REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

70 dni na zwrot podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku ma wynosić 70 dni - przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT. Eksperci przypominają, że obecne przepisy umożliwiają zwrot podatku nawet w ciągu 60 dni.


Rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje wprowadzenie istotnych zmian w zasadach dokonywania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, regulowanych w przepisie art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; nazywana dalej ustawą o VAT). W projekcie proponuje się m.in., żeby podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku wynosił 70 dni.
Oprócz tego autorzy projektu zaproponowali specjalne wyodrębnienie części odnoszącej się do możliwości prowadzenia przez organy podatkowe postępowania wyjaśniającego.

Konieczne zabezpieczenie

Zgodnie z treścią zaproponowanych regulacji, podatnik – mimo wszczęcia dodatkowego postępowania wyjaśniającego – może uzyskać zwrot różnicy podatku w terminie podstawowym, czyli w ciągu 70 dni, o ile złoży zabezpieczenie majątkowe odpowiadające kwocie wnioskowanego zwrotu podatku. Zaproponowane rozwiązanie może budzić kontrowersje wśród podatników. Zabezpieczenie wiąże się bowiem dla podatnika z dodatkowymi kosztami. Zatem w przeważającej liczbie przypadków, kiedy to wszczęte zostanie postępowanie wyjaśniające w związku z wnioskiem o zwrot kwoty podatku, bardziej racjonalnym dla podatnika, z ekonomicznego punktu widzenia, będzie przedłużenie terminu zwrotu niż złożenie zabezpieczenia.
Kolejna istotna zmiana dotyczy ograniczenia określonego w obecnie obowiązującym przepisie art. 87 ust. 3 180-dniowego terminu zwrotu podatku wyłącznie do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych oraz podatników wykonujących te czynności w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy.
Pozostawienie wydłużonego terminu w odniesieniu do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych z pewnością nie jest zgodne z wytycznymi w zakresie wspierania przedsiębiorczości. Wydaje się bowiem, że w szczególności w odniesieniu do tej grupy podmiotów, ustawodawca powinien przewidzieć mechanizmy ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej.

Podstawowy termin zwrotu

Możliwość stosowania w odniesieniu do podmiotów określonych w art. 87 ust. 4a podstawowego terminu zwrotu różnicy podatku przewidziana została w ust. 4b. Zgodnie z nim podatnik będzie mógł ubiegać się o zwrot w terminie 70 dni pod warunkiem złożenia zabezpieczenia majątkowego w odpowiedniej kwocie. Także i w tym przypadku należy się spodziewać, że podatnicy nie będą masowo korzystać z możliwości wcześniejszego zwrotu różnicy podatku.

PROJEKT ZMIAN VAT W SEJMIE

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 734) przewiduje m.in. znowelizowanie przepisów dotyczących:
• definicji działalności gospodarczej,
• momentu powstania obowiązku podatkowego,
• odliczania podatku naliczonego.


 
OPINIA
Marzena Gubała
ekspert Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
W myśl proponowanych zmian podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku będzie wynosił 70 dni. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiana ta stanowi skrócenie terminu zwrotu. Taka argumentacja jest sprzeczna z obecnie obwiązującymi przepisami. Warto bowiem przypomnieć, że zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT podstawowym terminem zwrotu podatku jest termin 60-dniowy. A zatem proponowane zmiany z pewnością nie stanowią skrócenia tego terminu, jak również szybszego otrzymania przez podatników kwot zwrotu podatku.



Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA