REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

70 dni na zwrot podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku ma wynosić 70 dni - przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT. Eksperci przypominają, że obecne przepisy umożliwiają zwrot podatku nawet w ciągu 60 dni.


Rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje wprowadzenie istotnych zmian w zasadach dokonywania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, regulowanych w przepisie art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; nazywana dalej ustawą o VAT). W projekcie proponuje się m.in., żeby podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku wynosił 70 dni.
Oprócz tego autorzy projektu zaproponowali specjalne wyodrębnienie części odnoszącej się do możliwości prowadzenia przez organy podatkowe postępowania wyjaśniającego.

Konieczne zabezpieczenie

Zgodnie z treścią zaproponowanych regulacji, podatnik – mimo wszczęcia dodatkowego postępowania wyjaśniającego – może uzyskać zwrot różnicy podatku w terminie podstawowym, czyli w ciągu 70 dni, o ile złoży zabezpieczenie majątkowe odpowiadające kwocie wnioskowanego zwrotu podatku. Zaproponowane rozwiązanie może budzić kontrowersje wśród podatników. Zabezpieczenie wiąże się bowiem dla podatnika z dodatkowymi kosztami. Zatem w przeważającej liczbie przypadków, kiedy to wszczęte zostanie postępowanie wyjaśniające w związku z wnioskiem o zwrot kwoty podatku, bardziej racjonalnym dla podatnika, z ekonomicznego punktu widzenia, będzie przedłużenie terminu zwrotu niż złożenie zabezpieczenia.
Kolejna istotna zmiana dotyczy ograniczenia określonego w obecnie obowiązującym przepisie art. 87 ust. 3 180-dniowego terminu zwrotu podatku wyłącznie do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych oraz podatników wykonujących te czynności w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy.
Pozostawienie wydłużonego terminu w odniesieniu do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych z pewnością nie jest zgodne z wytycznymi w zakresie wspierania przedsiębiorczości. Wydaje się bowiem, że w szczególności w odniesieniu do tej grupy podmiotów, ustawodawca powinien przewidzieć mechanizmy ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej.

Podstawowy termin zwrotu

Możliwość stosowania w odniesieniu do podmiotów określonych w art. 87 ust. 4a podstawowego terminu zwrotu różnicy podatku przewidziana została w ust. 4b. Zgodnie z nim podatnik będzie mógł ubiegać się o zwrot w terminie 70 dni pod warunkiem złożenia zabezpieczenia majątkowego w odpowiedniej kwocie. Także i w tym przypadku należy się spodziewać, że podatnicy nie będą masowo korzystać z możliwości wcześniejszego zwrotu różnicy podatku.

PROJEKT ZMIAN VAT W SEJMIE

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 734) przewiduje m.in. znowelizowanie przepisów dotyczących:
• definicji działalności gospodarczej,
• momentu powstania obowiązku podatkowego,
• odliczania podatku naliczonego.


 
OPINIA
Marzena Gubała
ekspert Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
W myśl proponowanych zmian podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku będzie wynosił 70 dni. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiana ta stanowi skrócenie terminu zwrotu. Taka argumentacja jest sprzeczna z obecnie obwiązującymi przepisami. Warto bowiem przypomnieć, że zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT podstawowym terminem zwrotu podatku jest termin 60-dniowy. A zatem proponowane zmiany z pewnością nie stanowią skrócenia tego terminu, jak również szybszego otrzymania przez podatników kwot zwrotu podatku.



Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA