REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

70 dni na zwrot podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku ma wynosić 70 dni - przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT. Eksperci przypominają, że obecne przepisy umożliwiają zwrot podatku nawet w ciągu 60 dni.


Rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje wprowadzenie istotnych zmian w zasadach dokonywania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, regulowanych w przepisie art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; nazywana dalej ustawą o VAT). W projekcie proponuje się m.in., żeby podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku wynosił 70 dni.
Oprócz tego autorzy projektu zaproponowali specjalne wyodrębnienie części odnoszącej się do możliwości prowadzenia przez organy podatkowe postępowania wyjaśniającego.

Konieczne zabezpieczenie

Zgodnie z treścią zaproponowanych regulacji, podatnik – mimo wszczęcia dodatkowego postępowania wyjaśniającego – może uzyskać zwrot różnicy podatku w terminie podstawowym, czyli w ciągu 70 dni, o ile złoży zabezpieczenie majątkowe odpowiadające kwocie wnioskowanego zwrotu podatku. Zaproponowane rozwiązanie może budzić kontrowersje wśród podatników. Zabezpieczenie wiąże się bowiem dla podatnika z dodatkowymi kosztami. Zatem w przeważającej liczbie przypadków, kiedy to wszczęte zostanie postępowanie wyjaśniające w związku z wnioskiem o zwrot kwoty podatku, bardziej racjonalnym dla podatnika, z ekonomicznego punktu widzenia, będzie przedłużenie terminu zwrotu niż złożenie zabezpieczenia.
Kolejna istotna zmiana dotyczy ograniczenia określonego w obecnie obowiązującym przepisie art. 87 ust. 3 180-dniowego terminu zwrotu podatku wyłącznie do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych oraz podatników wykonujących te czynności w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy.
Pozostawienie wydłużonego terminu w odniesieniu do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych z pewnością nie jest zgodne z wytycznymi w zakresie wspierania przedsiębiorczości. Wydaje się bowiem, że w szczególności w odniesieniu do tej grupy podmiotów, ustawodawca powinien przewidzieć mechanizmy ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej.

Podstawowy termin zwrotu

Możliwość stosowania w odniesieniu do podmiotów określonych w art. 87 ust. 4a podstawowego terminu zwrotu różnicy podatku przewidziana została w ust. 4b. Zgodnie z nim podatnik będzie mógł ubiegać się o zwrot w terminie 70 dni pod warunkiem złożenia zabezpieczenia majątkowego w odpowiedniej kwocie. Także i w tym przypadku należy się spodziewać, że podatnicy nie będą masowo korzystać z możliwości wcześniejszego zwrotu różnicy podatku.

PROJEKT ZMIAN VAT W SEJMIE

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 734) przewiduje m.in. znowelizowanie przepisów dotyczących:
• definicji działalności gospodarczej,
• momentu powstania obowiązku podatkowego,
• odliczania podatku naliczonego.


 
OPINIA
Marzena Gubała
ekspert Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
W myśl proponowanych zmian podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku będzie wynosił 70 dni. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiana ta stanowi skrócenie terminu zwrotu. Taka argumentacja jest sprzeczna z obecnie obwiązującymi przepisami. Warto bowiem przypomnieć, że zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT podstawowym terminem zwrotu podatku jest termin 60-dniowy. A zatem proponowane zmiany z pewnością nie stanowią skrócenia tego terminu, jak również szybszego otrzymania przez podatników kwot zwrotu podatku.



Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA