REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Związki kontra propozycje resortu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa, która ma powstać z początkiem 2008 roku z połączenia służb skarbowych i celnych w kształcie zaproponowanym przez resort finansów, jest nie do przyjęcia - uważają dzisiejsi urzędnicy. Najpierw trzeba zebrać środki na tę reformę, a potem przeprowadzić ją etapowo i spokojnie.


ROZMAWIAMY Z IWONĄ FOŁTĄ I TOMASZEM LUDWIŃSKIM, szefami związków zawodowych celników i skarbówki

 

Jak oceniacie państwo przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej?

Iwona Fołta: Projekty ustaw o KAS są zadziwiająco chaotyczne, wykazują niski poziom wiedzy merytoryczno-prawnej - projekty to buble. W mojej opinii wątpliwy jest sens tworzenia nowej struktury z punktu widzenia: prawnego, merytorycznego i finansowego - wejście w życie tej ustawy w tym kształcie to dezintegracja zadań w poborze danin publicznych.

Tomasz Ludwiński: Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Projekt jest w uzgodnieniach wewnątrzresortowych i jest niedopracowany. Brak jest pełnego uzasadnienia wprowadzanych rozwiązań, co utrudnia jego ocenę. Ustawodawca wprowadził wiele niekorzystnych rozwiązań dotyczących pracowników. W Krajowej Administracji Skarbowej proponuje się rozwiązania połowiczne albo wręcz niekorzystne dla zatrudnionych, np. określenie czasu pracy jako ograniczonego jedynie czasem odpoczynku, wcześniejsze emerytury ograniczone jedynie do wąskiej grupy osób, tj. tzw. mobilnych grup kontrolnych, brak gwarancji zatrudnienia, dodatkowy urlop dopiero po przepracowaniu określonego czasu w nowej służbie - a bez zaliczenia nawet długoletniego stażu pracy w dotychczasowych organach skarbowych, bezpłatny (zamiast płatnego, jak gdzie indziej) urlop dla podratowania zdrowia, poddanie pracowników rygorom niespotykanym w żadnej innej służbie (np. odmowa badania wariografem automatycznie ma skutkować zwolnieniem z pracy, a samo badanie może zostać przeprowadzone bez uzasadnienia).


1 stycznia 2008 r. wszystkie umowy o pracę dotychczasowych pracowników obu służb mają wygasnąć z mocy prawa. Co o tym pomyśle sądzą dzisiejsi urzędnicy?

IF: Ten element reformy budzi największy niepokój wśród celników.

To szczególnie niebezpieczny przepis. Prawdopodobnie niekonstytucyjny, gdyż brak jest przepisów przejściowych dotyczących praw nabytych przez funkcjonariuszy i pracowników służby celnej (SC). Brak wprost w ustawie regulacji dotyczących świadczeń oraz emerytur mundurowych, a do tego założenia reformy oparte są na błędnych przesłankach. Taka konstrukcja reformy nieodparcie kojarzy mi się z zagładą służby celnej, a nie likwidacją.

TL: To, co sądzą o tym pomyśle dzisiejsi urzędnicy, nie nadaje się do druku ze względu na możliwość obrazy moralności. O ile bowiem samo wygaśnięcie stosunków pracy można by pod pewnymi warunkami zaakceptować, to już brak jakichkolwiek kryteriów ponownego naboru dotychczasowych pracowników to nieporozumienie. Pracownicy i funkcjonariusze poczuli się jak ludzie z marginesu, którzy nie mają żadnych praw, a ich dotychczasowa droga zawodowa jest wręcz balastem. To jest nie do zaakceptowania i liczymy na otrzeźwienie twórców projektu.


Dzięki reformie administracji mają być zagwarantowane minimalne zarobki na poziomie 3 tys. zł. Czy tego oczekują pracownicy skarbowi i celni?

IF: Założenia, że zarobki minimalne w KAS będą na poziomie 3 tys. zł są tylko informacjami, które MF dozuje jak truciznę, by zatruć umysły wielkimi pieniędzmi. Twierdzenia te nie znalazły potwierdzenia w projektach ustawy o KAS. Dlatego trudno jest wierzyć w te obietnice, szczególnie w sytuacji, gdy w ubiegłym roku minister Marian Banaś zapewniał związki zawodowe działające w SC, że w roku 2007 celnicy będą zarabiać godziwie, aby utrzymać rodziny na przyzwoitym poziomie. Z tych zapowiedzi nic nie wyszło. Nawet gdyby informacje przekazywane przez MF znalazły odzwierciedlenie w przepisach o KAS, to o znaczącej podwyżce nie ma mowy.

TL: Symboliczna jest dbałość o osoby mające kierować nową służbą, podczas gdy pozostali pracownicy potraktowani zostali co najmniej podle.

Projekt zakłada z urzędu najwyższe stopnie służbowe dla szefa KAS i jego zastępców, a wszyscy pozostali pracownicy mają otrzymać najniższy, 16 stopień i to bez względu na dotychczasowy przebieg zatrudnienia (staż pracy, zajmowane stanowisko, wykształcenie, umiejętności itp.). Jest to korzystne dla nowych pracowników, zwłaszcza ze względu na poziom najniższego wynagrodzenia, jednak doświadczonych i wykształconych pracowników, na pewno to nie cieszy. Ponowna służba przygotowawcza, przechodzenie ścieżki awansu zawodowego od początku to nieporozumienie.

Minimalne zarobki w wysokości 3 tys. zł to dużo. Ale czas skończyć z tą hipokryzją. Z jednej strony opinia publiczna domaga się - i słusznie - sprawnego i efektywnego aparatu skarbowego. Z drugiej strony powszechne są oczekiwania, że będzie to administracja wyjątkowo tania. Bez samochodów, komputerów, budynków i najlepiej za najniższe wynagrodzenie. Tego się nie da pogodzić. Dobra i efektywna administracja musi odpowiednio dużo kosztować, a zatrudnieni w niej fachowcy odpowiednio dużo zarabiać. Jeżeli ktoś oczekuje, że za marne wynagrodzenie w administracji będzie pracował wybitny fachowiec jest w błędzie.


Czego spodziewacie się państwo po tej nieuniknionej reformie?

IF: Skąd takie założenie, że jest ona nieunikniona w tej formie? Jeśli tak będzie, to czekają nas długotrwałe procesy sądowe, rozpoczynając od Trybunału Konstytucyjnego, a skończywszy na sprawach indywidualnych ze stosunku służbowego.

Federacja od wielu lat postulowała zmiany w służbie celnej jednocześnie przedkładając projekty konkretnych rozwiązań. Podkreślaliśmy w swoich wystąpieniach, że tendencje przeniesienia ciężaru działania służby celnej na inne obszary mają w skali globalnej charakter trwały, co nie powinno ujść uwadze osób, od których zależy przyszłość polskiej SC.

Jednak podstawową kwestią, która powinna mieć zasadniczy wpływ na możliwości przestawienia się aparatu celnego na nowe kierunki, jest zmiana podejścia do problemów zarządzania podległą strukturą, a zwłaszcza zasobami ludzkimi.

W mojej opinii połączenie struktur skarbowych i celnych wydaje się bardzo ryzykownym eksperymentem, zagrażającym dochodom państwa, obywatelom oraz samym funkcjonariuszom i pracownikom.

TL: Za reformą służb skarbowych optowaliśmy od wielu lat. Celem powinno być utworzenie struktur sprawnych, efektywnych i jednocześnie przyjaznych obywatelom. Nie da się tego uzyskać jednak wyłącznie na drodze reorganizacji służb skarbowych i celnych, gdyż musi to być proces połączony z kompleksową reformą całego systemu, w tym także ustaw podatkowych. Trzeba też pamiętać o tym, że reforma nie uda się bez akceptacji pracowników. A tej akceptacji na razie nie ma.

Niech politycy - na co dzień narzekający gremialnie na aparat skarbowy i system podatkowy - wreszcie wezmą się do roboty i zaczną wspólnie budować przyjazny system podatkowy. To nie pracownicy skarbówki, a często nawet nie Ministerstwo Finansów jest odpowiedzialne za panujący bałagan w tym zakresie, a właśnie oni.


Czy zgodzicie się na jeden związek zawodowy?

IF: Jeden związek zawodowy u pracodawcy to model, który funkcjonuje w ustawach służb mundurowych, m.in. policji, straży granicznej. Istotą istnienia związków jest obrona słusznych interesów pracowniczych, więc kwestia nie jest w liczbie związków, ale w ich skuteczności, która się wyraża liczną przynależnością do takiego związku u danego pracodawcy.

TL: Nie. Mógłbym rozwodzić się nad niezgodnością tego zapisu z konstytucją, ustawą o związkach zawodowych czy wreszcie ratyfikowanymi przez Polskę umowami międzynarodowymi. Ograniczę się jednak do czego innego: jeden związek zawodowy na zaproponowanych zasadach oznacza eliminację Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Solidarność z administracji skarbowej. Byłby to skandal i cieszę się, że premier Jarosław Kaczyński - po zaprezentowaniu mu tego pomysłu przez przedstawicieli Rady Sekcji Krajowej na spotkaniu 8 marca 2007 r. - zareagował jednoznacznie negatywnie. Solidarność to nie tylko związek zawodowy. To symbol przemian w naszym kraju i szkoda, że twórcy projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej tego nie dostrzegają.


IWONA FOŁTA

przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej

TOMASZ LUDWIŃSKI

przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność


Wygaśnięcie umów o pracę


Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej z 28 lutego 2007 r. stosunki pracy i stosunki służbowe osób zatrudnionych w dzisiejszych urzędach skarbowych i celnych wygasną z mocy prawa 1 stycznia 2008 r. Dzisiejsi pracownicy w terminie do trzech miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, otrzymają od pełnomocnika propozycję zatrudnienia w KAS. Pracownik, który taką propozycję otrzyma, będzie mógł w terminie dziesięciu dni od dnia jej doręczenia złożyć pisemne oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia propozycji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Związki pracują nad strategią


Dziś, 12 marca 2007 r., o godz. 11.00 odbędzie się spotkanie związków zawodowych skarbówki i służby celnej. Celem spotkania jest omówienie problemów związanych z planowaną reformą służb skarbowych i celnych, zdefiniowanie obszarów, gdzie współpraca pomiędzy poszczególnymi związkami jest możliwa i konieczna oraz wytyczenie kierunków dalszych działań.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA