REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

70 dni na zwrot podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku ma wynosić 70 dni - przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT. Eksperci przypominają, że obecne przepisy umożliwiają zwrot podatku nawet w ciągu 60 dni.


Rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje wprowadzenie istotnych zmian w zasadach dokonywania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, regulowanych w przepisie art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; nazywana dalej ustawą o VAT). W projekcie proponuje się m.in., żeby podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku wynosił 70 dni.
Oprócz tego autorzy projektu zaproponowali specjalne wyodrębnienie części odnoszącej się do możliwości prowadzenia przez organy podatkowe postępowania wyjaśniającego.

Konieczne zabezpieczenie

Zgodnie z treścią zaproponowanych regulacji, podatnik – mimo wszczęcia dodatkowego postępowania wyjaśniającego – może uzyskać zwrot różnicy podatku w terminie podstawowym, czyli w ciągu 70 dni, o ile złoży zabezpieczenie majątkowe odpowiadające kwocie wnioskowanego zwrotu podatku. Zaproponowane rozwiązanie może budzić kontrowersje wśród podatników. Zabezpieczenie wiąże się bowiem dla podatnika z dodatkowymi kosztami. Zatem w przeważającej liczbie przypadków, kiedy to wszczęte zostanie postępowanie wyjaśniające w związku z wnioskiem o zwrot kwoty podatku, bardziej racjonalnym dla podatnika, z ekonomicznego punktu widzenia, będzie przedłużenie terminu zwrotu niż złożenie zabezpieczenia.
Kolejna istotna zmiana dotyczy ograniczenia określonego w obecnie obowiązującym przepisie art. 87 ust. 3 180-dniowego terminu zwrotu podatku wyłącznie do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych oraz podatników wykonujących te czynności w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy.
Pozostawienie wydłużonego terminu w odniesieniu do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych z pewnością nie jest zgodne z wytycznymi w zakresie wspierania przedsiębiorczości. Wydaje się bowiem, że w szczególności w odniesieniu do tej grupy podmiotów, ustawodawca powinien przewidzieć mechanizmy ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej.

Podstawowy termin zwrotu

Możliwość stosowania w odniesieniu do podmiotów określonych w art. 87 ust. 4a podstawowego terminu zwrotu różnicy podatku przewidziana została w ust. 4b. Zgodnie z nim podatnik będzie mógł ubiegać się o zwrot w terminie 70 dni pod warunkiem złożenia zabezpieczenia majątkowego w odpowiedniej kwocie. Także i w tym przypadku należy się spodziewać, że podatnicy nie będą masowo korzystać z możliwości wcześniejszego zwrotu różnicy podatku.

PROJEKT ZMIAN VAT W SEJMIE

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 734) przewiduje m.in. znowelizowanie przepisów dotyczących:
• definicji działalności gospodarczej,
• momentu powstania obowiązku podatkowego,
• odliczania podatku naliczonego.


 
OPINIA
Marzena Gubała
ekspert Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
W myśl proponowanych zmian podstawowy termin do zwrotu różnicy podatku będzie wynosił 70 dni. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiana ta stanowi skrócenie terminu zwrotu. Taka argumentacja jest sprzeczna z obecnie obwiązującymi przepisami. Warto bowiem przypomnieć, że zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT podstawowym terminem zwrotu podatku jest termin 60-dniowy. A zatem proponowane zmiany z pewnością nie stanowią skrócenia tego terminu, jak również szybszego otrzymania przez podatników kwot zwrotu podatku.



Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA