REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe limity dla VAT, ryczałtu i księgi

REKLAMA

Po przekroczeniu kwot granicznych podatników czekają nowe obowiązki rozliczeniowe. Gdy sprzedaż podatnika przewyższy 39 700 zł, to będzie musiał płacić VAT . Przychody z najmu przekraczające 15 934 zł oznaczają opodatkowanie wyższą stawką ryczałtu.


Od 2007 roku VAT powinni zacząć płacić podatnicy, którzy w 2006 roku uzyskali obrót przekraczający 39 700 zł. Tyle bowiem wyniesie w przyszłym roku limit zwolnienia VAT. Na ten rok wynosi on 39 200 zł. Jak oblicza się limit?

Zgodnie z ustawą o VAT, zwolnieni z tego podatku są podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym równowartości w złotych 10 tys. euro. Kwotę tę przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego w zaokrągleniu do 100 zł. W poniedziałek 2 października 2006 r. średni kurs euro wynosił 3,9745 zł. Trzeba więc pomnożyć 10 tys. euro przez 3,9745 zł, co daje 39 745 zł (10 000 x 3,9745 = 39 745). Kwotę tę zaokrągla się do 100 zł. Stąd pułap zwolnienia z VAT na 2007 rok wyniesie 39 700 zł. Taka kwota dotyczy jednak podatników kontynuujących działalność.

Przekroczenie limitu 10 tys. euro

- W momencie przekroczenia limitu 10 tys. euro podatnik VAT traci prawo do zwolnienia. W konsekwencji powinien on opodatkować nadwyżkę przekraczającą kwotę limitu - wyjaśnił GP Przemysław Prymas, doradca podatkowy z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Potwierdza to Paweł Kowalczyk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, biuro w Katowicach.

- Z chwilą przekroczenia tej kwoty podatnik traci prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT. Tym samym, każda następna sprzedaż powinna podlegać opodatkowaniu VAT, co implikuje konieczność wystawiania faktur VAT oraz składania deklaracji VAT, w tym również za miesiąc, w którym została przekroczona wspomniana wartość sprzedaży - mówi Paweł Kowalczyk.

W przypadku podatników rozpoczynających działalność w ciągu roku limit zwolnienia będzie odpowiednio niższy.

- Podatnik rozpoczynający wykonywanie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od VAT, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy limitu w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży - mówi Ewa Sokołowska-Strug, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

Dla małych podatników VAT

W 2007 roku zmienią się limity dla tzw. małego podatnika VAT. Jest nim podatnik:

* u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 800 tys. euro,

* prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający funduszami powierniczymi, będący agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 30 tys. euro.

Przeliczenia kwot w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Ponieważ kurs ten wynosił 3,9745 zł, to równowartość 800 000 euro wynosi 3 179 600 zł (800 000 x 3,9745 = 3 179 600). Po zaokrągleniu do 1000 zł limit będzie wynosił 3 180 000 zł. Natomiast kwota graniczna wynosząca 30 000 euro po przeliczeniu na złote wyniesie 119 235 zł (30 000 x 3,9745 = 119 235). Po zaokrągleniu do 1000 zł limit będzie wynosił 119 000 zł.

- W przypadku małego podatnika VAT (do 800 000 euro), po przekroczeniu limitu podlega on opodatkowaniu na zasadach ogólnych począwszy od miesiąca następującego po kwartale, w którym przekroczył limit - podkreśla Przemysław Prymas z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

W przyszłym roku zmienią się również limity dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z tej uproszczonej formy opodatkowania mogą korzystać podatnicy, jeżeli w roku poprzedzającym dany rok podatkowy uzyskali przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki nie przekroczyła 250 000 euro. To tylko jeden z warunków umożliwiających opłacanie ryczałtu, jednak ważny. Kwoty w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP, obowiązującego 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy. Ponieważ 1 października wypadał w tym roku w niedzielę, obowiązywała w tym dniu tabela kursów z piątku, w której kurs euro ustalono na 3,9835 zł. Limit dla ryczałtu w 2007 roku będzie zatem wynosił 995 875 zł. Ulegnie nieznacznemu zwiększeniu, gdyż poprzednio kwota ta wynosiła 979 150 zł.

- W przypadku przekroczenia przez podatnika limitu 250 000 euro w trakcie roku podatkowego traci on prawo do opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego począwszy od następnego roku podatkowego - mówi Przemysław Prymas.

Dla wynajmujących lokale

Od 2007 roku zmieni się limit dla najmu opodatkowanego na zasadach zryczałtowanych. Dla przychodów z najmu nieprzekraczających równowartości 4 tys. euro stawka ryczałtu wynosi 8,5 proc. przychodu. Dopiero po przekroczeniu tej kwoty granicznej musi być zastosowana stawka 20-proc. Zasady przeliczania limitu są takie same jak przedstawione dla ryczałtu dla działalności gospodarczej. Zatem limit ten wynosi w 2007 roku 15 934 zł (4000 x 3,9835 = 15 934). W roku 2006 było to 15 666 zł 40 gr.

Wyższy próg dla ksiąg

Kolejna zmiana dotyczy limitu, po przekroczeniu którego przedsiębiorca musi zacząć prowadzić pełne księgi rachunkowe. Powinien to zrobić, jeżeli jego przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w złotych 800 tys. euro.

Wyrażone w euro wielkości przelicza się na złote po średnim kursie ustalonym przez NBP na 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy. Ponieważ w tym roku 30 września wypadał w sobotę, obowiązywała tabela NBP z piątku 29 września. Kurs średni euro wyniósł w tym dniu 3,9835 zł. Oznacza to, że limit przychodów na 2007 rok zobowiązujący do założenia ksiąg rachunkowych będzie wynosił 3 186 800 zł (na 2006 rok jest to 3 133 280 zł).

- Wielkość limitów na 2007 rok nie uległa znaczącej zmianie. Różnice wynikają jedynie ze zwyżki kursu euro - podsumowuje Krzysztof Słapczyński, prawnik z Kancelarii Prawnej BSO Prawo & Podatki.

Jak zmieniał się limit 4000 euro dla najmu

na 2004 rok 18 274

na 2005 rok 17 514,80

na 2006 rok 15 666,40

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krzysztof Tomaszewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA