REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienią się statut i zasady etyki zawodowej

REKLAMA

Podczas Nadzwyczajnego Zjazdu Doradców Podatkowych zmienione zostaną statut i zasady etyki zawodowej. Niewykluczone, że dojdzie też do zmiany władz samorządu doradców.


Zaledwie po roku od II Zjazdu Doradców Podatkowych odbędzie się kolejny, nadzwyczajny.


Krajowa Rada Doradców Podatkowych (KRDP) w uchwale o zwołaniu zjazdu przyjęła punkt dotyczący oceny prac organów Izby, w tym przewodniczącego Krajowej Rady, którym jest prof. Witold Modzelewski. Przyjęto, że w wyniku oceny może dojść do decyzji osobowych. Oznacza to, że w sobotę mogą zostać wybrane nowe władze samorządu doradców. Nie jest to jednak pewne, ponieważ istnieje spór, czy nadzwyczajny zjazd posiada uprawnienia do dokonania zmian w KRDP.


Zarówno Bogusław Niemiec, jak i Sławomir Zieleń, wiceprzewodniczący KRDP, uważają, że zmiana władz jest mało prawdopodobna ze względu na brak takiej możliwości w przepisach. Nie wiadomo również, czy znalazłaby się większość, która przesądziłaby o zmianie.


Przyczyną zwołania nadzwyczajnego zjazdu jest zakwestionowanie przez Ministerstwo Finansów dwóch punktów statutu przyjętego rok temu. Pierwszy dotyczył niezgodności statutu z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym, a drugi zmian w sądach dyscyplinarnych również wynikających z ustawy.


- Najważniejszym błędem II Zjazdu było przyjęcie jednolitego tekstu statutu w jednej uchwale, ponieważ ustawa o doradztwie podatkowym nie pozwala ministrowi, czyli organowi nadzorującemu, zawiesić części statutu. Przyjmiemy więc wiele uchwał bez przyjęcia tekstu jednolitego. Wtedy, jeśli minister coś zakwestionuje, niekoniecznie będzie to prowadziło do sporu - uważa Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący KRDP.


Do porządku obrad wprowadzono też inne punkty: zmiany w art. 4 i 16 zasad etyki zawodowej.


- Potrzeba zmian w zasadach etyki wynika z chęci dostosowania do obowiązującego prawa w zakresie ustawy dotyczącej przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy - tłumaczył nam Dariusz M. Malinowski.


Dziś KRDP zajmie się również sprawą komisji egzaminacyjnej ds. doradztwa podatkowego, którą minister finansów powinien powołać do 4 marca.

Spór z resortem powstał po tym, jak minister finansów uznał, że KRDP powinna wskazać więcej niż 20 kandydatów do komisji.


- Jest spór, czy selekcji ma dokonywać tylko rada czy również minister. Po drugie, wśród osób wskazanych przez radę znajduje się małżeństwo. Zdaniem ministra jest to przeszkoda do powołania tych osób - powiedział Dariusz M. Malinowski.


KRDP ma więc dziś zdecydować, czy przedstawi kolejnych kandydatów, ponad ustawowych dwudziestu.


- Jako prawnik uważam, że mamy rację, ponieważ uchwała jest podjęta zgodnie z prawem. Wiele wskazuje na to, że poszerzymy listę - podsumował Sławomir Zieleń.


10 660
doradców podatkowych jest wpisanych na listę

Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA