REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O planowanej kontroli fiskus będzie informował przedsiębiorcę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2007 roku przedsiębiorca, który prowadzi firmę od co najmniej 24 miesięcy, będzie informowany o planowanej kontroli fiskusa z wyprzedzeniem od 14 do 30 dni.

REKLAMA


Ministerstwo Finansów od początku 2007 roku rozszerza akcję dotyczącą informowania przedsiębiorców o planowanej kontroli podatkowej. Tego typu program pilotażowy był już prowadzony od kwietnia 2006 roku w trzech województwach: dolnośląskim, pomorskim i lubelskim. Pilotaż był podyktowany pierwotnymi zmianami w Ordynacji podatkowej, które miały wejść w życie 1 stycznia i które zakładały wprowadzenie instytucji sprawdzonego podatnika. Jednym z uprawnień sprawdzonego podatnika miało być właśnie informowanie o kontroli podatkowej.

Czas na przygotowanie

Nowa instytucja ostatecznie w życie nie weszła, ale - jak podkreśliło ministerstwo w odpowiedzi dla GP - zebrane doświadczenia wskazują na celowość zawiadamiania podatników o planowanym podjęciu kontroli. Jest to jeden z elementów przyczyniających się do zmiany wizerunku organów skarbowych i zmiany dotychczasowego standardu kontaktów między urzędem a podatnikiem. Większość podmiotów odbierała ten fakt pozytywnie z uwagi na możliwość przeanalizowania dokumentacji i złożenia ewentualnej korekty.

Urząd nie poinformuje o kontroli, jeśli jest ona podejmowana w związku z prowadzonym przeciwko przedsiębiorcy śledztwem lub dochodzeniem

Uprzedzenie o kontroli pozwoliło na odpowiednie przygotowanie organizacyjne przedsiębiorstwa podatnika oraz ewidencji księgowej. Często świadczył o tym sposób uporządkowania dokumentów źródłowych. W efekcie usprawniło to weryfikację przez organ podatkowy przedłożonej ewidencji oraz dokumentów i przyniosło wymierne korzyści w postaci efektywniejszego wykorzystania czasu kontroli.

Akcję rozszerzono

Kontynuowana przez resort finansów akcja obejmie więcej podatników. Programem informowania o planowanej kontroli w 2007 roku objęci będą podatnicy VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, podatnicy i płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, a także prowadzący działalność gospodarczą.

Pilotaż zakładał m.in. informowanie podatników z 30-dniowym wyprzedzeniem o planowanej kontroli. Dotyczyło to przedsiębiorców prowadzących działalność co najmniej 36 miesięcy. Teraz krąg podatników został rozszerzony. Informowani będą podatnicy prowadzący firmę co najmniej 24 miesiące. Informacje o wizycie kontrolerów będą przekazywane podatnikom w terminie od 14 do 30 dni przed rozpoczęciem kontroli.

Fiskus przyjazny

Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że celem strategicznym wdrożonego programu jest poprawa relacji administracji podatkowej z podatnikami poprzez zapewnienie kontrolowanym pełnej możliwości korzystania z uprawnień wynikających z zasad ogólnych postępowania podatkowego.

Jawność działania organów podatkowych powinna wpłynąć na zwiększenie do nich zaufania podatników i poprawę wzajemnych relacji. Ponadto realizacja programu wpłynie na obniżenie kosztów prowadzenia kontroli. Umożliwi podatnikowi odpowiednie przygotowanie się do kontroli zarówno poprzez sprawdzenie prawidłowości dokonanych rozliczeń podatkowych, jak i przygotowanie organizacyjne. Powinno to usprawnić wykonywanie czynności kontrolnych. Ministerstwo spodziewa się zwiększenia wpływów budżetowych w wyniku dokonywania korekt zeznań i deklaracji podatkowych przez podatników przed rozpoczęciem kontroli.

REKLAMA


FISKUS NIE WSZYSTKICH UPRZEDZI
O kontroli nie będą informowani:
- podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w okresie krótszym niż 24 miesiące przed planowanym podjęciem kontroli, 
- podatnicy, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy co najmniej raz zmienili właściwość naczelnika urzędu skarbowego, 
- podatnicy nieposiadający siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub z którymi dotychczasowy kontakt urzędu był utrudniony (co zostało udokumentowane), 
- podatnicy posiadający zaległości podatkowe większe niż 3 proc. zadeklarowanego podatku należnego za okres rozliczeniowy, którego dotyczy ta zaległość, 
- podatnicy wobec których podejmowana jest kontrola w zakresie opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA