REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwo będzie chronić przed VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy zakupach na aukcjach internetowych trzeba zapłacić VAT od kosztów przesyłki. Od 2007 roku będzie można uniknąć tego podatku, udzielając pełnomocnictwa sprzedawcy. Od takiego upoważnienia dla sprzedawcy nie będzie trzeba wnosić opłaty skarbowej


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Od przyszłego roku zniknie opłata skarbowa od udzielanego prywatnego pełnomocnictwa. Dziś trzeba za nie zapłacić 15 zł. To dobra wiadomość m.in. dla osób robiących zakupy na aukcjach internetowych, takich jak np. Allegro, eBay czy też w sklepach internetowych, jak np. Merlin.

Dlaczego? Udzielenie pełnomocnictwa sprzedającemu, aby ten działał w imieniu i na rachunek kupującego, pozwoli uniknąć VAT płaconego obecnie przy tego typu zakupach od przesyłek pocztowych.

Paweł Fabianowski, prawnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, podkreśla, że z prawnego punktu widzenia przedstawiona sytuacja jest jak najbardziej możliwa.

- W takim przypadku rzeczywiście nie będzie potrzeby opodatkowywania VAT usługi pocztowej. Interes kupującego zabezpieczy tzw. pełnomocnictwo szczególne, czyli udzielone do wykonania konkretnej czynności prawnej w postaci zawarcia umowy o wyświadczenie usługi pocztowej w odniesieniu do konkretnego przedmiotu - tłumaczy Paweł Fabianowski.

Eksperci również podkreślają, że od przyszłego roku pełnomocnictwa będą powszechną praktyką wśród internautów.

Opodatkowanie przesyłek

Osoby handlujące na aukcjach internetowych mają trzy możliwości postępowania z kosztami opłat za przesyłkę pocztową. Jak wyjaśnił ekspert podatkowy Jacek Tkaczyk, pierwszym i najmniej korzystnym podatkowo sposobem jest refakturowanie kosztów opłaty pocztowej i naliczenie od takiej refaktury 22-proc. VAT. Opłata za przesyłkę może również stanowić integralny składnik ceny płaconej za towar, a w takim przypadku powinna zostać uwzględniona w cenie towaru i opodatkowana w takiej samej stawce jak towar. Rozwiązanie to jest korzystne w przypadku sprzedaży towarów opodatkowanych stawkami VAT niższymi niż 22 proc.

- Trzecim rozwiązaniem, które eliminuje nam VAT, jest złożenie pełnomocnictwa przez kupującego do składanego zamówienia, w którym kupujący upoważnia sprzedającego do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w jego imieniu i na jego rachunek. Zapis taki dla celów dowodowych można zamieścić także w zawieranej na piśmie umowie lub wpisać go do regulaminu sklepu - argumentował Jacek Tkaczyk.

Jego zdaniem korzystanie z ostatniego rozwiązania będzie od nowego roku na pewno bardziej powszechne, ponieważ nowa ustawa o opłacie skarbowej nie przewiduje pobierania tej opłaty od większości wystawianych pełnomocnictw.

Opłata bez wpływu na VAT

Z informacji, jakie uzyskaliśmy od Michała Szychowskiego, doradcy podatkowego z HLB Frąckowiak i Wspólnicy, brak opłaty skarbowej za udzielenie pełnomocnictwa nie ma wpływu na ocenę kosztów przesyłek pocztowych z punktu widzenia VAT. Z art. 11 (A) (3) (c) VI Dyrektywy wynika, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek tego ostatniego i które są ujęte na rozrachunkach sprzedawcy.

- Wydaje się więc możliwe nieuwzględnienie przez sprzedawcę w jego obrocie kwoty kosztów wysyłki pocztowej towaru, nabytego na aukcji internetowej przez kupującego, jeżeli sprzedawca posłużyłby się omawianym pełnomocnictwem - dodał nasz rozmówca.

Pełnomocnictwo na piśmie

Paweł Fabianowski uważa, że forma pełnomocnictwa może przyjąć kształt podobny do oświadczeń składanych podczas wypełnienia formularzy internetowych w zakresie przetwarzania danych osobowych.

- Należy jednak pamiętać, że w sytuacji, w której to sprzedawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów transportu (domniemanie z art. 547 kodeksu cywilnego), nie można mówić o świadczeniu odrębnej usługi pocztowej. Tym samym koszt usługi transportu, jako wliczony w cenę towaru, będzie opodatkowany według stawki właściwej dla sprzedawanego towaru - podkreślił.

Jednocześnie Michał Szychowski dodał, że forma pełnomocnictwa może być dowolna. Jednak biorąc pod uwagę względy dowodowe, w trakcie kontroli podatkowej warto posiadać pełnomocnictwo w formie pisemnej.

Sprzedający nie zyskają

Także zdaniem Pawła Satkiewicza, prawnika z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, zgodnie z przepisami ustawy o VAT jedyną możliwością, aby kupujący towar na aukcji internetowej, nie będąc jednocześnie zleceniodawcą usługi przesyłki świadczonej przez Pocztę Polską, ponosił koszty tej przesyłki bez podatku, jest udzielenie pełnomocnictwa sprzedającemu. Takie pełnomocnictwo daje sprzedającemu możliwość zlecenia usługi przesyłki w imieniu i na rzecz adresata. Wówczas nie będzie potrzebne refakturowanie kosztów poniesionych przez sprzedającego, które wymaga, według przepisów, doliczenia VAT do ceny przesyłki, mimo że usługa świadczona przez pocztę jest zwolniona z opodatkowania.

- Z powodu dodatkowych formalności (konieczność uzyskania i przedstawienia pełnomocnictwa na poczcie), mimo 22-proc. oszczędności kosztów przesyłki, rozwiązanie to nie będzie dla sprzedających znaczącym ułatwieniem - stwierdził Paweł Satkiewicz.

Wydaje się więc, że od 1 stycznia 2007 r. uniknięcie VAT od przesyłki pocztowej będzie dość proste. Pełnomocnictwo spowoduje bowiem, że sprzedający nie będzie świadczył takiej usługi, a będzie nabywać ją od Poczty Polskiej bezpośrednio kupujący. Nie będzie zatem następować refaktura, a jedynie zwrot kosztów, który nie podlega opodatkowaniu VAT. Taki zwrot nie jest również ujmowany w ewidencji podatkowej.

HANDEL W POLSKIM INTERNECIE

Od 4 do 5 mld zł wyniesie w tym roku wartość e-handlu w polskim internecie, z czego około połowa to pieniądze wydane przez internautów w sklepach internetowych. Pozostała część to obrót na aukcjach.

Bezdyskusyjnym liderem tego rynku jest portal Allegro. pl, którego obroty przekroczą w tym roku nawet 2 mld zł i stanowią większość wszystkich wydatków na aukcjach. Ile dokładnie jest sklepów internetowych, nikt dokładnie nie potrafi powiedzieć - portal internetowy sklepy24. pl grupuje dziś 1686 sklepów, a jeszcze kilka miesięcy temu było ich około tysiąca. Na pewno nie są także wszystkie dostępne w polskiej sieci. Blisko 800 sklepów działa na przykład na innym portalu aukcyjnym eBay. pl. Według firmy badającej internet Gemius, sklepy w których internauci najchętniej robią zakupy, to Merlin, Komputronik i Empik. Najchętniej kupowane towary w e-sklepach to książki, płyty i filmy (64,3 proc.), sprzęt komputerowy (37,5 proc.), telefony i akcesioria GSM (30 proc.), odzież i biżuteria (28,9 proc.), a także sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, gry komputerowe oraz bilety komunikacyjne i na różnego rodzaju imprezy (od 23 do 28 proc.).




Ewa Matyszewska

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA