REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT na remonty mieszkań może być niższy

REKLAMA

Nadal trwa spór o opodatkowanie preferencyjnym VAT remontów mieszkań i domów. Ministerstwo Finansów nie jest już zainteresowane przedłużeniem stosowania stawki 7-proc. Po 1 stycznia 2008 r. może się okazać, że koszty remontów wzrosną nawet o 15 proc.


Przepisy unijne nie stawiają ograniczeń dotyczących kosztów materiałów budowlanych wykorzystanych do remontów objętych definicją budownictwa społecznego - uważają eksperci. Praktycznie wszystkie remonty mieszkań mogłyby zachować 7-proc. stawkę VAT po 1 stycznia 2008 r. Tymczasem Ministerstwo Finansów, powołując się na prawo wspólnotowe, tłumaczy, że remonty, w których znaczną część kosztów stanowią materiały budowlane, nie mogą korzystać z niższej stawki.


Nie ma zgody


Ograniczenie dotyczące remontów to jedna z kości niezgody w rozmowach MF i resortu budownictwa dotyczących przyjęcia definicji społecznego budownictwa mieszkaniowego. Opracowanie jej zapewni Polsce utrzymanie po 1 stycznia 2008 r. preferencyjnej 7-proc. stawki VAT w budownictwie mieszkaniowym.

MF chce ograniczeń dotyczących remontów. Podstawową stawką byłyby opodatkowane usługi remontowe, gdy wartość wykorzystanych do nich materiałów przekroczyłaby 50 proc. kosztu.


W efekcie, z preferencji nie skorzystaliby zarówno podatnicy, którzy chcieliby zafundować sobie drogie wykończenia, jak i ci, którzy po prostu chcą wymienić okna. W przypadku tych ostatnich prac koszt materiałów znacznie przekracza połowę ceny usługi. Na takie rozwiązanie nie chce się zgodzić Ministerstwo Budownictwa. W odpowiedzi urzędnicy z ul. Świętokrzyskiej tłumaczą, że ograniczenia w remontach narzuca prawo unijne. Z jednej strony z załącznika H (obecny aneks III) do Dyrektywy o VAT wynika, że dostawa, budowa i remont oraz przebudowa budynków mieszkalnych objętych definicją budownictwa społecznego istotnie może być objęta stawką obniżoną. Jednak kryteria określone w załączniku K (dzisiejszym aneksie IV) wiążą stosowanie obniżonej stawki VAT z remontami i naprawami prywatnych lokali mieszkalnych, przy czym przyjęta metodyka kosztorysowania robót dotyczących tych remontów i napraw musi eliminować wartość zużytych materiałów budowlanych stanowiącą znaczną część usługi.


Zdaniem Jacka Dominika, wiceministra finansów, objęcie definicją wszystkich remontów i materiałów budowlanych spowoduje, że z preferencyjnego opodatkowania skorzystałyby także osoby do tego nieuprawnione.


Załącznik nie przeszkadza


Czy rzeczywiście aneks IV nie pozwala na objęcie wszystkich remontów niższym VAT? Eksperci spoza Ministerstwa Finansów uważają, że nie.


- W żadnym wypadku aneks IV do Dyrektywy o VAT nie wyklucza możliwości objęcia niższą stawką remontów lokali objętych budownictwem społecznym na podstawie aneksu III do Dyrektywy. Preferencje mogą mieć uzasadnienie w dwóch aktach. Jeżeli usługa nie jest objęta jednym zwolnieniem, to nie oznacza, że nie może mieścić się w drugim - uważa Tomasz Olkiewicz, partner w kancelarii MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.


Z preferencyjnej stawki powinien korzystać remont mieszkania lub domu, pod warunkiem że obejmuje je definicja budownictwa społecznego. Wartość zużytych w tym celu materiałów budowlanych nie powinna mieć znaczenia.


Marcin Chomiuk, szef działu VAT PricewaterhouseCoopers, także potwierdza, że aneks IV nie może ograniczyć zakresu remontów, które znalazłyby się w definicji budownictwa społecznego.


- Komisja Europejska wyraźnie wskazała, że mamy możliwość bardzo szerokiego zastosowania dyrektywy. W przypadku definicji, o której mowa w aneksie III, nie musimy nawet występować o zgodę KE na jej przyjęcie. Proponowane przez MF ograniczenie może wynikać z niezrozumienia różnic między aneksem III a aneksem IV - mówi ekspert.


Tomasz Siennicki, doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy, ostrzega, że podatnicy szybko znajdą sposób na uniknięcie zapłaty wyższego podatku od remontów. Będą kupować sami część materiałów, tak by koszt materiałów własnych wykorzystanych przez zleceniobiorcę nie przekraczał 50 proc. wartości faktury za remont.


Resort zmienia zdanie


Poglądy Ministerstwa Finansów na temat opodatkowania budownictwa mieszkaniowego ewoluują. Na początku ubiegłego roku resort finansów walczył o objęcie całego budownictwa mieszkaniowego 7-proc. stawką VAT. Podczas rozmów z UE ministerstwo groziło, że jeśli nie dostaniemy na to zgody, Polska zawetuje przedłużenie obowiązywania aneksu IV do Dyrektywy o VAT. Kompromis stał się możliwy dzięki interwencji unijnego komisarza ds. podatków Laszlo Kovacsa. W liście przesłanym do polskiego MF Kovacs zapewnił, że Polska może przyjąć definicję budownictwa realizowanego w ramach polityki społecznej, które korzysta z preferencyjnej stawki VAT. Jej zakres zależałby wyłącznie od nas. Gdy resort finansów otrzymał od KE narzędzie, które pozwala objąć niższym VAT niemal całe budownictwo mieszkaniowe, determinacja do przedłużenia 7-proc. stawki w obecnym kształcie znacznie spadła.


ZE STRONY BIZNESU

Koszt materiałów budowlanych w łącznym koszcie remontu prawie zawsze przekracza 50 proc. Dlatego definicja budownictwa społecznego zwiększająca w takich przypadkach VAT na materiały budowlane do 22 proc. sprawi, że koszty remontu wzrosną automatycznie o 15 proc. Zdaniem Polskiego Związku Pracodawców - Producentów Materiałów Budowlanych wyższy VAT spowoduje też wzrost szarej strefy w branży producentów materiałów budowlanych. Taka sytuacja miała miejsce po 1 maja 2004 r. Wzrost VAT na materiały budowlane spowodował, że ich producenci odnotowali spadek sprzedaży. Spadły też wpływy do budżetu.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA