REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradca z wiedzą informatyczną

REKLAMA

Administracja skarbowa coraz częściej korzysta podczas kontroli z systemów informatycznych. Stosując podobne systemy, spółki mogą same ujawniać nieprawidłowości i unikać sankcji.


Rozmowa z IWONĄ SMITH z PricewaterhouseCoopers

 

Ostatnio coraz więcej dużych spółek, posiadających własne służby finansowe, powierza prowadzenie bieżącej ewidencji i rozliczeń podatkowych firmom doradztwa podatkowego. Jaki jest cel takich zmian?

- Zmiany te odzwierciedlają światowe trendy. Głównym ich celem jest usprawnienie funkcjonowania dużych spółek poprzez redukcję kosztów i koncentrowanie się na kluczowych obszarach swojej działalności (tzw. core competences). W obydwie tendencje wpisuje się dążenie firm do outsourcingu tych aspektów działalności, które nie są bezpośrednio związane z prowadzeniem biznesu, np. kwestii podatkowych. Po powierzeniu prowadzenia bieżących rozliczeń doradcy podatkowemu, służby finansowe w takich spółkach mogą skoncentrować się na strategicznym planowaniu podatkowym.


Czego jeszcze spółki oczekują obecnie od doradców podatkowych, z których usług korzystają?

- Na obecnym etapie rozwoju biznesu firmy oczekują innowacyjnych propozycji, np. wprowadzenia nowoczesnych systemów informatycznych, które uproszczą i zautomatyzują system rozliczeń podatkowych danej spółki. Chodzi o to, żeby po wdrożeniu takich rozwiązań IT sprawy związane z bieżącymi podatkami zajmowały jak najmniej czasu pracownikom spółki. Oni mają - jak już wspomniałam - zajmować się przede wszystkim strategicznym rozwojem firmy i długofalowym planowaniem podatkowym. Jednocześnie zarządy spółek oczekują od doradców podatkowych, że zaproponowane przez nich systemy informatyczne będą zapewniały bezpieczeństwo podatkowe. Czyli podsumowując: doradca podatkowy powinien zaproponować spółce nie tylko konkretny system, ale również sposób jego wdrożenia i obsługi.


Dlaczego duże spółki chcą zapewnić sobie bezpieczeństwo podatkowe m.in. dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych?

- Głównym powodem jest ostrożne podejście firm, które mają świadomość, że minimalizowanie zobowiązań podatkowych może być zakwestionowane przez aparat skarbowy, co w efekcie oznacza dla firmy kolejne koszty (wynikające np. z zaangażowania pracowników w postępowanie podatkowe). Nie bez znaczenia jest także fakt, że przedstawiciele administracji skarbowej zaczynają korzystać z różnych oprogramowań komputerowych podczas przeprowadzanych kontroli w spółkach. Oprogramowania te są szczególnie przydatne podczas kontroli spółek notujących wysokie obroty dzięki sprzedaży bardzo szerokiego asortymentu towarów. Często są to bardzo podobne produkty, na które jednak stosowane są różne stawki VAT. Systemy informatyczne stosowane podczas kontroli przez pracowników urzędów skarbowych lub urzędów kontroli skarbowej pozwalają na szybkie ujawnienia takich różnic i nierzadko na zakwestionowanie np. stosowanych przez spółki stawek VAT.


A czy firma doradztwa podatkowego jest w stanie zaproponować spółce, którą obsługuje, systemy informatyczne zapewniające większe bezpieczeństwo podatkowe i umożliwiające lepsze przygotowanie się do kontroli?

- Największe firmy doradztwa podatkowego mające dostęp do bogatej wiedzy i światowego doświadczenia w zakresie podatków są w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania komputerowe, działające na podobnych zasadach co systemy używane przez administrację skarbową podczas kontroli. Stosując taki system, spółka może jeszcze przed kontrolą sama zlokalizować wszelkie nieprawidłowości, np. związane ze stawkami VAT na towary, które sprzedaje. Dzięki temu jest w stanie skorygować błędy i uniknąć niekorzystnych następstw podatkowych. Przy okazji chcę zwrócić uwagę na opublikowane przez Ministerstwo Finansów zadania dla urzędów kontroli skarbowej na 2007 rok. MF zaleca, żeby kontrole przeprowadzać przy minimalnym zaangażowaniu czasu zarówno podatników, jak i urzędów kontroli skarbowej. W racjonalnym wykorzystaniu czasu pracy mogą pomóc m.in. zaawansowane systemy informatyczne.


Nowe zadania wymagają, żeby doradcy podatkowi mieli wiedzę nie tylko związaną z przepisami podatkowymi, ale również z informatyką. Czy wszyscy są w stanie sprostać tym nowym wyzwaniom?

- Obecnie duże firmy doradztwa podatkowego, które chcą elastycznie reagować na oczekiwania klientów, rekrutują do pracy już nie tylko absolwentów prawa i ekonomii, ale również informatyki. Tworzone są interdyscyplinarne zespoły, które doradzają dużym spółkom. Członkowie takich zespołów zdobywają jeszcze dodatkowe uprawnienia, np. zdają egzaminy ACCA. Posiadanie takich uprawnień ułatwia m.in. wskazywanie spółkom, czego mogą się spodziewać w najbliższej przyszłości, m.in. w sferze podatków i rachunkowości.


STOSOWANIE RÓŻNYCH STAWEK VAT

Zdarza się, że spółka sprzedaje kilka tysięcy rodzajów artykułów spożywczych. Te same produkty dostarcza kilku dostawców. Jedni stosują na swoje wyroby 22-proc. stawkę VAT, a inni 7-proc. Często spółka stosuje te same stawki, sprzedając te artykuły klientom. Fiskus podczas kontroli łatwo to wykryje dzięki zastosowaniu programu informatycznego.

POTWIERDZENIE KOMPETENCJI

ACCA - Association of Chartered Certified Accountants - międzynarodowa organizacja skupiająca biegłych rewidentów; posiadanie dyplomu ACCA (uznawanego na świecie) jest poświadczeniem wysokich kompetencji w zakresie zarządzania finansami i rachunkowości.


IWONA SMITH

partner zarządzający w dziale podatkowym PricewaterhouseCoopers, specjalizuje się m.in. w doradztwie podatkowym dla spółek z sektora energetycznego, nieruchomości oraz leasingu


Krzysztof Tomaszewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA