REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradca z wiedzą informatyczną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Administracja skarbowa coraz częściej korzysta podczas kontroli z systemów informatycznych. Stosując podobne systemy, spółki mogą same ujawniać nieprawidłowości i unikać sankcji.


Rozmowa z IWONĄ SMITH z PricewaterhouseCoopers

 

Ostatnio coraz więcej dużych spółek, posiadających własne służby finansowe, powierza prowadzenie bieżącej ewidencji i rozliczeń podatkowych firmom doradztwa podatkowego. Jaki jest cel takich zmian?

- Zmiany te odzwierciedlają światowe trendy. Głównym ich celem jest usprawnienie funkcjonowania dużych spółek poprzez redukcję kosztów i koncentrowanie się na kluczowych obszarach swojej działalności (tzw. core competences). W obydwie tendencje wpisuje się dążenie firm do outsourcingu tych aspektów działalności, które nie są bezpośrednio związane z prowadzeniem biznesu, np. kwestii podatkowych. Po powierzeniu prowadzenia bieżących rozliczeń doradcy podatkowemu, służby finansowe w takich spółkach mogą skoncentrować się na strategicznym planowaniu podatkowym.


Czego jeszcze spółki oczekują obecnie od doradców podatkowych, z których usług korzystają?

- Na obecnym etapie rozwoju biznesu firmy oczekują innowacyjnych propozycji, np. wprowadzenia nowoczesnych systemów informatycznych, które uproszczą i zautomatyzują system rozliczeń podatkowych danej spółki. Chodzi o to, żeby po wdrożeniu takich rozwiązań IT sprawy związane z bieżącymi podatkami zajmowały jak najmniej czasu pracownikom spółki. Oni mają - jak już wspomniałam - zajmować się przede wszystkim strategicznym rozwojem firmy i długofalowym planowaniem podatkowym. Jednocześnie zarządy spółek oczekują od doradców podatkowych, że zaproponowane przez nich systemy informatyczne będą zapewniały bezpieczeństwo podatkowe. Czyli podsumowując: doradca podatkowy powinien zaproponować spółce nie tylko konkretny system, ale również sposób jego wdrożenia i obsługi.


Dlaczego duże spółki chcą zapewnić sobie bezpieczeństwo podatkowe m.in. dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych?

- Głównym powodem jest ostrożne podejście firm, które mają świadomość, że minimalizowanie zobowiązań podatkowych może być zakwestionowane przez aparat skarbowy, co w efekcie oznacza dla firmy kolejne koszty (wynikające np. z zaangażowania pracowników w postępowanie podatkowe). Nie bez znaczenia jest także fakt, że przedstawiciele administracji skarbowej zaczynają korzystać z różnych oprogramowań komputerowych podczas przeprowadzanych kontroli w spółkach. Oprogramowania te są szczególnie przydatne podczas kontroli spółek notujących wysokie obroty dzięki sprzedaży bardzo szerokiego asortymentu towarów. Często są to bardzo podobne produkty, na które jednak stosowane są różne stawki VAT. Systemy informatyczne stosowane podczas kontroli przez pracowników urzędów skarbowych lub urzędów kontroli skarbowej pozwalają na szybkie ujawnienia takich różnic i nierzadko na zakwestionowanie np. stosowanych przez spółki stawek VAT.


A czy firma doradztwa podatkowego jest w stanie zaproponować spółce, którą obsługuje, systemy informatyczne zapewniające większe bezpieczeństwo podatkowe i umożliwiające lepsze przygotowanie się do kontroli?

- Największe firmy doradztwa podatkowego mające dostęp do bogatej wiedzy i światowego doświadczenia w zakresie podatków są w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania komputerowe, działające na podobnych zasadach co systemy używane przez administrację skarbową podczas kontroli. Stosując taki system, spółka może jeszcze przed kontrolą sama zlokalizować wszelkie nieprawidłowości, np. związane ze stawkami VAT na towary, które sprzedaje. Dzięki temu jest w stanie skorygować błędy i uniknąć niekorzystnych następstw podatkowych. Przy okazji chcę zwrócić uwagę na opublikowane przez Ministerstwo Finansów zadania dla urzędów kontroli skarbowej na 2007 rok. MF zaleca, żeby kontrole przeprowadzać przy minimalnym zaangażowaniu czasu zarówno podatników, jak i urzędów kontroli skarbowej. W racjonalnym wykorzystaniu czasu pracy mogą pomóc m.in. zaawansowane systemy informatyczne.


Nowe zadania wymagają, żeby doradcy podatkowi mieli wiedzę nie tylko związaną z przepisami podatkowymi, ale również z informatyką. Czy wszyscy są w stanie sprostać tym nowym wyzwaniom?

- Obecnie duże firmy doradztwa podatkowego, które chcą elastycznie reagować na oczekiwania klientów, rekrutują do pracy już nie tylko absolwentów prawa i ekonomii, ale również informatyki. Tworzone są interdyscyplinarne zespoły, które doradzają dużym spółkom. Członkowie takich zespołów zdobywają jeszcze dodatkowe uprawnienia, np. zdają egzaminy ACCA. Posiadanie takich uprawnień ułatwia m.in. wskazywanie spółkom, czego mogą się spodziewać w najbliższej przyszłości, m.in. w sferze podatków i rachunkowości.


STOSOWANIE RÓŻNYCH STAWEK VAT

Zdarza się, że spółka sprzedaje kilka tysięcy rodzajów artykułów spożywczych. Te same produkty dostarcza kilku dostawców. Jedni stosują na swoje wyroby 22-proc. stawkę VAT, a inni 7-proc. Często spółka stosuje te same stawki, sprzedając te artykuły klientom. Fiskus podczas kontroli łatwo to wykryje dzięki zastosowaniu programu informatycznego.

POTWIERDZENIE KOMPETENCJI

ACCA - Association of Chartered Certified Accountants - międzynarodowa organizacja skupiająca biegłych rewidentów; posiadanie dyplomu ACCA (uznawanego na świecie) jest poświadczeniem wysokich kompetencji w zakresie zarządzania finansami i rachunkowości.


IWONA SMITH

partner zarządzający w dziale podatkowym PricewaterhouseCoopers, specjalizuje się m.in. w doradztwie podatkowym dla spółek z sektora energetycznego, nieruchomości oraz leasingu


Krzysztof Tomaszewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA