REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia podwyższa podatek od diesla

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 2014 roku minimalna stawka akcyzy na paliwo Diesla w UE powinna wynosić 380 euro na 1 tys. litrów - postanowiła wczoraj Komisja Europejska. Ale Polska, podobnie jak kilka innych krajów, dostanie dodatkowe dwa lub trzy lata odroczenia.


Projekt ujednolicenia (w górę) akcyzy na olej napędowy od wielu miesięcy był forsowany przez węgierskiego komisarza ds. podatków Laszlo Kovacsa. Twierdził on, że występujące obecnie duże różnice w stawce akcyzy wywołują szkodliwe zakłócenia konkurencji na rynku przewoźników drogowych. A dodatkowo... szkodzą środowisku. Węgierski komisarz twierdzi bowiem, że kierowcy tirów, jadących np. z Niemiec do Hiszpanii, celowo nadkładają drogi, żeby do swoich gigantycznych zbiorników zatankować tańsze paliwo w Luksemburgu (gdzie obecna stawka akcyzy jest niższa niż w Niemczech czy we Francji).


Po dwóch nieudanych próbach we wtorek Kovacsowi wreszcie udało się postawić na swoim. Przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso zadecydował o przyjęciu propozycji Węgra, mimo że protestowało przeciwko niej kilku komisarzy. M.in. komisarz ds. rynku wewnętrznego Charlie McCreevy, który stwierdził, że harmonizacja minimalnej stawki akcyzy (a de facto jej podwyżka w wielu krajach) będzie nie tylko szkodliwa dla konkurencyjności europejskiej gospodarki, ale na dodatek jeszcze sprzeczna z celami zapisanymi w strategii lizbońskiej. Problem w tym jednak, że negatywne opinie McCreevy'ego oraz polskiej komisarz Danuty Hübner (która sugerowała "harmonizację w dół") zostały przedstawione w formie pisemnej. Bo obojga komisarzy nie było wczoraj w Strasburgu. Charlie McCreevy wolał pojechać na wyścigi konne w Cheltenham. Zaś komisarz Hübner była w Austrii na urlopie.


Kovacs zapewniał, że podwyżka minimalnej stawki akcyzy ma nie dotyczyć osób prywatnych. Nie potrafił jednak wyjaśnić dlaczego. Wspomniał jedynie - bez podawania szczegółów - o możliwym zastosowaniu systemu "zwrotów" akcyzy. Kovacs odpierał też zarzuty, że niesprawiedliwe jest stosowanie równie wysokiej minimalnej stawki akcyzy w krajach, których poziom bogactwa jest diametralnie różny (np. Rumunii i Niemczech).


- To nie może być argument. W UE mamy przecież wspólne zasady - powiedział "Gazecie" Kovacs.


Węgierski komisarz potwierdził jednocześnie wcześniejsze informacje "Gazety": żeby zwiększyć szanse, że propozycja "harmonizacji" akcyzy zostanie zaakceptowana przez unijne rządy w Radzie UE, Komisja zaproponowała dodatkowe okresy przejściowe. Zamiast w 2014 r. w kilku krajach: Hiszpanii, Austrii, Polsce, Belgii, Luksemburgu, Portugalii i Grecji, minimalna stawka 380 euro na 1 tys. litrów oleju napędowego zaczęłaby obowiązywać w 2016 r. Zaś na Litwie, Łotwie, w Bułgarii i Rumunii - w 2017 r. - Okresy przejściowe dostały te kraje, które się tego domagały - powiedział Kovacs, wzbudzając grymasy na twarzach czeskich dziennikarzy (okazało się bowiem, że czeski komisarz Vladimir Szpidla dopiero we wtorek zaczął krytykować propozycje Kovacsa).


Propozycja "harmonizacji w górę", żeby weszła w życie, musi być jeszcze jednomyślnie zaakceptowana przez wszystkie rządy UE i przez Parlament Europejski.- Nie jestem pewien, czy uda się nam osiągnąć to jednomyślne porozumienie - przyznał wczoraj Kovacs.


Konrad Niklewicz, Strasburg

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA