REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny dostawca nie zapłaci podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który czeka w Sejmie na drugie czytanie, przewiduje m.in. wprowadzenie regulacji dotyczących magazynów konsygnacyjnych.


Zmiana prawa

Pomysł wprowadzenia instytucji magazynu konsygnacyjnego (ang. call-off stock) pojawił się już przy okazji ostatniej dokonanej nowelizacji ustawy o VAT, ale wtedy resort finansów nie zdecydował się na wdrożenie nowych rozwiązań. Propozycja ta jednak powróciła w najnowszym projekcie zmian.

Przemysław Prymas, doradca podatkowy, HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wyjaśnia, że korzyścią z wprowadzenia magazynu konsygnacyjnego dedykowanego określonemu odbiorcy będzie zwolnienie z obowiązku rejestracji w Polsce dla dostawców z siedzibą na terytorium UE dokonujących przemieszczenia własnych towarów do Polski.


- Obowiązanym do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu takiego przemieszczenia towarów będzie polski odbiorca, a obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstanie dopiero w momencie pobrania towarów przez tego odbiorcę z magazynu konsygnacyjnego - mówi Przemysław Prymas.


Oznacza to, że nowe przepisy znacznie uproszczą rozliczanie dostawy towarów uwalniając zagranicznego dostawcę od obowiązku rejestracji dla potrzeb VAT w Polsce. W tym celu ustawodawca przyjmuje fikcję prawną, iż wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonał polski odbiorca towarów.


- Analogiczne ułatwienia dla polskich przedsiębiorców istnieją w tych krajach członkowskich UE, które zastosowały podobne procedury. Dla potrzeb zastosowania stawki podatku 0 proc. przy przemieszczaniu własnych towarów wystarczy, jeśli podatnik poda numer VAT UE nabywcy towarów - wyjaśnia Przemysław Prymas.


- W mojej ocenie likwidację obowiązku rejestracji oraz wymierne korzyści z tytułu odroczonego w czasie rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia przemieszczanych towarów należy ocenić pozytywnie - podsumowuje ekspert.


Trzeba wiedzieć, że korzystanie z uproszczeń rozliczeń podatkowych, jakie daje magazyn konsygnacyjny, zostało obłożone pewnymi warunkami. Przede wszystkim należy pamiętać, iż towary przechowywane w takim magazynie mogą być przeznaczone tylko dla jednego odbiorcy. Ponadto ich sprzedaż musi nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od wprowadzenia do magazynu. Konieczne też będzie pisemne zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia przez magazyn konsygnacyjny oraz prowadzenie odpowiedniej ewidencji towarów wprowadzanych do magazynu.


PRZEŁOMOWE PROPOZYCJE

Proponowane przez rząd rozwiązania dotyczące transakcji wewnątrzwspólnotowych można uznać za przełomowe.

Istotą rozwiązania dotyczącego magazynu konsygnacyjnego, powszechnie stosowanego w wielu państwach Wspólnoty, jest przerzucenie obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z podatnika zagranicznego na rzecz ostatecznego odbiorcy towarów zarejestrowanego dla potrzeb VAT w kraju położenia magazynu - wyjaśnili Gazecie Prawnej eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

Zwrócili uwagę, że z reguły magazyny konsygnacyjne tworzone są w pobliżu bądź na terenie zakładu produkcyjnego i przechowywane są w nich zapasy części czy półfabrykatów, gwarantujące ciągłość produkcji.


Magdalena Majkowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA