REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwo będzie chronić przed VAT

REKLAMA

Przy zakupach na aukcjach internetowych trzeba zapłacić VAT od kosztów przesyłki. Od 2007 roku będzie można uniknąć tego podatku, udzielając pełnomocnictwa sprzedawcy. Od takiego upoważnienia dla sprzedawcy nie będzie trzeba wnosić opłaty skarbowej


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Od przyszłego roku zniknie opłata skarbowa od udzielanego prywatnego pełnomocnictwa. Dziś trzeba za nie zapłacić 15 zł. To dobra wiadomość m.in. dla osób robiących zakupy na aukcjach internetowych, takich jak np. Allegro, eBay czy też w sklepach internetowych, jak np. Merlin.

Dlaczego? Udzielenie pełnomocnictwa sprzedającemu, aby ten działał w imieniu i na rachunek kupującego, pozwoli uniknąć VAT płaconego obecnie przy tego typu zakupach od przesyłek pocztowych.

Paweł Fabianowski, prawnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, podkreśla, że z prawnego punktu widzenia przedstawiona sytuacja jest jak najbardziej możliwa.

- W takim przypadku rzeczywiście nie będzie potrzeby opodatkowywania VAT usługi pocztowej. Interes kupującego zabezpieczy tzw. pełnomocnictwo szczególne, czyli udzielone do wykonania konkretnej czynności prawnej w postaci zawarcia umowy o wyświadczenie usługi pocztowej w odniesieniu do konkretnego przedmiotu - tłumaczy Paweł Fabianowski.

Eksperci również podkreślają, że od przyszłego roku pełnomocnictwa będą powszechną praktyką wśród internautów.

Opodatkowanie przesyłek

Osoby handlujące na aukcjach internetowych mają trzy możliwości postępowania z kosztami opłat za przesyłkę pocztową. Jak wyjaśnił ekspert podatkowy Jacek Tkaczyk, pierwszym i najmniej korzystnym podatkowo sposobem jest refakturowanie kosztów opłaty pocztowej i naliczenie od takiej refaktury 22-proc. VAT. Opłata za przesyłkę może również stanowić integralny składnik ceny płaconej za towar, a w takim przypadku powinna zostać uwzględniona w cenie towaru i opodatkowana w takiej samej stawce jak towar. Rozwiązanie to jest korzystne w przypadku sprzedaży towarów opodatkowanych stawkami VAT niższymi niż 22 proc.

- Trzecim rozwiązaniem, które eliminuje nam VAT, jest złożenie pełnomocnictwa przez kupującego do składanego zamówienia, w którym kupujący upoważnia sprzedającego do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w jego imieniu i na jego rachunek. Zapis taki dla celów dowodowych można zamieścić także w zawieranej na piśmie umowie lub wpisać go do regulaminu sklepu - argumentował Jacek Tkaczyk.

Jego zdaniem korzystanie z ostatniego rozwiązania będzie od nowego roku na pewno bardziej powszechne, ponieważ nowa ustawa o opłacie skarbowej nie przewiduje pobierania tej opłaty od większości wystawianych pełnomocnictw.

Opłata bez wpływu na VAT

Z informacji, jakie uzyskaliśmy od Michała Szychowskiego, doradcy podatkowego z HLB Frąckowiak i Wspólnicy, brak opłaty skarbowej za udzielenie pełnomocnictwa nie ma wpływu na ocenę kosztów przesyłek pocztowych z punktu widzenia VAT. Z art. 11 (A) (3) (c) VI Dyrektywy wynika, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek tego ostatniego i które są ujęte na rozrachunkach sprzedawcy.

- Wydaje się więc możliwe nieuwzględnienie przez sprzedawcę w jego obrocie kwoty kosztów wysyłki pocztowej towaru, nabytego na aukcji internetowej przez kupującego, jeżeli sprzedawca posłużyłby się omawianym pełnomocnictwem - dodał nasz rozmówca.

Pełnomocnictwo na piśmie

Paweł Fabianowski uważa, że forma pełnomocnictwa może przyjąć kształt podobny do oświadczeń składanych podczas wypełnienia formularzy internetowych w zakresie przetwarzania danych osobowych.

- Należy jednak pamiętać, że w sytuacji, w której to sprzedawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów transportu (domniemanie z art. 547 kodeksu cywilnego), nie można mówić o świadczeniu odrębnej usługi pocztowej. Tym samym koszt usługi transportu, jako wliczony w cenę towaru, będzie opodatkowany według stawki właściwej dla sprzedawanego towaru - podkreślił.

Jednocześnie Michał Szychowski dodał, że forma pełnomocnictwa może być dowolna. Jednak biorąc pod uwagę względy dowodowe, w trakcie kontroli podatkowej warto posiadać pełnomocnictwo w formie pisemnej.

Sprzedający nie zyskają

Także zdaniem Pawła Satkiewicza, prawnika z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, zgodnie z przepisami ustawy o VAT jedyną możliwością, aby kupujący towar na aukcji internetowej, nie będąc jednocześnie zleceniodawcą usługi przesyłki świadczonej przez Pocztę Polską, ponosił koszty tej przesyłki bez podatku, jest udzielenie pełnomocnictwa sprzedającemu. Takie pełnomocnictwo daje sprzedającemu możliwość zlecenia usługi przesyłki w imieniu i na rzecz adresata. Wówczas nie będzie potrzebne refakturowanie kosztów poniesionych przez sprzedającego, które wymaga, według przepisów, doliczenia VAT do ceny przesyłki, mimo że usługa świadczona przez pocztę jest zwolniona z opodatkowania.

- Z powodu dodatkowych formalności (konieczność uzyskania i przedstawienia pełnomocnictwa na poczcie), mimo 22-proc. oszczędności kosztów przesyłki, rozwiązanie to nie będzie dla sprzedających znaczącym ułatwieniem - stwierdził Paweł Satkiewicz.

Wydaje się więc, że od 1 stycznia 2007 r. uniknięcie VAT od przesyłki pocztowej będzie dość proste. Pełnomocnictwo spowoduje bowiem, że sprzedający nie będzie świadczył takiej usługi, a będzie nabywać ją od Poczty Polskiej bezpośrednio kupujący. Nie będzie zatem następować refaktura, a jedynie zwrot kosztów, który nie podlega opodatkowaniu VAT. Taki zwrot nie jest również ujmowany w ewidencji podatkowej.

HANDEL W POLSKIM INTERNECIE

Od 4 do 5 mld zł wyniesie w tym roku wartość e-handlu w polskim internecie, z czego około połowa to pieniądze wydane przez internautów w sklepach internetowych. Pozostała część to obrót na aukcjach.

Bezdyskusyjnym liderem tego rynku jest portal Allegro. pl, którego obroty przekroczą w tym roku nawet 2 mld zł i stanowią większość wszystkich wydatków na aukcjach. Ile dokładnie jest sklepów internetowych, nikt dokładnie nie potrafi powiedzieć - portal internetowy sklepy24. pl grupuje dziś 1686 sklepów, a jeszcze kilka miesięcy temu było ich około tysiąca. Na pewno nie są także wszystkie dostępne w polskiej sieci. Blisko 800 sklepów działa na przykład na innym portalu aukcyjnym eBay. pl. Według firmy badającej internet Gemius, sklepy w których internauci najchętniej robią zakupy, to Merlin, Komputronik i Empik. Najchętniej kupowane towary w e-sklepach to książki, płyty i filmy (64,3 proc.), sprzęt komputerowy (37,5 proc.), telefony i akcesioria GSM (30 proc.), odzież i biżuteria (28,9 proc.), a także sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, gry komputerowe oraz bilety komunikacyjne i na różnego rodzaju imprezy (od 23 do 28 proc.).




Ewa Matyszewska

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA