REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz reklamy zniekształca rynek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Doradcy podatkowi mają zakaz reklamowania swoich usług. Konkurują cenami usług z księgowymi, którzy mają do tego prawo. Rozwiązaniem byłoby rozdzielenie usług doradztwa od księgowych.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Za naruszenie zakazu reklamy doradcom podatkowym grozi skreślenie z listy uprawnionych do wykonywania tego zawodu. Oznacza to, że złamanie zakazu pozbawia doradcę możliwości wykonywania zawodu.


Takich ograniczeń nie mają natomiast osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe. Jest to oczywista nierówność, tym bardziej że księgowi mogą wykonywać większość czynności doradztwa podatkowego, jakie przewiduje ustawa o doradztwie podatkowym. Skoro więc przedstawiciele dwóch zawodów działających na tym samym rynku nie mają równych praw, to pojawia się pomysł wprowadzenia zakazu reklamy dla biur księgowych.


Zakaz dla księgowych


O zakazie takim mówią doradcy podatkowi, natomiast eksperci księgowi nie są entuzjastami takiego pomysłu.


Jerzy Bielawny, wiceprezes Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, uważa, że dla niewielkich kancelarii podatkowych dotarcie z informację o swojej działalności do klientów jest mocno ograniczone. Z drugiej natomiast strony, biura księgowe mogą reklamować swoje usługi.


- Osoba widząca taką reklamę ma poczucie, że jest to promocja usług doradczych - powiedział "Gazecie Prawnej" Jerzy Bielawny.


Jego zdaniem, małym krokiem w kierunku zrównania statusu zawodów jest wprowadzenie zakazu reklamy biur rachunkowych.


- Skoro objęto księgowych obowiązkowym ubezpieczeniem OC, to wszystko wskazuje na to, że jest to zawód zaufania publicznego. Moim zdaniem, należałoby więc zrównać ich status z innymi. Zawody zaufania publicznego z definicji mają zakaz reklamy. Jest to właściwe rozwiązanie, ponieważ bez zakazu firmy duże zyskałyby ogromną przewagę na rynku - stwierdził Jerzy Bielawny.


Różnice poglądów


Z takim stanowiskiem nie zgadza się natomiast Tomasz Michalik, partner i doradca podatkowy MDDP Michalik, Dłuska, Dziedzic i Partnerzy.


Jego zdaniem, zakaz reklamy doradców w obecnej formie jest wystarczający.


- Jeżeli doradcy podatkowi chcą być traktowani jako zawód do pewnego stopnia porównywalny z zawodem radcy prawnego czy adwokata, to siłą rzeczy powinni utrzymać zakaz reklamy. Natomiast rozciągnięcie tego zakazu na księgowych wydaje mi się zupełnie nieuzasadnione. Jeżeli chcemy przyjąć, że to są dwa różne zawody, to w zasadzie nie powinniśmy takiej tamy księgowym stawiać - powiedział nam Tomasz Michalik.


Dla części doradców ważniejsze jest zrównanie zawodów poprzez rozdzielenie uprawnień doradców podatkowych od księgowych. Chodzi o to, aby księgowi nie mogli wykonywać czynności doradców na mocy ustawy o doradztwie podatkowym.


Księgowi przeciwni


Na zakaz reklamy niechętnie patrzą księgowi.


- Z jednej strony jest to odbijanie piłeczki ze strony doradców. Jeśli nam nie wolno, to i księgowym nie powinno być wolno - mówią doradcy podatkowi.


Z drugiej strony należałoby się jednak zastanowić, na ile mamy zapewnioną równość konstytucyjną zawodów - przyznaje dr Radosław Ignatowski, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego.


Jego zdaniem, biura rachunkowe powinny w swoich reklamach ograniczać się do reklamowania działalności księgowej.


- Trudno natomiast określić, jakie przesłanki świadczyły o tym, aby jedną grupę ograniczyć w dostępie do reklamy, a drugiej nie - powiedział nam Radosław Ignatowski.


Z kolei prof. Zbigniew Luty uważa, że reklama firm usługowo prowadzących księgi nie powinna być zniesiona.


Problemy z reklamą


Jak zauważa Jerzy Bielawny, kolejnym problemem w zrównaniu zawodów jest kwestia prania brudnych pieniędzy. Wyjaśnił, że zawody zaufania publicznego, takie jak: radca prawny, adwokat, doradca podatkowy i biegły rewident mają obowiązek zgłaszać zauważone przypadki, a nawet podejrzenie prania brudnych pieniędzy, natomiast prowadzących księgi taki obowiązek nie obejmuje.


- Proceder prania brudnych pieniędzy widać przede wszystkich w księgach rachunkowych. Jest to więc dość dziwna sytuacja - zauważa nasz rozmówca.

Zdaniem Tomasza Michalika, kluczowe znaczenie w sprawie zakazu ma precyzyjne określenie, co jest reklamą, a co nią nie jest.


- Tak naprawdę kluczowe jest ustalenie tego, co mamy na myśli mówiąc o zakazie reklamy. W mojej ocenie nie jest reklamą ani opublikowanie glosy w magazynie fachowym, ani udział w rankingach w prasie - powiedział nam ekspert. Jego zdaniem zdefiniowanie tego, co jest działalnością, która wykracza poza ten zakaz reklamy, a co nie jest, byłoby pożądane i ważne.


Definicję taką na wewnętrzny użytek korporacji mogłaby opracować Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Z drugiej strony, pojawiają się opinie, że katalogu takiego nie można w prosty sposób zdefiniować, ponieważ może on rodzić domysły i nadużycia. Jak zauważył Tomasz Michalik, doradcy mogą występować w artykułach prasowych jako eksperci. Jest to część działalności edukacyjnej doradców, którą powinni oni prowadzić. Reklamą usług doradztwa nie byłoby zapewne również wprowadzenie do gimnazjów obowiązkowego przedmiotu z zakresu prawa podatkowego. O pomyśle takim mówił w wywiadzie dla "Gazety Prawnej" prof. Witold Modzelewski, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.


W praktyce zakaz reklamy oznacza więc, że nie można umieszczać ogłoszeń w prasie, radiu i telewizji, a także w innych tradycyjnych mediach.

Doradcy, podobnie jak radcowie prawni czy adwokaci, nie mogą również sponsorować żadnych imprez. Zakaz dotyczy zarówno ich samych, jak również innych podmiotów, które mają zakaz propagowania czy polecania konkretnych firm doradztwa podatkowego lub doradców.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA