REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na opracowanie definicji jest coraz mniej czasu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W resorcie finansów przedłużają się prace nad przygotowaniem definicji budownictwa społecznego. Zapomniano o preferencjach podatkowych dla inwestorów indywidualnych budujących domy jednorodzinne. Remontujący domy i mieszkania będą musieli płacić podstawową 22-proc. stawkę VAT.


Ciągle nie wiadomo, jaka będzie ostatecznie definicja budownictwa społecznego. Resort budownictwa nie może dojść w tej sprawie do porozumienia z resortem finansów. Potwierdza to Jakub Lutyk, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów. - Na razie nie ma ostatecznych uzgodnień - poinformował rzecznik. Dodał jednak, że między ministrem finansów i resortem budownictwa dochodzi do powolnego zbliżenia stanowisk.


Andrzej Aumiller, szef resortu budownictwa, które bierze udział w pracach nad definicją budownictwa społecznego, twierdzi, że w tym tygodniu do resortu finansów mają trafić propozycje konkretnych rozwiązań. Według niego definicja budownictwa społecznego powinna być znana w marcu.


Będą limity


Ministerstwo Budownictwa zgadza się, by limity powierzchniowe, które obejmuje preferencyjna stawka 7 proc. VAT, dotyczyły lokali o powierzchni 120 mkw. i domów o powierzchni 220 mkw. Problemem może być jednak przyjęcie rozwiązań korzystnych dla osób prowadzących remonty. Musi je zaakceptować minister finansów. Kontrowersje budzi także wyłączenie z definicji budownictwa społecznego całego budownictwa indywidualnego. Od kształtu definicji zależy, które mieszkania i domy oraz jakie remonty będą po 1 stycznia 2008 r. korzystać z preferencyjnej stawki VAT.


Andrzej Aumiller powiedział w rozmowie z Gazetą Prawną, że ostateczne rozwiązanie zależy od ministra finansów. Emocje wywołuje sprawa remontów. Ministerstwo Finansów chce wyłączyć część z nich z zakresu działania definicji.


W ujawnionych pod koniec ubiegłego roku założeniach MF przyjął, że niższym VAT byłyby objęte remonty, w których wartość materiałów budowlanych nie przekraczałaby 50 proc. kosztów remontu. Resort budownictwa jest przeciwny takiemu limitowi. Zdaniem ministra Aumillera ograniczenie powinno dotyczyć raczej rodzajów remontów, a nie wartości materiałów. Tak, by w przypadku remontu np. kamienicy definicją nie można było objąć także remontu lokali użytkowych, sklepów.


- Definicja powinna dotyczyć ściśle lokali i budynków mieszkalnych. Jednocześnie nie można pozwolić, by z niższego VAT mogły korzystać remonty pałaców. Ustalenie odpowiednich rozwiązań nie jest łatwe, dlatego prace trwają tak długo - tłumaczył Andrzej Aumiller.

Minister nie chciał wypowiadać się na temat przedłużenia zwrotu części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Ten temat ma być poruszany na samym końcu ustaleń między ministrami.


Wiadomo jednak, że resort finansów nie chce się zgodzić na objęcie definicją budownictwa społecznego inwestycji indywidualnych prowadzonych tzw. systemem gospodarczym. Jednocześnie odmawia przedłużenia zwrotu VAT od materiałów budowlanych. Tłumaczy to zastrzeżeniami Komisji Europejskiej.


Indywidualne z wyższym VAT


Ryszard Kowalski, prezes Związku Pracodawców-Producentów Materiałów dla Budownictwa, uważa, że przyjęcie definicji, która nie obejmie budownictwa indywidualnego, i jednoczesne zaniechanie zwrotu części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych będzie oznaczać, że 7-proc. VAT obejmie tylko połowę inwestycji. Zdaniem związku budownictwo indywidualne stanowi około połowy budownictwa mieszkaniowego w Polsce. Na proponowanych rozwiązaniach skorzystają tylko najbogatsi. Dlaczego?


- Preferencyjną stawkę zapłacą ci, których stać na kupno mieszkań od deweloperów, opłacić ich koszty i marże. Budownictwo jednorodzinne systemem gospodarczym jest popularne nie dlatego, że ludzie lubią sami układać cegły, tylko dlatego, że jest tańsze. Jeżeli obniżka VAT ma poprawić dostępność mieszkań w Polsce, to powinna objąć także domy jednorodzinne budowane systemem gospodarczym - uważa Ryszard Kowalski.


Mirosław Barszcz, doradca podatkowy, ekspert z Instytutu Sobieskiego, były wiceminister finansów potwierdza, że definicja budownictwa społecznego powinna objąć także budownictwo indywidualne. Zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych jest - jego zdaniem - protezą komplikującą system, a odzyskanie pieniędzy nie jest proste.


- Nie widzę jednak powodów, dla których Komisja Europejska miałaby kwestionować tę ustawę. Z VAT-em jako takim niewiele ma ona wspólnego. To raczej system pomocy dla tych, którzy budują, czy remontują mieszkania i domy - wyjaśnia Mirosław Barszcz.


Konsekwencje ograniczeń


Przyjęcie założeń Ministerstwa Finansów zawierających ograniczenia dotyczące remontów oznaczałoby, że część z nich opodatkowana byłaby podstawową stawką VAT. MF proponowało, by definicja nie objęła remontów, jeżeli koszt materiałów budowlanych wykorzystanych do nich przewyższyłby 50 proc. wartości całej usługi. Montaż okien, który dziś opodatkowany jest 7-proc. VAT byłby objęty 22-proc. podatkiem. Cena samego okna znacznie przewyższa połowę ceny okna wraz z montażem. Przyjmując, że okno kosztuje 1 tys. zł netto, a zamontowanie go np. 200 zł, dziś za całą usługę zapłacimy 1284 zł (razem z 7-proc. VAT). Po 1 stycznia 2008 r. i ewentualnej zmianie stawki VAT taka sama usługa kosztować będzie o 180 zł więcej.


Z kolei zakończenie systemu zwrotu VAT i nieobjęcie definicją budownictwa społecznego budownictwa indywidualnego odczują ci, którzy stawiają domy we własnym zakresie. Otrzymanie zwrotu oznacza, że w rzeczywistości ostateczna cena materiałów budowlanych równa się cenie netto powiększonej o 7 proc. VAT. Jeżeli po 1 stycznia rekompensat nie będzie, koszt materiałów budowlanych wzrośnie. Tymczasem osoby kupujące mieszkanie lub dom od deweloperów do ceny netto będą nadal doliczały 7-proc. VAT, który obejmie zarówno usługę, jak i materiały wykorzystane do budowy.


Definicja jest potrzebna


Definicja budownictwa społecznego powinna zostać przyjęta do końca tego roku. W przeciwnym razie dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części (z wyłączeniem lokali użytkowych), roboty budowlano-montażowe, remont i prace konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą zostaną objęte 22-proc. podatkiem. W efekcie budownictwo mieszkaniowe znacznie podrożeje.


Polskie problemy z VAT na mieszkania są konsekwencją ustaleń z UE. Prawo do stosowania przez Polskę 7-proc. stawki wynika z tzw. czasowej derogacji zawartej w Traktacie Akcesyjnym. Wygasa ona jednak 31 grudnia 2007 r. Co prawda, Polska wystąpiła o bezterminowe przedłużenie derogacji na obniżone stawki VAT, ale 7-proc. podatku nie wywalczyliśmy. Udało się jednak uzyskać zapewnienie, że mamy prawo do autonomicznego zdefiniowania definicji budownictwa społecznego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZE STRONY BIZNESU

Zdecydowanie największy popyt obserwuje się na mieszkania o powierzchni od 70 do 90 mkw. Katarzyna Cyprynowska z agencji nieruchomości Metrohouse szacuje, że na rynku warszawskim sprzedaje się najwyżej 5 proc. mieszkań o metrażu 150-170 mkw.

W przypadku domów dużym zainteresowaniem cieszą się obiekty średniej wielkości, o powierzchni około 150-170 mkw. Tego typu domy są bowiem alternatywą dla drożejących mieszkań, a także tańsze w utrzymaniu. Stanowią około połowę sprzedawanych domów. Druga duża grupa - również około 50 proc. sprzedawanych obiektów - to domy o powierzchni 200-250 mkw. bed


STAWKI W UE

Część państw unijnych posiada definicję budownictwa społecznego. Obowiązują tam obniżone stawki VAT, które wynoszą:

- we Włoszech - 4 i 10 proc.

- w Hiszpanii - 4 i 7 proc.

- w Belgii - 6 i 12 proc.

- we Francji - 5,5 proc.

Stawki VAT na budownictwo mieszkaniowe wynoszą:

- w Polsce - 7 proc.

- w Czechach - 5 proc.

- w Słowenii - 8,5 proc.

- w Luksemburgu - 3 proc.

- w Wielkiej Brytanii - 5 proc.

- w Irlandii - 13,5 proc.


Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA