REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwo będzie chronić przed VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy zakupach na aukcjach internetowych trzeba zapłacić VAT od kosztów przesyłki. Od 2007 roku będzie można uniknąć tego podatku, udzielając pełnomocnictwa sprzedawcy. Od takiego upoważnienia dla sprzedawcy nie będzie trzeba wnosić opłaty skarbowej


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Od przyszłego roku zniknie opłata skarbowa od udzielanego prywatnego pełnomocnictwa. Dziś trzeba za nie zapłacić 15 zł. To dobra wiadomość m.in. dla osób robiących zakupy na aukcjach internetowych, takich jak np. Allegro, eBay czy też w sklepach internetowych, jak np. Merlin.

Dlaczego? Udzielenie pełnomocnictwa sprzedającemu, aby ten działał w imieniu i na rachunek kupującego, pozwoli uniknąć VAT płaconego obecnie przy tego typu zakupach od przesyłek pocztowych.

Paweł Fabianowski, prawnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, podkreśla, że z prawnego punktu widzenia przedstawiona sytuacja jest jak najbardziej możliwa.

- W takim przypadku rzeczywiście nie będzie potrzeby opodatkowywania VAT usługi pocztowej. Interes kupującego zabezpieczy tzw. pełnomocnictwo szczególne, czyli udzielone do wykonania konkretnej czynności prawnej w postaci zawarcia umowy o wyświadczenie usługi pocztowej w odniesieniu do konkretnego przedmiotu - tłumaczy Paweł Fabianowski.

Eksperci również podkreślają, że od przyszłego roku pełnomocnictwa będą powszechną praktyką wśród internautów.

Opodatkowanie przesyłek

Osoby handlujące na aukcjach internetowych mają trzy możliwości postępowania z kosztami opłat za przesyłkę pocztową. Jak wyjaśnił ekspert podatkowy Jacek Tkaczyk, pierwszym i najmniej korzystnym podatkowo sposobem jest refakturowanie kosztów opłaty pocztowej i naliczenie od takiej refaktury 22-proc. VAT. Opłata za przesyłkę może również stanowić integralny składnik ceny płaconej za towar, a w takim przypadku powinna zostać uwzględniona w cenie towaru i opodatkowana w takiej samej stawce jak towar. Rozwiązanie to jest korzystne w przypadku sprzedaży towarów opodatkowanych stawkami VAT niższymi niż 22 proc.

- Trzecim rozwiązaniem, które eliminuje nam VAT, jest złożenie pełnomocnictwa przez kupującego do składanego zamówienia, w którym kupujący upoważnia sprzedającego do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w jego imieniu i na jego rachunek. Zapis taki dla celów dowodowych można zamieścić także w zawieranej na piśmie umowie lub wpisać go do regulaminu sklepu - argumentował Jacek Tkaczyk.

Jego zdaniem korzystanie z ostatniego rozwiązania będzie od nowego roku na pewno bardziej powszechne, ponieważ nowa ustawa o opłacie skarbowej nie przewiduje pobierania tej opłaty od większości wystawianych pełnomocnictw.

Opłata bez wpływu na VAT

Z informacji, jakie uzyskaliśmy od Michała Szychowskiego, doradcy podatkowego z HLB Frąckowiak i Wspólnicy, brak opłaty skarbowej za udzielenie pełnomocnictwa nie ma wpływu na ocenę kosztów przesyłek pocztowych z punktu widzenia VAT. Z art. 11 (A) (3) (c) VI Dyrektywy wynika, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek tego ostatniego i które są ujęte na rozrachunkach sprzedawcy.

- Wydaje się więc możliwe nieuwzględnienie przez sprzedawcę w jego obrocie kwoty kosztów wysyłki pocztowej towaru, nabytego na aukcji internetowej przez kupującego, jeżeli sprzedawca posłużyłby się omawianym pełnomocnictwem - dodał nasz rozmówca.

Pełnomocnictwo na piśmie

Paweł Fabianowski uważa, że forma pełnomocnictwa może przyjąć kształt podobny do oświadczeń składanych podczas wypełnienia formularzy internetowych w zakresie przetwarzania danych osobowych.

- Należy jednak pamiętać, że w sytuacji, w której to sprzedawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów transportu (domniemanie z art. 547 kodeksu cywilnego), nie można mówić o świadczeniu odrębnej usługi pocztowej. Tym samym koszt usługi transportu, jako wliczony w cenę towaru, będzie opodatkowany według stawki właściwej dla sprzedawanego towaru - podkreślił.

Jednocześnie Michał Szychowski dodał, że forma pełnomocnictwa może być dowolna. Jednak biorąc pod uwagę względy dowodowe, w trakcie kontroli podatkowej warto posiadać pełnomocnictwo w formie pisemnej.

Sprzedający nie zyskają

Także zdaniem Pawła Satkiewicza, prawnika z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, zgodnie z przepisami ustawy o VAT jedyną możliwością, aby kupujący towar na aukcji internetowej, nie będąc jednocześnie zleceniodawcą usługi przesyłki świadczonej przez Pocztę Polską, ponosił koszty tej przesyłki bez podatku, jest udzielenie pełnomocnictwa sprzedającemu. Takie pełnomocnictwo daje sprzedającemu możliwość zlecenia usługi przesyłki w imieniu i na rzecz adresata. Wówczas nie będzie potrzebne refakturowanie kosztów poniesionych przez sprzedającego, które wymaga, według przepisów, doliczenia VAT do ceny przesyłki, mimo że usługa świadczona przez pocztę jest zwolniona z opodatkowania.

- Z powodu dodatkowych formalności (konieczność uzyskania i przedstawienia pełnomocnictwa na poczcie), mimo 22-proc. oszczędności kosztów przesyłki, rozwiązanie to nie będzie dla sprzedających znaczącym ułatwieniem - stwierdził Paweł Satkiewicz.

Wydaje się więc, że od 1 stycznia 2007 r. uniknięcie VAT od przesyłki pocztowej będzie dość proste. Pełnomocnictwo spowoduje bowiem, że sprzedający nie będzie świadczył takiej usługi, a będzie nabywać ją od Poczty Polskiej bezpośrednio kupujący. Nie będzie zatem następować refaktura, a jedynie zwrot kosztów, który nie podlega opodatkowaniu VAT. Taki zwrot nie jest również ujmowany w ewidencji podatkowej.

HANDEL W POLSKIM INTERNECIE

Od 4 do 5 mld zł wyniesie w tym roku wartość e-handlu w polskim internecie, z czego około połowa to pieniądze wydane przez internautów w sklepach internetowych. Pozostała część to obrót na aukcjach.

Bezdyskusyjnym liderem tego rynku jest portal Allegro. pl, którego obroty przekroczą w tym roku nawet 2 mld zł i stanowią większość wszystkich wydatków na aukcjach. Ile dokładnie jest sklepów internetowych, nikt dokładnie nie potrafi powiedzieć - portal internetowy sklepy24. pl grupuje dziś 1686 sklepów, a jeszcze kilka miesięcy temu było ich około tysiąca. Na pewno nie są także wszystkie dostępne w polskiej sieci. Blisko 800 sklepów działa na przykład na innym portalu aukcyjnym eBay. pl. Według firmy badającej internet Gemius, sklepy w których internauci najchętniej robią zakupy, to Merlin, Komputronik i Empik. Najchętniej kupowane towary w e-sklepach to książki, płyty i filmy (64,3 proc.), sprzęt komputerowy (37,5 proc.), telefony i akcesioria GSM (30 proc.), odzież i biżuteria (28,9 proc.), a także sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, gry komputerowe oraz bilety komunikacyjne i na różnego rodzaju imprezy (od 23 do 28 proc.).




Ewa Matyszewska

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA