REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na opracowanie definicji jest coraz mniej czasu

REKLAMA

W resorcie finansów przedłużają się prace nad przygotowaniem definicji budownictwa społecznego. Zapomniano o preferencjach podatkowych dla inwestorów indywidualnych budujących domy jednorodzinne. Remontujący domy i mieszkania będą musieli płacić podstawową 22-proc. stawkę VAT.


Ciągle nie wiadomo, jaka będzie ostatecznie definicja budownictwa społecznego. Resort budownictwa nie może dojść w tej sprawie do porozumienia z resortem finansów. Potwierdza to Jakub Lutyk, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów. - Na razie nie ma ostatecznych uzgodnień - poinformował rzecznik. Dodał jednak, że między ministrem finansów i resortem budownictwa dochodzi do powolnego zbliżenia stanowisk.


Andrzej Aumiller, szef resortu budownictwa, które bierze udział w pracach nad definicją budownictwa społecznego, twierdzi, że w tym tygodniu do resortu finansów mają trafić propozycje konkretnych rozwiązań. Według niego definicja budownictwa społecznego powinna być znana w marcu.


Będą limity


Ministerstwo Budownictwa zgadza się, by limity powierzchniowe, które obejmuje preferencyjna stawka 7 proc. VAT, dotyczyły lokali o powierzchni 120 mkw. i domów o powierzchni 220 mkw. Problemem może być jednak przyjęcie rozwiązań korzystnych dla osób prowadzących remonty. Musi je zaakceptować minister finansów. Kontrowersje budzi także wyłączenie z definicji budownictwa społecznego całego budownictwa indywidualnego. Od kształtu definicji zależy, które mieszkania i domy oraz jakie remonty będą po 1 stycznia 2008 r. korzystać z preferencyjnej stawki VAT.


Andrzej Aumiller powiedział w rozmowie z Gazetą Prawną, że ostateczne rozwiązanie zależy od ministra finansów. Emocje wywołuje sprawa remontów. Ministerstwo Finansów chce wyłączyć część z nich z zakresu działania definicji.


W ujawnionych pod koniec ubiegłego roku założeniach MF przyjął, że niższym VAT byłyby objęte remonty, w których wartość materiałów budowlanych nie przekraczałaby 50 proc. kosztów remontu. Resort budownictwa jest przeciwny takiemu limitowi. Zdaniem ministra Aumillera ograniczenie powinno dotyczyć raczej rodzajów remontów, a nie wartości materiałów. Tak, by w przypadku remontu np. kamienicy definicją nie można było objąć także remontu lokali użytkowych, sklepów.


- Definicja powinna dotyczyć ściśle lokali i budynków mieszkalnych. Jednocześnie nie można pozwolić, by z niższego VAT mogły korzystać remonty pałaców. Ustalenie odpowiednich rozwiązań nie jest łatwe, dlatego prace trwają tak długo - tłumaczył Andrzej Aumiller.

Minister nie chciał wypowiadać się na temat przedłużenia zwrotu części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Ten temat ma być poruszany na samym końcu ustaleń między ministrami.


Wiadomo jednak, że resort finansów nie chce się zgodzić na objęcie definicją budownictwa społecznego inwestycji indywidualnych prowadzonych tzw. systemem gospodarczym. Jednocześnie odmawia przedłużenia zwrotu VAT od materiałów budowlanych. Tłumaczy to zastrzeżeniami Komisji Europejskiej.


Indywidualne z wyższym VAT


Ryszard Kowalski, prezes Związku Pracodawców-Producentów Materiałów dla Budownictwa, uważa, że przyjęcie definicji, która nie obejmie budownictwa indywidualnego, i jednoczesne zaniechanie zwrotu części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych będzie oznaczać, że 7-proc. VAT obejmie tylko połowę inwestycji. Zdaniem związku budownictwo indywidualne stanowi około połowy budownictwa mieszkaniowego w Polsce. Na proponowanych rozwiązaniach skorzystają tylko najbogatsi. Dlaczego?


- Preferencyjną stawkę zapłacą ci, których stać na kupno mieszkań od deweloperów, opłacić ich koszty i marże. Budownictwo jednorodzinne systemem gospodarczym jest popularne nie dlatego, że ludzie lubią sami układać cegły, tylko dlatego, że jest tańsze. Jeżeli obniżka VAT ma poprawić dostępność mieszkań w Polsce, to powinna objąć także domy jednorodzinne budowane systemem gospodarczym - uważa Ryszard Kowalski.


Mirosław Barszcz, doradca podatkowy, ekspert z Instytutu Sobieskiego, były wiceminister finansów potwierdza, że definicja budownictwa społecznego powinna objąć także budownictwo indywidualne. Zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych jest - jego zdaniem - protezą komplikującą system, a odzyskanie pieniędzy nie jest proste.


- Nie widzę jednak powodów, dla których Komisja Europejska miałaby kwestionować tę ustawę. Z VAT-em jako takim niewiele ma ona wspólnego. To raczej system pomocy dla tych, którzy budują, czy remontują mieszkania i domy - wyjaśnia Mirosław Barszcz.


Konsekwencje ograniczeń


Przyjęcie założeń Ministerstwa Finansów zawierających ograniczenia dotyczące remontów oznaczałoby, że część z nich opodatkowana byłaby podstawową stawką VAT. MF proponowało, by definicja nie objęła remontów, jeżeli koszt materiałów budowlanych wykorzystanych do nich przewyższyłby 50 proc. wartości całej usługi. Montaż okien, który dziś opodatkowany jest 7-proc. VAT byłby objęty 22-proc. podatkiem. Cena samego okna znacznie przewyższa połowę ceny okna wraz z montażem. Przyjmując, że okno kosztuje 1 tys. zł netto, a zamontowanie go np. 200 zł, dziś za całą usługę zapłacimy 1284 zł (razem z 7-proc. VAT). Po 1 stycznia 2008 r. i ewentualnej zmianie stawki VAT taka sama usługa kosztować będzie o 180 zł więcej.


Z kolei zakończenie systemu zwrotu VAT i nieobjęcie definicją budownictwa społecznego budownictwa indywidualnego odczują ci, którzy stawiają domy we własnym zakresie. Otrzymanie zwrotu oznacza, że w rzeczywistości ostateczna cena materiałów budowlanych równa się cenie netto powiększonej o 7 proc. VAT. Jeżeli po 1 stycznia rekompensat nie będzie, koszt materiałów budowlanych wzrośnie. Tymczasem osoby kupujące mieszkanie lub dom od deweloperów do ceny netto będą nadal doliczały 7-proc. VAT, który obejmie zarówno usługę, jak i materiały wykorzystane do budowy.


Definicja jest potrzebna


Definicja budownictwa społecznego powinna zostać przyjęta do końca tego roku. W przeciwnym razie dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części (z wyłączeniem lokali użytkowych), roboty budowlano-montażowe, remont i prace konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą zostaną objęte 22-proc. podatkiem. W efekcie budownictwo mieszkaniowe znacznie podrożeje.


Polskie problemy z VAT na mieszkania są konsekwencją ustaleń z UE. Prawo do stosowania przez Polskę 7-proc. stawki wynika z tzw. czasowej derogacji zawartej w Traktacie Akcesyjnym. Wygasa ona jednak 31 grudnia 2007 r. Co prawda, Polska wystąpiła o bezterminowe przedłużenie derogacji na obniżone stawki VAT, ale 7-proc. podatku nie wywalczyliśmy. Udało się jednak uzyskać zapewnienie, że mamy prawo do autonomicznego zdefiniowania definicji budownictwa społecznego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZE STRONY BIZNESU

Zdecydowanie największy popyt obserwuje się na mieszkania o powierzchni od 70 do 90 mkw. Katarzyna Cyprynowska z agencji nieruchomości Metrohouse szacuje, że na rynku warszawskim sprzedaje się najwyżej 5 proc. mieszkań o metrażu 150-170 mkw.

W przypadku domów dużym zainteresowaniem cieszą się obiekty średniej wielkości, o powierzchni około 150-170 mkw. Tego typu domy są bowiem alternatywą dla drożejących mieszkań, a także tańsze w utrzymaniu. Stanowią około połowę sprzedawanych domów. Druga duża grupa - również około 50 proc. sprzedawanych obiektów - to domy o powierzchni 200-250 mkw. bed


STAWKI W UE

Część państw unijnych posiada definicję budownictwa społecznego. Obowiązują tam obniżone stawki VAT, które wynoszą:

- we Włoszech - 4 i 10 proc.

- w Hiszpanii - 4 i 7 proc.

- w Belgii - 6 i 12 proc.

- we Francji - 5,5 proc.

Stawki VAT na budownictwo mieszkaniowe wynoszą:

- w Polsce - 7 proc.

- w Czechach - 5 proc.

- w Słowenii - 8,5 proc.

- w Luksemburgu - 3 proc.

- w Wielkiej Brytanii - 5 proc.

- w Irlandii - 13,5 proc.


Marcin Musiał

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA