REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwo będzie chronić przed VAT

REKLAMA

Przy zakupach na aukcjach internetowych trzeba zapłacić VAT od kosztów przesyłki. Od 2007 roku będzie można uniknąć tego podatku, udzielając pełnomocnictwa sprzedawcy. Od takiego upoważnienia dla sprzedawcy nie będzie trzeba wnosić opłaty skarbowej


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Od przyszłego roku zniknie opłata skarbowa od udzielanego prywatnego pełnomocnictwa. Dziś trzeba za nie zapłacić 15 zł. To dobra wiadomość m.in. dla osób robiących zakupy na aukcjach internetowych, takich jak np. Allegro, eBay czy też w sklepach internetowych, jak np. Merlin.

Dlaczego? Udzielenie pełnomocnictwa sprzedającemu, aby ten działał w imieniu i na rachunek kupującego, pozwoli uniknąć VAT płaconego obecnie przy tego typu zakupach od przesyłek pocztowych.

Paweł Fabianowski, prawnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, podkreśla, że z prawnego punktu widzenia przedstawiona sytuacja jest jak najbardziej możliwa.

- W takim przypadku rzeczywiście nie będzie potrzeby opodatkowywania VAT usługi pocztowej. Interes kupującego zabezpieczy tzw. pełnomocnictwo szczególne, czyli udzielone do wykonania konkretnej czynności prawnej w postaci zawarcia umowy o wyświadczenie usługi pocztowej w odniesieniu do konkretnego przedmiotu - tłumaczy Paweł Fabianowski.

Eksperci również podkreślają, że od przyszłego roku pełnomocnictwa będą powszechną praktyką wśród internautów.

Opodatkowanie przesyłek

Osoby handlujące na aukcjach internetowych mają trzy możliwości postępowania z kosztami opłat za przesyłkę pocztową. Jak wyjaśnił ekspert podatkowy Jacek Tkaczyk, pierwszym i najmniej korzystnym podatkowo sposobem jest refakturowanie kosztów opłaty pocztowej i naliczenie od takiej refaktury 22-proc. VAT. Opłata za przesyłkę może również stanowić integralny składnik ceny płaconej za towar, a w takim przypadku powinna zostać uwzględniona w cenie towaru i opodatkowana w takiej samej stawce jak towar. Rozwiązanie to jest korzystne w przypadku sprzedaży towarów opodatkowanych stawkami VAT niższymi niż 22 proc.

- Trzecim rozwiązaniem, które eliminuje nam VAT, jest złożenie pełnomocnictwa przez kupującego do składanego zamówienia, w którym kupujący upoważnia sprzedającego do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w jego imieniu i na jego rachunek. Zapis taki dla celów dowodowych można zamieścić także w zawieranej na piśmie umowie lub wpisać go do regulaminu sklepu - argumentował Jacek Tkaczyk.

Jego zdaniem korzystanie z ostatniego rozwiązania będzie od nowego roku na pewno bardziej powszechne, ponieważ nowa ustawa o opłacie skarbowej nie przewiduje pobierania tej opłaty od większości wystawianych pełnomocnictw.

Opłata bez wpływu na VAT

Z informacji, jakie uzyskaliśmy od Michała Szychowskiego, doradcy podatkowego z HLB Frąckowiak i Wspólnicy, brak opłaty skarbowej za udzielenie pełnomocnictwa nie ma wpływu na ocenę kosztów przesyłek pocztowych z punktu widzenia VAT. Z art. 11 (A) (3) (c) VI Dyrektywy wynika, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek tego ostatniego i które są ujęte na rozrachunkach sprzedawcy.

- Wydaje się więc możliwe nieuwzględnienie przez sprzedawcę w jego obrocie kwoty kosztów wysyłki pocztowej towaru, nabytego na aukcji internetowej przez kupującego, jeżeli sprzedawca posłużyłby się omawianym pełnomocnictwem - dodał nasz rozmówca.

Pełnomocnictwo na piśmie

Paweł Fabianowski uważa, że forma pełnomocnictwa może przyjąć kształt podobny do oświadczeń składanych podczas wypełnienia formularzy internetowych w zakresie przetwarzania danych osobowych.

- Należy jednak pamiętać, że w sytuacji, w której to sprzedawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów transportu (domniemanie z art. 547 kodeksu cywilnego), nie można mówić o świadczeniu odrębnej usługi pocztowej. Tym samym koszt usługi transportu, jako wliczony w cenę towaru, będzie opodatkowany według stawki właściwej dla sprzedawanego towaru - podkreślił.

Jednocześnie Michał Szychowski dodał, że forma pełnomocnictwa może być dowolna. Jednak biorąc pod uwagę względy dowodowe, w trakcie kontroli podatkowej warto posiadać pełnomocnictwo w formie pisemnej.

Sprzedający nie zyskają

Także zdaniem Pawła Satkiewicza, prawnika z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, zgodnie z przepisami ustawy o VAT jedyną możliwością, aby kupujący towar na aukcji internetowej, nie będąc jednocześnie zleceniodawcą usługi przesyłki świadczonej przez Pocztę Polską, ponosił koszty tej przesyłki bez podatku, jest udzielenie pełnomocnictwa sprzedającemu. Takie pełnomocnictwo daje sprzedającemu możliwość zlecenia usługi przesyłki w imieniu i na rzecz adresata. Wówczas nie będzie potrzebne refakturowanie kosztów poniesionych przez sprzedającego, które wymaga, według przepisów, doliczenia VAT do ceny przesyłki, mimo że usługa świadczona przez pocztę jest zwolniona z opodatkowania.

- Z powodu dodatkowych formalności (konieczność uzyskania i przedstawienia pełnomocnictwa na poczcie), mimo 22-proc. oszczędności kosztów przesyłki, rozwiązanie to nie będzie dla sprzedających znaczącym ułatwieniem - stwierdził Paweł Satkiewicz.

Wydaje się więc, że od 1 stycznia 2007 r. uniknięcie VAT od przesyłki pocztowej będzie dość proste. Pełnomocnictwo spowoduje bowiem, że sprzedający nie będzie świadczył takiej usługi, a będzie nabywać ją od Poczty Polskiej bezpośrednio kupujący. Nie będzie zatem następować refaktura, a jedynie zwrot kosztów, który nie podlega opodatkowaniu VAT. Taki zwrot nie jest również ujmowany w ewidencji podatkowej.

HANDEL W POLSKIM INTERNECIE

Od 4 do 5 mld zł wyniesie w tym roku wartość e-handlu w polskim internecie, z czego około połowa to pieniądze wydane przez internautów w sklepach internetowych. Pozostała część to obrót na aukcjach.

Bezdyskusyjnym liderem tego rynku jest portal Allegro. pl, którego obroty przekroczą w tym roku nawet 2 mld zł i stanowią większość wszystkich wydatków na aukcjach. Ile dokładnie jest sklepów internetowych, nikt dokładnie nie potrafi powiedzieć - portal internetowy sklepy24. pl grupuje dziś 1686 sklepów, a jeszcze kilka miesięcy temu było ich około tysiąca. Na pewno nie są także wszystkie dostępne w polskiej sieci. Blisko 800 sklepów działa na przykład na innym portalu aukcyjnym eBay. pl. Według firmy badającej internet Gemius, sklepy w których internauci najchętniej robią zakupy, to Merlin, Komputronik i Empik. Najchętniej kupowane towary w e-sklepach to książki, płyty i filmy (64,3 proc.), sprzęt komputerowy (37,5 proc.), telefony i akcesioria GSM (30 proc.), odzież i biżuteria (28,9 proc.), a także sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, gry komputerowe oraz bilety komunikacyjne i na różnego rodzaju imprezy (od 23 do 28 proc.).




Ewa Matyszewska

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA