REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Związki kontra propozycje resortu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa, która ma powstać z początkiem 2008 roku z połączenia służb skarbowych i celnych w kształcie zaproponowanym przez resort finansów, jest nie do przyjęcia - uważają dzisiejsi urzędnicy. Najpierw trzeba zebrać środki na tę reformę, a potem przeprowadzić ją etapowo i spokojnie.


ROZMAWIAMY Z IWONĄ FOŁTĄ I TOMASZEM LUDWIŃSKIM, szefami związków zawodowych celników i skarbówki

 

Jak oceniacie państwo przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej?

Iwona Fołta: Projekty ustaw o KAS są zadziwiająco chaotyczne, wykazują niski poziom wiedzy merytoryczno-prawnej - projekty to buble. W mojej opinii wątpliwy jest sens tworzenia nowej struktury z punktu widzenia: prawnego, merytorycznego i finansowego - wejście w życie tej ustawy w tym kształcie to dezintegracja zadań w poborze danin publicznych.

Tomasz Ludwiński: Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Projekt jest w uzgodnieniach wewnątrzresortowych i jest niedopracowany. Brak jest pełnego uzasadnienia wprowadzanych rozwiązań, co utrudnia jego ocenę. Ustawodawca wprowadził wiele niekorzystnych rozwiązań dotyczących pracowników. W Krajowej Administracji Skarbowej proponuje się rozwiązania połowiczne albo wręcz niekorzystne dla zatrudnionych, np. określenie czasu pracy jako ograniczonego jedynie czasem odpoczynku, wcześniejsze emerytury ograniczone jedynie do wąskiej grupy osób, tj. tzw. mobilnych grup kontrolnych, brak gwarancji zatrudnienia, dodatkowy urlop dopiero po przepracowaniu określonego czasu w nowej służbie - a bez zaliczenia nawet długoletniego stażu pracy w dotychczasowych organach skarbowych, bezpłatny (zamiast płatnego, jak gdzie indziej) urlop dla podratowania zdrowia, poddanie pracowników rygorom niespotykanym w żadnej innej służbie (np. odmowa badania wariografem automatycznie ma skutkować zwolnieniem z pracy, a samo badanie może zostać przeprowadzone bez uzasadnienia).


1 stycznia 2008 r. wszystkie umowy o pracę dotychczasowych pracowników obu służb mają wygasnąć z mocy prawa. Co o tym pomyśle sądzą dzisiejsi urzędnicy?

IF: Ten element reformy budzi największy niepokój wśród celników.

To szczególnie niebezpieczny przepis. Prawdopodobnie niekonstytucyjny, gdyż brak jest przepisów przejściowych dotyczących praw nabytych przez funkcjonariuszy i pracowników służby celnej (SC). Brak wprost w ustawie regulacji dotyczących świadczeń oraz emerytur mundurowych, a do tego założenia reformy oparte są na błędnych przesłankach. Taka konstrukcja reformy nieodparcie kojarzy mi się z zagładą służby celnej, a nie likwidacją.

TL: To, co sądzą o tym pomyśle dzisiejsi urzędnicy, nie nadaje się do druku ze względu na możliwość obrazy moralności. O ile bowiem samo wygaśnięcie stosunków pracy można by pod pewnymi warunkami zaakceptować, to już brak jakichkolwiek kryteriów ponownego naboru dotychczasowych pracowników to nieporozumienie. Pracownicy i funkcjonariusze poczuli się jak ludzie z marginesu, którzy nie mają żadnych praw, a ich dotychczasowa droga zawodowa jest wręcz balastem. To jest nie do zaakceptowania i liczymy na otrzeźwienie twórców projektu.


Dzięki reformie administracji mają być zagwarantowane minimalne zarobki na poziomie 3 tys. zł. Czy tego oczekują pracownicy skarbowi i celni?

IF: Założenia, że zarobki minimalne w KAS będą na poziomie 3 tys. zł są tylko informacjami, które MF dozuje jak truciznę, by zatruć umysły wielkimi pieniędzmi. Twierdzenia te nie znalazły potwierdzenia w projektach ustawy o KAS. Dlatego trudno jest wierzyć w te obietnice, szczególnie w sytuacji, gdy w ubiegłym roku minister Marian Banaś zapewniał związki zawodowe działające w SC, że w roku 2007 celnicy będą zarabiać godziwie, aby utrzymać rodziny na przyzwoitym poziomie. Z tych zapowiedzi nic nie wyszło. Nawet gdyby informacje przekazywane przez MF znalazły odzwierciedlenie w przepisach o KAS, to o znaczącej podwyżce nie ma mowy.

TL: Symboliczna jest dbałość o osoby mające kierować nową służbą, podczas gdy pozostali pracownicy potraktowani zostali co najmniej podle.

Projekt zakłada z urzędu najwyższe stopnie służbowe dla szefa KAS i jego zastępców, a wszyscy pozostali pracownicy mają otrzymać najniższy, 16 stopień i to bez względu na dotychczasowy przebieg zatrudnienia (staż pracy, zajmowane stanowisko, wykształcenie, umiejętności itp.). Jest to korzystne dla nowych pracowników, zwłaszcza ze względu na poziom najniższego wynagrodzenia, jednak doświadczonych i wykształconych pracowników, na pewno to nie cieszy. Ponowna służba przygotowawcza, przechodzenie ścieżki awansu zawodowego od początku to nieporozumienie.

Minimalne zarobki w wysokości 3 tys. zł to dużo. Ale czas skończyć z tą hipokryzją. Z jednej strony opinia publiczna domaga się - i słusznie - sprawnego i efektywnego aparatu skarbowego. Z drugiej strony powszechne są oczekiwania, że będzie to administracja wyjątkowo tania. Bez samochodów, komputerów, budynków i najlepiej za najniższe wynagrodzenie. Tego się nie da pogodzić. Dobra i efektywna administracja musi odpowiednio dużo kosztować, a zatrudnieni w niej fachowcy odpowiednio dużo zarabiać. Jeżeli ktoś oczekuje, że za marne wynagrodzenie w administracji będzie pracował wybitny fachowiec jest w błędzie.


Czego spodziewacie się państwo po tej nieuniknionej reformie?

IF: Skąd takie założenie, że jest ona nieunikniona w tej formie? Jeśli tak będzie, to czekają nas długotrwałe procesy sądowe, rozpoczynając od Trybunału Konstytucyjnego, a skończywszy na sprawach indywidualnych ze stosunku służbowego.

Federacja od wielu lat postulowała zmiany w służbie celnej jednocześnie przedkładając projekty konkretnych rozwiązań. Podkreślaliśmy w swoich wystąpieniach, że tendencje przeniesienia ciężaru działania służby celnej na inne obszary mają w skali globalnej charakter trwały, co nie powinno ujść uwadze osób, od których zależy przyszłość polskiej SC.

Jednak podstawową kwestią, która powinna mieć zasadniczy wpływ na możliwości przestawienia się aparatu celnego na nowe kierunki, jest zmiana podejścia do problemów zarządzania podległą strukturą, a zwłaszcza zasobami ludzkimi.

W mojej opinii połączenie struktur skarbowych i celnych wydaje się bardzo ryzykownym eksperymentem, zagrażającym dochodom państwa, obywatelom oraz samym funkcjonariuszom i pracownikom.

TL: Za reformą służb skarbowych optowaliśmy od wielu lat. Celem powinno być utworzenie struktur sprawnych, efektywnych i jednocześnie przyjaznych obywatelom. Nie da się tego uzyskać jednak wyłącznie na drodze reorganizacji służb skarbowych i celnych, gdyż musi to być proces połączony z kompleksową reformą całego systemu, w tym także ustaw podatkowych. Trzeba też pamiętać o tym, że reforma nie uda się bez akceptacji pracowników. A tej akceptacji na razie nie ma.

Niech politycy - na co dzień narzekający gremialnie na aparat skarbowy i system podatkowy - wreszcie wezmą się do roboty i zaczną wspólnie budować przyjazny system podatkowy. To nie pracownicy skarbówki, a często nawet nie Ministerstwo Finansów jest odpowiedzialne za panujący bałagan w tym zakresie, a właśnie oni.


Czy zgodzicie się na jeden związek zawodowy?

IF: Jeden związek zawodowy u pracodawcy to model, który funkcjonuje w ustawach służb mundurowych, m.in. policji, straży granicznej. Istotą istnienia związków jest obrona słusznych interesów pracowniczych, więc kwestia nie jest w liczbie związków, ale w ich skuteczności, która się wyraża liczną przynależnością do takiego związku u danego pracodawcy.

TL: Nie. Mógłbym rozwodzić się nad niezgodnością tego zapisu z konstytucją, ustawą o związkach zawodowych czy wreszcie ratyfikowanymi przez Polskę umowami międzynarodowymi. Ograniczę się jednak do czego innego: jeden związek zawodowy na zaproponowanych zasadach oznacza eliminację Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Solidarność z administracji skarbowej. Byłby to skandal i cieszę się, że premier Jarosław Kaczyński - po zaprezentowaniu mu tego pomysłu przez przedstawicieli Rady Sekcji Krajowej na spotkaniu 8 marca 2007 r. - zareagował jednoznacznie negatywnie. Solidarność to nie tylko związek zawodowy. To symbol przemian w naszym kraju i szkoda, że twórcy projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej tego nie dostrzegają.


IWONA FOŁTA

przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej

TOMASZ LUDWIŃSKI

przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność


Wygaśnięcie umów o pracę


Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej z 28 lutego 2007 r. stosunki pracy i stosunki służbowe osób zatrudnionych w dzisiejszych urzędach skarbowych i celnych wygasną z mocy prawa 1 stycznia 2008 r. Dzisiejsi pracownicy w terminie do trzech miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, otrzymają od pełnomocnika propozycję zatrudnienia w KAS. Pracownik, który taką propozycję otrzyma, będzie mógł w terminie dziesięciu dni od dnia jej doręczenia złożyć pisemne oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia propozycji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Związki pracują nad strategią


Dziś, 12 marca 2007 r., o godz. 11.00 odbędzie się spotkanie związków zawodowych skarbówki i służby celnej. Celem spotkania jest omówienie problemów związanych z planowaną reformą służb skarbowych i celnych, zdefiniowanie obszarów, gdzie współpraca pomiędzy poszczególnymi związkami jest możliwa i konieczna oraz wytyczenie kierunków dalszych działań.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA