REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradca z wiedzą informatyczną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Administracja skarbowa coraz częściej korzysta podczas kontroli z systemów informatycznych. Stosując podobne systemy, spółki mogą same ujawniać nieprawidłowości i unikać sankcji.


Rozmowa z IWONĄ SMITH z PricewaterhouseCoopers

 

Ostatnio coraz więcej dużych spółek, posiadających własne służby finansowe, powierza prowadzenie bieżącej ewidencji i rozliczeń podatkowych firmom doradztwa podatkowego. Jaki jest cel takich zmian?

- Zmiany te odzwierciedlają światowe trendy. Głównym ich celem jest usprawnienie funkcjonowania dużych spółek poprzez redukcję kosztów i koncentrowanie się na kluczowych obszarach swojej działalności (tzw. core competences). W obydwie tendencje wpisuje się dążenie firm do outsourcingu tych aspektów działalności, które nie są bezpośrednio związane z prowadzeniem biznesu, np. kwestii podatkowych. Po powierzeniu prowadzenia bieżących rozliczeń doradcy podatkowemu, służby finansowe w takich spółkach mogą skoncentrować się na strategicznym planowaniu podatkowym.


Czego jeszcze spółki oczekują obecnie od doradców podatkowych, z których usług korzystają?

- Na obecnym etapie rozwoju biznesu firmy oczekują innowacyjnych propozycji, np. wprowadzenia nowoczesnych systemów informatycznych, które uproszczą i zautomatyzują system rozliczeń podatkowych danej spółki. Chodzi o to, żeby po wdrożeniu takich rozwiązań IT sprawy związane z bieżącymi podatkami zajmowały jak najmniej czasu pracownikom spółki. Oni mają - jak już wspomniałam - zajmować się przede wszystkim strategicznym rozwojem firmy i długofalowym planowaniem podatkowym. Jednocześnie zarządy spółek oczekują od doradców podatkowych, że zaproponowane przez nich systemy informatyczne będą zapewniały bezpieczeństwo podatkowe. Czyli podsumowując: doradca podatkowy powinien zaproponować spółce nie tylko konkretny system, ale również sposób jego wdrożenia i obsługi.


Dlaczego duże spółki chcą zapewnić sobie bezpieczeństwo podatkowe m.in. dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych?

- Głównym powodem jest ostrożne podejście firm, które mają świadomość, że minimalizowanie zobowiązań podatkowych może być zakwestionowane przez aparat skarbowy, co w efekcie oznacza dla firmy kolejne koszty (wynikające np. z zaangażowania pracowników w postępowanie podatkowe). Nie bez znaczenia jest także fakt, że przedstawiciele administracji skarbowej zaczynają korzystać z różnych oprogramowań komputerowych podczas przeprowadzanych kontroli w spółkach. Oprogramowania te są szczególnie przydatne podczas kontroli spółek notujących wysokie obroty dzięki sprzedaży bardzo szerokiego asortymentu towarów. Często są to bardzo podobne produkty, na które jednak stosowane są różne stawki VAT. Systemy informatyczne stosowane podczas kontroli przez pracowników urzędów skarbowych lub urzędów kontroli skarbowej pozwalają na szybkie ujawnienia takich różnic i nierzadko na zakwestionowanie np. stosowanych przez spółki stawek VAT.


A czy firma doradztwa podatkowego jest w stanie zaproponować spółce, którą obsługuje, systemy informatyczne zapewniające większe bezpieczeństwo podatkowe i umożliwiające lepsze przygotowanie się do kontroli?

- Największe firmy doradztwa podatkowego mające dostęp do bogatej wiedzy i światowego doświadczenia w zakresie podatków są w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania komputerowe, działające na podobnych zasadach co systemy używane przez administrację skarbową podczas kontroli. Stosując taki system, spółka może jeszcze przed kontrolą sama zlokalizować wszelkie nieprawidłowości, np. związane ze stawkami VAT na towary, które sprzedaje. Dzięki temu jest w stanie skorygować błędy i uniknąć niekorzystnych następstw podatkowych. Przy okazji chcę zwrócić uwagę na opublikowane przez Ministerstwo Finansów zadania dla urzędów kontroli skarbowej na 2007 rok. MF zaleca, żeby kontrole przeprowadzać przy minimalnym zaangażowaniu czasu zarówno podatników, jak i urzędów kontroli skarbowej. W racjonalnym wykorzystaniu czasu pracy mogą pomóc m.in. zaawansowane systemy informatyczne.


Nowe zadania wymagają, żeby doradcy podatkowi mieli wiedzę nie tylko związaną z przepisami podatkowymi, ale również z informatyką. Czy wszyscy są w stanie sprostać tym nowym wyzwaniom?

- Obecnie duże firmy doradztwa podatkowego, które chcą elastycznie reagować na oczekiwania klientów, rekrutują do pracy już nie tylko absolwentów prawa i ekonomii, ale również informatyki. Tworzone są interdyscyplinarne zespoły, które doradzają dużym spółkom. Członkowie takich zespołów zdobywają jeszcze dodatkowe uprawnienia, np. zdają egzaminy ACCA. Posiadanie takich uprawnień ułatwia m.in. wskazywanie spółkom, czego mogą się spodziewać w najbliższej przyszłości, m.in. w sferze podatków i rachunkowości.


STOSOWANIE RÓŻNYCH STAWEK VAT

Zdarza się, że spółka sprzedaje kilka tysięcy rodzajów artykułów spożywczych. Te same produkty dostarcza kilku dostawców. Jedni stosują na swoje wyroby 22-proc. stawkę VAT, a inni 7-proc. Często spółka stosuje te same stawki, sprzedając te artykuły klientom. Fiskus podczas kontroli łatwo to wykryje dzięki zastosowaniu programu informatycznego.

POTWIERDZENIE KOMPETENCJI

ACCA - Association of Chartered Certified Accountants - międzynarodowa organizacja skupiająca biegłych rewidentów; posiadanie dyplomu ACCA (uznawanego na świecie) jest poświadczeniem wysokich kompetencji w zakresie zarządzania finansami i rachunkowości.


IWONA SMITH

partner zarządzający w dziale podatkowym PricewaterhouseCoopers, specjalizuje się m.in. w doradztwie podatkowym dla spółek z sektora energetycznego, nieruchomości oraz leasingu


Krzysztof Tomaszewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA