budżecie

– Włączenie środków do budżetu zapewni większą przejrzystość i konsolidację środków publicznych – przekonuje Aleksandra Natalli-Świat, przewodnicząca sejmowej Komisji Finansów Publicznych z PiS.
Z sondy przeprowadzonej przez Gazetę Prawną wśród posłów komisji wynika, że jedynie Samoobrona, SLD i LPR rozważają zgłoszenie poprawek do nowelizacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA